Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 16:32

Ik ben klaar met de verspilling van hooi, als ik in de supermarkt op mijn boodschappen let moeten mijn paarden het ook maar doen :Y) :+

Ik ben dus aan het zoeken gegaan naar een Hooiruif met dakje

Ik twijfel tussen deze 2 modellen
Afbeelding

https://www.nedlandic.nl/hooiruif-paard ... 54158.html

Afbeelding
https://www.animalfences.nl/newpage7769 ... p444853539

Ik heb bij nedlandic de hoogte opgevraagd en zonder de poten zou hij op 30 cm komen en met op 65 cm. Of dat bovenkant van het hek is, of van de bak dat weet ik niet. Ik heb even de kleinste uit de kudde opgemeten en in normale stand komt zij onderkant lip op 62 cm. We gaan dus even kijken wat voor haar past. De grootste is 160 kwa schofthoogte maar de moeilijkste niet.

Maar ik twijfel het meeste tussen de 2 voerhek modellen, welke geeft het minste verspilling? Ik neig naar het nedlandic model. Dit geeft mij het idee dat er het minste mee geknoeid wordt maar dat kan ook schijn zijn.
De paarden zijn al gewend aan het eten van de baal in een 3/3 cm hooinet op een pallet, maar toch word er erg veel geknoeid.

Wat zou jullie keus zijn?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:42

Ik vind de bovenste best eng. De onderste stond op onze huurplek en werd wel gemorst, maar eerlijk hebben wij nu al van alles gehad en gemaakt en hebben we altijd veel morsen en verlies.

In die huisjes kunnen ook netten, maar dan trekken ze alsnog het hooi er soms uit.

Onze paarden stonden vrij rustig samen en aten uit het huisje zelf, maar zodra ze even om zich heen willen kijken, morsen ze ernaast. Dat past ook bij het natuurlijke gedrag.

Maar heb ook weleens foto's gezien van paarden die erin gaan, schrikken en hun hoofd fout terugtrekken en dan schade hadden opgelopen.

Ik vind zelf een hooibaal met een net erover en dan dakje erboven een mooier systeem. En dan hopen als je er omheen bestraat hebt en ze laten wat vallen, de restjes nog opeten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 18:14

Hier zij ze gelukkig alle 3 rustig, morsen zal ik nooit 100% weghalen, en hebben eromheen ook bestraat maar het zijn wel 3 royals bij elkaar die zodra het nat word niet meer eten :Y)

We hebben nu pallet met net eromheen, maar toch gaat regelmatig baal met pallet en al aan de wandel, nog niet ontdekt welke van de 3 de schuldige is. Maar vermoed dat ze regelmatig even schuren en dan valt ie dus om.
Ik wil deze Hooiruif ook voor het dakje, en het makkelijker eromheen opruimen.

Ergens denk ik dat de bovenste het minste terug trek probleem veroorzaakt omdat het overal even breed is maar dit kan ook schijn zijn

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:12

Ik heb hele nare foto's gezien van gebroken onderbenen die vast kwamen te zitten in de rekken. Echt dat je denkt...hoe dan, maar sommige paarden krijgen alles voor elkaar...

Ik vind die dingen met spijlen doodeng, deze niet:
https://www.nedlandic.nl/hooiruif-paard ... 70413.html

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 19:55

Die van ons zijn ook vrij rustig en heel oke met elkaar, zeker het groepje dat we toen nog hadden. Maar ik wil zo een huisje echt niet meer hebben en een dakje ergens boven is zo gemaakt.

Als ze ermee aan de wandel gaan, zou ik daar naar de oorzaak en reden kijken. Soms ie het minder erg dat ze iets verplaatsen, dan zichzelf beschadigen als iets blijft staan.

Anoniem

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:15

Ik heb er ook over getwijfeld 1 van deze 2 te nemen, maar vond het toch eng. Dus ik ben nu voor deze gegaan, volgende week komt ie;
Afbeelding

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:59

Die laatste hebben ze in bijna elke koeien stal (en ik hoor best veel) maar nog nooit gehoord over ongelukken daarmee. Wij hebben van de oude voerhekken ook al veel hooiruiven gemaakt en dat ging super. De bovenste kun je wel voller duwen lijkt mij.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 22:04

Humpiedumpie schreef:
Ik heb er ook over getwijfeld 1 van deze 2 te nemen, maar vond het toch eng. Dus ik ben nu voor deze gegaan, volgende week komt ie;
[ [url=m/rfnA0v.jpg]Afbeelding[/url] ]



Met deze kunnen de shets er nooit uit eten, en als ik hem lager maak zie ik de grote erin stappen :')
Had hem ook gezien, maar ik wil absoluut geen hout hebben.

Dandelion07 schreef:
Die laatste hebben ze in bijna elke koeien stal (en ik hoor best veel) maar nog nooit gehoord over ongelukken daarmee. Wij hebben van de oude voerhekken ook al veel hooiruiven gemaakt en dat ging super. De bovenste kun je wel voller duwen lijkt mij.

