Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:07

Even een apart topic hiervoor, want het houdt me enorm bezig en ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen.

Het gaat om een ruin van 7 jaar die sinds een aantal maanden op en af niet zuiver loopt.
Mijn pony is afgelopen week door de MRI gegaan omdat hij op 3 benen kreupel loopt, waarvan de ergste RA is.
Vandaag de uitslag gekregen:

LV; schade aan diepe buiger+ ontsteking slijmbeurs
RV; schade aan oppervlakkige buigpees +ontsteking slijmbeurs. En hier is ook het collaterale bandje van het straalbeen geirriteerd/beschadigd.

RA; ' alleen' oedeem, dus ontsteking. Ik ben even vergeten op welke plek in de hoef.

In de diepe én de oppervlakkige buiger zit geen gat maar de schade is wel goed zichtbaar.

Als het goed is heeft hij vandaag onder beide voorvoeten Colleoni ijzers gekregen waarbij hij extra goed kan afrollen en waarbij de hielen meer ondersteund worden.
Achter gewone ijzers maar wel met bredere tak.
Ook is hij vandaag ingespoten in beide voorbenen.

Morgen kan ik hem eindelijk ophalen na een week. Onze andere pony is ook aan het revalideren (breukje in een hoefbeentak) dus het is best heel wat allemaal.

Is er iemand die ervaring heeft met deze blessures en iets kan zeggen over hoe het daarna verlopen is?
De DA ziet er heil in om te behandelen, anders stelt hij het niet voor. Daardoor ik ook, maar een prognose kan hij niet geven; eerst verder kijken over 6 weken. En dat snap ik. Tegelijkertijd vraag ik me af of het eerlijk is voor mijn boefie. Hij heeft tenslotte pijn en in hoeverre wordt hij pijnvrij?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:17

Wat een pech ...
Ik heb geen ervaring met dit soort complexe peesbeschadigingen maar denk dat de behandeling niet veel anders is dan bij een enkelvoudige blessure. Dus beweging met mate en goed op passen. Afspuiten en misschien laseren.
Maar omdat je andere pony ook een blessure heeft zou ik me wel zorgen maken over het rantsoen. Is er niet ergens een tekort, bv aan magnesium? Dus ik zou misschien toch bloedonderzoek laten doen of sowieso een supplement bijvoeren.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:21

@Kendra De andere pony heeft deze blessure al gehad toen wij hem kochten, dat kan niet anders. Hij heeft al forse verbening van het hoefkraakbeen en daar is een breukje ontstaan (helaas toen alleen klinische keuring gedaan en geen RX. Dure leerschool) Heeft dus niets met rantsoen te maken, denk eerder dat hij veel teveel belast is al jong. Die pony is ook pas 6.

Overigens is bij beide pony's bloedonderzoek gedaan. Alleen bij de andere pony kwam een wat afwijkende waarde uit; iets te hoog selenium. Voor de rest bij beiden alles goed.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:51

Mijn fjord is met pensioen gegaan omdat ze aan beide voorbenen peesblessures had en een kleintje in het achterbeen. Hier zaten echter geen slijmbeursontstekingen bij en de pijn was snel weg, de blessure natuurlijk niet.

De DA had nooit zoveel peesblessures bij elkaar gezien en gaf het een kleine kans, advies was wandelen, uiteindelijk op de weide en af en toe uiteraard een scan. We hebben lang gerevalideerd wat alleen uit opbouwen bestond, geen lasers of andere dingen. Achter is goed genezen, voor heeft ze ook botwoekering en was het veel complexer. Ze is ook nooit meer een echt rijpaard geworden en het is een heel lang traject geweest met ups en downs, maar ze loopt nu goed en ik kan ook weer een recreatief rondje rijden. Ze is ondertussen happy 27. :)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 20:04

@heidilover dat is dubbel om te lezen; allereerst natuurlijk heel fijn dat ze pijnvrij is en dat jullie af en toe samen een rondje kunnen. Ik denk dat ik straks al blij ben als we wat recreatief kunnen rijden. Hoe oud was ze toen ze deze blessures kreeg?
Dankjewel trouwens voor het delen!

De kliniek had het wel over laser tzt voor de oppervlakkige buigpees. De blessure aan de oppervlakkige buiger vond hij zorgwekkend maar ik weet even niet waarom juist die.
Mijn hoofd zit vol vragen dus ik ben blij dat ik morgen samen met de DA de beelden van de MRI kan zien.
Hij loopt echt slecht op de harde volte en heeft momenteel ook echt pijn. Dat eerst maar onder controle krijgen.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:23

Heel eerlijk, ik vraag me af in hoeverre het zinvol is. Juist omdat ie zo jong is en nu al zoveel beschadigingen in ijn been heeft. Ik zou m den een jaar weg zetten en dan over een jaar weer kijken.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:28

Voorbenen dragen het meeste gewicht, dat maakt genezen van iets als een peesblessure niet makkelijk. En 3 benen pezen kapot is vermoed ik in 1 been begonnen en rest is ontstaan door compenseren/ontlasten 1e been met overbelasting tot gevolg. Kan dat je zometeen het kwartet kompleet hebt met been 4 er nog bij.
Jaar op rust is te overwegen afhankelijk van hoe paard er geestelijk onder is. Maar vraag is of dit paard ooit nog belastbaar is.

