discussie: doodstraf

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 12:10

ik heb een keer eerder gelezen dat jullie errug pissed of waren over daden die mensen hebben gedaan, zoals de ponymoorden en andrea yates dat jullie het niet erg vonden om ze de doodstraf te geven Verward

vinden jullie dat idd niet erg?
ik ben fel tegen op de doodstraf, hoe gruwelijk iets ook is gepleegd, want je pleegt zelf dan ook een moord, en met instemmen, maakt dat je niet zelf ook 'medeplichtig'? wel niet voor de wet maar voor je eigen gevoel?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:14

persoonlijk zou ik liever zien dat dit soort mensen levenslang krijgen en dan echt levenslang en dan niet zo'n luxe cel maar een hokje waar je 1 uur per dag uitmag om even te luchten helaas gebeurd dat nooit.
Ik ken iemand die in jeugddetentie zit hij vind het daar leuker dan thuis want hier hebben ze teminste compspelletjes die ie thuis niet mocht... das toch belachelijk??
Hij heeft een omaatje neergeslagen voor d'r tasje vond ie wel stoer indien je zeker weet adt iemand iemand anders heeft vermoord doe dan levenslang maar bij b.v. zo'n massa moord of kindermoord doe maar de doodstraf

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:17

In sommige gevallen is het beter voor de maatschappij om iemand de doodstraf op te leggen. Feit is dat zelfs de grootse psychopaten op een gegeven oment weer op vrije voeten komen en een echt "gek"genees je niet. Hoe erg het ook is ik vind dat een verantwoordelijkheid naar de rest van de maatschappij die hier in NL ook wel eens genomen mag worden. Overigens vind de circussen die in de States plaatsvinden rondom een executie walgelijk.

Voorzitster AFM

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:24

Ik ga ook eerder voor levenslang(net zoals nimber)en dan niet dat ze vrij komen door goed gedrag of weer genezen zijn.
Doodstraf moeten ze alleen gebruiken bij echte misdaden(massamoorden enz.)

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:39

Ik vindt dat sommigen echt de doostraf verdienen, het moet natuurlijk wel bewezen zij dat ze schuldig zijn, daar mag geen twijfel over mogelijk zijn.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er te gemakkelijk mee wordt omgesprongen maar voor b.v. een seriemoordenaar die onschuldige mensen vermoord vindt ik het niets meer dan terecht.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:41

Van mij mag de doodstraf weer ingevoerd worden hoor. Of doe met de dader precies hetzelfde wat ze met de slachtoffers gedaan hebben.

In principe is de doodstraf de makkelijkste straf voor de daders. Ze zijn dan overal vanaf. Maar de slachtoffers zitten nog steeds met het leed.

Dus wat mij betreft eerst een paar jaar in een cel van 1 bij 1 en dan de doodstraf.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:51

ben het met Ellen eens.
Maar Pam stel dat (dit is een voorbeeld) jou vader/moeder/paard vermoord wordt door iemand en diegene krijgt (als je geluk hebt) 4 JAAR gevangenisstraf en daar gaat dan 1/3 af wegens goed gedrag. Dus zeg maar 2,5 jaar later loopt diegene weer vrij rond.....als mij zoiets zou gebeuren zou ik er persoonlijk voor zorgen dat diegene hetzelfde overkomt als wat hij zijn slachtoffer aan heeft gedaan. Hier is trouwens ook een film van, waar gebeurd, van een vrouw in Amerika die een man in de rechtzaal doodschiet omdat hij haar dochter had vermoord en zat te lachen en niet echt een hoge straf kreeg en ook geen spijt had.

ik ben voor de doodstraf hoor,maarja ze kunnen ze beter levenslang opsluiten en martelen enzo dan lijden ze tenminste want de dood is wel een makkelijke oplossing voor de dader..

