Ben benieuwd naar jullie mening over...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 21:40

het boek van Klaus Hempfling: Natuurljk Paardrijden. Even korte omschrijving: Hoe je met paarden om moet gaan dmv dominantie-verhouding en dressuur moet rijden zonder teugels enzo. Ik zelf vind dat ie deels goede ideeen heeft: Qua dominantie bijvoorbeeld. Ik heb vaak dat Iwaldo me bijna omver loopt en die oefeningen die hij beschrijft lijken me wel logisch. Maar qua dressuur ed: Hij vindt de engelse zadels absoluut niks want iederen zit veel te ver naar voren. Je moet juist daarachter zitten volgens hem. (dan doet de hele paardenwereld het dus blijkbaar fout) Longeren is onzin want de bijzets en lijn halen het paard uit evenwicht dus is het niet goed. Hulpen als voor stelling/wending: binnenbeen op singel buitenbeen achter is ook belachelijk want het paard zwaait door de wenidng als compensatie zijn achterhand uit. Als ie echter natuurlijk in balans is zal ie dat zelf oplossen dus zijn zulke hulpen niet nodig. Meneer Hempfling rijdt dus hengsten met een bandje om de hals en verder niks, die lopen dan op Spaanse school nivo. Leuk en aardig hoor, maar ik vind sommige dingen een beetje vergezocht. Nou ben ik erg benieuwd naar wat jullie er van vinden! Voorstander of totaal tegen het "Natuurlijk Paardrijden"?
Groetjes van laura

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 00:50

Ik ken het boek verder niet hoor, maar ff naar hoe jij het beschrijft:
Ik vind het heel knap dat die man dat kan allemaal en als je de paarde ervaring ervoor zou hebben ed. dan zou ik dat ook graag eens proberen. Maaaarrrr... ik zie het me persoonlijk niet doen!! (tsja, misschien als ik er les in zou krijgen...)

In de bak, als dat voor haar een vertrouwde ongeving zou zijn, zou ik het wel willen proberen. Maar buitenrijden, op 1 enkel touwtje om haar hals?? Bij Isolda?? *LOL*
Ik zie het al voor me!

(Alhoewel ik aardig uit de voeten kan, zonder zadel en met halster!)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 01:45

heb het boek eens geleend in de bieb, maar nooit echt gelezen. Wel een mooi boek zo op het 1e gezicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 05:03

Ik heb het boek wel gelezen en ik vond het zeer leerzaam. Nu begrijp ik in ieder geval waar de mensen die helemaal met hem weg lopen eigenlijk over kwezelen. Hij geeft naar mijn idee een aardig beeld over hoe je met een paard moet omgaan, dwz aan de hand want zodra hij over rijden begint slaat 'ie de plank totaal mis. Zijn manier van rijden heeft in mijn ogen meer te maken met een circus truukje dan wat wij onder de dressuur sport verstaan. Hij gaat er vanuit dat een paard op vrijwillige basis te verzamelen is en daarbij nauwelijks ondersteund hoeft te worden. Als je het geloven wilt doen de paarden bij hem alles bijna vanzelf omdat ze zo'n enorme goede band met hem hebben... Als je de foto's kritisch bekijkt zie je dat zijn paarden totaal niet verzameld zijn zelfs een tikkeltje scheef geplaatst om het toch nog iets meer te laten lijken. Meneer Hempfling heeft in ieder geval heel goed begrepen hoe hij het verhaal zo commercieel mogelijk moet verkopen. Pas wanneer meneer Hempfling op een wereldbeker wedstrijd of olympische spelen meedoet wil ik geloven dat hij het beter weet dan de dressuurtop maar zolang dat niet het geval is valt hij voor mij onder de catagorie paarden-onzin-fluisteraars.

