Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 09:23

Oké nu misschien nog niet maar dan de afgelopen jaren?

Wij hebben een goed geïsoleerd huis, hebben alleen in de woonkamer de verwarming aan, in de gang en in de badkamer. Die laatste 2 op aanraden van iemand van de verwarming.

Onze thermostaat klopt niet qua temperatuur dus die zetten we op 21,5 maar het wordt niet warmer dan 19.5 binnen.

Ik hoorde dat mijn buurvrouw alles open heeft qua verwarmingen en het zeker tussen de 20 en 21 graden stookt. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen?

Niks is verkeerd natuurlijk, gewoon interesse.

Strooigoed


L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:24

Met de huidige prijzen staat hier niets aan voorlopig ;(

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:28

Boven staat de boel zo open dat het tegen het bevriezen is, wij zijn daar nooit, wij leven helemaal beneden. In de slaapkamer stook ik zo laag mogelijk, warm slapen vinden wij beide niet prettig, staat altijd wel een raam op een kier open in de slaapkamer. Kantoor waar ik de hele dag ben staat de verwarming toch wel op een 20 graden als ik er werk ( ben een koukleum ) keuken staat de knop stand 2 of 3, badkamer vind ik wel prettig als het daar aangenaam is, dus rond de 20 graden deze heeft net als de woonkamer vloerverwarming. In de woonkamer stoken wij met de houtkachel in de koude maanden. De thermostaat zit in de hal en die regelt dan mijn kantoor-badkamer-keuken-hal.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:30

Hier staat boven alles dicht.
Beneden staat de vloerverwarming aan. Thermostaat staat op 20 graden. Tot dusver is het gelukkig nog warm genoeg dat deze nog niet is aangesprongen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:31

Nog niks nu. Vorig jaar iets van 19 graden.
Ik heb ooit de temperatuur in huis geleidelijk afgebouwd, omdat ik het jaar daarvoor meer had verbruikt dan ik betaalde. Op den duur had ik het soms 15 graden en was dat prima. Dit jaar wordt weer zo'n jaar, denk ik. Het is momenteel zo'n 18 graden in huis.
Ik woon op 40m2 en moet nog even uitrekenen of het goedkoper is om met een elektrisch kacheltje te verwarmen.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 20-09-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars
Berichten: 1358
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:32

Ik heb sinds begin van de zomer vloerverwarming liggen op de onderverdieping en deze staat sinds gister aan. Cv hebben we ook nog want de vloerverwarming is een uitprobeersel (infra rood in huurhuis) maar het bevalt tot nu prima! Slaapkamers verwarm ik nooit, we slapen graag in de kou. Denk dat alleen de badkamer op de cv gaat draaien straks..

Met de vloerverwarming aan geeft de thermostaat 21.5 aan, dat vinden we comfortabel.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 20-09-22 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:33

Ik heb de verwarming niet aan. Het is nog warm genoeg. We gaan een deken halen voor op de bank, dan hoeven we de verwarming minder hoog te zetten. Verder stoken we alleen in de badkamer en op de slaapkamers niet.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:42

Wij hebben een jaren 20 woning, redelijk geïsoleerd en hebben alle verwarmingen op de bovenverdieping op 1 staan (tegen bevriezen van de leidingen). De bijkeuken en slaapkamer op 2 en in de woonkamer kamer, volop open. Vanwege de stookkosten gaan wij ook niet boven de 19 graden dit jaar. Dus voor ons extra dekentjes en kleren indien nodig.
Vind het echt verschrikkelijk dat dit zo moet. Als jong meiske hebben mijn ouders een moeilijke financiële periode gehad, waarin er flink bezuinigd werd op stookkosten, ik heb het nog nooit zo koud gehad. :brr:
Ik heb me toen voorgenomen om dit nooit meer te laten gebeuren, voor zover ik daar natuurlijk invloed op kon hebben. Ik wil overal op bezuinigen maar ik wil het persé warm hebben.
Toch hebben we nu geen andere keus. -O-
We verdienen genoeg, maar het is zo idioot veel geld, dat ik het er niet voor over heb.

