Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:39

De crisis. Je kunt radio of tv niet aanzetten of het gaat er over. Je hoort schrijnende verhalen en veel mensen dreigen in de problemen te komen door stijgende lasten. De overheid gaat mensen met een laag inkomen compenseren en stelt een plafond in voor energiekosten. Met voorwaarde .
Ik ben van huis uit links/rood. Maar ik ben ook zelfstandig ondernemer met een goedlopend bedrijf. Daarnaast ben ik erg ziek (en dus blij met de goede voorzieningen in Nederland op het gebied van gezondheidszorg). Ik kom toch een beetje in de knoop met mijn sociale gevoel. De lasten worden voor iedereen hoger en alles wordt zwaarder. De mensen die het minst te besteden hebben, worden gecompenseerd. En dat vind ik goed. Maar een grote groep mensen moet het zelf oplossen. Wat vinden jullie: moeten in deze tijd compensatieregelingen voor iedereen gelden of alleen voor de mensen met het laagste inkomen?

Ik keek net een filmpje op de NOS-app. Een vrouw vertelde dat haar kosten even hoog worden als haar inkomen. Dat vond ik erg voor haar. Tot ze verderop in het filmpje vertelde dat ze 24 uur per week werkt in de thuiszorg. Ik ga er vanuit dat mevrouw niet ziek is ofzo (anders was dat wel gemeld, denk ik). Haar kinderen wonen niet meer thuis, zei ze. Moet iemand die ervoor kiest weinig te werken gecompenseerd worden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover.

P.s.: ik wil dit niet laten ontaarden in een asielzoekersdiscussie. Dat probleem is er en we kunnen er hier gewoon over praten, maar als het kan zonder termen als “gelukszoekers “ en “profiteurs”.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:44

Misschien kiest ze wel helemaal niet voor 24u week per week maar is dat het hoogst haalbare wat ze aan kan. Niet iedereen heeft een even grote belastbaarheid. Zeker niet op een oudere leeftijd.

Ik heb de tegemoetkomingen nog niet gehoord maar ik vind dat ze voor iedereen moet gelden die in de problemen komen. Want het is van de zotte dat mensen die gewoon uberhaupt werken in de problemen komen met hun rekeningen betalen.

Edit: even gekeken maar een prijsplafond van E290,- is voor veel mensen nog veel te hoog en als ik het zo lees om mensen "te prikkelen" om minder gas te verbruiken dan moet ik daar echt van kotsen. Het is letterlijk mensen in de kou zetten die geen tot weinig andere alternatieven hebben. En bovenop de stijgende kosten voor de boodschappen/ benzine etc. is dit niks vind ik. Beter zouden ze kunnen inzetten op verduurzamen en pas DAARNA mensen prikkelen om minder gas te verbruiken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-09-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:46

Misschien kan deze dame helemaal niet meer werken dan 24 uur, om wat voor reden dan ook. Dat is niet aan jou om daar wat van te vinden, sommige mensen hebben hun redenen.

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:49

Over dit geval kan je niks zeggen omdat je de achtergrond niet kent.
Maar ik ken een hoop mensen die parttime werken en "geen zin" hebben om meer te werken. En ja die krijgen nu tegemoetkoming en ja daar vind ik wel wat van.
Maar zolang meer werken niet loont....
Laatst bijgewerkt door manzano op 20-09-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:50

Wat ik zo er uit haal is alleen de 0.11% minder inkomstenbelasting voor mij van belang. En mogelijk een beetje het energie prijs plafond. En heel misschien 3 euro per maand meer wao of zo door destijging minimum loon en dekoppeling daarvan aan oa de wao. Al het andere kom ik net niet voor in aanmerking of is niet van toepassing -O-

Wel veel meer zorgpremie (10 euro + per maand minstens)

Het enige wat mogelijk is dat ik in aanmerking zou komen voor de voedselbank nu die regels verruimd zijn. Eigenlijk bizar. Net te veel krijgen (125 euro per jaar bruto teveel of zo) voor de extraatjes maar daardoor wel net voedselbank steun mogen krijgen. 8)7

Wat mij betreft mogen ze alles nog eens heel goed doorrekenen omdat er nog steeds veel scheef zit
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-09-22 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:51

ik snap dat je dat dacht, 'oh ze werkt maar 24 uur'. dat had ik misschien ook wel gedacht.
maar inderdaad misschien heeft ze haar redenen, dat weet je niet.

