Insectenvoer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:08

Dag Bokkers,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op het nemen van een asielkatje. Nou ben ik eenmaal een langzaam en angstig persoon, dus dat oriënteren duurt rustig maandenlang :+

Ik ben op zoek naar voer dat geschikt zou zijn voor een eventuele kat. Ik ben zelf vegan, maar heb besloten dit niet voor een kat te willen. Dus begint de zoektocht naar volwaardig voer dat zowel milieuvriendelijk als ethisch zo goed als mogelijk is.

Hierbij kwam ik voer gebaseerd op insecten tegen. Wat ik erover kan vinden lijkt dit voer kwalitatief hoogwaardig en gezond, maar ik ben toch ook op zoek naar eerstehands ervaringen. Zijn er mensen die dit aan hun kat voeren? Bevalt het? En welk merk dan?

Ook (onderbouwde) tegengeluiden zijn meer dan welkom. Of tips voor andere soorten voer die milieuvriendelijk en ethisch-iets-okeër natuurlijk :)

Alvast dank!

Muiz @ [BB] Insectenvoer voor katten?
Moderatoropmerking:
Ik zou jullie vriendelijk willen vragen om het op de vraag van de TS te houden en het hier dus over de voors en tegens van bepaald voer te hebben. De discussie over of TS wel of niet een kat zou moeten nemen is offtopic.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 03-10-22 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:12

Ik weet dat er voer, bestaande uit insecten, bestaat voor honden die voor vrijwel alle andere diersorten allergisch zijn. Ik denk dat dat voor katten ook wel bestaat.

Ondanks dat mijn katten echt wel eens een vlieg of spin eten is dit echter geen volwaardige voeding. Katachtige in het wild leven immers ook niet op insecten. :)
Overigens, weet je hoe insecten gehouden worden die hier voor gekweekt worden?
En je weet dat in brok vaak slacht-afval gaat? Alle beetjes worden gebruikt van een dier, er wordt vrijwel niets weggegooid. Mooi toch? :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:20

Dank voor je reactie! Ik kom inderdaad veel hypoallergene voeren tegen op basis van insecten. Er zijn in ieder geval genoeg aanbieders ;)

Waarom is het geen volwaardige voeding? Waarin schiet het tekort? "Katachtigen in het wild" is geen deel van mijn overweging. Hieronder bijvoorbeeld de ingrediënten van een brok van Lovebug:

Dried Insect Meal (30%), Maize, Wheat, Dried Cereal Protein, Vegetable Oil, Minerals, Soy Protein, Flavour From Vegetable Sources, Cellulose, Rice, Dried Beet Pulp, Yeast

Antioxidants / Nutritional Additives: Vitamin A 11453 IU, Vitamin D3 1263.1 IU, Copper (Copper(II) Sulphate Pentahydrate) 4.3 mg, Iodine (Potassium Iodide) 1.1 mg, Iron (Iron(II) Sulphate, Monohydrate) 28.9 mg, Manganese (Manganous Sulphate, Monohydrate) 30.3 mg, Taurine 18.2 mg, Selenium (Sodium Selenite) 0.2 mg, Zinc (Zinc Sulphate, Monohydrate) 36.8 mg.


Ik begreep inderdaad dat het per bedrijf verschilt hoe de insecten gekweekt worden. Dus daar zal nog wat ethisch naslagwerk in zitten. Slachtafval of niet maakt voor mij geen verschil.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:29

Ik vind het wel heftig dat je dit overweegt voor een kat. Je kunt zo vegan zijn als je zelf wilt maar een kat is gewoon een vleeseter van nature en dat proberen te omzeilen is in mijn optiek niet oké. Dan kun je beter een huisdier nemen die van nature geen vlees eet.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:33

Gnome schreef:
Ik vind het wel heftig dat je dit overweegt voor een kat. Je kunt zo vegan zijn als je zelf wilt maar een kat is gewoon een vleeseter van nature en dat proberen te omzeilen is in mijn optiek niet oké. Dan kun je beter een huisdier nemen die van nature geen vlees eet.