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:56

Als je iemand de doodstraf geeft is hij dood en zal hij dus echt geen spijt krijgen voor wat hij gedaan heeft (duh).
Dus levenslang in een rothokje met een stinkplee ( Lachen ) en eten door een raampje vind ik wel wat beter. Maar zoals er door Nimber al gezegd werd: dat gebeurt in nl niet meer.
En 20 jaar of wat dan ook voor een moord vind ik vel te kort! Dan kun je er nog zo'n 5 vermoorden Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:11

Nou Pinky dan moet je wel heel erg vroeg beginnen met moorden.
Ik ben het ook met Mytens1 eens ik zou er ook niet tegenkunnen als er een bekende werd vermoord en dan zo weinig straf krijgt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:21

Het rottige van de doodstraf is dat het knap banketstaaf is als de dader achteraf onschuldig blijkt te zijn... Hoevaak komt het nu al niet voor dat mensen onterecht gevangen zitten? De werkelijke dader loopt nog vrolijk rond.

Een doodstraf kun je als hij uitgevoerd is, niet meer ongedaan maken, gevangenisstraf ook niet, maar is in ieder geval met een schadevergoeding nog een beetje goed te maken.

Ik vind dit een groot risico, kijk naar de Puttense moordzaak. Er zijn erg veel twijfels over de schuld van de twee mannen die nu al jarenlang gevangen zitten voor dit misdrijf. Politie en justitie maken ook fouten en zijn ook wel eens flink slordig en je zult daar maar de dupe van zijn.

Op zich zegt mijn gevoel dat iemand die een ander iets gruwelijks heeft aangedaan van mij wel dood mag, maar verlaag je je als maatschappij zijnde dan niet naar hetzelfde niveau? Is meer iets als wraak.

En inderdaad: die gevangenissen zijn net hotels, daar moeten ze wat aan doen en de straffen verhogen voor zware delicten. Van mij mogen ze met z'n tienen in een hokkie hoor, cipiers zijn daar alleen niet zo blij mee in verband met de veiligheid. Kan ik me ook wat bij voorstellen.

Zo is overal weer wat voor te zeggen. Tjonge.

Doei! Mieke

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:21

Ik ben daar heel hard in, net als sommige van jullie. Er zijn natuurlijk 2 soorten moorden. Moord met voorbedachte rade en 'spontane' moord (weet even geen andere naam ervoor). Ik vind dat dit laatste 'milder' zou kunnen worden behandeld, want iemand kan zoiets ergs doen dat een ander zo boos wordt en diegene iets aan doet waardoor hij misschien wel doodgaat. Een voorbeeld: als iemand mijn ouders iets zou aandoen, of mijn paarden of andere dieren, zou ik zo vreselijk kwaad worden dat ik diegene zou kunnen doodmaken. Daar ben ik van overtuigd. Maar iemand die met voorbedachte rade een dier gaat mishandelen (zoiets bedenk je namelijk altijd van te voren) of iemand gaat vermoorden mag van mij een verschrikkelijke straf krijgen. Doodstraf is op zich oke, maar dan komen ze er soms te makkelijk van af. Levenslang is pas echt een straf, maar eigenlijk alleen als ze niet super goed behandeld worden. Het liefst zou ik zien dat die 'mensen' vreselijk gemarteld worden net zoals ze zelf hebben gedaan bij hun slachtoffers. Deze criminele wereld moet maar eens worden aangepakt, met echte straffen. En dan heb ik het niet over overtredingen zoals in het verkeer of andere 'kleine' dingen maar vooral bij misdaden waarbij andere mensen letterlijk pijn worden gedaan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:22

Oja, en ik zou ook willen dat slachtoffers of nabestaanden zich een dagje mogen uitleven op een moordenaar of mishandelaar (die dus weerloos is). Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:23

Nou, die achterlijke gekken die kinderen misbruiken, martelen en zelfs vermoorden (neem Dutroux) die mogen ze van mij afschieten! OF zijn hele leven lang martelen, dat is nog beter, want dood komen ze er wel heel makkelijk af.
Maar levenslang is alleen in Amerika levenslang. Hier lopen ze na 15 jaar alweer op straat rond.
In principe ben ik niet voor de doodstraf, maar ik vind dat de meesten er wel heel makkelijk afkomen voor wat ze gedaan hebben. Het zal je kind toch wezen die zoiets flikt!
Of erger: zo iemand zal je kind toch iets aandoen!!! Ik sta niet in voor Bob als iemand iets bij onze kinderen doet, dat weet ik nou wel. Is de doodstraf waarschijnlijk niet meer nodig. Extreme duivel Extreme duivel

