Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:02

Varekaj schreef:
:j Wij betalen wel graag die €25-€30 voor dat stukje vlees met frieten, op voorwaarde dat het wel een oprecht goed stuk vlees is en incl. saus naar keuze.
Zo hebben we een favo restaurant voor vleesgerechten. Alles komt van koeien van eigen kweek of van een naburige varkensboer. Groenten zijn lokaal en het bedrijf zelf is oorspronkelijk een stokerij voor gin en jenever. Dus ook daar eigen producten. Met als kers op de taart ook heel wat lekkere non-alcoholische alternatieven.
Daar ga je ook niet buiten aan €50/persoon maar dan zit je tonnetje rond én je krijgt gewoon je overschot mee in een doggybag als je dat wil. Sfeer en gezelligheid is altijd 10/10 en perfecte plek ook als er kinderen bij zijn ivm aparte speelhoek.

Is het goedkoop? Nee. Het totaalplaatje klopt echter wel, en daar betalen we graag voor.

Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven. Nu alles zoveel duurder wordt bespaar ik dan op kwantiteit maar niet op kwaliteit. En dan wel van het gehele pakket.


Varekaj, dit vind ik een mooie uitleg en sluit met er helemaal bij aan.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 08:41

Ik vond zondag de 16,90 euro voor 2 kipschnitzels van 250 gram per stuk (je mocht ook voor varken kiezen), patat, salade en saus een mooie prijs. 25 euro voor zoiets vind ik dan echt te veel.
Pannenkoeken eet ik nooit in een restaurant, ik vind dat echt zo'n zielige maaltijd. Daarnaast hou ik niet van stroop en wil er ook niets door hebben. Dus een naturel pannenkoek met poedersuiker. Tja, daar bak je er thuis 10 voor voor 3 euro zeg maar. Dan mag het in een restaurant voor onbeperkt eten 7,50 kosten. En vaak vragen ze toch wel 12,50 voor onbeperkt pannenkoeken eten als ik me de prijzen zo herinner.
Maar ik ben bij ons in de snackbar voor 1 portie patat, een spicy burger en een kroket 11,05 euro kwijt, zit dan echt vol en heb heerlijk gegeten. Dus doe mij dat maar boven een pannenkoek.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:57

Wij gaan morgenavond weer eten bij het strand-restaurant naast de haven, daar wordt vanuit de haven elke vrijdag een daghap georganiseerd voor 15 euro per persoon inclusief een drankje en koffie/thee. Dat vind ik een nette prijs.
Vorige keer kregen we een flinke burger en daar werden onbeperkt zelfgemaakte frietjes van aardappel en zoete aardappel bij geserveerd. Ben benieuwd wat we deze week krijgen :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:15

Een kipschnitzel vind ik nu niet te vergelijken met een filet pur of chateaubriand := Voor dat eerste ga ik ook geen €25 neertellen, alleen al omdat ik 500gr vlees niet op krijg. Dat is zonde geld en zonde van het eten.

Ik tik dat wel graag af voor het prachtige stuk côte à l'os met onbeperkt frietjes en verse saus (béarnaise neem ik meestal). En dan je salade.

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:27

Door dit topic ga ik nu ook op de prijzen letten haha. Dus heb ik gisteren voor een striploin steak gekozen voor 26 euro ipv de dry aged van 32 die ik eigenlijk wilde :o

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 13:47

Komend weekend moet ik naar 1 of andere bijeenkomst en dat blijkt ook nog eens betaald parkeren te hebben. Dat resulteert wel in dat ik mijn eigen drankjes mee zal nemen. Het is niet anders.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:07

germie schreef:
. Dat resulteert wel in dat ik mijn eigen drankjes mee zal nemen. Het is niet anders.

Je doet dat alsof dat iets raars is.. ik heb 3 kinderen , wij nemen vaak eigen drinken (en snacks) mee.
Mijn kinderen doen dat ook als ze zelf ergens heen gaan, het is altijd al veel duurder geweest om ergens drinken te kopen ipv zelf mee te nemen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:15

Brainless schreef:
germie schreef:
. Dat resulteert wel in dat ik mijn eigen drankjes mee zal nemen. Het is niet anders.

Je doet dat alsof dat iets raars is.. ik heb 3 kinderen , wij nemen vaak eigen drinken (en snacks) mee.
Mijn kinderen doen dat ook als ze zelf ergens heen gaan, het is altijd al veel duurder geweest om ergens drinken te kopen ipv zelf mee te nemen.


als dat naar een eetgelegenheid is vind ik dat niet kunnen (waar het topic over gaat). Maar naar een speeltuin/dierentuin/parkje/etc dan uiteraard wel.

