[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:01

@Belker klopt he dat gevoel. Is toch totaal andere binding die je dan aangaat.
Had jullie beiden graag geholpen :\
Het is hier gewoon geen 'paardenland'. Veel mensen die paarden of pony's hebben hebben er ook echt andere ideeën over dan ikzelf. Er is hier aan de ene kant veel pushen en moeten en aan de andere kant een categorie echt over the top natural horsemenship of hoe je het ook wilt noemen ^)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:27

Zo, tijdje niet in dit topic geweest. Vergeet af en toe dat bokt bestaat naast alle dingen die ik met de laptop doe en met mijn werk en al het gedoe in rl wat ik even over mij heen kreeg :+
Niet dat ik stil heb gezeten hoor. In tegendeel.


De manege waar ik werk, en waar mijn lease menpony staat is verkocht. De nieuwe eigenaar gaf aan dat lease te weinig opleverde (draaide zelfs 100 tot 150 euro per maand verlies op) en hij besloot te stoppen met de lease. Daarnaast gingen alle dieren die het werk niet meer aankonden, of die niet hun uren haalde in de verkoop. (bleek dat we een overschot aan dieren hadden waardoor de dieren niet voldoende liepen. Lease klanten kregen eerste keuze.

Dus even flink janken bij mij. Want mijn lease pony is onder het zadel niet de makkelijkste en de nieuwe eigenaar had al een koper voor haar klaar staan. Maar het balletje kan raar rollen in het leven, het lukte toch om tot een bedrag te komen, en ik heb haar kunnen kopen eind van de zomer :):) **\O/**



In de zomer veel korte ritten gedaan en gewerkt. En nu ben ik weer bezig met langere ritten en we hebben nu op mijn werk speciale buitenritten, die ik met de menwagen voorrij. Iedereen met ervaring op pony's of paarden achter de wagen. En familieleden zonder ervaring kunnen op de menwagen. Iedereen vind het geweldig en heb zo al enkele ritten voorgereden.

Zelf rij ik vooral gericht op langere afstanden, en leg ik minimaal 5 km op 1 rit af, tot maximaal 25 km op 1 rit. Er zijn hele mooie plekjes rondom mijn stal en ik ben daarom ook graag in het bos te vinden. Gelukkig is mijn pony heel nuchter en kalm voor de wagen en vind ze het heerlijk om nieuwe paden te verkennen.

Vandaag ook weer een prachtige route gereden, naar een restaurant waar paarden welkom zijn, en daar heerlijk gegeten en weer terug naar huis. Al met al zijn we 5,5 uur weg geweest. En rond de 22 km afgelegd. Pony heeft zich heerlijk gehouden, zelfs toen het bleek dat er een mountainbike wedstrijd ofzoiets bezig was. Uitgezet op ruiterpaden, want ja in ermelo/putten zijn er geen paden voor ze 8)7
Gelukkig ken ik het bos, rondom het restaurant, tegenwoordig beter, en heb ik een goed richtingsgevoel dus we zijn gewoon maar wat paden opgegaan en nog eerder dan verwacht aangekomen bij het restaurant. :D

Om 09.00 op stal bij 4 graden. Maar met de mist erbij leverde het mooie foto's op (er komt nog een apart topic)
Afbeelding

Pony verzorgd op de paddock bij het restaurant. Water, krachtvoer en ruwvoer? Check
Afbeelding

En dan gaan nu wij eten
Voorgerecht, borrelplankje ala Boshuis 3 (het restaurant)
Afbeelding

De lunch, lauwwarme geitenkaas salade
Afbeelding


Jullie begrijpen wel dat ik geen moeite heb een groom te regelen voor de bovenstaande rit :+ Ik zou elke week deze rit kunnen maken, zoveel mensen willen er wel mee _O- Maar voorlopig hou ik het op 1x in de maand. Vind ik vaak genoeg :')

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:57

Gefeliciteerd met je aankoop van je leasepony *\o/*

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:21

Fijn dat je de pony hebt kunnen kopen.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:30

Gefeliciteerd met je pony.

We hebben nog 8 paarden Bianca.
Hier is de wolf de laatste tijd niet echt meer in de buurt en als hij er wel is loopt hij langs. Op doorreis zeg maar. Hij grijpt hier niks. Om die reden hebben wij nog 6 merries 24/7 buiten. Een koppel van 4 en achter het huis 2.
Ze kunnen naar binnen als het moet maar voor nu kan het zo nog wel.