als ze geen 'goede' redenen heeft en gewoon maar 24 uur wilde werken en de rest vrij wil invullen, is dat ook haar recht inderdaad. het voelt wel scheef, want ik zou ook wel minder dan 40 uur willen werken alleen is dat niet haalbaar vanwege financien. als ik wist dat ik gecompenseerd zou worden zou ik mijn contract verlagen naar 36 of 32 uur. maarja de wereld is scheef. ik ken mensen (van dichtbij) die al jaren gecompenseerd worden op allerlei manieren, om geen reden, gewoon omdat ze niet willen werken en geen bijdrage willen leveren aan deze maatschappij (dat zijn exact hun woorden)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:54

Ik ga er vanuit dat de mevrouw in het filmpje geen beperkingen heeft, anders was dat (hopelijk) voor de volledigheid wel gemeld. Dus het gaat niet specifiek om deze mevrouw, maar trek het eens breder. Want iedereen staat meteen klaar om te zeggen dat iemand misschien iets mankeert. Maar veel (voornamelijk) vrouwen maken bewust de keuze om minder te werken. En daar is niks mis mee, maar vinden jullie dat de tegemoetkomingen alleen moeten zijn voor mensen die een bewuste keuze maken om niet fulltime te werken?

Eigenlijk schrijf ik het verkeerd hierboven, want het gaat me niet eens om het part- of full time werken. Het gaat erom dat compensaties standaard voor lage inkomens zijn. Maar waarom niet voor anderen? Omdat je het beter hebt? Ja, maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar steeds meer en meer en meer kunt betalen. Zeker niet als je kijkt dat NL de grootste gasleverancier van België is en het gas daar goedkoper is.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:57

Waar we vanaf moeten is dat het vanaf een zeker inkomen soms helemaal niet interessant is om meer te gaan werken of om überhaupt te gaan werken omdat je dan boven de drempel uit komt en je er op achteruit gaat qua inkomen ipv vooruit. Werken zou altijd lonend moeten zijn.

Het voorbeeld dat je aanhaalt, als thuiszorg medewerker is het bijna niet mogelijk een fulltime contract te krijgen, die geven ze gewoon niet. Net als in veel winkels. Meerdere parttimers zijn nu eenmaal veel flexibeler dan enkele fulltimers. Daar is nog heel wat te halen.

Wat betreft de tegemoetkomingen voor de hoge energierekeningen ben ik blij dat er voor een constructie gekozen hebben waar de middeninkomens ook nog wat aan hebben. Die vallen meestal overal buiten de boot qua toeslagen en hebben soms minder te besteden dan iemand met uitkering die wel volop kan genieten van alle regelingen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:57

Gitana schreef:
ik snap dat je dat dacht, 'oh ze werkt maar 24 uur'. dat had ik misschien ook wel gedacht.
maar inderdaad misschien heeft ze haar redenen, dat weet je niet.

als ze geen 'goede' redenen heeft en gewoon maar 24 uur wilde werken en de rest vrij wil invullen, is dat ook haar recht inderdaad. het voelt wel scheef, want ik zou ook wel minder dan 40 uur willen werken alleen is dat niet haalbaar vanwege financien. als ik wist dat ik gecompenseerd zou worden zou ik mijn contract verlagen naar 36 of 32 uur. maarja de wereld is scheef. ik ken mensen (van dichtbij) die al jaren gecompenseerd worden op allerlei manieren, om geen reden, gewoon omdat ze niet willen werken en geen bijdrage willen leveren aan deze maatschappij (dat zijn exact hun woorden)


Dat bedoel ik inderdaad, het voelt scheef. Ik zou ook graag minder willen werken, maar dat kan ik niet (as zelfstandige en als werkgever). Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik anders afgekeurd zou worden en daar vond ik mezelf destijds te jong voor.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:01

ingvdh schreef:
Waar we vanaf moeten is dat het vanaf een zeker inkomen soms helemaal niet interessant is om meer te gaan werken of om überhaupt te gaan werken omdat je dan boven de drempel uit komt en je er op achteruit gaat qua inkomen ipv vooruit. Werken zou altijd lonend moeten zijn.

Het voorbeeld dat je aanhaalt, als thuiszorg medewerker is het bijna niet mogelijk een fulltime contract te krijgen, die geven ze gewoon niet. Net als in veel winkels. Meerdere parttimers zijn nu eenmaal veel flexibeler dan enkele fulltimers. Daar is nog heel wat te halen.

Wat betreft de tegemoetkomingen voor de hoge energierekeningen ben ik blij dat er voor een constructie gekozen hebben waar de middeninkomens ook nog wat aan hebben. Die vallen meestal overal buiten de boot qua toeslagen en hebben soms minder te besteden dan iemand met uitkering die wel volop kan genieten van alle regelingen.



