Verloren kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 00:00

Iemand die dit volgt?

Wij zijn gisteren begonnen, want ik was wel geïnteresseerd.

Pittige gezinnen allemaal, wel heel interessant.

Krijg wel plaatsvervangende stress van alles daar.

Vind het vooral heel sneu voor Merel en Gerson. Die vrouw zit er zo ontzettend doorheen..

Marjolein is ook echt nonstop aan. Heel heftig zeg.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:30

Ik! Ik vind het echt bizar, wat heftig. Marjolijn die zichzelf zo bijt en dan haar zoon erbij. Ik heb er geen woorden voor. Ik probeer niet te oordelen te zijn maar holy guacemole.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:35

Ja ik volg het ook. Heftig idd het gezin van Merel en Gerson. Ik kan me voorstellen dat ze er doorheen zitten. Ze komen op mij wel over als liefdevolle ouders en stel.

Dat gezin van Marjolein vind ik ook lastig. Ze komen liefdevol over, maar voeren zulke volwassen gesprekken met hun kinderen. Ik vind dat een behoorlijke belasting voor de kinderen. Je merkt ook dat de ouders een ander niveau hebben van communiceren en denken. Ze staan ook weinig open voor geboden hulp denk ik. De kinderen hebben zorg nodig, maar zij nog meer denk ik.

Astrid vind ik heftig om te zien. Veel kinderen, katten, beide roken en volgens mij werken ze beide niet. Ik raak al helemaal overprikkeld als ik dat huis zie. Wat een rommel en grote hoeveelheid spullen. Wat zouden zulke mensen toch baat hebben bij een opgeruimd schoon huis en een dag structuur incl. werk of dagbesteding.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 00:41

Ja is het ook.
Die arme vrouw heeft echt trauma verwerking oid nodig. Vind het echt heftig. Dat dit haar verwerking is tot daaraan toe, maar ik vind het nogal heftig dat haar kinderen het ook mee moeten krijgen..

En de vorige aflevering dat Astrid het had over dat haar kinderen niet gepland waren en ze niet de pil wou slikken.
Vind daar best wel wat van hoor.

En mijn eigen add werd gigantisch geprikkeld door dat huis _O-

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:45

Ja, want de pil was te duur. Beide roken, heel huis afgeladen vol met spullen, katten. Waar liggen je prioriteiten? Ik zou gek worden in zo’n rommelig vol huis. Kan me ook niet voorstellen dat dat voor kinderen gezond opgroeien is.
In mijn ogen zouden zulke mensen op gang geholpen moeten worden met een opruim- en schoonmaakploeg en zouden en verplicht naar werk of dagbesteding moeten om zo ook een dag structuur aan te wennen. Daarnaast is het ook fijn om even weg te zijn uit huis en geeft het wellicht voldoening.
Ik zou extreem depressief worden om hele dagen tussen kinderen in zo’n huis te moeten verblijven, zonder werk of nuttige dagbesteding.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:48

Nou mijn huis is een totale ramp maar spic & span vergeleken met dat van hen.

Ik vind het superdapper dat ze hun verhaal doen maar het maakt ze ook erg kwetsbaar en ik vraag me af of Astrid dat beseft.

Merel en Gerson vind ik eigenlijk nog het fijnst om naar te kijken. Die hebben het zwaar maar ze komen niet zo verloren over.

Kleine kanttekening, deze documentairemaakster heeft ook een portret gemaakt van een familielid en dat stond ontzettend ver af van de werkelijkheid dus ik vraag me ook wel af hoe dit nu precies zit.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:49

Ja, eerste aflevering gezien. Ik werd hysterisch van dat Amsterdamse gezin, dat huis ook, mèn :n Die Rotterdammers leken me wel leuk, maar ook daar werd ik echt zenuwachtig van de situatie met hun dochter. Wát een stress lijkt me dat.

Het hoogbegaafde gezin... Wekte echt heel veel irritatie op, die ouders dan.


Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 00:50

Ja ik vond het nog wel iets.

Leuk om te horen ook dat je eigenlijk niet gepland was.

Maar het is echt een compleet hoardershuis joh..


Ik zat ook al met mn moeder te grappen over t feit dat ze altijd vind dat mijn studio een zooi is :') "Nou mam, dan val ik nog wel mee toch?"

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 01:03

Ik werd eigenlijk heel erg verdrietig van met name het gezin met de hoofdbegaafde kinderen. Die kinderen zien allemaal hoe hun moeder worstelt met haar eigen problemen. Echt heel heftig.

