welke handschoen? Raynaud

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:33

Ik heb helaas Raynaud aan zowel mijn handen als voeten en zoek warme handschoenen waarmee ik wel kan paardrijden.
Ik hab op de motor verwarmde onderhandschoenen gehad met motorhandschoenen erover en dat bleef lekker warm maar is veel te dik om mee te rijden.

Ik heb nu Roeckl, maar de Roeckl grip is te dun en de Roeckl polartec is te glad. Dit zijn tot nu toe wel de warmste die ik gehad heb, ook al kreeg ik ook hiermee witte vingers,, maar ets inder erg of vaak dan bij "normale" handschoenen

Nu kwam ik een aantal keer als tip Sealskinz tegen, maar vind hier geen rijhandschoenen.

Wie heeft DE tip?

Dit was afgelopen zondag terwijl ik handschoenen aanhad
Afbeelding

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:45

Ik heb ook Raynaud en ik gebruik nu een paar jaar "compressie handschoenen" of reuma-handschoenen. Deze hebben 3/4 vingers, zitten strak om je hand en zijn dun. Ik draag ze bij kou onder gewone handschoenen en als het niet te koud is (maar wel te koud dat het de Raynaud triggert) draag ik ze gewoon als enige laag. Bijvoorbeeld met autorijden maar ook vaak met paardrijden.
Het is bij het enige wat werkt om de doorbloeding op gang te houden. En ik ben nu een paar jaar heel tevreden. Bij erge waterkou kan het nog steeds voorkomen maar het is 80% minder.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:54

Passen die onder rijhandschoenen?

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:38

Ik lees ook even mee :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:04

Geen enkele handschoen werkte bij mij, ik zit aan de medicijnen. En die werken bij mij goed. Duurt wel ruim een half jaar voordat je een spiegel hebt maar het moet wel heel extreem koud zijn willen mijn vingers nog geel worden. Ik heb wel gewoon handschoenen (2 paar) aan en ze voelen dan wel koud maar nooit meer geel en pijnlijk.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:16

Ik heb gelukkig niet wat jij hebt, want dat lijkt me vreselijk.

Maar ik heb wel verstijfde handen onder de 10 graden met een beetje wind.
Eigenlijk schiet mijn hele lijf dan op slot.

Ik heb toen winter werk handschoenen gekocht bij de Welkoop. Die waren toen erg groot, maar kon er wel mee paardrijden.

Later vond ik ze ook bij een andere winkel, action dacht ik.
Mooi stevig, warm, maar toch soepel genoeg om mee te rijden.
En niet kapot te krijgen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:08

Ik heb gelukkig ook niet wat jij hebt, maar wel snel koude handen en dan ook geen gevoel erin en hele stijve handen. Ik heb vorig jaar een paar keer met deze gewerkt en gereden en had wonderwel geen koude handen. Ze zijn wind-en waterdicht en de grip aan de binnenkant was voor mijn rijden voldoende.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:25

Bij mij is het ook niet zo extreem als bij jou TS maar ik heb ook wel eens gevoelloze bleke vingers in de winter. Ik heb voor in mijn leren menhandschoenen zijde onderhandschoentjes (van de bever sport maar vast ook te vinden bij andere outdoor winkels) die zijn heel dun en kan je onder de meeste handschoenen dragen en houden je handen een stuk warmer.

Ik heb ook een paar goed gevoerde handschoenen van roeckl niet meer te krijgen volgens mij, maar die zitten heel lekker en zijn ook wel echt warm, volgens mij hebben ze van een aantal modellen ook wel extra gevoerde winter modellen.

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 06:16

Bellatrix schreef:
Geen enkele handschoen werkte bij mij, ik zit aan de medicijnen. En die werken bij mij goed. Duurt wel ruim een half jaar voordat je een spiegel hebt maar het moet wel heel extreem koud zijn willen mijn vingers nog geel worden. Ik heb wel gewoon handschoenen (2 paar) aan en ze voelen dan wel koud maar nooit meer geel en pijnlijk.


Wat voor medicatie is dat als ik vragen mag.

Ik heb zo nodig medicatie om de bloedvaten open te houden maar die zorgen dan ook weer gelijk voor migraine.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 06:35

Nifedepine. Ik heb wel een bijwerking maar die neem ik voor lief.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 07:59

Bellatrix schreef:
Nifedepine. Ik heb wel een bijwerking maar die neem ik voor lief.



Welke bijwerkingen heb je? Mijn arts wil ze ij liever niet geven ivm mijn lage bloeddrk

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 08:00

Hilary schreef:
Ik heb gelukkig ook niet wat jij hebt, maar wel snel koude handen en dan ook geen gevoel erin en hele stijve handen. Ik heb vorig jaar een paar keer met deze gewerkt en gereden en had wonderwel geen koude handen. Ze zijn wind-en waterdicht en de grip aan de binnenkant was voor mijn rijden voldoende.



Die heb ik ook gehad in het blauw ( heb ze nog zgan liggen zelfs) maar deden helaas niks voor mij

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:12

Lynn_Nikita schreef:
Bellatrix schreef:
Nifedepine. Ik heb wel een bijwerking maar die neem ik voor lief.