Inderdaad, werken zou altijd lonend moeten zijn. Ik las (maar ik weet niet goed of ik het juist samenvat) dat gasverbruik wordt gecompenseerd. Oh fijn. Ja, tot een bepaald plafond. Ik zit daar ruim boven, dus geen compensatie. Maar ik vind het zo krom dat de redenatie is dat je er geen last van hebt als je meer verdient. Ook dan is er een plafond aan wat je kunt dragen.
Laatst bijgewerkt door chevax op 20-09-22 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:01

Hoe kom je erbij dat gas in België goedkoper is ?
Ik vind daar nergens wat van terug.
Onze regering heeft tijdelijk het btw tarief verlaagd van 21 naar 6%, maar de prijzen voor zover ik kan zien zijn zo ongeveer gelijk voor beide landen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:02

Pandora2 schreef:
Hoe kom je erbij dat gas in België goedkoper is ?
Ik vind daar nergens wat van terug.
Onze regering heeft tijdelijk het btw tarief verlaagd van 21 naar 6%, maar de prijzen voor zover ik kan zien zijn zo ongeveer gelijk voor beide landen.


Als ik de kosten van mijn schoonzusje in Wachtebeke op 10 minuutjes afstand van mij vergelijk met mijn kosten, is het gas echt goedkoper.

*edit* (toevoeging, bron NOS, augustus 2022)
Ook in buurlanden Duitsland en België is gas ongeveer de helft goedkoper. Een maand eerder was gas in Zweden nog duurder dan in Nederland, maar ook daar betaalden ze in juli minder dan bij ons: 237 euro per MWh.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:03

Maar alles hangt af van de aanbieder, welk soort contract en wanneer het afgesloten werd.
Dat is net hetzelfde als in NL.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:03

Pandora2 schreef:
Maar alles hangt af van de aanbieder, welk soort contract en wanneer het afgesloten werd.
Dat is net hetzelfde als in NL.


Nee, de gasprijs in België is lager.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:07

Als iemand bewust werkeloos thuis zit ( helaas ken ik zo iemand ) en het wel best vindt om het handje op te houden dan zeg ik nee, voor zo iemand geen compensatie. Dit geldt ook voor iemand die meer kan werken maar niet meer gaat werken. Zit je in een situatie waarin het echt niet mogelijk is dan is het inderdaad fijn dat er maatregelen zijn waar je op terug kunt vallen.
Net als mensen die thuis zitten omdat ze zogenaamd van alles mankeren ( die ken ik helaas persoonlijk ook) dan zeg ik harder aanpakken. Er is zoveel werk dat je echt niet thuis hoeft te zitten.
Mensen die hard werken voor hun inkomen moeten ergens ook een beloning wachten vind ik. Dat zijn toch de mensen die op dit moment de potjes vullen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:07

https://nos.nl/l/2445208

https://nos.nl/l/2445305

In het laatste linkje zijn het de laagste inkomens die het meeste profijt hebben. En ik vind het goed dat die groep wordt geholpen, maar met de huidige prijzen en vooruitzichten zijn er veel meer mensen die in de problemen komen.
Laatst bijgewerkt door chevax op 20-09-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:08

chevax schreef:
Inderdaad, werken zou altijd lonend moeten zijn. Ik las (maar ik weet niet goed of ik het juist samenvat) dat gasverbruik wordt gecompenseerd. Oh fijn. Ja, tot een bepaald plafond. Ik zit daar ruim boven, dus geen compensatie. Maar ik vind het zo krom dat de redenatie is dat je er geen last van hebt als je meer verdient. Ook dan is er een plafond aan wat je kunt dragen.




Je krijgt wel degelijk voordeel, tot het plafond. Daarboven niet.

Maar je hebt wel een punt hoor, kennelijk denkt men dat je vanaf een bepaald salaris goed rond kan komen en als je 1 euro minder verdient niet rond kan komen en allerhande toeslagen krijgt.

Bij ons op het werk kan je afzien van bepaalde extra's op het loon omdat in bepaalde gevallen zorgt voor het missen van toeslagen en de bonus van €500 kan zorgen voor een inkomensverlies van €2000.
Ik vind het triest dat ze dit moeten aanbieden.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:09

oke ik gooi er een stelling in:
ik vind dat de mensen die niet genoeg verdienen door veel te weinig/niet te werken niet of minder gecompenseerd moeten worden, in zo'n crisistijd als nu waar de banen voor het oprapen liggen en overal personeelstekorten zijn (als je echt helemaal zeker weet dat iemand geen 'goede' reden heeft om niet te kunnen/willen werken, dus echt liever lui dan moe). en uitzondering daargelaten.
ik vind het wel een beetje bloedzuigerig om dan uitkeringen of tegemoetkomingen te trekken en niets te gaan zitten doen, om het maar even bot te stellen, terwijl je zo hard nodig bent in deze tijd. indien diegene geen baan kan vinden kan die prima in een overbruggingsperiode gecompenseerd worden zodat diegene niet in de sh*t raakt, maar dan kan er alsnog wel iets nuttigs voor gedaan worden zoals bijv. zwerfafval rapen.