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:48

Mieke, om even op jouw reactie terug te komen.
Je schrijft dat je dan te maken krijgt met mensen die onschuldig vast zitten. Heb je volkomen gelijk in. Maar als je nagaat hoeveel mensen zullen er dan ECHT onschuldig in de gevangenis zitten. Ik denk maar een heel klein handje vol. Want je wordt niet zomaar voor iets opgepakt. Helemaal niet in Nederland. Ze moeten altijd met 1000 en 1 bewijzen komen. Klopt er 1 dingetje niet sta je weer buiten. Ik geloof dat als er iemand opgepakt wordt ze altijd wel op 1 of andere manier iets met de zaak te maken hebben. Natuurlijk niet in alle gevallen maar 9 van de 10 gevallen wel denk ik.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:09

Voortbordurenend op de hypothese van Suzanne zou Bob dus wee de doodstraf krijgen omdat ie -stel- een moord pleegtr. Is dat dan eerlijk?? Dit is een beetje wat Jura ook al naar voren brengt.

Zelf ben ik voor levenslange marteling, maar dat schijnt mensonwaardig te zijn en dus niet mogelijk.........

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:42

Als de doodstraf ingevoerd zou worden zou Bob niet hoeven moorden. toch?

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:58

Nee want dat is een reactie op dat iemand van wie je erg houdt (zoals je familie, paarden etc) wordt vermoord. Dat vind ik anders dan wanneer iemand met voorbedachte rade iemand vermoord...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:59

Deze reactie was op de reactie van Lovely Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 15:06

Maar Jura als dat gebeurt ben jij (of wie dan ook) net zo fout als de dader die iemand van jouw familie, vrienden of paarden heeft
vermoord.

Ik snap jouw reactie wel. Zou ik denk ik ook hebben maar als je naar de vraag kijkt en je afvraagd wat als de doodstraf in wordt gevoerd dan betekend het gewoon dat als ik de moordernaar vermoord van bv. een naast familielid dan moet ik ook de doodstraf krijgen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

Linski

Berichten: 282
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 15:06

Het is toch veel erger om weet ik veel hoe lang 40 jaar ofzo in de gevangenis te zitten dan 3 jaar en dan dood. Je voelt er toch niets meer van als je dood bent. En als je vrij word gelaten zullen veel mensen die je (vaag) kent je raar aankijken. En je niet meer willen kennen. Dat lijkt mij erger dan de doodstraf.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 15:27

Ja precies dat zei ik ook al... levenslang (en dan letterlijk levenslang) is op zich veel erger. Maar dan mogen ze ook echt niet meer vrijkomen want dan lopen zulke engerd gewoon rond... Eng idee hoor, het kan bij wijze je buurman zijn die een moord heeft gepleegd...

Het is zo dat als je iemand vermoord die iemand uit de familie ofzo heeft vermoord, je dan ook fout bent. Maar volgens mij zijn er dan wel verzachtende omstandigheden. Ik denk niet dat als zo'n dader voor mijn neus zou staan dat ik me dan in zou kunnen houden. Daarom lijkt me een dagje uitleven op een dader ook zo'n goed plan! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 15:31

FF iets anders: het is gebleken dat de doodstraf niet preventief werkt. Dus dat het niet zo is dat in landen waar de doodstraf gegeven wordt er minder moorden gepleegd worden. Dus als afschrikmiddel helpt dit niet. Das eigenlijk wel zonde.

Levenslange gevangenis is inderdaad veel rottiger voor de dader dan de doodstraf, lijkt mij. De tegenstanders hiervan zeggen dat de maatschappij dan tig jaren lang voor de kosten van onderhoud op moet draaien en dat dat niet goed te praten is.

