Opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kintagi
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Tilburg

Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 18:28

Hoi, ik heb even een vraagje over het opzegtermijn. Ik heb namelijk een contract waarin staat een opzeg termijn van 1 maand. Nu is het zo dat hun erg in gebreke zijn geweest qua verzorging. Hiermee doel ik op. Geen/weinig stro in de stal, hierdoor liggen ze op het beton als gevolg hiervan weer wondjes. Mijn paard was al geen dikke maar is zeker nog eens 50kg afgevallen. Echt uitstekende botten. Ik heb dit meerdere malen aangegeven maar weinig verandering, heb dit ook op app staan en hebben daarin ook gezegd dat ik opzoek ga naar nieuwe stalling. Dit nogmaals mondeling aangegeven maar goed alle stallen in de omgeving zaten vol. Ik kon dus nog geen datum geven. Nu kan ik ergens terecht per direct maar zit dat termijn mij een beetje dwars.

Dit is overigens niet alleen bij mij maar ook bij stalgenootjes. Die zeggen, ik zou gewoon niks zeggen en ineens gaan. Nou dat vind ik echt..erg.. maar wil ze ook geen minuut langer daar hebben. Het gaat nu redelijk maar dat is omdat ik veel bijvoer. Pak ondertussen ook gewoon stro ook al mag dat niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

Natuurlijk heb ik hier foto’s van en de enige reden waarom ik de dierenbescherming nog niet gebeld heb is vanwege me stalgenootjes…

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:32

Kintagi schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje over het opzegtermijn. Ik heb namelijk een contract waarin staat een opzeg termijn van 1 maand. Nu is het zo dat hun erg in gebreke zijn geweest qua verzorging. Hiermee doel ik op. Geen/weinig stro in de stal, hierdoor liggen ze op het beton als gevolg hiervan weer wondjes. Mijn paard was al geen dikke maar is zeker nog eens 50kg afgevallen. Echt uitstekende botten. Ik heb dit meerdere malen aangegeven maar weinig verandering, heb dit ook op app staan en hebben daarin ook gezegd dat ik opzoek ga naar nieuwe stalling. Dit nogmaals mondeling aangegeven maar goed alle stallen in de omgeving zaten vol. Ik kon dus nog geen datum geven. Nu kan ik ergens terecht per direct maar zit dat termijn mij een beetje dwars.

Dit is overigens niet alleen bij mij maar ook bij stalgenootjes. Die zeggen, ik zou gewoon niks zeggen en ineens gaan. Nou dat vind ik echt..erg.. maar wil ze ook geen minuut langer daar hebben. Het gaat nu redelijk maar dat is omdat ik veel bijvoer. Pak ondertussen ook gewoon stro ook al mag dat niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

Natuurlijk heb ik hier foto’s van en de enige reden waarom ik de dierenbescherming nog niet gebeld heb is vanwege me stalgenootjes…



Als zij in gebreke zijn lijkt mij ook niet dat het contract geldig te houden is vanuit hun kant. Je krijgt immers niet de gevraagde diensten. Maar je moet hiervoor een hippisch jurist hebben. Die kan je helpen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:33

Je hebt zelf je handtekening onder dat contract gezet.
Pak je verlies, betalen en wegwezen. Hou de eer aan jezelf, dat contract heb je niet voor niks getekend, andersom is het ook niet fijn als een stalhouder je van de ene op de andere dag eruit mag zetten.

Edit: als je tijd en geld over hebt is procederen een idee.
Ik heb ook op oude stallen weleens stadgenoten horen klagen over verzorging, wat voor de een onvoldoende is is voor de ander prima. Kunnen we hier ook moeilijk over oordelen want we horen het verhaal van 1 kant

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:36

Absolem schreef:
Als zij in gebreke zijn lijkt mij ook niet dat het contract geldig te houden is vanuit hun kant.