Mijn paarden staan op écht onbeperkt hooi, dus altijd een baal erin tot hij leeg is. Binnen 2 uur heb ik dan al een nieuwe erin gezet. Ik vul dus niet los aan.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:10

Humpiedumpie schreef:
Ik heb er ook over getwijfeld 1 van deze 2 te nemen, maar vond het toch eng. Dus ik ben nu voor deze gegaan, volgende week komt ie;
[ [url=m/rfnA0v.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb deze nu een jaar, maar voor dat geld vind ik m niet zo stevig eerlijk gezegd. Hij is met storm al een keer een heel stuk omgewaaid, dus nu liggen er stoeptegels onderin. Hij is echt allang niet meer zo stevig als toen hij kwam, maar ik heb paarden die er ook flink tegen aan schuren en misschien kun je ook niet anders verwachten met hout. Het is we een heel fijn ding om uit te voeren verder.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:11

billy3105 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb er ook over getwijfeld 1 van deze 2 te nemen, maar vond het toch eng. Dus ik ben nu voor deze gegaan, volgende week komt ie;
[ [url=m/rfnA0v.jpg]Afbeelding[/url] ]



Met deze kunnen de shets er nooit uit eten, en als ik hem lager maak zie ik de grote erin stappen :')
Had hem ook gezien, maar ik wil absoluut geen hout hebben.

Dandelion07 schreef:
Die laatste hebben ze in bijna elke koeien stal (en ik hoor best veel) maar nog nooit gehoord over ongelukken daarmee. Wij hebben van de oude voerhekken ook al veel hooiruiven gemaakt en dat ging super. De bovenste kun je wel voller duwen lijkt mij.

Mijn paarden staan op écht onbeperkt hooi, dus altijd een baal erin tot hij leeg is. Binnen 2 uur heb ik dan al een nieuwe erin gezet. Ik vul dus niet los aan.


Onze shets kunnen er met gemak uit eten gelukkig.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:21

billy3105 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb er ook over getwijfeld 1 van deze 2 te nemen, maar vond het toch eng. Dus ik ben nu voor deze gegaan, volgende week komt ie;
[ [url=m/rfnA0v.jpg]Afbeelding[/url] ]



Met deze kunnen de shets er nooit uit eten, en als ik hem lager maak zie ik de grote erin stappen :')
Had hem ook gezien, maar ik wil absoluut geen hout hebben.

Dandelion07 schreef:
Die laatste hebben ze in bijna elke koeien stal (en ik hoor best veel) maar nog nooit gehoord over ongelukken daarmee. Wij hebben van de oude voerhekken ook al veel hooiruiven gemaakt en dat ging super. De bovenste kun je wel voller duwen lijkt mij.

Mijn paarden staan op écht onbeperkt hooi, dus altijd een baal erin tot hij leeg is. Binnen 2 uur heb ik dan al een nieuwe erin gezet. Ik vul dus niet los aan.


Ah oke. Ik zou dan zo iemand zijn die hem eerst tot de nok toe vol stouwt dat ze tussen de spijlen door moeten eten en dan laat hun hoofd er door kunnen steken. :D
Ik denk dat shets hun been er sowieso niet makkelijk in krijgen. Grotere paarden kan ik me wel wat bij voor stellen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:22

Absoluut de bovenste ruif. Die staat hier op stal ook in paardenformaat.
Nog geen enkele heeft daar zijn been in gebroken. Eentje maait wel. Maar maait ook de waterbak in. Gaat altijd goed. Komt altijd los. Geen kans om vast te zitten. Alles is goed beveligd

De onderste moeten ze van bovenaf met hoofd in en dan kunnen ze eten. Als ze dan zich terug trekken door bijv schrik of weg jagen, zie je regelmatig beschadigingen aan het hoofd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 22:43

Saaams schreef:
Absoluut de bovenste ruif. Die staat hier op stal ook in paardenformaat.
Nog geen enkele heeft daar zijn been in gebroken. Eentje maait wel. Maar maait ook de waterbak in. Gaat altijd goed. Komt altijd los. Geen kans om vast te zitten. Alles is goed beveligd

De onderste moeten ze van bovenaf met hoofd in en dan kunnen ze eten. Als ze dan zich terug trekken door bijv schrik of weg jagen, zie je regelmatig beschadigingen aan het hoofd.


Ja dat dus hier is het overal hetzelfde Ipv alleen laag ‘vast’
De grootste heeft ooit 1 keer gemaaid tegen een ander hooinet. Zat toen met zijn ijzer vast. Meneer is keurig blijven staan en begon te hinniken van ‘help’. Konden hem losknippen en hij ging vrolijk verder met eten. Daarna heeft hij nooit meer gemaaid, ze zijn alle 3 gelukkig slim

Er komt een midibaal in van ongeveer een meter doorsnee die zetten we erin. Op is oud hooi eruit vegen (en evt weg) en dan nieuwe erin. Paar keer per jaar met een speciaal middel reinigen. Dat gaat gewoon niet met hout.


Afbeelding
Dit is de huidige situatie met de 3 paarden, ze eten altijd met elkaar over elkaar heen :+
Ze laten elkaar ook gewoon met rust, nooit geen gedoe met voeren ook moet ze alleen uit elkaars bak houden omdat het eten van de ander altijd lekkerder is maar absoluut geen voer nijd naar elkaar toe

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 17:16

Afbeelding

Het is het Zweedse voerhek geworden! Mede ook omdat deze het makkelijkste (in de buurt) af te halen was. Ze hebben geen van alle een probleem ermee dus stiekem wel blij dat deze er staat

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Hooiruif met zweedse voerhek of volledige spijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:21

Ziet er heel mooi uit!