Persoonlijk vind ik niet dat een maatschappij iemand mag vermoorden. Als je als maatschappij moorden zo erg vindt, moet je het zelf ook niet doen, want daardoor word je ongeloofwaardig. Mijn hart zegt wel eens wat anders hoor, zeker in die gevallen waar Suzanne het over had (Dutroux etc., hak al zijn lichaamsonderdelen er maar stuk voor stuk af, is mijn mening...), maar mijn verstand hapert op dit gebied. Vind het linke soep en je moet wel heel zeker zijn dat je de juiste dader te pakken hebt.

Celstraffen moeten langer en minder luxe, dat zou al een verbetering zijn. Kindermoordenaars, verkrachters e.d. mogen eigenlijk nooit meer vrij.

En vrijspraak door een procedurefout (verkeerde datum in de stukken o.i.d.), vind ik ook niet kunnen.

Groetjes Mieke

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:58

Tja wij zitten nu op dit moment zelf in zoiets.
Mike zijn broertje is vorig jaar opzettelijk aangereden omdat de dader stoer wou doen tegenover vrienden.
dit leip slecht af.
Hij is overleden en de dader heeft het op een nippertje wel overleefd.
Deze jongen heeft al een vrij lang strafblad wegens openbare geweldpleging etc etc.
toch heeft hij nooit vastgezeten.
er is al een rechtzaak geweest waarin hij schuldig werd bevonden voor dood door schuld.
Echter hij heeft nu nog steeds geen dag in de cel gezeten.
Hij gaat vrolijk uit en zei o.a. toen in de rechtzaak dat het het 'sneu' vond voor ons maar HIJ was voor het leven getekend als dit ook op z'n strafblad kwam etc.
Het is nu afwachten tot zijn hogerberoep voorkomt en dat ie dan eindelijk een half jaartje kan gaan zitten....

Doodstraf ja niet voor hem levenslang ook niet maar stop 'm alsjeblief voorlopig voor 4/5 jaar weg.

wat ik dus niet snap is dat mensen na zo'n strafblad nog nooit hebben gezeten net als ook zo'n kindermoord vorig jaar die man had al gezeten omdat ie pedo was en toen het laatste slachtoffer heeft vermoord is een half jaar vrij en verkracht en vermoord er weer 1 dat mag toch niet kunnen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 17:46

Doodstraf, ik ben voor doodstraf, zeker in Amerika worden deze niet direct uitgevoerd, ik vind dat wel goed, geef ze maar wat tijd om terwijl ze achter tralies zitten hun onschuld te bewijzen. Zo is iemand na 17 jaar vrij gelaten, wel erg lang, maar als je dan ziet dat er in China direct na het vonnis de executie plaatsvind dmv geweerpeleton en publiekelijk!!!
Als iemand word veroordeeld vanwege pedofilie, verkrachting, incest etc etc vind ik de doodstraf ook zeer terecht.
Beter nog, geef die mensen geen doodstraf maar stop ze in een celblok met 'normale' criminelen....nu zitten ze apart want bovenstaande worden afgeslacht in de gevangenis!!! Ik bind ook dat TBS een keer stopt, als ze niet te genezen zijn mogen ze dan op onze kosten een levenlang in een soort van 'opvanghuis' met tv enz. zitten omdat de overheid ervan leert???

Het ergste is nog dat, stel er komt een man jou huis binnen en wil je verkrachten en a) je steekt hem neer met een mes dat je voor het geval dat in je nachtkastje houd of b) je steekt hem neer met je nagelvijl die je toevallig op je nachtkastje heb liggen..
dan ga jij!!! voor a) de gevangenis in bij aangifte!! belachelijk toch! omdat het dan voorbedacht is om een mes daar te houden.

Ik ken iemand die 3 wk in de gevangenis zat omdat hij een inbreker een gebroken kaak sloeg en die hem daarvoor aanklaagde!!!!
Geloof je het? Dat klopt toch niet!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cantheon, DenieesB, Ginny135, girlyggirl, linoleum, Marcella, Martje80, Paardjes83, RSLevi, supervon78, TheNovelist, Zick_Zack en 57 bezoekers