Ted was vanavond niet goed te pas. Hij wilde niet eten. Had erg gezweet. Ik denk iets van een slokdarm verstopping of zo. Niet heel erg maar toch niet fijn. Omdat ik toch iets twijfelde over koliek toch maar Colosan er in gestopt. Maar hij staat rustig . Heb de wekker om 2.30 uur gezet om toch ff te kijken.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:10

Ach Ted...beterschap en snel opknappen

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:17

Gefeliciteerd Chamion. Jenn was mijn laatste paardje, die had ik eerst ook als verzorgpony. Maar na een half jaartje zo ongeveer dreigde ze naar de markt te worden gedaan, ze paste niet in het te vormen span waar ze voor bedoeld was. Toen had ik haar toch maar gekocht.
Erg veel plezier van haar gehad ruim drie jaar. Uiteindelijk toch verkocht, het is hier simpelweg vreselijk duur paarden houden en daarnaast hoe je ze moet houden is ook niet echt geweldig (woon hartje Randstad).

Wat vervelend Baudyh... hoop dat het vandaag allemaal weer goed gaat met Ted :(:)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:20

Is Ted weer een beetje opgeknapt? Koliek is nooit fijn.

@VanHuisUit: Bekend verhaal ja. Ik had haar niet kunnen kopen, als de manege haar niet 2 a 3 dagen per week in de lessen gebruiken. Dit levert mij namelijk een beetje korting op de stalling op. Hierdoor kan ze op mijn werk blijven staan, en sta ik in vol pension. Er zijn zeker goedkopere stallen in de buurt. Echter zit ik dan met de reistijd of moet ik meedraaien met mest/voer/paddock/weide schema's en dat viel gewoon niet te combineren met mijn werk. Dit is echt perfect. De dagen dat ik heel lang sta te werken loopt ze in de manege lessen. Dat betekend dat ze meestal bij mijn klanten loopt en dat ze beweging heeft. Als ik dan 7 uur sta les te geven hoef ik niet daarvoor of daarna nog haar te trainen.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:23

Ted gaat gelukkig weer prima. Vannacht ging het al beter. Nee het was geen koliek maar slokdarm verstopping. Was me eigen schuld ook nog.
Normaal heb ik zo een vast ritme door de weeks met zijn slobber klaar maken en gisteren liep dat net anders kwam er dus bij het binnen halen achter dat ik vergeten was klaar te maken.
Dus toen heb ik hem een beetje van de slobber van ikke gegeven . Gelukkig een klein beetje.
Die vond hij denk ik zo lekker dat dat mis ging.
Hij krijgt senioren slobber wat 3 uur moet weken.
Dus alla minuut is dat lastig.
En hij mag geen hooi of iets wat er op lijkt meer ( vanwege de grote kans op slokdarm verstopping)
Dus ik dacht ach de natte slobber van ikke kan wel. Niet dus.
Heb nu een alarm in mijn telefoon gezet voor als ik het weer vergeet.
Vandaag lekker in de wei geweest en nu vanavond was zijn bak slobber weer leeg. Dus het loopt weer prima.

Pepe356
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 02:28

leuk hoor!

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:32

Wat leuk chamion!

Fijn dat Ted weer wat beter gaat VHU!

Hier moet ik zo voor een echo naar het ziekenhuis vanwege mijn duimtopje wat nog niet beweegt. Ik heb eerst de pony's even 3 kwartier getraind zonet. Eerst even een half uurtje alle gangen oefenen. Ik merk wel dat het kouder is aan ze. Daarna springen en toen werd Alex weer zo blij dat ie wat bokkesprongen maakte na de sprong. En dan staat het sprongetje iets van 10-15 cm van de grond hè. _O-
Jorie dacht alleen maar aan crossmodus, maar die heeft los wel een paar keer leuk gesprongen zonder dat ik hem erover stuurde. Het kan wel vaker dus. Ik moet alleen even weer nieuwe takken zoeken. Jorie heeft er ook genoeg gebroken namelijk. Ik heb helaas geen echt springmateriaal dus ik zet een takje schuin tegen het hek en daar stuur ik ze vervolgens overheen.

Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:21

Jammer dat je ver weg woont VHU anders mocht je joly en misty ook wel verzorgen :j

Gefeliciteerd chamion *\o/*

Fijn dat het weer beter gaat met ted :(:)

Succes bij het ziekenhuis jorex :j

Ik heb zondag ale moed verzameld en toch een ritje gemaakt weer. Heerlijk 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Woensdag komt de vee arts voor misty haar eerste enting en joly zit al maanden aan de dunne mest. Heb al een zandweg kuur geprobeerd, lijnzaad olie maar niks werkt en ze drinkt veel..Even kijken wat de vee arts zegt.

En heb sinds kort een bijrijdpaard bij dezelfde stal als mijn ponys..een draver :D wel weer erg wennen vooral met balans en hij is wat sterk in de mond. Maar wel heel braaf.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:47

Wij hebben gisteren en vandaag lekker gemend. We gaan er weer regelmatig op uit. Echt genieten.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:23

Dravers zijn meestal geweldige paarden :j zeker als ze bij een goede trainer vandaan komen.

Het lijkt me zálig menweer momenteel {:}

Wat fijn dat het weer goed gaat met Ted :Y)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:45

Wat goed nieuws dat Ted is opgeknapt.

Het was zeker heerlijk men weer de afgelopen dagen. Oke, koud als je vroeg ging maar daar kan je op kleden. Levert wel mooie mist foto's op. Helaas moest ik zondag de hele dag lesgeven, en had de pony gisteren een hoognodige vrije dag. Vandaag staat dressuur op de planning. Hopelijk is de bak leeg vroeg in de middag en kan ik even mennen in de baan. Anders wordt het longeren.

Morgen gaat er een soort van bijrijder op rijden. Dit meisje is helemaal verliefd op de pony, durft alleen nog niet te vragen of ze haar mag bijrijden. Ze doet tegenwoordig wedstrijd met de pony. Helemaal leuk. Iedereen verbaast. Kan ze dit :+ Vorige proef had ze voor de zekerheid een een proef genomen zonder galop. 232 punten (FNRS proef, bij 210 heb je 1 promotie punt) Eind deze maand gaat ze haar eigen niveau starten.

Pony gaat vanaf vandaag op haar eigen voer, ipv het brok wat de stal beschikbaar stelt. Eens kijken of ze dan verder gaat afvallen. Cavalor Nutri Fiber en Endurix. Beide zo'n 100 gram per voerbeurt. Verder staat ze op bijna onbeperkt ruwvoer. De ruif op stal voor 3/4 gevuld voor de nacht (in een hele ruif gaat een hele plak van een grote vierkante baal hooi in) En op de paddock krijgt ze 2x 4 kg hooi (08.00 erop tot 16.00)

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:08

Goedemorgen bbbbrrrrrr wat is het koud,' hussen' weer voor biancacoo *\o/*
Fijn weekend allemaal

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:43

Hier hebben we vandaag weer heerlijk met onze flufs gewandeld. Zo mooi om te zien dat ze hun vacht echt helemaal in isolatie stand hebben staan met deze kou. Ik heb voor het eerst weer Jorie beet gehad. En het eerste wat meneer doet is met de onderste twee draden gymnastieken. Hij zou eruit lopen, want hij had zijn halster al om, maar keek eerst niet of de draden wel al open waren. Pas toen ik nee zei, had hij het door en wist hij heel precies weer achteruit uit de draden te stappen. Alex had nog geen halster om dus daarom hadden we de draden nog dicht. Verder was Jorie wel aardig braaf vandaag. :P
Afbeelding
Afbeelding

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:01

Vrijdag heb ik Miepje ook voor het eerst sinds de verkoop weer voor de wagen gehad. Het is zoeken naar een manier om zsm de wp's binnen te hebben, maar wil ook niet doelloos en kansloos op wedstrijd gaan.
Heb wel weer een nieuwe vervolg-uitdaging. Mijn (ex-)stalhouder heeft een jong paard gekocht voor in zijn tweespan en wil graag dat ik wekelijks enkelspan kom trainen. Erg leuk, en een blijk van vertrouwen *\o/*

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:00

happytime schreef:
Goedemorgen bbbbrrrrrr wat is het koud,' hussen' weer voor biancacoo *\o/*


De hondjes vinden het heerlijk weer....
Mijn lijf is op dit moment alleen al 4 weken te slecht om met ze te gaan trainen, dus wandel ik met ze...maar ik en zij missen het trainen wel..
Nog geen idee wanneer en of ik de training nog kan gaan oppakken, eerst herstellen..

Verder heb ik niks te melden..
Zag mooie fotos van jullie paarden Baudy en Belker <3

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:59

Gem,verkoop? Heb je Miepje verkocht? Wel een leuke uitdaging een jong paard.
Biancacoo: koets lenen? Kan je relaxt zitten en je honden doen het werk ervoor _/-\o_
Hoe gaat het met iedereen?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:57

HT, ja ... ze zeggen altijd dat je maar één keer een goed bod krijgt. En dit was toch wel een 'offer I could not refuse'. De man had al heel lang interesse en heeft daarna ook mijn marathonwagen gekocht. Heb goede afspraken over de Z - punten die ik nog wil halen en ze staat vlakbij mijn oude stal. Dus ik denk dat ik het goed gedaan heb. Miepje kan nog zoveel meer en beter dan wat ik me financieel (en op familievlak) kan veroorloven. Laat mij voorlopig maar groomen en helpen in de trainingen / op wedstrijden.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:01

Zou hetzelfde gedaan hebben Gem :j en je kan nog je punten voor Z halen.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:02

Gem mooie deal en fijn dat ze zoveel vertrouwen in jou hebben.

Biancacoo sterkte.

HT hoe gaat het met jou.

Hier is het ook fris, maar daar heb je goede kleding voor.
Span gaat langzaam aan steeds beter lopen.
Haf heeft veel vrije dagen en Pep (ppid-er) heeft slappe mest maar gaat verder goed. Die span ik vandaag maar weer eens in, dan voelt hij zich weer belangrijk.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:22

Ik ga morgen een poging doen mijn spekkie voor de sulky te zetten. Zelfs de tandarts vond hem dik en verbaaste zich erover dat ie eerder dit jaar niet dik te krijgen was. Tja dat krijg je van 7 weken stilstaan. :o
Jorie heeft nog steeds ribben, maar ik had een vermoeden dat ie wat wormen had. Ze hebben afgelopen weekend hun najaarsspuit gehad dus dat is hopelijk opgelost. Verder is hij van nature ook actiever dan Alex.
Eerst even gewandeld met ze en ze hebben in de wachttijd zo'n 20-30 minuten in het gras gestaan.
Afbeelding

Toen even zijn nieuwe winterdeken gepast. De oude 300g is al weet niet hoe oud, dus die wordt reserve nu. Ze krijgen de 300 op zodra ze kaal gaan.
Afbeelding


En bij de tandarts. Zijn tanden zijn echt al zoveel vlakker dan eerst. Dus zijn golfgebit wordt langzaam recht, echt verbazingwekkend dat dat nog kon. Alex is ook alweer 15 jaar en heeft de eerste 8 jaar geen tandzorg gehad. En daarna 4 jaar gewoon onverdoofd bij de da. En nu dus de derde keer bij de paardentandarts. Jorie hoeft zelfs maar eens in de 2 jaar. Big belly Alex:
Afbeelding

Hij gaat altijd op rust staan en dondert dan als gevolg bijna om _O-
Afbeelding

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:46

Gisteren voor het eerst achter 'De Kleine' gezeten. Erg leuk om weer met zo'n jong ding te mogen werken. Zaken die zo vanzelfsprekend waren ... nou, not :D . We hebben drie keer hekwerk om de menbak heen, en één zijde is een, met klimop begroeid taludje richting de heg, waaronder de stroomkabels voor de verlichting begraven liggen. Voor Miepje was dat de logische bak-grens, maar voor Nessie iets waar je gewoon overheen zou kunnen :+ . Dus even niet opletten en je koetswielen gaan over het talud heen :') . Oftewel .... opletten en sturen :7 . En na een kwartier is de concentratie al weg, na twintig minuten kun je beter stoppen. Maar leuk was het zeker. De rechterstelling vond hij in het begin niet zo nodig, maar na twintig minuten was hij aan twee kanten weer soepel als een fietsband.
Daarna achterop bij het tweespan richting het bos ... blijft een prachtig Sprookjesbos, en als afsluiting een wandelronde met onze blafferd Nore door het 'kleine Sprookjesbos' achter Jan Tops. Fijn dagje!