Spoiler:
You’re nosy, I like you already!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:47

woonkamer staat hier overdag rond 19 graden, s'avonds gaat ie naar 20 soms 21. manlief steekt op heel koude dagen de openhaard lekker aan dus dan doet de kachel weinig...

Beneden in de hal/gang en de badkamer draait de verwarming heeeeel minimaal mee. In de slaapkamers draait de verwarming overdag heel zachtjes mee en die draai ik uit zodra mn zoontje naar bed gaat rond 19 uur. (ik heb in de slaapkamers, de gang en de badkamer dan ook thermostaatkranen hangen, dan kun je heel handig regelen hoeveel ze meedraaien.

Sind deze week hebben we de achtergeval laten voorzien van kunststof kozijnen incl extra isolatie e.d., voorkant 3 jaar geleden al laten doen, dus hopelijk dit jaar lekker laag in de stookkosten.

Volgende week komt de nieuwe ketel, dat zal ook wel gaan schelen in verbruik denk ik.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:48

Hier staat 1 verwarming op 19°. En de badkamer staat de verwarming ook op een laag pitje. De rest staat uit.
Slaapkamers verwarm ik nooit.
Wilde de verwarming nog niet aanzetten maar 's avonds en 's ochtendsvroeg werd het toch fris in huis (frisser dan buiten :+ ) dus toch maar wat verwarming om de ergste kou er af te krijgen. Een dekentje, dikke trui en kat in houdgreep op schoot voldeed niet meer :P .

Verder naarstig op zoek naar hout voor de kachel, kost ook een flinke duit dit jaar.

Andere jaren/huizen deed ik altijd hetzelfde. Kamers niet verwarmd, badkamer wel en in de woonkamer 1 of 2 verwarmingen om het huis om en bij de 20° te houden. Indien de woonkamer niet voldoende opwarmbaar was, ging ik gewoon aan de verwarming kleven, letterlijk :') . En verder veel dikke wollen sokken/truien/dekentjes.

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:49

In de avond tussen 18 en 22 staat de kachel op 20,ik heb het heel snel koud dus zelfs daarmee zit ik in thermo met dikke trui en fleece kleed op de bank. Dat is in de woonkamer en 1 slaapkamer
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-09-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Ir111

Berichten: 11942
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:50

Tot een jaar of 3 geleden ging de thermostaat op 22 graden. Vorig jaar max op 20 en overdag 18 graden. Dit jaar kijken of het lukt om overdag niet te stoken (tot 15 graden) en s avonds 19 graden. Ik probeer er aan te denken een uur voor we gaan slapen de verwarming uit te doen maar dat vergeet ik nog wel eens. We hebben de verwarming in de huiskamer en gang aan. In de winter ook in de badkamer.

Huis is nog slecht geïsoleerd, dat gaan we nu ook aanpakken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:51

JJ4 schreef:
Wij hebben een jaren 20 woning, redelijk geïsoleerd en hebben alle verwarmingen op de bovenverdieping op 1 staan (tegen bevriezen van de leidingen). De bijkeuken en slaapkamer op 2 en in de woonkamer kamer, volop open. Vanwege de stookkosten gaan wij ook niet boven de 19 graden dit jaar. Dus voor ons extra dekentjes en kleren indien nodig.
Vind het echt verschrikkelijk dat dit zo moet. Als jong meiske hebben mijn ouders een moeilijke financiële periode gehad, waarin er flink bezuinigd werd op stookkosten, ik heb het nog nooit zo koud gehad. :brr:
Ik heb me toen voorgenomen om dit nooit meer te laten gebeuren, voor zover ik daar natuurlijk invloed op kon hebben. Ik wil overal op bezuinigen maar ik wil het persé warm hebben.
Toch hebben we nu geen andere keus. -O-
We verdienen genoeg, maar het is zo idioot veel geld, dat ik het er niet voor over heb.


Ach, dat doet gewoon pijn aan mn hart om te lezen zeg... :(:)
Ik heb me altijd voorgenomen, hoe krap we financieel ook ooit komen te zitten, ik wil niet dat mn kind daar iets van merkt, want dat heeft gewoon echt zn weerslag voor de rest van zn leven. Dus ik bezuinig als het echt moet, op vanalles! Maar niet op dingen waar mn kind last van heeft. (snap ook wel dat jouw ouders toendertijd waarschijnlijk gewoon echt geen keuze hadden hoor!)

