Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 12:19

Allereerst: ik ben geen anti bit persoon of juist pro bit. Ik kijk wat passend is bij elk paard en in dit geval lijkt dit vooraf al beslist ( denk ik..?)

Afgelopen maandag kwam de tandarts voor het eerst bij mijn bijna 3,5 jarige pony. Keurig gebit, al netjes wat gewisseld, paar scherpe haakjes en daardoor een paar kleine wondjes. Gaf verder geen klachten ( we doen ook nog maar weinig)

Nu vroeg ik, of er tips waren voor een bit. Mijn idee was om hem na de tandarts, zeg na een week of 2, eens rustig een bitje in te doen. Om te wennen. Dat wilde ik bewust doen, als z’n gebit gecheckt was.
Nu was het antwoord dat zijn tong heel dik is, oké dat zou betekenen dun bitje.
Maar… nu blijkt hij zo weinig ruimte te hebben tussen zijn kaakhelften ( dus links en rechts), dat zijn eigen tong hier dus maar nét tussen kan.
Verwachting is dat een bit daardoor best een probleem kan worden, of op z’n minst een zoektocht.

Nu neig ik gewoon naar Bitloos beleren.
Maar ik was toch benieuwd of mensen dit herkennen?


tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:49

Hier kreeg jonge pony pas op 5 en na alle tandjes gewisseld bitje in. Daarvoor grondwerk voorbereidingen, etc. bitloos gedaan. Niet van wege mondvorm maar om geen problemen te krijgen met auw mondje van wisselen en dat linken aan bit.
Er zijn mooie ongebroken dunne trensjes met tongvrijheid/boogje te krijgen voor zulke mondjes.
Deze bv :
https://www.thesaddleryshop.co.uk/p_432 ... -horse-bit

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 12:56

Wij doen nu ook alles met touwhalster en kaptoom/ sidepull. Ik was ook niet voornemens er nu gelijk mee aan de gang te gaan. Maar in kader van opleiden; dekje eens op, singeltje om, bitje in…

Dankjewel. Ja tongboog zat ik ook aan te denken, maar dat is met name fijn denk ik voor dikke tongen? Hier is überhaupt dus de ruimte erg vol.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:25


Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:41


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Gaabje
Berichten: 911
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:49

Ik zou dan denk ik voor het onder het zadel krijgen bitloos proberen. Super zonde als de eerste ervaring van je pony een negatieve eerste ervaring krijgt met het werk door een niet passend bit. En theoretisch kan er misschien wel een bit passen maar in de praktijk moet dit ook nog werken voor je pony. Deze zoektocht zou ik bewaren voor later als al een en ander bevestigd is onder het zadel.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 13:51

Ja, ik ga er nu zeker niets inleggen. Was meer benieuwd of meer mensen dit misschien herkennen.
Voor nu gaan we gewoon Bitloos verder want inderdaad, ik wil geen negatieve ervaringen.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:54

Hier mijn draverhengst die geen ruimte in zijn mond heeft voor een bit. Van alles geprobeerd, bitten, neusriemen, maar bij alles gaf hij aan dat het onprettig was. Uiteindelijk de zoektocht naar een bit opgegeven en bitloos geprobeerd. Compleet tevreden paard en prima te rijden. Voor de kar met een Fahrhalfter, onder het zadel met een touwhalster. Ik rij zelf veel liever met bit, maar bij dit paard is het gewoon niet anders. Zijn tong is veel te dik en te gespierd en zijn mondholte te klein om er ook nog een bit in te hebben.

Extremely rare and Beyond Compare

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:08

Fager heeft mooie dunne bitjes en daar kun je ook een bit quiz doen!

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:08

Bit is geen moeten, bitloos ook als er geen of bijna geen ruimte voor een bit.
Soms is een onderleg trens een oplossing als er weinig ruimte is.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:12

Als je geen wedstrijdambities hebt, zou ik bitloos proberen. Heb je deze wel... Vraag dan eens een bitfitter.

