Veearts is geweest

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-01 19:25

En dat was niet zo leuk vrijdag.
Toen ik op stal kwam was het paard van Anouk heel; hard achteruit gegaan z'n benen waren minder dik dat wel maar hij was zo duf en liep alsof ie heel dronken was. van zijn stal naar de poetsplaats is ongeveer 4 mtr daaraangekomen was ie totaal buitenadem!!!
Temp. opgenomen en hij had bijna 39 (normaal bij heb 36.5)Hij ging heel hard achteruit./ de veearts schrok toen ze 'm zag 1 dag langer en hij had het niet overleefd daar schrok ik behoorlijk van!!!
maar goed een stuk op z'n hals geschoren en ontsmet toen werd daar een langenaald ingebracht met een stop. Dat was best lastig want dat gaat recht in een ader en begint meteen als een gek te bloeden.
daarna kreeg ie een infuus in de vorm van 2 dikke spuiten die dus druppel voor druppel naar binnengingen. dat was antibiotica geloof ik.
Ik moest helpen bij het verwisselen van die 2 spuiten en dat was dus echt goor want ik zat dus ook onder het bloed (handen enzo) ondanks dat ik behoorlijk wat gewent ben moest ik ff slikken.
De veearts vertelde dat het niet normaal was dat ie zo duf was dat ie alles zo best vond die spuiten etc.
nou dat geloof ik graag.
daarna mocht ie terug naar stal elke 12 uur moet ie een spuit antibiotica hebben 5 dagen lang 's morgens en 's avonds om kwart over 8 dus ik moet en vroeg naar stal en ook 's avonds nog een keer.
Vandaag was ie thank god! behoorlijk opgeknapt hij at weer goed en deed moeilijk bij het spuiten ben nog nooit zo blij geweest met een moeilijke knol na een halve dag in de bak zag ik 'm zo waar ineens een sprintje trekken geweldig een zucht van oplichting.
Tja en daarna mocht de veearts bij Graaf kijken die sinds een verstapping een jaar terug regelmatig kreupel is en sinds paard&koets aan 1 stuk door slecht loopt. volgende week foto's maken want het ziet er slecht uit: waarschijnlijk hoefkatrol het paard is pas 6... en dat niet alleen we proberen juist geen hoefkatrol te fokken en bij hem is het erfelijk! dus zijn moeder en vader hebben het overgedragen in dat geval en zijn moeder is ook die van Lot. wat een rotdag! eerst foto's afwachten maar het ziet er niet best uit!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 19:27

hm minder van graafje zeg!!! maar wel weer fijn dat t paardje van anouk weer wat was opgeknapt! sterkte en een knuffel voor m

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 22:12

Pff...gelukkig dat de veearts er nog op tijd bij was zeg!!! Wat vervelend voor Graaf, ik hoop dat de uitslag een beetje meevalt...ik duim voor hem

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 22:54

Hoi Kim,
Wat rottig voor het paardje van Anouk, gelukkig dat jij er bij bent nu en het zo goed opvangt. Hopelijk is hij er weer snel bovenop. Voor wat betreft Graaf, er schijnt een nieuwe website te zijn over hoefkatrolontsteking: http://www.hoefkatrol.nl
Ik heb er nog niet gekeken, maar ik heb op een andere site gelezen dat ze een clinic willen geven ergens op de Veluwe. Ik weet alleen niet waar en wanneer. Het schijnt dat ze een nieuwe trainingsmethode ofzo hebben voor paarden met h.k.o. ( eigen afkorting Lachen ). Misschien is het iets, in elk geval veel succes, ook met Lot in de toekomst, doe voorzichtig met haar, maar dat doe je wel zo te horen.
Groetjes en sterkte, Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 23:38

Pffff, wat een geluk dat het paard toch nog opknapt. Moet inderdaad een hele opluchting zijn!

Groetjes Suzanne


Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 23:43

Hoi Kim,

Het is inderdaad even afwachten op de foto's van Graaf, maar soms is daar niets op te zien. En als hij het vererft heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat jouw paard het ook heeft/krijgt.