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:16

Aight schreef:
als dat naar een eetgelegenheid is vind ik dat niet kunnen (waar het topic over gaat). Maar naar een speeltuin/dierentuin/parkje/etc dan uiteraard wel.

Ik geloof dat germie het niet over heeft naar een restaurant, maar naar een bijeenkomst/evenement.
Toen mijn kinderen heel klein waren had ik wel drinken/eigen water mee voor hun als wij even op het terras wat gingen drinken (of even bij de Hema een kopje koffie namen).
Dit omdat hun drinken altijd koud is (en duur) en mijn zoon geen koud water lustte (en geen appelsap enz).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:25

En toch moet je je afvragen wat je kan verwachten voor de prijs die je betaald.

Ik vind bijv in verhouding een snackbar of iets als de mc Donald's duur. Maar dat is ook omdat ik het geen lekker en goed eten vind.

Als ik ergens ga eten, bestel ik wat ik lekker vind en let dan niet op de prijzen. Ga echt geen 15 euro betalen voor iets dat ik niet zo lekker vind, als er voor 20 euro iets is dat ik wel lekker vind. Dan blijf ik nog liever thuis.

Drankjes zijn wel een ding. Ik drink niet en ook best weinig, dus met 2 fris ben ik wel klaar, evt een thee achteraf.
Maar ben ook wel met groepen uit eten geweest die de totaal prijs door aantal personen delen. Heel leuk als die flessen wijn leeg drinken en veel biertjes drinken, want in verhouding betaal ik dan veel meer dan ik heb verbruikt. Maar dat is een keuze.

Als we ergens heen gaan, neem ik in principe niks mee. Ja 1 flesje water als dat naar binnen mag en that's it. Ben echt te beroerd om de hele weg te sjouwen met zooi en dan droog, kou, nat, slap eten te eten.
Waren ooit meet meerdere gezinnen en die hadden van die bolderkarren. Dan wilden ze om de beurt die meetrekken of moest iemand erbij blijven. Wat een gezeur........
Maar nadeel was dat wij iets moesten halen en die andere kinderen dan ook iets anders wilden dan ze mee hadden. Tja, sorry, maar voor mij is een dagje weg, een dagje weg en reken ik dat soort dingen al mee. Dan gaan we maar minder vaak als het niet kan.

Op heel veel plekken mag je ook geen eigen eten en drinken nuttigen.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:27

Ik moet toegeven dat ik sommige dingen die hier genoemd worden echt niet realistisch vindt. €7,50 voor onbeperkt pannenkoeken eten bijvoorbeeld. Als je dan denkt dat het niet alleen gaat om de ingrediënt kosten van de pannenkoek, maar ook het salaris van de kok, afwasser, bediening, schoonmaker, manager en eigenaar, en het gaat om gas, water, licht, huur, schoonmaakmiddelen, afschrijving van inventaris (van stoelen tot tafels tot decoratie tot pannen tot kapstok tot afwasmachine), tot bezorgkosten voor de ingrediënten, een paar cent voor het spotify abonnement zodat je niet in stilte zit te luisteren enz enz enz. Als je al die kosten mee gaat rekenen bak je ze thuis ook niet 10 voor €3,-.

Je eigen consumpties meenemen naar een restaurant om geld te besparen vind ik niet alleen raar, maar eigenlijk ook best asociaal. Een ondernemer rekent op een bepaald bedrag omzet per stoel. Dat kan een keer wat lager zijn met een kleine eter/drinker, en een keer wat hoger zijn met een grote eter/drinker, maar om gewoon die hele winstmarge door de plee te spoelen door je eigen dingen mee te nemen... nee.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:52

Weten de bokkers hier al wat ‘t met kerst wordt: thuis of uit eten? Hier kerstavond naar vrienden, 1ste kd uit eten, 2de kd nog geen idee

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:56

chevax schreef:
Weten de bokkers hier al wat ‘t met kerst wordt: thuis of uit eten? Hier kerstavond naar vrienden, 1ste kd uit eten, 2de kd nog geen idee

Wij gaan nooit uit eten met kerst :=. Kerstavondje thuis, 1e kerst familie, 2e kerst vrienden

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:58

Vjestagirl schreef:
Je eigen consumpties meenemen naar een restaurant om geld te besparen vind ik niet alleen raar, maar eigenlijk ook best asociaal.