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:29

Hier helaas geen goede ervaring.

Mijn paard had bij beide voorbenen een peesblessure aan het checkligament en diepe buiger.
Heb de pezen laten laseren, PRP behandeling gedaan en shockwave therapie. In het begin op rust gezet met elke dag koelen en gedoseerd bewegen op het harde.

Helaas was het na 2 jaar nog niet beter. Heb hem daarna een jaar op het land gezet, ook dit heeft niet geholpen.
Mijn paard was ook 7 jaar toen hij het kreeg en op zijn 10e laten inslapen.

Ik duim voor je dat het bij jou een beter afloop heeft, sterkte :knuffel:

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:41

@earth en @tamary ik vraag me dat dus ook af. De optie van 'wegzetten' voor een jaar heb ik net ook met een vriendin besproken. Deze pony is super chill zolang hij eten en vriendjes heeft ;-) maar dan moet hij wel pijnvrij de wei op kunnen.
Het zijn trouwens 2 benen met pezen kapot, maar dat is ook meer dan genoeg en voor mijn gevoel idd wachten op de volgende. Hij is een kei in compenseren ,dat is duidelijk. Op het zachte weinig te zien pas op de harde volte zie je hoe slecht hij loopt na een paar rondjes.

Beslissingen zullen ook even afhangen van hoe erg de beschadigingen zijn, dat zal morgen wel duidelijk worden als we de beelden bespreken. En even zien hoe hij reageert op het plan van aanpak over 4 weken geeft ook wat meer richting over wat daarna te doen.
Dit is echt mijn maatje, ik vind het zo erg |(

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:46

Jannickee schreef:
Hier helaas geen goede ervaring.

Mijn paard had bij beide voorbenen een peesblessure aan het checkligament en diepe buiger.
Heb de pezen laten laseren, PRP behandeling gedaan en shockwave therapie. In het begin op rust gezet met elke dag koelen en gedoseerd bewegen op het harde.

Helaas was het na 2 jaar nog niet beter. Heb hem daarna een jaar op het land gezet, ook dit heeft niet geholpen.
Mijn paard was ook 7 jaar toen hij het kreeg en op zijn 10e laten inslapen.

Ik duim voor je dat het bij jou een beter afloop heeft, sterkte :knuffel:


@Jannickee, wat naar om te lezen! Heb je er zoveel aangedaan en dan moet je hem alsnog in laten slapen. Wat verdrietig zeg. Zou je bij een volgend paard weer al die behandelingen doen denk je?

Heel eerlijk ben ik hier ook bang voor. Gek genoeg had ik voor de MRI al geen goed gevoel. Nergens op gebaseerd, gewoon bang voor iets als dit denk ik. Dit zijn dusdanige blessures dat ik me ook afvraag waar ik goed aan doe voor hem.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:57

Koekie73 schreef:
@heidilover dat is dubbel om te lezen; allereerst natuurlijk heel fijn dat ze pijnvrij is en dat jullie af en toe samen een rondje kunnen. Ik denk dat ik straks al blij ben als we wat recreatief kunnen rijden. Hoe oud was ze toen ze deze blessures kreeg?
Dankjewel trouwens voor het delen!

De kliniek had het wel over laser tzt voor de oppervlakkige buigpees. De blessure aan de oppervlakkige buiger vond hij zorgwekkend maar ik weet even niet waarom juist die.
Mijn hoofd zit vol vragen dus ik ben blij dat ik morgen samen met de DA de beelden van de MRI kan zien.
Hij loopt echt slecht op de harde volte en heeft momenteel ook echt pijn. Dat eerst maar onder controle krijgen.

Ze was toen bijna 22 geloof ik. Vandaar ook dat we voor deze aanpak zijn gegaan om te kijken of het überhaupt wilde beteren of niet en we ook geen andere behandelingen zijn aangegaan. Gelukkig voor mij is het dus wel beter geworden :) en ja ondanks dat ze er nog niet aan toe was en dat behoorlijk pijn deed zo ineens, had ze natuurlijk wel een respectabele leeftijd om met pensioen te gaan.

Jouw paard is nog jong, dat zorgt er wel voor dat de genezing vaak makkelijker gaat dan met een ouder paard, maar ik zou het ook lastig vinden als het me weer overkomt hoor! Bij ons was de eerste scan volgens mij ook weer na 4 weken en toen liet ze al verbetering zien dus zijn we doorgegaan. Ze heeft er in het begin wat last van gehad, maar met een pijnstiller was dat goed te doen, die heeft ze geloof ik maar een week gehad. Ik denk inderdaad dat dat voor jouw paard ook gewoon het belangrijkst zal zijn, de pijn onder controle en dan aankijken wat scans over 4/6 weken zullen zeggen. Veel succes en sterkte in ieder geval! Het is niet niks :(:)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Peesblessures aan beide voorbenen ; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:59

Dankjewel Heidilover <3