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

nikkel
Berichten: 2523
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:51

19 graden in de huiskamer, op de bovenverdieping staat alles dicht. Convector kachel staat erbij om de temperatuur in de huiskamer iets te verhogen. Dit kan doordat wij zonnepanelen hebben en deze wekken veel meer electriciteit op dan via het salderen verrekend kan worden. In geval van diepvries kou, hebben wij ook nog een houtkachel met ventilatie systeem en het nodige hout op voorraad.

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:52

Hier wordt alleen de woonkamer verwarmd, de rest staat het hele jaar dicht tenzij het echt gaat vriezen, dan gaan ze op de anti-vriesstand. En meestal gaat de verwarming in de woonkamer pas in november aan, en dan nog alleen als we het te koud vinden. Alleen 's avonds een paar uurtjes trouwens, overdag nooit. De hele zijpui is van glas, als daar even de zon opstaat is het overdag warm genoeg.

Extremely rare and Beyond Compare

Jorinda

Berichten: 13459
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:52

Wij hebben echt het geluk een aantal jaren geleden een houtkachel geplaatst te hebben, waardoor we de centrale verwarming al een aantal winters niet meer gebruiken. Ja, de slaapkamer is dan wel echt koud in de winter (10-13 graden), maar een extra dekbed en voor het naar bed gaan een half uurtje een elektrisch kacheltje aan doet wonderen.

Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:55

Boven alles op 1 anders beginnen de leidingen te brommen en springt de CV uit? :?
Beneden nu nog op 17,5 en ik weiger het aan te zetten want het is allemaal zo duur. _O-

Akshay
Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:58

Wij hebben de hele bovenverdieping op vorstbeveiliging staan. (4 slaapkamers en 1 badkamer).

Op de begane grond hebben we de hal, de bijkeuken, de badkamer en het toilet op vorstbeveiliging staan.
De keuken en woonkamer staan ''open''. Thermostaat staat nog op 15,5 graad, dus hij gaat nog niet aan.

We hebben in de woonkamer een speksteenkachel staan die we in principe dagelijks stoken bij kou.

Het gaat in dit verhaal om een nog niet gerenoveerd vrijstaand huis (bouwperiode 1950-1985)

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:58

De thermostaat staat op 19, voorheen was dat altijd 20 graden. Alleen de radiatoren in de woonkamer en keuken (is 1 ruimte), werkkamer en badkamer staan open. De rest is dicht. Ons huis is gelukkig goed geïsoleerd en we hebben een houtkachel, dus we stoken relatief weinig.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:00

Nog niet, maar in de winter staat bij ons de thermostaat in de woonkamer standaard op 15, en als we thuis werken of bijvoorbeeld een weekenddag thuis zijn zetten we het op 17 graden.
Als deze aanklikt, staan de radiatoren in de badkamer, kantoor en de "was-droog-kamer" op standje (thermostaatknop) 2-3, die klikken dus ook mee aan. In de hal beneden op 1 om het huis wat droge lucht te geven. De rest van de radiatoren in huis staat op de niet-bevriesstand. Volgens mij zouden heel wat mensen het erg spartaans vinden maar voor ons werkt dit prima.

Wij deden dit eigenlijk al de afgelopen jaren omdat we het zonde vinden veel te stoken. We zijn ook niet zo veel thuis, sporten veel, zijn buitenmensen, en ontbijten bijvoorbeeld altijd buiten, ook in de winter. Dan is het binnen relatief warm natuurlijk. Ik loop in de winter binnen altijd met warme sloffen en laagjes. En er liggen standaard dekentjes op de bank. Ik denk dat je (mits geen gezondheids issues) hier aan kunt wennen. Op kantoor kan ik zo'n beetje de hele winter in een t-shirt blijven zitten, daar is het hartstikke warm voor mijn doen, terwijl een collega het altijd koud heeft daar :+
Wel heb ik snel last van witte vingers (Renaud syndroom). Dat is de reden dat ik altijd minstens een laag extra aan heb t.o.v. mijn partner.