Ik geloof dat niemand dat opperde dat dit wel normaal was/is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 19:00

Vjestagirl schreef:
Ik moet toegeven dat ik sommige dingen die hier genoemd worden echt niet realistisch vindt. €7,50 voor onbeperkt pannenkoeken eten bijvoorbeeld. Als je dan denkt dat het niet alleen gaat om de ingrediënt kosten van de pannenkoek, maar ook het salaris van de kok, afwasser, bediening, schoonmaker, manager en eigenaar, en het gaat om gas, water, licht, huur, schoonmaakmiddelen, afschrijving van inventaris (van stoelen tot tafels tot decoratie tot pannen tot kapstok tot afwasmachine), tot bezorgkosten voor de ingrediënten, een paar cent voor het spotify abonnement zodat je niet in stilte zit te luisteren enz enz enz. Als je al die kosten mee gaat rekenen bak je ze thuis ook niet 10 voor €3,-.

Je eigen consumpties meenemen naar een restaurant om geld te besparen vind ik niet alleen raar, maar eigenlijk ook best asociaal. Een ondernemer rekent op een bepaald bedrag omzet per stoel. Dat kan een keer wat lager zijn met een kleine eter/drinker, en een keer wat hoger zijn met een grote eter/drinker, maar om gewoon die hele winstmarge door de plee te spoelen door je eigen dingen mee te nemen... nee.

Maar meer dan 12.50 euro voor pannenkoeken heb ik ook niet over.

En nee, het is geen restaurant, maar een congrescentrum. Daar is eigen consumpties meenemen niet zo raar hoor. Ik ga geen bioscoopprijzen betalen (het is een bios met zaalverhuur). Ik heb het niet over meenemen naar een restaurant.

Met kerst gaan we gourmetten met z'n allen. En de andere dag zal ik me wel vervelen, ben alleenstaand en die dag ook alleen. Ik heb niets met feestdagen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Picopico
Berichten: 880
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:43

Met kerst koken we de ene dag iets eenvoudigs (maar wel lekker) en de andere dag gaan we op visite en neemt iedereen wat mee. Niet luxe, maar dat hoef ik ook niet. Doe mij die aardappeltjes in de vorm van een kerstboom maar :D

Uiteten doe ik nooit met kerst en weiger ik ook, zelfs als het gratis zou zijn. Ik gun het personeel ook gewoon kerst thuis. Ja, ik weet dat restaurants dan veel omzet boeken (personeel is ws wel duurder), maar werken met kerst is niet leuk.

DuoPenotti

Berichten: 29324
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:44

12,50 tot 15 euro voor een pannenkoek is toch heel normaal. Vind ik wel dan.
Dan heb je ook wel wat meer dan een deegje met wat ham of zo

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

DuoPenotti

Berichten: 29324
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:45

Picopico
krijgen de mensen in de horeca niet extra betaald met kerst?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:50

Ik kreeg met kerst 8 uur extra betaald als overuren.
Daar was vooral de belastingdienst erg blij mee.

Ik blijf lekker thuis met kerst want ik heb maar weinig met deze feestdagen.

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:53

DuoPenotti schreef:
Picopico
krijgen de mensen in de horeca niet extra betaald met kerst?

Nope, de horeca CAO kent geen extra salaris op speciale dagen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

DuoPenotti

Berichten: 29324
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:57

Heh bah....
Dat maakte werken met kerst of oud op nieuw , liefst nachtdienst zo leuk.

Belachelijk zeg als dat niks extra is op feestdagen

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:01

Je krijgt nooit extra geld in de horeca, verdient echt enorm slecht. :=

Ik ga met kerst enzo ook nooit uit eten, veel te druk in restaurants dan. Dat trek ik niet. :=

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:03

Wij gaan eerste kerstdag spelletjes spelen met hapjes, 1e kerstdag gourmetten met de schoonfamilie. 2e kerstdag nog niet concreet maar ik denk dat we mijn ouders mee uit eten nemen.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:04

Ik ga ook niet uit eten met de kerst. Ben waarschijnlijk alleen met kerst, dus wordt gewoon bord op schoot op de bank.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:14

Hier ook nooit uit eten met kerst, en omdat we praktisch geen familie meer hebben zijn we met zijn tweeën. Meestal bestellen we van tevoren een luxe visschotel voor dag 1, en dag 2 maken we zelf iets lekkers (nou ja mijn man maakt het, ik eet :Y) )

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amable, Rije en 30 bezoekers