Voordat je dat doet, moet je ze eerst schriftelijk aansprakelijk stellen en de gelegenheid geven om de gebreken te verhelpen. Met een redelijke termijn. Netjes de maand betalen is een stuk goedkoper en sneller.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:37

Kun je nu meteen weg? En heb je september al betaald? Dan zou ik nu weggaan,je had dan nog een paar dagen te goed en die zou ik maar laten zitten.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:51

Gewoon je maand verlies pakken en weggaan. Die maand is de ellende niet waard hoor. 1 uur advocaat kost je al meer dan die maand stalling.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:52

anjali schreef:
Kun je nu meteen weg? En heb je september al betaald? Dan zou ik nu weggaan,je had dan nog een paar dagen te goed en die zou ik maar laten zitten.

Ze zal oktober dan nog moeten betalen.

Kintagi
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 18:57

Ja klopt ik heb dat zelf getekend helaas. De meeste eigenaren zijn wel redelijk maar verwacht dat dat hier niet het geval is zeker als ik mijn stalgenootjes hoor.

Dat schriftelijk op de hoogte stellen heb ik vaker gehoord maar heb daar meer ellende mee dan het opzeg termijn. Wat je zegt betalen en wegwezen lijkt me beter dan.

Ja kan nu weg, heb geen achterstand. Deze maand boeit me ook niet meer eerlijk gezegd. Ze moeten gewoon weg.

Dan het volgende: als ik betaal, heb ik dan recht op die stallen, het voer en stro. Zeker aangezien die zo lang in gebreke is gebleven… of dan in ieder geval mijn stalgenoten dan.... :) ?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:07

hoe wil je dat dan afdwingen?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:09

Kintagi schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje over het opzegtermijn. Ik heb namelijk een contract waarin staat een opzeg termijn van 1 maand. Nu is het zo dat hun erg in gebreke zijn geweest qua verzorging. Hiermee doel ik op. Geen/weinig stro in de stal, hierdoor liggen ze op het beton als gevolg hiervan weer wondjes. Mijn paard was al geen dikke maar is zeker nog eens 50kg afgevallen. Echt uitstekende botten. Ik heb dit meerdere malen aangegeven maar weinig verandering, heb dit ook op app staan en hebben daarin ook gezegd dat ik opzoek ga naar nieuwe stalling. Dit nogmaals mondeling aangegeven maar goed alle stallen in de omgeving zaten vol. Ik kon dus nog geen datum geven. Nu kan ik ergens terecht per direct maar zit dat termijn mij een beetje dwars.

Dit is overigens niet alleen bij mij maar ook bij stalgenootjes. Die zeggen, ik zou gewoon niks zeggen en ineens gaan. Nou dat vind ik echt..erg.. maar wil ze ook geen minuut langer daar hebben. Het gaat nu redelijk maar dat is omdat ik veel bijvoer. Pak ondertussen ook gewoon stro ook al mag dat niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

Natuurlijk heb ik hier foto’s van en de enige reden waarom ik de dierenbescherming nog niet gebeld heb is vanwege me stalgenootjes…



Jep, helaas ervaring mee bij mijn vorige stal.. Ik heb m'n paard uit de stal getrokken, netjes m'n stalling van de maand erna betaald en m'n verlies genomen.. Het welzijn van mijn paard was absoluut belangrijker..

Kintagi
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 19:12

Kinke schreef:
hoe wil je dat dan afdwingen?


Uh geen idee. Ik prop heel de auto vol stro en wegwezen! }> :D
Het was maar een idee hè… gaat hier om meerdere paarden. 120kg brok waar ik voor betaal eigenlijk is wel meer dan welkom. :P

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:16

tja, denk dat je dat wel kunt vergeten

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:30

Nooit zomaar weggaan en al helemaal niet aangemoedigd door stalgenootjes die er schijnbaar een boel van vinden, maar wel blijven staan. Zoals hierboven ook wordt gezegd: neem je verlies en ga op een fatsoenlijke manier weg. Die maand niet betalen blijft lang aan je kleven, zo wil je niet bekend staan.

En weer van de adviezen over advocaten enzo: ja, goed plan! Start een bodemprocedure voor één maand stalgeld. Strak plan (niet echt).
Laatst bijgewerkt door chevax op 22-09-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:30

Kintagi schreef:
Kinke schreef:
hoe wil je dat dan afdwingen?


