Welk goed doel is nou echt goed?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-22 22:44

Doordat ik zo moe ben heb ik zelf moeite met lezen en dingen opzoeken, daarom vraag ik jullie graag om hulp.
Ik ben op zoek naar een goed doel met betrekking tot het klimaat. Op mijn inieminie shortlist staan Natuurmonumenten en Greenpeace. Nu las ik vanmiddag iets over de Sea Shepherd en dat het daar een grote puinhoop is en dat die stichting weer is afgeslitst enzo. En toen dacht ik oef, hoe zit dat bij andere stichtingen? Welke stichting moet ik van weg blijven en welke stichting zet de juiste stappen?
Wat ik heel belangrijk vind, is dat het een stichting is die vooral op beleidsniveau/ politiek en op bedrijfsniveau probeert verandering in te zetten, omdat het naar mijn idee daar moet gebeuren. Dan kom je snel bij Greenpeace uit, maar er is vast nog meer!
Natuurmonumenten zou ik ook leuk vinden, maar houd zich volgens mij niet bezig met verandering inzetten op bedrijfsniveau.
Ik hoop dat jullie me met een korte samenvatting kunnen vertellen waarom ik wel of niet voor een stichting zou moeten kiezen. Lange teksten kan ik momenteel niet lezen helaas. :+

Earth het reisbureau.


prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:11

Natuurmonumenten werkt wel samen met boeren en verpacht ook grond aan ze, net vandaag weer een stuk in het ledenblad gelezen hierover.

Extremely rare and Beyond Compare

Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-22 23:13

prompter schreef:
Natuurmonumenten werkt wel samen met boeren en verpacht ook grond aan ze, net vandaag weer een stuk in het ledenblad gelezen hierover.

En vind je dat iets positiefs of negatiefs?

Earth het reisbureau.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:14

Positief, het zijn boeren met oog voor natuur en milieu.

Extremely rare and Beyond Compare

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 01:39

prompter schreef:
Natuurmonumenten werkt wel samen met boeren en verpacht ook grond aan ze, net vandaag weer een stuk in het ledenblad gelezen hierover.


Idd Natuurmonumenten! En wat je zegt over de boeren klopt idd ook.
Natuurmonumenten verpacht hier weilanden naast de bosrand en boeren moeten zich daarbij aan strenge eisen houden.
Zo moeten ze bij het maaien stroken hoog gras laten staan waar wild zich in kan verschuilen.
En onlangs hebben ze een speciale maaimachine aangeschaft die waarschuwt wanneer er een reekalfje of ander wild in het hoge gras verscholen ligt.
Dan schakelt de machine zich onmiddellijk uit en kan het reekalfje worden geredt. Ik heb dat ding in actie gezien en het is echt een hele fijne ontwikkeling.

Een ander goed doel vind ik Signi Zoekhonden <3

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 04:32

Natuurmonumenten juicht ondertussen de wolf toe......ik kan hun absoluut niet zien als goed doel daardoor. Je wil het leed onder al het andere wild niet zien. Geloof me er zijn 100den foto's dst wolven geen keelbeet uitvoeren als ze vee te pakken gehad hebben. Zo behandelen ze ook wild. Dan kun je als organisatie reetjes redden van de maaibalk maar je laat het andere leed juichend toe....

Die signi zoekhonden vind ik persoonlijk een zeer goed doel. Ook stichting Charlottes Angels vind ik een prachtig doel. Ik ben het met beiden niet 100 procent eens maar dat is gewoon omdat zoiets volgens mij nooit kan. Echter absoluut zeer fijne organisaties die er zullen er vast veel meer zijn

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 05:47


“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:32

dierenfan schreef:
Natuurmonumenten juicht ondertussen de wolf toe......ik kan hun absoluut niet zien als goed doel daardoor. Je wil het leed onder al het andere wild niet zien.

Off topic en oude valkuil.
De natuur is niet lief en aardig.

Met het leed valt het doorgaans mee als we het hebben over de Veluwe etc - de terreinen van natuurmonumenten.

'Het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het voedsel eten'.
Dat zie je ook bij mensen, het spreekwoordelijke kind in de snoepwinkel.
Wolf in onnatuurlijke schapenwei - 'huuu'.
Wolf op de Veluwe: de prooidieren hollen weg en het roofdier moet vreselijk zijn best doen om prooi te krijgen. (En reken maar dat het prooidier vrijwel meteen dood is.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:38

On topic: let op de 'anbi' status.
Dan weet je dat je geld goed besteed wordt.

En tja - wat jij goed vindt, is aan jou.
Graag de natuur helpen, het milieu, mensen in moeilijkheden, wetenschap, de schone kunsten - aan jou de keuze!

(En ja, ik ben lid van de vereniging Natuurmonumenten... ;) )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:43


Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:45

Milieudefensie :)

[o]

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:45

Een ANBI status hoeft echt niet te betekenen dat je geld goed besteed wordt hoor, daar moet je niet klakkeloos van uit gaan. Er zijn ook stichtingen die een ANBI status dragen en heel dubieus met het geld van hun donateurs omspringen

Maaike_Indy

Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:50

Citaat:
On topic: let op de 'anbi' status.
Dan weet je dat je geld goed besteed wordt.