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 11:10

Ik denk dat de manier waarop we (bijna)allemaal geleerd hebben met paarden om te gaan heel anders is als wat de gemiddelde paardenfluisteraar allemaal vertelt. Vandaar dat het dus een beetje maf klinkt en vreemd lijkt. De manier waarop deze mensen met paarden omgaan verschilt in de basis: zij proberen het dier te benaderen in de paardentaal (Roberts noemt die taal Equus), dus niet zozeer als mens, maar als leider van hun eigen mini-kudde. Ze stellen zich eigenlijk op als de alfa-merrie van een "wilde" kudde.
Als je Natural Horsemanship goed bekijkt, valt op dat het in ieder geval geen softe benadering is van het omgaan met je paard, hij is soms zelfs behoorlijk streng omdat je werkt met de diepe instinten van je paard.
Iedere "paardenfluisteraar" (Roberts, Parelli, Hempflig, Swift, en in Nederland Voest om er een paar te noemen heeft een eigen visie op het omgaan met je paard. Dit komt doordat deze mensen ieder op hun eigen manier aan het pionieren zijn geweest met hoe ze om moeten gaan met paarden. De een heeft dat gedaan door jarenlang wilde kuddes te bestuderen, de ander gaat uit van oude Chinese tradities en wil een eenheid met haar paard worden door gebruik van het oeroude Tai Chi.
Iedere paardenfluisteraar wil uiteraard zijn brood verdienen met het verkopen van zijn methode als de beste, net zoals bijvoorbeeld iedere autoverkoper dat zal doen met de auto's die hij verkoopt (en je verkoopt nu eenmaal beter als je in je verkooppraatje de nadruk legt op de verschillen ten opzichte van het produkt van je concurrent).
Vandaar dat ze ook allemaal met een ander verhaal komen.
Haal alleen die dingen eruit die voor jezelf begrijpelijk en toepasbaar zijn en laat de rest gewoon voor wat het is. Zit er niets bij wat je aanspreekt: ook goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 13:20

Tja, wat vind je ervan? Er zitten dingen bij die me aanspreken, en dingen die me tegenstaan. Maar zo ook bij Voest, Roberts, Parelli etc. etc.
Ik pik van al die theorien gewoon de dingen uit die in mijn straatje passen (en dat zijn er best veel).
Maar vergis je niet als je denigrerend spreekt over bv het rijden van een hengst met alleen een touwtje om de nek. Het is een zachte, softe en zweverige aanpak hoor, dat NH. Het is juist heel sterk, omdat je ineens de communicatie omdraait: het paard hoeft de mensentaal niet meer te proberen te begrijpen, maar "zijn leider" blijkt ineens Equus (term van Monty) te spreken...... Ik ben dol op NH, maar niet de commerciele termen. Back to nature... dat spreekt mij aan! Als je trouwens een aantal verschillende stijlen eens leuk wilt vergelijken, kan ik je het boek "Het paard als partner" aanbevelen: 6 verschillende visies op NH, met veel overeenkomsten, en veel verschillen. Aanrader! Grtz!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 16:41

Ik heb de videoband van Hempfling. Vond ik heel indrukwekkend. Gaat alleen over de omgang met paarden, niet over dressur.
Wel een aanrader.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 17:47

IK vind het allemaal wat vergezocht en het spreekt me gewoon niet aan. Ik heb me ook afgevraagd waarom we nou aan die knollen willen kloten maar ik ben er gelukkig door julie achtergekomen! anders rijd je je hele knol naar de klote! nee ik pak dingen op (en het boeit me niet van wie) die me bevallen.

Maarre misschien kan hij dit wel omdat hij een topgave heeft maar die gave heeft echt neit iedereen. Sorry hoor maar ik kan zo 50 paarden opnoemen waar ik echt niet zo mee kan ga rijden omdat ik simpelweg in elkaar geschopt wordt. Die beesten kun je gewoon niet zo mee omgaan. Volgens mij overleef je dat niet eens. Dan vind ik het zelfs gevaarlijk dat je het doet. Je brengt jezelf en anderen in gevaar omdat jij zo wilt rijden. Sorry ga dan in de bak rijden.