Eigenlijk wel mee eens...

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:35

Aan dit soort antwoorden heb ik niks, onderbouw het alsjeblieft. Het gaat me om de voedingsstoffen, zoals die aan reguliere brok ook worden toegevoegd.

Ik vraag dus echt nadrukkelijk om onderbouwde voors en tegens, niet om meningen.

En het gaat dus ook niet om vegan kattenvoer ;)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:36

Ondanks dat ik je standpunt kan begrijpen weet ik niet of dit wel het beste voor de kat is, een kat is van nature echt een vleeseter.... Wat nu als blijkt dat het soort voer dat je op het oog hebt simpelweg niet geschikt lijkt te zijn en de kat tekorten krijgt? Ben je dan bereid om wel naar 'vlees' over te stappen voor de gezondheid van het dier?
Dat zouden voor mij belangrijke overwegingen zijn. Prima om je overtuiging te volgen, maar uiteindelijk moet het niet ten koste gaan van de gezondheid van het dier.

Misschien eens denken aan een ander soort dier welke plantaardig voedsel eet? Een konijntje oid? :)

En ik vind het wel een interessant onderwerp, dus volg graag wel mee.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:39

Heb dit gezien van een kat bij de buurvrouw, kat vrat elke vogel in mijn tuin op, beestje had duidelijk behoefte aan iets groters dan enkel insecten. Vind het geen gezonde situatie.

Edit: hoor zojuist van vriendlief dat de kat niet meer bij de buurvrouw woont. Reden onbekend, maar vermoedens zijn er uiteraard.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 03-10-22 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:40

Muurp schreef:
Ondanks dat ik je standpunt kan begrijpen weet ik niet of dit wel het beste voor de kat is, een kat is van nature echt een vleeseter.... Wat nu als blijkt dat het soort voer dat je op het oog hebt simpelweg niet geschikt lijkt te zijn en de kat tekorten krijgt? Ben je dan bereid om wel naar 'vlees' over te stappen voor de gezondheid van het dier?
Dat zouden voor mij belangrijke overwegingen zijn. Prima om je overtuiging te volgen, maar uiteindelijk moet het niet ten koste gaan van de gezondheid van het dier.

Misschien eens denken aan een ander soort dier welke plantaardig voedsel eet? Een konijntje oid? :)

En ik vind het wel een interessant onderwerp, dus volg graag wel mee.



Dan komt er geen kat :) Vandaar ook de maandenlange overpeinzingen, haha. Mocht hij/zij er al zijn en het dan uitgekozen voer simpelweg niet lusten stap ik uiteraard wel over, dieren gaan hier niet meer weg. Vandaar dat vegan kattenvoer ook al van mijn lijstje is geschrapt. Ik geloof wel dat dat gewoon kan, maar er zitten wel zoveel haken en ogen aan waar ik niet helemaal zeker van ben of ik er aan kan voldoen.

Het is dus een zoektocht, waarin ik op zoek ben naar wetenschappelijk onderbouwde argumenten en eerstehands ervaringen. En mocht eruit rollen dat er niks is wat past, dan komt er geen kat.

Leuk dat je mee volgt!

jojoleinee

Berichten: 2659
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:45

Goed dat je de kat geen vegan dieet wil geven. Een kat moet vlees eten. Je zou denken dat je goed zit met het voer gemaakt van insecten. Het voer dat je hier noemt zitten alleen heel veel ingrediënten in die je niet zou moeten willen voor je kat, zoals (meerdere soorten) graan en rijst. Een kat kan dit niet afbreken wat allerlei gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zoals problemen met de nieren of overgewicht. Ik zie er ook niet bij staan hoeveel vocht erin het voer zit, niet heel onbelangrijk aangezien de meeste katten slechte drinkers zijn.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:46

Een kat is een carnivoor. Dus die op voeding zetten met graan, mais etc als hoofdvoer vind ik persoonlijk al niet top.