Mijn oud verzorgpaard had een kleine mond met weinig ruimte. Bitloos was fijn geweest, maar omdat de eigenaar menwedstrijden reed bij de KNHS was dat niet mogelijk. Toen het 1 en ander aan bitten geprobeerd. Volgensmij is het een dunne met lichte tongboog geworden. Ik loop daar helaas niet meer rond om even te kunnen checken ;)

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 15:16

Nee hoor, geen ambities. Nouja misschien eens trec of working equitation..dat mag denk ik Bitloos..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:18

Ik zou gewoon beginnen met een bit er in te hangen en te kijken hoe je paard reageert. In ieder geval dun en dan eens testen met ongebroken of juist dubbel gebroken.

Het inrijden zou is daar even van los koppelen en dat juist bitloos doen. Verfijning komt toch later pas en bij een gekke beweging heb ik liever dat ze een keer druk op de neus voelen (wat ze toch al kennen omdat ze een halster dragen) en druk op een onverwachte plek.

Als je die 2 trajecten gewoon parallel laat lopen kom je er vanzelf achter of je op een moment denkt: beleren is voldoende bevestigd om het eens in combi met een bit te proberen om te kijken hoe je paard reageert.

Het is altijd op zijn minst handig om te weten op welk bit je paard het beste reageert. Al heb je geen plannen er permanent mee te rijden.


steefvicky

Berichten: 2568
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:33

Mijn paard is zo een paard met een lange, dikke tong en weinig ruimte in de mond. De eerste keer rijden een bit erin gedaan en daar werd ze zo bozig van. De volgende keer bitloos en toen had ik een ander paard. Sindsdien bitloos verder gegaan!

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:39

Ik lees mee! Hier een paard met hetzelfde 'probleem'. Of nou ja, probleem.. hij doet het heel goed zonder bit gelukkig. Ik heb hem op een ster hackamore en dat gaat op zich super. Paard is ontspannen en toont geen ongemak, wat bij alle soorten bitten die we hebben geprobeerd echt anders was. Bit niet aannemen, hals en kaken stram houden, tandenknarsen, extreem veel kauwen/klooien met het bit.. Toch mis ik soms de extra informatie die je via het bit krijgt, maar tot nu toe is mijn paard dus erg duidelijk in wat hij comfortabel vindt. Als dat in zijn geval dus geen bit is, moet ik daar maar mee dealen :')

“Ik was die blinde, ja”

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:35

Ik denk maar hardop want ik ken het niet in het echt, maar is een leren bit geen optie? Lijkt mij soepeler en meer te vormen?

FleurSandro

Berichten: 1800
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:43

BR soft contact lijn heeft hele mooie dunne bitjes voor een hele leuk prijs. Ik zou het bit wel een kans geven, mocht het echt niet gaan kan je altijd beslissen om op bitloos over te gaan. (Ik rijd zelf zowel bitloos als met bit)

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:49

Ik denk dat er zeker wel dunne bitjes te vinden zijn hoor ts, of andere opties die je uit kunt proberen, zoals indd een leren bit.
Ik rijd mijn 3.5 jarige ook zonder bit verder(10 minutjes per week, niets intensief.) en hij heeft genoeg ruimte hoor. ;) Dus het kan prima om hem zonder bit te beleren. Zo heb ik het ook met mijn haflinger gedaan en die is ook niets 'minder'.
Doen wat goed voelt. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:08

Kookaburra schreef:
Als je geen wedstrijdambities hebt, zou ik bitloos proberen. Heb je deze wel... Vraag dan eens een bitfitter.

Mijn oud verzorgpaard had een kleine mond met weinig ruimte. Bitloos was fijn geweest, maar omdat de eigenaar menwedstrijden reed bij de KNHS was dat niet mogelijk. Toen het 1 en ander aan bitten geprobeerd. Volgensmij is het een dunne met lichte tongboog geworden. Ik loop daar helaas niet meer rond om even te kunnen checken ;)

Mennen is anders maar dressuur mag je tm zz licht bitloos hoor :)

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nauwelijks ruimte tussen kaakhelften, bit(loos)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-22 23:10

Sorry, Ik had m’n eigen topic ontstipt.

Myler en Fager en evt leren bitje staan wel op de probeer lijst.. hopelijk kan ik ze ergens testen..

En anders gewoon Bitloos inderdaad

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Ilayla, IvankBacardi, Lara_, Leliesan, maya12333, RomyKool en 16 bezoekers