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:37


Niet banketstaaf maar poetsen.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 23:33

Nou we zitten weer :D

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:34

Ik vind het allemaal maar gekker worden...

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:37

Ik moet zeggen dat ik Astrid steeds irritanter vind worden elke aflevering, hoe zij over Peter praat vind ik echt erg. Die moeten gewoon uit elkaar.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 23:44

PowerOfZoef schreef:
Ik moet zeggen dat ik Astrid steeds irritanter vind worden elke aflevering, hoe zij over Peter praat vind ik echt erg. Die moeten gewoon uit elkaar.


Ik ook.. zo praat je niet over elkaar. En zeker niet als je kinderen erbij zijn.. hoe jong ze ook zijn, ze krijgen het onbewust echt wel mee..

MaanNaam

Berichten: 323
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:02

Die oma, wat een held zeg

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-22 00:12

Echt hoor. Wat een topmens.

Mijn moeder ook net: "volgensmij is dit de eerste keer dat ik haar heb zien lachen"

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:26

Maar wat is het gezin van Marjolijn pittig om naar te kijken. Ze doet me ontzettend denken aan de moeder van m'n laatste ex, dat maakt ook wel dat ze in m'n allergie zit. Ook het broertje van mijn ex is toen uit huis geplaatst en helemaal opgebloeid. Of het nu komt door de stress van jeugdzorg, of doordat ze zelf niet lekker in haar vel zit, ik vind die situatie ook niet gezond voor de kinderen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:35

Naar aanleiding van een tip van een collega ben ik het ook gaan kijken.
Ik weet het niet zo goed wat ik er van moet zeggen.
Ieder gezin heeft hulp nodig. Op hun eigen manier. Maar dan moeten ze wel hulp aan nemen en de kern van het probleem aanpassen.

Merel en Gerson proberen het super goed te doen. Wat een topper is oma ook. Het enige wat mij opvalt is dat ze continue met zijn tweeen zijn en gerson ze maar weer naar merel stuurt.

Astrid zal eerst ruimte moeten maken in haar huis voordat ze een opgeruimd hoofd krijgt. En inderdaad je praat niet zo over je partner. Beetje structuur zal hun helpen.

Dat gezin met hoofdbegaafde kinderen…. Die moeder heeft echt hulp nodig

MaanNaam

Berichten: 323
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:37

Dat gezin van Marjolijn vind ik ook mega pittig. Ik vraag me ook af, als je zo'n gezin loslaat als hulpverlening dan valt die stress bij het gezin weg, zijn de kinderen dan beter af? Als je de kinderen uit huis plaatst (niet onderschatten hoe giga traumatisch dat is), zijn ze dan beter af? Ik weet het niet hoor. Zo'n gezin moet je als hulpverlening zijnde aan je weten te binden denk ik om toch samen naar een oplossing te kijken, maar hoe in vredesnaam? Dat lijkt me, en dan ga ik uit van alleen maar goede intenties aan alle kanten, ontzettend lastig...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:57

Ik vraag me af of hulpverlening geen, in hun ogen, passend onderwijs kan vinden en het gezin kan verplichten de kinderen naar die school/opleiding te laten gaan. Desnoods speciaal onderwijs. Ik heb een beetje het idee dat de ouders hoog inzetten qua niveau voor de school van hun kinderen en professioneel advies hierin in de wind slaan.
Uit huis plaatsen lijkt mij ontzettend heftig. Mij lijkt de kinderen verplicht naar een door professionals aangewezen school laten gaan en de ouders begeleiding aan huis te bieden meer passend. En moeder zal ook echt professionele hulp moeten krijgen voor haar mentale en slaapproblemen.

Hoe het er bij Astrid en Peter aan toe gaat … tenenkrommend. Niet oké hoe zij tegen en over haar partner praat. En dat huis lijkt me verre van een gezonde omgeving om in op te groeien.

Ik vraag me ook af wie van de ouders in de serie werkt. Soms kan juist die structuur voor extra houvast en zingeving.

Wat een topper trouwens, die oma van Nohemy!

Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:10

Bedankt voor de tip heb net de eerste aflevering gekeken ( eigenlijk wou ik gaan slapen :') )

Ik moet eerst even gaan verwerken wat ik heb gezien voordat ik mijn mening erover schrijf , vindt dit soort documantaires wel echt heel interessant!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:27

MaanNaam schreef:
Dat gezin van Marjolijn vind ik ook mega pittig. Ik vraag me ook af, als je zo'n gezin loslaat als hulpverlening dan valt die stress bij het gezin weg, zijn de kinderen dan beter af? Als je de kinderen uit huis plaatst (niet onderschatten hoe giga traumatisch dat is), zijn ze dan beter af? Ik weet het niet hoor. Zo'n gezin moet je als hulpverlening zijnde aan je weten te binden denk ik om toch samen naar een oplossing te kijken, maar hoe in vredesnaam? Dat lijkt me, en dan ga ik uit van alleen maar goede intenties aan alle kanten, ontzettend lastig...
Ik vond bij hun dat ene fragment heel veelzeggend, waarin die ouders het hadden over hoe alles peis en vree was en hoe perfect hun kind was tot hij naar school ging en alles zich ineens niet meer aan hem aanpaste en hem verteld werd dat hij niet perfect was (hoewel zij dat natuurlijk iets anders verwoordden). Alles in dat gezin draait om die kinderen, hun hoogbegaafdheid, hoe speciaal ze zijn, met toch een vleugje arrogantie (wij als hoogbegaafden tegenover al die dommies). Ik krijg sterk het gevoel dat hun moeder ze héél graag wil beschermen tegen alles wat haar is aangedaan en tegen dezelfde trauma's die zij heeft, maar daarmee juist haar kinderen ook het opbouwen van gezonde relaties met anderen ontneemt en ze ook de kans ontneemt om te leren functioneren in de maatschappij.

En omdat ze die kansen niet krijgen, komt er hulpverlening bij kijken, want ze functioneren niet, behalve in hun eigen familie-unit, maar die zal ook niet voor eeuwig bestaan. Zo blijf je in een cirkeltje zitten waarin de hulpverlening ze eigenlijk niet los kan laten, want ze groeien op in een ongezonde omgeving die hun belemmert om hun plekje te vinden in de wereld. Of je moet als hulpverlening en instanties zeggen: we trekken onze handen er helemaal vanaf, dan gaan ze maar niet naar school en blijven in dat kleine wereldje van die familie vastzitten, niet ons probleem. Die ouders lijken immers niet open te staan om handvatten aan te pakken; ze willen dat de hele wereld zich aan hun kinderen aanpast, want die zijn het belangrijkste en die kunnen niet perfecter zijn, terwijl er bij hulpverlening/therapie een hoop zelfreflectie en natuurlijk ook het veranderen van gedrags- en denkpatronen komt kijken, en dat is nou net wat zij niet willen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:04

Eens met Mkango.
Ook ik heb het gevoel dat in het gezin met hoogbegaafde kinderen met name de moeder haar kinderen flink belemmerd in hun ontwikkeling (en dat de vader er meer of min in mee gaat).

De andere 2 gezinnen vind ik ook heftig. Het gezin met Nohemy en Isai zou ik ook gek worden van het gegil en gekrijs. Heb wel met de ouders te doen.
En het andere gezin is één grote chaos en bende.. Daar is echt meer structuur en organisatie nodig.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Verloren kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:30

Ik heb de laatste aflevering al gezien. De volgende serie heet verloren hulpverleners. Deze gaat over hoe hulpverleners tegen deze situaties aankijken.

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:37

Gisteren de eerste 3 afleveringen gekeken en ben vooral geschrokken van het gezin dat naar België vertrekt om jeugdzorg te ontlopen. Ik kan alleen maar hopen dat dit gezin in België wel hulp wil aannemen.
Wat betreft de hoogbegaafdheid, vraag ik mij af of dat objectief getoetst is of dat moeder dat label erop heeft geplakt terwijl het eigenlijk een uiting van het autisme is. Doet me ergens denken aan Kees uit de docu Het beste voor Kees.

Bij Astrid denk ik dat ze bovenaan haar lijstje een container en een opruim ploeg kan schrijven. Ruimte in huis zou al een flink stuk schelen en daarna hulpverlening op de opvoeding, huishouden en de relatie.
Astrid zit hoog in haar stress en Peter zakt meer weg in apathie omdat hij niet meer weet waar te beginnen. En wat bloeide hij op door een keer alleen voor de kinderen te zorgen en te zien dat hij het wel kan.

De ouders van Nohemy lijken het makkelijkst te helpen, de basis is daar goed en zo’n rustige oma in het netwerk is er in ieder geval een rustpunt.

Alles natuurlijk met de wetenschap dat dit een gemonteerde weergave van de werkelijkheid is.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers