Netflix, de Dahmer serie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 14:09

Wat vinden jullie van deze serie?
Kan het wel of niet?

Slachtofferhulp ontvangt klachten en roept Netflix op om serie Dahmer te verwijderen

https://www.bndestem.nl/show/slachtoffe ... ~a0db46af/

Ikzelf vind het nogal dramatisch om hier nou zo'n ophef over te maken en je hoeft het niet te kijken toch?

Beetje hetzelfde als bij squid game.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:17

Ik snap dat ook niet.. Als je niet tegen die beelden kunt, dan kijk je de serie toch gewoon niet. Je moet er eerst bewust op klikken om hem te kijken. En ik ga er vanuit dat er waarschuwingen voor geweld enzo vooraf zitten met labels. Maar ik heb de serie nog niet gekeken hoor. Ik wil er morgen of overmorgen ofzo aan beginnen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 14:19

Ik vond het echt een goede serie, wel af en toe wat langdradig. Maar zeer goede acteurs!

Muronia

Berichten: 19534
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:29

Ik vond het een hele goede serie, die acteur verdient een prijs voor zijn acteerwerk. Ik heb hem in 1 dag uitgekeken.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:31

Er staan ook al zoveel series/docu's op Netflix over bestaande seriemoordenaars, waarom is het nu ineens een probleem denk ik dan :=
Zal wel meespelen dat hij een populaire acteur is onder jongeren door oa American Horror Story.

Mensen moeten zich realiseren dat deze serie een weergave is van hoe het mogelijk is gegaan, heel veel van wat er binnen zijn huis afspeelde is volgens mij niet te verifiëren omdat het gebaseerd is op wat Jeffrey Dahmer zelf heeft verteld, er zijn immers geen getuigen van de moorden of videobeelden van binnen zijn appartement.

Ik vond het een erg indrukwekkende serie, niet voor te stellen dat iemand daartoe in staat is en zolang niet ontdekt is.
Evan Peters heeft de rol knap neergezet vind ik :j

fotolijstje

Berichten: 2711
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:32

Serie was inderdaad echt goed. Acteurs ook en niet alleen Evan peters!
Ik vind het maar bullshit dat het verwijderd moet worden. Waarom die van Ted bundy niet dan? Komt gewoon omdat het bekend is.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:34

Ik vind het ook bullshit! Het is echt een goede serie. Het is heftig wat je ziet, maar dat slachtofferhulp dit nu zegt... Beetje apart. Het is een keuze toch of je het kijkt of niet? Het moet niet.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:35

Ik heb deze niet gezien, van Ted Bundy wel en dat vind ik ook een rare film, hoe er geïnsinueerd wordt dat hij onschuldig zou zijn....

Van deze van Dahmer begrijp ik dat ze het vooral een probleem vinden dat er in de film zou worden gedaan alsof Dahmer een coole gast is en zijn slachtoffers maar zwakke typetjes zouden zijn.

Nogmaals, ik heb hem niet gezien maar in het licht van hoe ze die van Ted Bundy hebben gedaan kan ik me er wel iets bij voorstellen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:38

Ik heb de serie gekeken direct na release.

Het is natuurlijk wel zo dat je enige eigen verantwoordelijkheid hebt als je een serie begint. Met name omdat dit ook gebaseerd is op waargebeurde serie van gebeurtenissen, kun je eigenlijk al lichtelijk weten waar je aan begint voor je de serie start.

Mijn probleem met deze show is om andere redenen. Ik vind het echt een goede serie, oprecht. Het acteerwerk is goed en ik kreeg niet de indruk dat ze Dahmer in een beter licht probeerde te zetten (wat voorgaande series/films soms wel deden, door sympathie voor hem proberen te winnen als jongere Jeffrey). Ook highlighten ze echt wel belangrijke punten van de echte situatie, zoals hoe monsterlijk hij was, maar ook voornamelijk hoe racisme en homofobie in die tijd echt een rol speelden in hoe lang hij dit heeft kunnen doen.

Echter, één heel groot probleem vind ik dat ze voorheen niet met de nabestaanden om tafel zijn gegaan. Ze hebben hen niet om toestemming gevraagd maar ook niet laten weten dat deze show in productie was. En dit zijn toch niet zulke hele oude misdaden; de nabestaanden van de slachtoffers leven gewoon nog. Er zijn dus ook nabestaanden naar voren gekomen die openlijk hebben gezegd dat deze show hun echt uit het veld heeft geslagen en sommige zelfs opnieuw getraumatiseerd waren. Die waren er namelijk helemaal niet op voorbereid. Op een dag wordt je wakker en zet je Netflix op en het eerste wat je ziet, is de moordenaar van je geliefde. (Alwel, een acteur in dit geval, maar dat zal het niet beter maken vrees ik.)

Daarnaast zijn er gewoon al zoveel documentaires, films en series over deze man en zijn daden. Ik vind persoonlijk wel dat dit één van de betere is, maar de vraag blijft: was dit nodig? Aan de ene kant schijnt het wel een ander beeld, maar aan de andere kant... Deze show is duidelijk voornamelijk gemaakt als 'entertainment' en om geld mee te verdienen. Ik vind dit wel een grijs gebied. Het zal per persoon verschillen hoe zij hierover denken. Persoonlijk zit ik een beetje in het midden. Toch neig ik meer naar de kant dat het not done of overbodig is.

Over slachtofferhulp, tja, ik denk wel dat de kijkers de touwtjes zelf ook in handen hebben, al kan ik mij voorstellen dat je getraumatiseerd kan raken van de beelden. Ik vind het ook ziekelijk dat er mensen zijn die het als een 'flex' gebruiken dat ze níet onder de indruk waren. Dat is namelijk niet iets om over op te scheppen imo... Het gaat hier wel om een echte moordenaar, die écht zoveel pijn de wereld in heeft gebracht. Er zijn echte levens verloren. Ik zag op Facebook bij een vriendin iemand reageren op dit artikel die schreef "beter doen ze dat pas nadat ik hem af heb gekeken", en dat soort opmerkingen vind ik toch wel zo smakeloos.

Dus aan de ene kant ben ik het wel met slachtofferhulp eens... Maar om andere redenen.

Citaat:
Waarom die van Ted bundy niet dan? Komt gewoon omdat het bekend is.

Ted Bundy is net zo bekend, als het niet nog bekender is. Er zijn genoeg mensen die daar ook een probleem mee hebben. Maar die beelden zijn wellicht net iets minder luguber.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:40

Ik vond juist dat er veel aandacht was voor hoe de slachtoffers werden neergezet, en wat het effect op de betrokkenen en nabestaanden is geweest ook nadat hij gepakt en veroordeeld was. Vind dit dus ook echt geen terechte kritiek eigenlijk.

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:41

Vond het echt een hele sterke goede serie!

Snap ook niet waar de ophef ineens vandaan komt, er zijn tal van dit soort series. Heb het artikel even gelezen maar het ging er dus vooral om dat slachtoffers als zwak en emotioneel weggezet werden. Dat was toch volgens mij ook vooral waar Jeffrey Dahmer “jacht” op maakte? :\ het is nou eenmaal een waargebeurd verhaal… en niemand verplicht je om te kijken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:41

pmarena schreef:
Ik heb deze niet gezien, van Ted Bundy wel en dat vind ik ook een rare film, hoe er geïnsinueerd wordt dat hij onschuldig zou zijn....

Van deze van Dahmer begrijp ik dat ze het vooral een probleem vinden dat er in de film zou worden gedaan alsof Dahmer een coole gast is en zijn slachtoffers maar zwakke typetjes zouden zijn.

Nogmaals, ik heb hem niet gezien maar in het licht van hoe ze die van Ted Bundy hebben gedaan kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Dat idd een eigenlijk verheerlijken van de dader en daar bovenop nog eens het natrappen naar slachtoffers alsof die er om gevraagd hebben. Is pijnlijk voor de nabestaanden, maar ook een rechtvaardiging naar toekomstige daders om wel die stap naar werkelijk geweld te nemen, immers je slachtoffers vroegen er om/er is soort van toestemming voor wat je wil doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:42

Ik vind dit zo'n goede serie, zo rauw en donker. Als je er niet tegen kunt, kijk je niet. Lijkt mij simpel.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 14:44

Ik vond het vooral interessant wat er nou in zo iemand zijn hoofd afspeelt!

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:47

Als je het niet aankunt dan hoef je het niet te kijken. Jouw keuze.
Ik vind de hele ophef erover ook te ver gaan.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:48

Ik vind het een hele goede serie, snap niet dat mensen het kijken en dan lopen zeveren achteraf.

equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:58

Ik snap heel goed dat je als nabestaande doodergert of getraumatiseerd raakt door al die eindeloze documentaires over bepaalde seriemoordenaars. Ik snap ook dat het intrigerend is en spannend om te kijken voor mensen. Maar die monsters met soms zelfs grootheidswaanzin worden toch berucht/beroemd terwijl ze verdienen om compleet vergeten te worden na al net leed dat ze hebben veroorzaakt. Maar opmerkingen als van dan kijk je toch lekker niet terwijl het overal op tv, nieuws, radio,
social media voorbij komt, vind ik alleen niet zo begripvol naar de nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:58

Urbanus schreef:
Ik vind dit zo'n goede serie, zo rauw en donker. Als je er niet tegen kunt, kijk je niet. Lijkt mij simpel.
Exact.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:01

Mkango schreef:
Urbanus schreef:
Ik vind dit zo'n goede serie, zo rauw en donker. Als je er niet tegen kunt, kijk je niet. Lijkt mij simpel.
Exact.


Met de sidenote dat ik het van de nabestaanden wel begrijp. Maar daar heeft slachtofferhulp Nederland niks te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:02

Urbanus schreef:
Met de sidenote dat ik het van de nabestaanden wel begrijp. Maar daar heeft slachtofferhulp Nederland niks te zoeken.
Ja, ook mee eens. :j

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:05

Ik moet hem dus snel afkijken voordat die verwijderd wordt zo te lezen. Er wordt genoeg gewaarschuwd met die serie en als je er niet tegen kunt moet je hem inderdaad niet kijken.

fotolijstje

Berichten: 2711
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:08

Hij wordt hoogstwaarschijnlijk niet eens verwijderd. Daar verdient Netflix te veel aan.
Ik snap de ophef gewoon niet, tenminste niet van alle andere mensen behalve de nabestaanden en slachtoffers.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:34

Ik heb de serie ook gezien, ondanks dat er veel geweld op t.v. is en er meer van dit soort series zijn, schrok ik er toch van. Hoe griezelig om te bedenken dat dit soort mafkezen bestaan.
Net zo griezelig als je bedenkt dat er mensen zijn die heel charismatig zijn en waarvan niemand had kunnen bedenken dat ze op zoek waren naar een slachtoffer om in hun zelfgebouwde onderzeeër te vermoorden.
Maar dat is een andere serie.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:37

Ik snap ophef vanuit de nabestaanden wel, maar Hollanders die slachtofferhulp berichten om deze serie... die vind ik een beetje raar. Volgens mij is het van tevoren duidelijk dat het niet over eenhoorns en feeën gaat.

Ik vind juist dat ze hem niet verheerlijken. Hij wordt in mijn ogen neergezet als iemand die verknipt is en (voor onze tijd) heel veel rode vlaggen afgeeft richting meerdere mensen. Ik vind het schrijnend om te zien dat er zoveel homofobie en racisme was en dat deze man mede daardoor zo lang heeft kunnen doen wat hij deed.

De daden van deze seriemoordenaar zijn in mijn ogen gedeelde verantwoordelijkheid en ik vind het prima om het zo te laten zien. Vooral dat verhaal van die hele jonge jongen die zo weer teruggebracht werd. Om te janken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:48

balance schreef:
Ik heb de serie ook gezien, ondanks dat er veel geweld op t.v. is en er meer van dit soort series zijn, schrok ik er toch van. Hoe griezelig om te bedenken dat dit soort mafkezen bestaan.
Net zo griezelig als je bedenkt dat er mensen zijn die heel charismatig zijn en waarvan niemand had kunnen bedenken dat ze op zoek waren naar een slachtoffer om in hun zelfgebouwde onderzeeër te vermoorden.
Maar dat is een andere serie.


Into the deep, brrrr daar had ik echt nachtmerries van, terwijl daar niets te zien is wat betreft bloederig of iets, het is “gewoon een docu” over de betrokkenen om de dader heen. Maar ik kon die niet van me af schudden.

Dahmer ook gekeken, maar ik vind niets goor of smerig aan wat betreft beelden. Ze gaven meer een insinuatie van geweld dan dat ze iets lieten zien. Ik vond het weer heel confronterend hoe ze duidelijk in beeld brachten hoe bevooroordeeld politie was tegen homoseksualiteit, ze waren er zo vies van dat Dahmer dat kon misbruiken. Ook overduidelijk geen interesse in de moorden op mensen met een getinte huidskleur of zelfs luisteren naar de buurvrouw die jaren lang aangaf dat er iets mis was bij Dahmer.

Ik vond het een goede serie, niet over gedramatiseerd, niet smerig, maar een echte psychologische thriller.