Hoefkatrol is een vervelende aandoening, maar met speciaal beslag en eventueel aangepaste training kan zo'n paard nog prima mee. Mijn paardje heeft fase 4 en eigenlijk kan ik alles met haar doen (behalve springen). Het gekke is dat in haar bloedlijn de aandoening helemaal niet voorkomt. De inzichten over hoefkatrol zijn ook wat aan het veranderen. Zelf denk ik dat de manier waarop wij paarden houden en trainen dit soort aandoeningen in de hand werkt. Mijn paardje heeft van het derde tot haar zesde jaar veel en hoog moeten springen bij de vorige eigenaar en werd niet (goed) ingereden/uitgestapt. Haar landbeen is ook veel erger dan het andere voorbeen (is fase 2). Misschien is het wel hetzelfde als de meniscus (of hoe schrijf je dat) bij mensen. Sommige mensen hebben een slechte meniscus, maar hebben er nooit last van. Andere mensen hebben geen afwijkingen eraan, maar door verkeerd/teveel belasten krijgen ze er toch last van (voetballers bijv.).

Op de site hoefkatrol.nl staat veel info. Ook het verhaal van Merilyn staat erop (terugslag). Groeten, Mirjam.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 16:23

Hé wat vervelend om dit te lezen. Ik ben een weekje weggeweest en het laatste wat ik had gelezen was dat Anouk een paardje zou krijgen.

Wat betreft de eventuele hoefkatrol van Graaf. Ik kreeg een berichtje van de nh-lijst:

Suzanne van Gaal die onlangs een nieuwe website i.v.m. hoefkatrol
heeft opgericht (www.hoefkatrol.nl) organizeert een clinic met de
Belgische trainer Antoine De Bodt. Hij zal er uitleggen wat
hoefkatrol is en demonstreren hoe dat met de juiste training perfect
en blijvend kan verholpen worden.
Dit zal plaatsvinden op een zaterdagnamiddag ergens op de Veluwe
(Midden-Nederland). Datum en plaats liggen nog niet vast.

Antoine De Bodt heeft al vele paarden met hoefkatrol gered van de
slager en kan heel wat referenties voorleggen.

Meer informatie kan je ook online vinden op de volgende site:
http://www.horse-guide.com/hoefkatrol.html

Belangstelden kunnen contact opnemen met mij (Tim@horse-guide.com) of
met Suzanne van Gaal(info@hoefkatrol.nl).

Er worden maximaal 16 combinaties ruiter/paard toegelaten.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-01 16:24

thanx! zal er eens gaan kijken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 16:03

Nim, je bent een held!!
Zelf zou ik ook een gat in de lucht springen als het paard ineens weer normale dingen gaat doen. Vroeger had ik dat zelfs met de kat al (die is veel ziek geweest). EN je gevoel is heel belangrijk, als ie niet normaal doet dan is er iets mis en dat voel je gewoon aan.
Wat je eigen paard en HKO betreft: maak je niet te druk, hoe je met je paard omgaat scheelt ook. Bovendien is er niks van te zeggen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 16:39

kippevel verhaal zeg... en over hoefkatrol, tja, als je er op tijd bij bent (wat heet op tijd...) dan kun je nog een heleboel hoor. Joop kan ook nog gewoon lopen, en hij heeft toch 3-tjes, het is minder, en hem verkopen voor een flinke prijs zal er niet inzitten, omdat dit soort dingen bij keuringen (röntgen) meteen gezien worden. Met Joop magik niet meer springen, maar een sprongetje mag nog wel, en lange rittten maken kan ook nog prima, en dress... dat kan hij makkelijk, met speciaal beslag en een goede behandeling is het heel snel onder controle, en zolang het onder controle is kan er niet zoveel mis gaan. Ik merkte aan Joop dat zodra hij op wiggen en later op eggbars stond meteen veel beter liep. Hij hoeft van de dierenarts niet op eggbars te blijven, maar ik heb het liever van wel, omdat ik nu bij het minste geringste onregelmatigheidje ander beslag eronder hoef te leggen. En als je van te voren al weet dat hij er gevoelig voor is kun je al voorzorgsmaatregelen treffen, waardoor de kans op hoefkatrol veel kleiner is (goed in en uitstappen, evt al ander beslag, goed afspoelen, veel bewegen in stap ed)...

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers