Sezuan keert terug in de ring na wedstrijdpauze van vijf jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Sezuan keert terug in de ring na wedstrijdpauze van vijf jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-22 23:44

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Sezuan in 2016, tijdens het WK jonge dressuurpaarden, met Dorothee Schneider
in het zadel. Foto: Arnd Bronkhorst/FEI/Flickr


De Deense warmbloed Sezuan keert terug in de wedstrijdring, na een wedstrijd pauze van vijf jaar. Zijn nieuwe amazone, de Luxemburgse Sascha Schulz, gaat hem uitbrengen.

De nieuwe combinatie maakte zijn debuut tijdens een lokale wedstrijd bij de Zweibrücken fokkerij in Zweibrücken. Rijvereniging Bliesgau organiseerde deze wedstrijd op zaterdag 19 november 2022. Schulz en Sezuan wonnen de Grand Prix met een score van 70.702%. Hiermee lieten ze 21 andere combinaties achter zich. Ze deden niet mee aan de Intermediaire I op zondag.

Drievoudig wereldkampioen
Sezuan is een zoon van Blue Hors Zack uit de merrie Bøgegårdens Don Romina (Blue Hors Don Schufro). Hij werd gefokt door Linette Jaeger.

Sezuan werd op driejarige leeftijd goedgekeurd bij het Deense Warmbloed en won het verrichtingsonderzoek, dat 35 dagen duurde. Op vierjarige leeftijd werd hij door de DWB uitgeroepen tot kampioen bij de hengstenkeuring. Andreas Helgstrand was destijds zijn eigenaar.

Met Helgstrand in het zadel won Sezuan het Deense kampioenschap voor vierjarige dressuurpaarden, daarna werd de hengst verkocht aan de Duitse Arlette Jasper – Kohl. De hengst ging in training bij Dorothee Schneider en werd drievoudig kampioen bij de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden.

Patrik Kittel
Schneider besloot daarna de samenwerking met Jasper-Kohl te beëindigen en Sezuan verdween van het wedstrijdtoneel. Hij was voor het laatst te zien in september 2017 tijdens CDI Darmstadt, met Dorothee in het zadel.

Sezuan had nog één keer een optreden voor publiek. Hij verscheen in 2018 bij de Deense hengstenkeuring in Herning, hier werd hij gereden door Patrik Kittel.

Teruggetrokken uit de schijnwerpers
Gedurende een lange tijd waren er aankondigingen dat Kittel bezig was om Sezuan voor te bereiden op een debuut in de Grand Prix, maar dat kwam er niet van.

Eigenaar Arlette Jasper haalde het paard terug naar huis om hem zelf te rijden en van hem te genieten.

In 2018 stond de hengst slechts een enkele keer ter dekking en in 2019 was er helemaal geen vers sperma meer beschikbaar. Kort daarna is Sezuan geruind.

Het Deens Warmbloed verklaarde hem in 2019 elite en in 2020 werd hij uitgeroepen tot Deense hengst van het jaar. Tijdens de ceremonie in Herning om Sezuan met zijn titel te feliciteren, was hij opvallend genoeg afwezig. In plaats daarvan toonde de organisatie een videoboodschap die eind februari 2020 was opgenomen. In de video was te zien hoe Kittel de hengst reed en enkele oefeningen uit de Grand Prix liet zien.

Deze video was tot op heden het laatste dat het publiek te zien kreeg van Sezuan.

Sascha Schulz
De in Duitsland geboren Luxemburgse amazone Sascha Schulz rijdt al enige tijd voor Stoeterij Peterhof in het Duitse Perl. Deze stoeterij is eigendom van Arlette Hohl en ligt net over de grens met Luxemburg.

Een tijdje geleden verliet Schulz de Ecuries des Pres in het Luxemburgs Leudelange, die hij samen runde met het Luxemburgse jurylid Christof Umbach, en waar meerdere CDI-competities georganiseerd werden.

Het wedstrijddebuut van Sascha met Sezuan was een zeer aangename verrassing.


Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, DDD3, Domi_94, DWensink, Freyr, gigil, IASCrawler, Lizzah, Marije112, meggiemeg, MiSzNiTa, Phonix, senna21, StalNollie, Yltje en 70 bezoekers