wat betreft de tegemoetkomingen voor gas. die zijn heel mooi maar sowieso scheef. ik doe er namelijk alles aan om te besparen, laat de kachel (al sinds vorig jaar) op maximaal 14 staan, en ik word niet gecompenseerd, maar het raakt mij zeker. een plan van de overheid dat voor zoveel mensen moet gelden is sowieso niet waterdicht want er zijn altijd uitzonderingen die erbuiten vallen. ik vind het persoonlijk niet érg dat ik niet gecompenseerd word, het is immers crisistijd.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:10

ingvdh schreef:
chevax schreef:
Inderdaad, werken zou altijd lonend moeten zijn. Ik las (maar ik weet niet goed of ik het juist samenvat) dat gasverbruik wordt gecompenseerd. Oh fijn. Ja, tot een bepaald plafond. Ik zit daar ruim boven, dus geen compensatie. Maar ik vind het zo krom dat de redenatie is dat je er geen last van hebt als je meer verdient. Ook dan is er een plafond aan wat je kunt dragen.




Je krijgt wel degelijk voordeel, tot het plafond. Daarboven niet.

Maar je hebt wel een punt hoor, kennelijk denkt men dat je vanaf een bepaald salaris goed rond kan komen en als je 1 euro minder verdient niet rond kan komen en allerhande toeslagen krijgt.

Bij ons op het werk kan je afzien van bepaalde extra's op het loon omdat in bepaalde gevallen zorgt voor het missen van toeslagen en de bonus van €500 kan zorgen voor een inkomensverlies van €2000.
Ik vind het triest dat ze dit moeten aanbieden.


Ja, indd tot een plafond. En heel veel mensen zitten daarboven. En daarboven mag je gewoonde huidige marktprijs betalen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:10

Ik ben bang dat de middenklasse het niet meer gaat redden.
Hard werken, geen toeslagen en nooit een mazzeltje qua compensatie.
Alles is duurder geworden.

Mensen met de laagste inkomens krijgen toeslagen, compensaties.
Netto houden sommigen meer over dan degene die werkt.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:10

Citaat:
dan zeg ik harder aanpakken. Er is zoveel werk dat je echt niet thuis hoeft te zitten.


ooh bijzonder.....


Geen uitkering hier, vallen overal buiten.
Wel ziek, dus ja ik zeg ik er klopt geen zak van in Nederland.
Maar daar denken mensen anders over...je kan immers ook bokken.

Ach ja.....

Blij dat het energie plafond nu wel voor meer mensen is.
Ook al hadden we daar (nog) geen last van.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:14

Misschien ben ik wel zo iemand.. :+

Ik ga bewust 24u werken vanwege ons kleine zoontje. In “de normale” wereld zouden we prima rondkomen en kunnen alles netjes betalen.

Nu met deze hoge lasten word dat lastiger maar wij hebben toch echt niet gekozen voor gezinsuitbreiding om ze vervolgens de hele week weg te brengen..

Daarbij is kinderopvang ook erg duur en “loont” het voor mij niet om die 4de dag wel te gaan werken. Wij zijn geen minima, voor het milieu een elektrische gezinsauto en nu door de bizar hoge prijzen komen wij nog maar net uit..

Ik vind het toch wel erg dubbel. Het moet wel behapbaar blijven natuurlijk, je kan je volk niet het schompes laten werken enkel voor hun vaste lasten en eten.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:16

luuntje schreef:
Ik ben bang dat de middenklasse het niet meer gaat redden.
Hard werken, geen toeslagen en nooit een mazzeltje qua compensatie.
Alles is duurder geworden.

Mensen met de laagste inkomens krijgen toeslagen, compensaties.
Netto houden sommigen meer over dan degene die werkt.


Ja, precies. Ik hou minder over per maand dan mijn nicht die, volgens haar, niet kan werken. Ze krijgt toeslagen, voor weet ik wat allemaal en ik val met mijn inkomen altijd overal buiten.
Dus om op de vraag van TS terug te komen; nee, de tegemoetkomingen zijn niet eerlijk verdeeld.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:17

luuntje schreef:
Ik ben bang dat de middenklasse het niet meer gaat redden.
Hard werken, geen toeslagen en nooit een mazzeltje qua compensatie.
Alles is duurder geworden.