Uh geen idee. Ik prop heel de auto vol stro en wegwezen! }> :D
Het was maar een idee hè… gaat hier om meerdere paarden. 120kg brok waar ik voor betaal eigenlijk is wel meer dan welkom. :P


Ik zou aangeven dat je netjes die maand betaald en stro mogen ze houden maar de hoeveelheid brok wil je meenemen of compenseren in het stalgeld. Direct aangeven dat als ze niet akkoord gaan dat je dan juridische stappen gaat nemen. Het is daarna toch klaar qua contact dus zou dat zeker erop wagen

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:32

dierenfan schreef:
Ik zou aangeven dat je netjes die maand betaald en stro mogen ze houden maar de hoeveelheid brok wil je meenemen of compenseren in het stalgeld. Direct aangeven dat als ze niet akkoord gaan dat je dan juridische stappen gaat nemen. Het is daarna toch klaar qua contact dus zou dat zeker erop wagen


Juridische stappen? Stook het niet zo op. Dus TS moet volgens jou maar een bodemprocedure starten (want een kort geding zal hier niet gaan) voor één maand stalgeld? Enig idee wat dat kost? En ookal kon het wel met een kort geding, adviseer jij nu echt iemand om duizenden euro's uit te geven? Beetje met de hoefjes op de grond blijven staan.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:39

Heb je al met de staleigenaren zelf overlegd? Als jij hebt aangegeven naar een nieuwe stal te gaan zoeken dan hebben zij wellicht ook al iemand klaar staan om jouw plekje per direct in te nemen en gaan ze misschien wel akkoord met de opzegtermijn laten vervallen. Of wie weet zijn ze sowieso wel bereid die te laten vervallen. Dat doen wij ook wel eens bij mensen die we liever zo snel mogelijk zien vertrekken ipv dat ze nog een maand blijven zodat ze geen dubbel stalgeld hoeven te betalen :+

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:56

Oef, lastige situaties. Hoe is het contact verder met de staleigenaren?

En hebben ze er een reden voor, dat ze in gebreken blijven??

Betaal je vooruit of achteraf?

Wil je een nette manier bewandelen, voor je eigen eergevoel? Of denk je "stikdermaarin?"

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:08

chevax schreef:
dierenfan schreef:
Ik zou aangeven dat je netjes die maand betaald en stro mogen ze houden maar de hoeveelheid brok wil je meenemen of compenseren in het stalgeld. Direct aangeven dat als ze niet akkoord gaan dat je dan juridische stappen gaat nemen. Het is daarna toch klaar qua contact dus zou dat zeker erop wagen


Juridische stappen? Stook het niet zo op. Dus TS moet volgens jou maar een bodemprocedure starten (want een kort geding zal hier niet gaan) voor één maand stalgeld? Enig idee wat dat kost? En ookal kon het wel met een kort geding, adviseer jij nu echt iemand om duizenden euro's uit te geven? Beetje met de hoefjes op de grond blijven staan.


Als die mensen nalatig zijn in vele dingen zullen ze voor hun eigen hagje kiezen en er gewoon mee akkoord gaan. Doen ze het niet dan heeft dreigement niet geholpen en hoofdstuk afgesloten. Je hoeft het toch niet uit te voeren? Je kan het wel proberen dat staat vrij.

Je kan ook minder heftig reageren overigens ik geef aan hoe ik het zou doen. Ik zeg niet dat ik het dreigement uit zou voeren.

Ik zou wel nadat ik weg ben er melding van maken. Sorry ex stal genoten maar accepteren is mee werken en mee werken aan dierenmishandeling dan mag je op de blaren zitten. Vrijwel geen stro en gigantisch ondergewicht vind ik namelijk bewuste mishandeling

Kintagi
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 20:09

Ik denk ook echt om dit aan te vechten is teveel tijd en moeite en zomaar opstappen is ook geen klasse. Ik ben wel altijd eerlijk geweest tegen hun. Wil straks ook geen deurwaarders voor de deur ofzo. Haha

Ik heb het in augustus al aangegeven dat ik ging maar omdat dus alles vol zit in de omgeving kon ik geen datum geven. Het contract is er gekomen vanwege eerder gezeik met mensen die zomaar weg gingen dus ik snap het wel. Heb nog niks terug gehoord maar misschien zijn ze coulant.