Op je vraag heb ik niet direct een antwoord want daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik wilde reageren op de uitspraak dat het ANBI status garandeert dat het geld goed besteed wordt.
Ik ken tal van hulpverleningsorganisaties met ANBI status waar ik persoonlijk ontzettend mijn vraagtekens bij zet. Wanneer een organisatie/stichting zich aan de regels houdt voor ANBI's dan is er verder enorme ruimte om met donaties te doen wat ze willen. Absoluut geen garantie, je moet echt zelf kritisch verder kijken dan het mooie verhaal op een website.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:57

Janneke2 schreef:
On topic: let op de 'anbi' status.
Dan weet je dat je geld goed besteed wordt.

En tja - wat jij goed vindt, is aan jou.
Graag de natuur helpen, het milieu, mensen in moeilijkheden, wetenschap, de schone kunsten - aan jou de keuze!

(En ja, ik ben lid van de vereniging Natuurmonumenten... ;) )

Nou, die ANBI-status is ook niet heilig....

Maar waar je, naar mijn idee, vooral naar moet kijken: wat levert het concreet op?
Veel Milieu-organisaties blèren wel vanalles, maar met Echte Oplossingen komen ze niet. Die oplossingen hebben ze namelijk niet.
Je hebt vrij weinig aan een grote mond als je geen antwoord kunt geven op: hoe dan wel?

Stichting hulphond (ook die zijn niet heilig) https://hulphond.nl/ is bijvoorbeeld zo'n club die heel concreet iets doet namelijk honden opleiden voor mensen met een hulpvraag.
Ik ken de verhalen van beide kanten, zowel opleiders als gebruikers, en over het algemeen is dat prima geregeld.

Naar mijn idee zijn dit soort stichtingen (er worden hier enkele mooie voorbeelden genoemd) meer dan de moeite waard om te steunen.
Enne, hoe minder reclame ze maken, hoe meer geld er beschikbaar is voor het echte doel....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:06

Ik was lid van milieuorganisaties, maar heb alles opgezegd.

Ik mis nuance, dialoog, zelf hard werken en vind het mega zonde van al die rechtszaken.

Ik ben nu lid van oa brooke en andere organisaties die zich keihard bezig houden met dieren en mensen helpen en niet met de Egyptische staat aanklagen voor dierenrechten. :D
Daar voel ik mij veel beter bij.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:08

Brooke steun ik ook, net als het Zuidhollands Landschap en de Vogelbescherming. Die laatste heeft ook projecten in het buitenland, om leefgebieden te beschermen.

Extremely rare and Beyond Compare

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:14

Just dig it idd!
En ik ben ook fan van The ocean cleanup

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:18

Plaats:
1. VOEDSELBANK
2. PAARD ZOEKT BAAS
3. Weet ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:54

Was er niet met the ocean clean up ook iets, dat ze veel biodiversiteit in de zee kapot maken?

https://decorrespondent.nl/11379/nieman ... 1-df5d997c

't is wel een beetje een longread. Dus heb hem zelf ook niet helemaal gelezen, maar volgens mij was daar nog wel iets om te doen.

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:08

En enige goede doel dat ik steun is Dutch Cell Dogs en daar sta ik 100% achter! *\o/* Plus een jaarlijkse donatie voor de Mark Rober x Mr Beast projecten. Voor de rest krijgt niemand of niks ook maar één cent.

Ook compenseer ik jaarlijks de Co2 uitstoot van onze honden en onszelf door het planten van bomen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:14

Ik heb Natuurmonumenten, WSPA, stichting noodhulp aan dieren en dierenlot

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:18

Sunnda schreef:
Ik was lid van milieuorganisaties, maar heb alles opgezegd.

Ik mis nuance, dialoog, zelf hard werken en vind het mega zonde van al die rechtszaken.

Ik ben nu lid van oa brooke en andere organisaties die zich keihard bezig houden met dieren en mensen helpen en niet met de Egyptische staat aanklagen voor dierenrechten. :D
Daar voel ik mij veel beter bij.

Precies! En behalve Brooke steun ik ook Dierenthuis in Almere en mijn vriend Dutch Cell Dogs.

herr_balou
Berichten: 1430
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:18

Kunnen mensen wel lezen?
TS vraagt: "Ik ben op zoek naar een goed doel met betrekking tot het klimaat."

Drie goede doelen die al lang bestaan en successen hebben geboekt.
Greenpeace zou een goede keuze zijn, het is internationaal en richt haar pijlen op bedrijven en overheden. Natuurmonumenten creëert en onderhoudt natuur in Nederland.
Milieudefensie richt zich vooral op Nederland maar neemt daarbij ook de invloed van Nederland (bedrijven en overheid) op andere landen in ogenschouw.

En uiteraard is er op alle goede doelen wel iets aan te merken, bij de een meer dan de ander.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:30

Menino schreef:
Was er niet met the ocean clean up ook iets, dat ze veel biodiversiteit in de zee kapot maken?

https://decorrespondent.nl/11379/nieman ... 1-df5d997c

't is wel een beetje een longread. Dus heb hem zelf ook niet helemaal gelezen, maar volgens mij was daar nog wel iets om te doen.

Dit is wel heel interessant zeg :j


Lijsken
Berichten: 1004
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:33

Just dig it :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Clien_, AhrefsBot, Laj1 en 7 bezoekers