Als we gasten krijgen, zet ik de thermostaat altijd wat hoger (18/19 graden) zodat de gasten niet bevriezen :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:10

Vorig jaar ging de temp al niet hoger dan 20.5 in de huiskamer. Dit jaar proberen we het zo lang mogelijk op 19.5. Behalve in de woonkamer en de badkamer (voor het vocht), staat de verwarming overal net genoeg open om niet te bevriezen of de thermostaat op te jagen als er een keer een deur open gaat.
's Nachts staat de thermostaat op 15 graden, en we zetten hem al om 9 uur 's avonds terug, huis blijft dan nog warm genoeg tot we gaan slapen.

En we hebben hier grote ramen direct op het zuiden en gelukkig geen koukleumen, maar wel een oudere kat die langzaam last krijgt bij lagere temperaturen, de 19.5 lijkt ze tot nu toe nog te kunnen waarderen. En zodra er maar wat zon is, is het hierbinnen zo 21 graden.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Roodvos

Berichten: 6645
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:13

De thermostaat staat nu sinds een jaar standaard op 15°C. Van 1 oktober tot 1 april mag ik die van mijzelf 's avonds handmatig op 20°C zetten gedurende 3 uur. Zo kan ik warm koken, eten, douchen.
Tegen het bevriezen staan wel overal de radiatoren (deels) open.

Bijverwarmen in de woonkamer en mijn werkkamer als ik thuiswerk doe ik overdag met een elektrische kachel (heb sinds begin dit jaar zonnepanelen).

En verder draag ik warme sloffen en dikke vesten en een joggingbroek over mijn kleding en wikkel me eventueel nog in een fleecedeken. Zo heb ik afgelopen jaar 30% minder gas verbruikt dan het jaar ervoor.

Mijn huis is matig geïsoleerd (label Brrrr :brr: :+ ).

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:19

Vorig jaar stond verwarming hele winter op 17 graden en dat gaat dit jaar weer.
Ik verwarm beneden de woonkamer en houdt daar de deur dicht.
Boven verwarm ik alle 3 de slaapkamers en in de douche. Die kachels gaan stukje open.
Keukendeur naar buiten staat wanneer het kan open vanwege katten. Maar wil daar deze winter een dik gordijn voor hangen
Keukendeur staat op kier, daar wil ik ook gordijn voor gaan hangen.
Trapgat hangt al een gordijn.
En boven staat alles open van deuren behalve douche. En naar de zolder zit een luik om het dicht te houden en voor de warmte.
Op de bank ligt tweepersoons dekbed waar ik lekker onder kruip savonds als ik het koud krijg.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:21

We werken beiden elke dag thuis, in de woonkamer/kantoor (dat is 1 ruimte) en daar stoken we tot 19 graden (9 uur s ochtends tot 8 s avonds) Ik zit dan wel met twee truien en lange wollen sokken aan te werken. Soms als we beiden echt lang online vergaderen (en dus geen loopje hebben tussendoor) wordt dat te koud en stoken we op tot 20.

Andere ruimtes stoken we niet.

Gelukkig een goed geïsoleerd huis met veel glas, dus als de zon even schijnt warmt het lekker door. Ik leef het liefst bij een graadje of 25, maar dat is qua milieu en kosten natuurlijk geen doen, dus dan maar extra warm aankleden.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 20-09-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:23

CV plus vloerverwarming. Boven in principe alleen vorstvrij, radiator in badkamer staat iets hoger.
Huis van 750 kuub inhoud, vrijstaand, goed geisoleerd.

Programmeerbare thermostaat, staat op 20 graden, van 's morgen 8 tot 's avonds 10. 's Nachts 16, maar zo ver koelt het nooit af.

Houtkachel waarmee we als het echt winter wordt vanaf 4 uur gaan stoken, waarbij we het max tot 22 graden pogen op te warmen (hout is lastig reguleren). Om een uur of 9 gaat meestal het laatste blok hout er op. 's Morgens is het dan 20 graden en slaat de CV nog niet aan.

Maandbedrag gas plus electriciteit net omhoog gezet naar 365/maand. Dat betekent dat we dus 12 euro per dag betalen, gemiddeld over het hele jaar. Dat is dus 50 cent per uur. Ik vind dat prima om warme voeten te houden :)) Je auto parkeren is een stuk duurder :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Kirrr en 99 bezoekers