Contact was goed tot ik teveel klaagde. Hij negeert me. Maar zij is de baas , ze zegt tenminste wel iets maar tegen andere hoor ik nogal onredelijke dingen. (Niet tegen mij)

Ik betaal vooruit. Ik denk stikermaarin maar ook laat ik me niet kennen hè. Ja een maand stal geld is erg. Maar nog een maand met tegenzin, Hoge benzine kosten en extra voer dat ik kwijt ben heb ik dan zo terug verdiend. Er zijn ergere dingen in de wereld..

Het zou fijn zijn om eronderuit te komen maar als het niet anders is.. vandaar dat ik meningen en ervaringen vroeg.

Edit; oh ja voor diegene die er nog staan zitten Met hetzelfde probleem. Teveel paarden te weinig stalling. (Te ver, te weinig weide etc etc) En idd een enkeling vind het goed terwijl de andere er zwaar op tegen is.
Laatst bijgewerkt door Kintagi op 22-09-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:11

Als je je maand betaald, maar gewoon weggaat, doe je helemaal niets verkeerd..

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:12

Dubbelpost en kan 'm niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door chevax op 22-09-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:15

dierenfan schreef:
chevax schreef:
Als die mensen nalatig zijn in vele dingen zullen ze voor hun eigen hagje kiezen en er gewoon mee akkoord gaan. Doen ze het niet dan heeft dreigement niet geholpen en hoofdstuk afgesloten. Je hoeft het toch niet uit te voeren? Je kan het wel proberen dat staat vrij.

Je kan ook minder heftig reageren overigens ik geef aan hoe ik het zou doen. Ik zeg niet dat ik het dreigement uit zou voeren.

Ik zou wel nadat ik weg ben er melding van maken. Sorry ex stal genoten maar accepteren is mee werken en mee werken aan dierenmishandeling dan mag je op de blaren zitten. Vrijwel geen stro en gigantisch ondergewicht vind ik namelijk bewuste mishandeling


Maar waarom adviezen geven die niet uitvoerbaar zijn? Er is geen enkele ondernemer die gelooft dat iemand een bodemprocedure gaat starten voor zo'n klein bedrag. Dus daar sta je dan met je dreigement. Ook dat blijft je achtervolgen en je wil toch ook niet het lachertje van het paardenkringetje in jouw buurt worden?
En mocht het te fel zijn overgekomen, sorry, dat is niet de bedoeling.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:24

Ik denk dat je je eigen antwoorden al hebt gegeven.

En als je het op die manier zou doen, zoals dat jouw hart nu ingeeft.

Dus betalen, vertrekken, ff zuur vinden maar opgelucht zijn en dat verrekent tegenover het geld.
Als je het geld kan missen. Staat je eigen geluk voorop.
Klinkt stom, geld is dan op dat moment maar geld.

En als je nu de vraag stelt, als ik nu vertrek, moet ik dan ook nog een maand extra betalen?

Dan heb je ja, of nee.
En de eer aan jezelf gehouden.

Niemand kan je dan ooit iets kwalijks nemen, ten opzichte van je beslissing!

(Je mag dan echt trots op jezelf zijn, hoe je dit dan hebt opgevangen én op hebt gelost. Hoe je schrijft... Eerlijk en luchtige spat er echt vanaf. Mag je echt trots op zijn!
Mooi mens! Zo! Dat wilde ik kwijt)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:44

Ooit was je blij dat je op deze stal een plekje kreeg dat gevoel moet je even terug vinden .Contract is contract dus ik zou netjes betalen hartelijk bedanken en vertrekken.Vergeet niet dat er mogelijk ooit in de toekomst nu ondenkbaar wel eens een moment kan komen dat je de stal eigenaar nog eens nodig heb.Nooit je schepen achter je verbranden dat je weg gaat is veelzeggend genoeg hou het daarbij.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:12

Wellicht kan je het gesprek met ze aan gaan en eens kijken of je 1 maand kale stalhuur mag betalen?
Gewoon aangeven dat je per direct een ander plekje hebt gevonden. Dat je weet dat je een opzegtermijn hebt. Maar gezien je geen gebruik gaat maken van, stro, ruwvoer en krachtvoer of ze akkoord gaan met 1 maand kale huur.
Nee heb je, ja kan je krijgen.