Waarom maakt voor jou slachtafval geen verschil als ik vragen mag?

Hoe sta je in de productie van de voeding op zich, en als je richting de kattenbak vulling etc kijkt?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:49

jojoleinee schreef:
Goed dat je de kat geen vegan dieet wil geven. Een kat moet vlees eten. Je zou denken dat je goed zit met het voer gemaakt van insecten. Het voer dat je hier noemt zitten alleen heel veel ingrediënten in die je niet zou moeten willen voor je kat, zoals (meerdere soorten) graan en rijst. Een kat kan dit niet afbreken wat allerlei gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zoals problemen met de nieren of overgewicht. Ik zie er ook niet bij staan hoeveel vocht erin het voer zit, niet heel onbelangrijk aangezien de meeste katten slechte drinkers zijn.




Dank! Is het qua granen/rijst vergelijkbaar met reguliere kattenbrokken volgens jou?

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:50

Ik heb wel ervaring met kattenbrok op basis van insecten. Ik had een kat met een (vermeende?) voedselintolerantie. Hij heeft een poos insectenbrok gehad. Nou zijn insecten natuurlijk ook dieren, maar misschien dat het voor jou beter voelt dan het voeren van zoogdieren/vogels.

Ik zou in ieder geval zéker niet kiezen voor vegan kattenvoer, katten zijn vleeseters en daarbij échte carnivoren en kunnen niet gezond gehouden worden op een puur plantaardig dieet. Bij honden schijnt dit beter te kunnen, máár ook bij honden zou ik het niet aanraden. Gelukkig is dat ook niet wat je in overweging neemt, gelukkig maar. Anders inderdaad kiezen voor een huisdier wat van nature een planteneter is.

Mijn kater at de brokken in ieder geval wel. Ik weet niet precies hoe lang we het gevoerd hebben, hij is helaas op een gegeven moment steeds zieker geworden en uiteindelijk ingeslapen. Niet per se te wijten aan die brokken, de precieze oorzaak van zijn klachten heb ik helaas nooit kunnen achterhalen.

Hij kreeg naast de brok nog een single eiwit natvoer. Ik zou sowieso aanraden om naast brok ook natvoer te geven aangezien dan beter in de vochtbehoefte van de kat voorzien wordt. Katten zijn over het algemeen slechte drinkers.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:53

Wat betreft het voer obv insecten kan ik je geen tips of informatie vinden. Ik ben er wel benieuwd naar. Lijkt me een mooi alternatief als het verder aan de behoeften van een kattendieet voldoet en inderdaad beter is voor het milieu.
Misschien een idee om ook bij een dierenarts na te vragen?

Zelf voer ik naast gewone brokken natvoer van Almo Nature. Het is wel van dierlijke producten dus sluit aan op je 'ethisch-iets-oké-er' vraag (tenzij je daar alsnog doelde op voer zonder zoogdieren/vissen/vogels), maar heeft ook voer met ingrediënten van biologische oorsprong en investeren hun winst in projecten tbv dierenbescherming en natuurbehoud. Dit merk maakt ook brokken.
Laatst bijgewerkt door divided op 03-10-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:54

Om te beginnen een groot probleem met voeding op basis van insecten (en ook vegetarische voeding) is dat de verteringscoëfficiënten niet goed bekent zijn. De huidige normen voor katten en honden voeding zijn gebaseerd op de vertering van vleesmeel. Daarom kan het goed zijn dat dit soort voeding nutritioneel te kort schiet ondanks dat het dus op het label aan de normen voldoen door een andere vertering. Er hangt dus altijd een gezondheidsrisico aan dit soort voeders.

Ook wordt voor insecten meel vaak black soldier fly's gebruikt. Weet dat die in vele gevallen niet heel smakelijk zijn voor katten en dat er veel katten zullen zijn die deze brok niet zullen eten.