Mensen met de laagste inkomens krijgen toeslagen, compensaties.
Netto houden sommigen meer over dan degene die werkt.


Ik ken iemand die bij een werkgever geen salarisverhoging wilde omdat ze dan haar toeslagen en dergelijke kwijt raakte en niet meer rondkwam als alleenstaande moeder.. ze ging er dan zelfs op achteruit. Het systeem klopt gewoon niet. Werken zou ten allen tijde moeten lonen, in de praktijk blijkt toch vaak anders.

Ik had een soort gelijke situatie toen ik op mezelf wilde, omdat ik NET boven het minimum verdiende, kwam ik niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar een appartement in de vrije sector voor 1200pm kon ik niet betalen..

Lang leve NL. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:28

Ik vind het wel interessant. Ik ben vanuit huis uit echt zwaar liberaal. Maar dat begon te knagen toen ik zelf ziek werd tijdens mijn studie, en ik nergens aan kon kloppen voor financiele compensatie (ook niet bij mijn ouders) en daardoor lang niet heb kunnen studeren. Doei glansrijke carrière van iemand die tot dat moment vrij hoog scoorde op schaal van de zeven vinkjes.

Voor mijzelf ben ik toen tot de conclusie gekomen dat écht ieder mens recht heeft op .1 een dak boven zijn hoofd, .2 onderwijs én .3 medische zorg (tot op bepaalde hoogte. Andere discussie. Maar een miljoen uitgeven om een leven een jaartje te rekken vind ik waanzin :o ) . Alle andere luxe in het leven moet je maar gewoon je handen voor uit de mouwen steken.

Da's in het beginsel natuurlijk een heel mooi principe. Alleen als een simpele eensgezinswoning 5 ton kost in de randstad, en onderwijs 2200 euro per jaar, en we meer mensen in de medische zorg nodig hebben dan er mensen zijn dan wordt dat beginsel een heel moeilijk verhaal.

Waarom? Omdat je simpelweg er niet meer komt met je handen uit de mouwen steken. Er zijn ouders die geen studie voor hun kinderen kunnen betalen. Er zijn HEEL veel mensen (ook hoogopgeleide mensen met een fulltime baan) die geen huis kunnen betalen. En in de zorg lopen we tegen een mega personeelstekort aan. Tegelijkertijd is er ook een groep die extreem profiteert van juist deze ontwikkelingen (omdat hun huis 3x over de kop is gegaan, of ze door bv. een geërfde woning een extreem riante erfenis ontvangen). En dat is waar we wat mij betreft dus echt de verkeerde kant op gaan. Hard werken beloont niet meer. Een huis hebben wel. En als je meerdere huizen hebt hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken.

Hoe je dat op moet lossen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het niet helpt om de mensen die dat vermogen hebben evenveel te geven als de groep die het niet heeft. Wat je eigenlijk wil is die "kansarme" groep de middelen geven om wél een studie of beroepsopleiding te kunnen volgen, een huis te kopen en het rendabel te maken om in de semi-overheid (zorg) te gaan werken. Die kosten kunnen we als maatschappij alleen maar dragen door het geld weg te pakken van de groep die dat kan missen.

Is dat oneerlijk? Best wel. Maar als je niet kan studeren omdat je papa en mama zich krom betalen aan een particuliere huurwoning is dat misschien nog wel oneerlijker. En bovendien onwenselijk, omdat je een extreem uniforme groep maatschappelijk succesvolle mensen krijgt (lees: de zeven vinkjes).

Oftewel. Ik vind niet dat rijke(re) mensen minder toeslagen of compensatie verdienen. Sterker nog, in een ideale wereld wordt hard werken en het hebben van een goed idee tot in de hemel beloond, en ben je de sjaak als je op je gat zit en onterecht je hand ophoudt. Echter kunnen we dat beginsel niet werkend krijgen als we geen middelen creëeren voor de onderkant van de samenleving om juist die onderkant te kunnen ontsnappen.
De gevolgen daarvan kunnen op individueel alleen knap banketstaaf uitpakken. Als jij net diegene bent die je hele leven in het teken heeft gesteld in het ontstijgen van je lage maatschappelijke klasse (en alles weer mag inleveren) of als het geld terecht komt bij mensen die gewoon lui zijn en hun hand ophouden. Maargoed. Hoe banketstaaf ook, lijkt me dat alsnog wenselijkere dan een soort kastensysteem creëeren waarbij je bij je geboorte al zeker weet dat je je armoede nooit zal kunnen ontstijgen, of je rijkdom nooit zal kunnen verliezen.