Welke bijwerkingen heb je? Mijn arts wil ze ij liever niet geven ivm mijn lage bloeddrk

Vocht in mijn enkels. Maar het valt heel erg mee en is in de ochtend weer weg. Ik heb er geen last van.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:26

Lynn_Nikita schreef:
Passen die onder rijhandschoenen?


Ik heb geen normale rijhandschoenen maar onder normale handschoenen heb ik er geen last van. Rijden die ik vaak gewoon met alleen de reuma handschoenen.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:12


Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:03

Ik heb ook Raynaud en een laag normale bloeddruk. Ik heb Nifedipine Retard gebruikt (vertraagde afgifte) en dat hielp goed. Ik ben er mee gestopt in coronatijd, omdat ik toch veel minder buiten kwam dan daarvoor en dat is nog steeds zo. Maar ik had vrij snel geen echte last meer van mijn bloeddruk en had verder ook geen bijwerkingen. Alleen geen grapefruit eten. Ik heb het overigens wel opgebouwd destijds. Eerst voor het slapen en pas na een week ook 's morgens. Oh, en je moet rekening houden met eten, weet even niet hoeveel tijd er tussen eten en innemen moet zitten. Ligt er meen ik ook aan of je ze voor of na het eten inneemt.

Tips die ik ook van de huisarts kreeg was zorgen dat je romp goed warm blijft, dus desnoods een thermoshirt aan en zorg dat je hoofd goed warm blijft, dus muts op. Organen en hersenen zijn als het waren als eerste aan de beurt om warm te worden gehouden door je lichaam en dus bloedsomloop, waardoor er minder naar je extremiteiten gaat.

Qua handschoenen/wanten is het enige wat bij mij een beetje helpt, maar wat met de rolstoel (of bij paarden) niet heel handig is, een paar leren/lamswollen wanten, die ik bij Texelana heb besteld. Die draag ik eigenlijk alleen bij heel koud weer. Soms met een paar dunne thermohandschoenen er onder.

Je zou kunnen kijken of de combinatie van een paar iets wijdere handschoenen met daaronder een paar dunne thermohandschoenen werkt, maar dan moet je wel zorgen dat het niet te straks is, want het idee van laagjes is dat er lucht tussen de laagjes kan komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:17

Ik slik hem elke ochtend na het ontbijt. Is niet helemaal hoe het moet maar het werkt voor mij.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:22

Bellatrix schreef:
Ik slik hem elke ochtend na het ontbijt. Is niet helemaal hoe het moet maar het werkt voor mij.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet heel nauw nam met die tijden hoor. Geloof dat het iets van 2 uur voor of na de maaltijd zou moeten zijn. Dat lukte me 's avonds prima, maar 's morgens niet, of ik moest de tablet bv meenemen en dan bij de sportschool innemen.

Met 2 keer daags werkte het bij mij wel snellen dan met een half jaar trouwens, maar dat moet qua bijwerkingen wel haalbaar zijn. Meen dat de laagste dosering van de retard 10mg is en anders gewone van 5mg. die je dan wel meerdere keren per dag moet nemen, omdat ze maar kort werken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101712
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:48

Ik weet niet hoeveel mg ze zijn maar ik mag er maar 1 per dag.

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:12

Bellatrix schreef:
Nifedepine. Ik heb wel een bijwerking maar die neem ik voor lief.



Dat kreeg ik ook voorgeschreven, alleen voor zo nodig.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 19:22

Ik heb handschoenen besteld met zilvergaren. Ik zag dat je dit via arts vergoed kon krijgen dus ik ga maandag eens bellen. Evt dan ook de sokken bestellen aangezien ik dit zowel aan de handen als voeten heb.
Ik heb de handschoenen ontvangen, zitten om de pols alleen vrij ruim en ik moet eens kijken of dat past onder mijn huidige rijhandschoenen maar ik ben bang dat dat te krap wordt

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:54

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb handschoenen besteld met zilvergaren. Ik zag dat je dit via arts vergoed kon krijgen dus ik ga maandag eens bellen. Evt dan ook de sokken bestellen aangezien ik dit zowel aan de handen als voeten heb.
Ik heb de handschoenen ontvangen, zitten om de pols alleen vrij ruim en ik moet eens kijken of dat past onder mijn huidige rijhandschoenen maar ik ben bang dat dat te krap wordt


Ik ben benieuwd wat je ervaring ermee zal zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 21:14

Het was wat strak met 2 over elkaar maar het ging net.
ik had wel witte vingers maar iets minder dan vorige keer. Kan toeval zijn, de ene keer heb ik het aan 4 vingers en helemaal wit en soms maar aan 2

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:53

Het blijft lastig.
Inmiddels nog een keer geprobeerd?

Ik heb nieuwe handschoenen besteld
Mondoni neopreen
Deze zouden je eigen lichaamswarmte vasthouden.
Ik ben benieuwd als de temperaturen gaan zakken of het daadwerkelijk helpt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: welke handschoen? Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 18:05

nee , na zondag niet meer gereden, of geen tijd of het weer was te slecht