Als je het voor milieu overwegingen doet laat dat dan nog maar zitten op dit moment hebben insectenkwekers gemiddeld nog een hogere carbon foodprint dan vlees dat in brokken gebruikt wordt. de insectenteelt is nou eenmaal nog niet zo efficiënt en ook wordt er over het algemeen geen vlees geproduceerd speciaal voor huisdieren dit is bijna allemaal slachtafval van de humane consumptie. Ook zitten er in Nederland hele strenge regels aan wat insecten gevoerd mogen worden dus die krijgen gewoon hetzelfde als ons vee. En heel eerlijk in mijn ogen zit er verder niet veel verschil of je dan voor insecten kiest of productiedieren beide worden doodgemaakt om opgegeten te worden.

Nu over deze brok specifiek nou kan ik hem niet compleet beoordelen aangezien de basis nutriënten er niet opstaan (eiwit, vet, rc etc) Ook het calcium en fosfor gehalte zijn zeer belangrijk. een pre is als ook de omega 3/6 verhouding bekent is al verwacht ik als ik naar de ingrediënten kijk dat deze verhouding niet goed gaat zijn. Verder zitten er echt heel veel granen in. Nou kunnen katten bewerkte granen redelijk goed verwerken maar in deze hoeveelheden gaat ze dat niet lukken. Zeker met de hoeveelheid mais (een van de slechter verteerbare granen zelfs voor rundvee). Ik zou deze brok dan ook zeker niet aanraden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:54

Tancreda4 schreef:
Gnome schreef:
Ik vind het wel heftig dat je dit overweegt voor een kat. Je kunt zo vegan zijn als je zelf wilt maar een kat is gewoon een vleeseter van nature en dat proberen te omzeilen is in mijn optiek niet oké. Dan kun je beter een huisdier nemen die van nature geen vlees eet.


Eigenlijk wel mee eens...


+1

Waarom wil je bewust een dier zijn natuurlijke voeding ontzeggen? Een kat is een roofdier en een carnivoor, dat is gewoon een feit. Als je naar insectenvoer etc gaat, zal je altijd een opeenstapeling krijgen van ingrediënten die eigelijk niet voor een kat bestemd zijn. Meel, graan, rijst, insecten an sich, …
Ze zullen het (meeste?) vast wel kunnen verteren, maar imo staat dit haaks op het idee van dierenwelzijn.

Verder merk ik dat wij echt wel natvoer aan de oude kater moeten geven ivm nierproblemen. Hij krijgt anders niet genoeg vocht binnen. Insectenvoer is normaal gezien droog, ik zie niet hoe je dat zou kunnen oplossen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:57

Ik heb geen verstand van katten en kattenvoer, maar weet wel dat veel merken zowel voer voor katten en honden hebben. Een tijd geleden is er een topic geweest over hondenvoer en de afkomst van het vlees, [BB] Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?. Misschien kun je daar merken vinden die wellicht aansluiten op wat jij belangrijk vindt?

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:58

Qua voedingsstoffen zal het voer voldoen, daar zijn ook wettelijke regels voor.
Het is goed dat je jezelf inleest wat JIJ de beste voeding voor je toekomstige kat vindt, maar bedenk dat de kat het daar niet mee eens hoeft te zijn. Katten zijn eigenzinnige dieren, een en ander hangt ook af van wat de kat voorheen te eten kreeg.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:59

BaileyMix schreef:
Dank voor je reactie! Ik kom inderdaad veel hypoallergene voeren tegen op basis van insecten. Er zijn in ieder geval genoeg aanbieders ;)

Waarom is het geen volwaardige voeding? Waarin schiet het tekort? "Katachtigen in het wild" is geen deel van mijn overweging. Hieronder bijvoorbeeld de ingrediënten van een brok van Lovebug:

Dried Insect Meal (30%), Maize, Wheat, Dried Cereal Protein, Vegetable Oil, Minerals, Soy Protein, Flavour From Vegetable Sources, Cellulose, Rice, Dried Beet Pulp, Yeast

Antioxidants / Nutritional Additives: Vitamin A 11453 IU, Vitamin D3 1263.1 IU, Copper (Copper(II) Sulphate Pentahydrate) 4.3 mg, Iodine (Potassium Iodide) 1.1 mg, Iron (Iron(II) Sulphate, Monohydrate) 28.9 mg, Manganese (Manganous Sulphate, Monohydrate) 30.3 mg, Taurine 18.2 mg, Selenium (Sodium Selenite) 0.2 mg, Zinc (Zinc Sulphate, Monohydrate) 36.8 mg.


Ik begreep inderdaad dat het per bedrijf verschilt hoe de insecten gekweekt worden. Dus daar zal nog wat ethisch naslagwerk in zitten. Slachtafval of niet maakt voor mij geen verschil.



Als ik afga op dit bericht. Er zit 30% gedroogde insecten in wat voor vorm dan ook in. Een kat heeft eiwitten (die in vlees zitten) nodig. Die eiwitten hebben ze nodig om gezond te blijven. Verder zit er ontzettend veel granen in. Een kat zal van al die granen maar een minimale hoeveelheid kunnen verwerken als ze dat al kunnen. Het enige wat je doet is je kattenbak vullen en je kat achterlaten met honger.
Voor een kat is het belangrijk dat ze geen granen veel vlees en taurine binnen krijgen (even heel kort door de bocht want ze hebben wel meer nodig). Dat ga je in mijn ogen in dit soort voer niet vinden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:00

Dank je wel ryukapple voor je uitgebreide reactie!

Ook dank aan de rest.

Een optie zou ook nog zijn om deels te voeren hoor - dus inderdaad aangevuld met natvoer dat wel gebaseerd is op andere dierlijke bronnen. Iets-is-beter-dan-niets idee :)) Maar liever niet.

Dierenarts wordt sowieso trouwens dit allemaal voorgelegd! Ik heb gelukkig een top vegan dierenarts met katten in mijn vriendenkring :) Maar wil eerst een en ander zelf uitzoeken voor ik het haar voorleg.


Nogmaals, 'natuurlijk' of niet is geen overweging. Het gaat mij om wetenschappelijkheid en daadwerkelijke voedingsstoffen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:02

En nogmaals dank ook weer voor de laatste paar reacties!

Wat vinden jullie van de samenstelling van dit voer? Waarin schiet het tekort of heeft het juist teveel? Zou dat op te vangen zijn met andere toevoegingen?


ANALYTISCHE BESTANDDELEN

Ruw eiwit 38,0% Ruw vet 14,0% Ruwe as 7,5% Ruwe Celstof 2,5% Vochtigheid 6,0% Calcium (Ca) 0,9% Fosfor 0,6%.

SAMENSTELLING

Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat

ADDITIEVEN

vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 1.750 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1500 mg/kg, ijzer (3b103, 3b107) 100 mg/kg, koper (3b405, 3b406) 10 mg/kg, zink (3b605, 3b612) 70 mg/kg, mangaan (3b503, 3b505) 30 mg/kg, jodium (3b202) 1,5 mg/kg, selenium (3b801) 0,2 mg/kg, tocopherol extract van plantaardige olie (1b306(i))

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:02


Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:03

BaileyMix schreef:
Aan dit soort antwoorden heb ik niks, onderbouw het alsjeblieft. Het gaat me om de voedingsstoffen, zoals die aan reguliere brok ook worden toegevoegd.

Ik vraag dus echt nadrukkelijk om onderbouwde voors en tegens, niet om meningen.

En het gaat dus ook niet om vegan kattenvoer ;)


Maar wat voor onderbouwing heb je dan nodig als het een vleeseter is? In vlees zit wat ze nodig hebben.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:03

Maar waarom neem je dan geen dier dat gewoon gelukkig is met het dieet dat jij voor ogen hebt? Konijn, hamster, muisjes, chinchilla’s, fretjes, etc?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:04

Poekkie schreef:
Maar waarom neem je dan geen dier dat gewoon gelukkig is met het dieet dat jij voor ogen hebt? Konijn, hamster, muisjes, chinchilla’s, fretjes, etc?


Dit dus.