Het lukt echt niet! Galopprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Het lukt echt niet! Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 13:23

Wat moet ik nou?

Ik ben bezig met een Fries die heeft leren galopperen in het bos en dus altijd mocht aanspringen zoals ie wilde. Nu zijn we in de bak bezig en de linkergalop wil gewoon niet lukken!

Een tijdje sprong ie steeds overkruisd aan, maar nu wil ie helemaal niet meer links aangalopperen!

Maar ik heb van alles geprobeerd, stelling naar binnen en vanuit kleine volte aangalopperen, stelling naar buiten om schouder te ontlasten, lichtrijden op het verkeerde been + stelling naar buiten en vervolgens aanspringen, aan de longe, met en zonder bijzet...

Niets helpt!

Wie heeft er nog een tip?!
Laatst bijgewerkt door Rhaia op 09-12-02 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:47

In een hoek een balkje neerleggen en in draf. Precies als je over het balkje gaat aanspringen.
Hopelijk heeft dit wel succes Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:55

Linkerstelling, heup naar binnen, linkerbeen op de singel en rechterbeen erachter en dan aanspringen werkt ook niet?
Dan zou je altijd nog een volte 10 meter kunnen proberen. Of als hij fout zit (contra dus) op een kleine volte zeten, merkt hij vanzelf hoe moeilijk het is Haha!

Maar misschien zit er medisch iets niet helemaal in orde en probeert hij iets te ontlasten. Ik heb er niet genoeg verstand van om te kunnen zeggen wat het zou kunnen zijn...maargoed, iemand anders misschien wel?

En vanuit de stap aanspringen? Werkt dat wel?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 21:55

Vanuit de stap werkt niet, want dat doet ie niet eens rechtsom. En linkerstelling, binnenheup naar voren, binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter maakt ook geen verschil. En zodra we kleinere cirkels maken valt ie terug en daar kan ik ook niets meer aan veranderen...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 21:55

Ineke2 schreef:
In een hoek een balkje neerleggen en in draf. Precies als je over het balkje gaat aanspringen.
Hopelijk heeft dit wel succes Lachen


Ik ga het proberen...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:17

Hoi, hoi

Weet je ook zeker of dat hij wel goed begrenst wordt op de buitenhand buitenbeen, als hij daar doorheen kan lopen zal hij altijd de makkelijk galop aanspringen en is in dit geval de rechter.
Maar ik ken de bak en dat is ook een zeer groot probleem met want hij is zwaar en veel paarden hebben daardoor ook moeite met de galop dus vermoed ik dat hij daarom ook verkeerd aanspringt want dat is dan voor hem makkelijker.

FNRS Jury F1 t/m F20
Zz top M2 + 1

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:25

Blijven lichtrijden, maar dan op het binnenbeen. Klinkt gek, maar zo ben je er zelf minder mee bezig, zit je gewicht al op de juiste kant en op de juiste zitbeenknobbel en dan in de hoek de galophulp geven.

Zo leer ik ook jonge paarden eerst aangalopperen en dat gaat goed!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 11:27

Deze aanwijzing heb ik al gehad van iemand, maar zelfs dan blijft ie links aangalopperen...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:29

Terugnemen in draf en nog een keer proberen. Niet kwaad worden.
Na 40 keer aangalopperen zit er echt wel een keer een goede tussen!
Dan uitbundig belonnen en stoppen met de galop voor die dag!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 11:59

Ik ga het proberen...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:16

Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-12-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:18

Vanuit hte schouderbinnenwaarts wil ook nog wel eens helpen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:02

Of je binnenhand overdreven omhoog doen en binnenbeen drukken , buitenbeen achter de singel. Als het paard nageefelijk loopt, volgt hij je hand en komt zijn hoofd iets naar onder en naar binnen. Heb ik eens geprobeerd bij een pony'tje Spikkel , wou ook niet links aangalopperen en zo is het mij gelukt. Die tip van Pril helpt ook altijd.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 22:52

Ik ga het allemaal proberen en hopelijk is er iets waarop ie reageert. In ieder geval valt er nu niet veel te oefene, want de bak is bevroren...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:08

Probeer het eens vanuit een gebroken lijn.Op het moment dat je weer op de hoefslag terugkomt.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:59

Bij mijn oude manege deden ze het bij paarden die daar moeite mee hadden altijd vanuit een 180 graden draai (linksom dus). Misschien een optie...

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:15

Hoe ik het heb moeten aanleren aan een jonge pony:
Het hoofd ietsje naar de buitenkant "trekken" (niet echt TREKKEN natuurlijk hè!) Maar dus de binnenschouder goed naar voren drijven, zodat ie wat naar binnen kantelt. En dan je binnenhand wat hoger doen, en dan aanvragen.

Tweede mogelijkheid, voor als het eerste echt niet lukt, is hetzelfde doen, maar net als ja aanvraagt een KLEIN (!!!) tikje met een zweepje op de schouder geven. Maar echt maar een KLEIN tikje!!!! (Ik ben er persoonlijk tegen, tegen het op de schouder tikken,...maar ik heb het toen twee keer ofzo moeten doen, en de derde keer ging het!!!)

Wat je vooral niet mag doen, is hem laten doorgaloperen op het verkeerde been. Neem hem direct terug op draf indien ie op het verkeerde been galopeert, anders gaat ie het nooit begrijpen,...

Veel succes ermee!!!!!

PS, normaal gezien zou het moeten lukken,...

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:18

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn fries en heb ook alles al geprobeerd.
En inderdaad op een kleine volte gaan dat hou je niet vol als ze terugvallen.
Gaat die van jou wel goed in de rechtergalop,die van mij wel.
Hoe vaak ik het ook probeer ze gaat niet in de goede en als ze er al met toeval goed inspringt wisseld ze na een paar sprongen.
Het advies wat ik heb gekregen gewoon goed spieren kweken en trainen en geen aandacht aanbesteden na een jaar trainen bv. kan je het weer proberen en wel op de goede hand galoperen.
Mijn fries is aan de linkerkant gewoon minder goed en dus wordt het in de galop gewoon te zwaar of het doet haar pijn en daardoor moet ze eerst soepel worden en sterker en het komt vanzelf.
Heb je het ook aan de longe?
Sterkte ermee

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 21:27

lissyjd schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn fries en heb ook alles al geprobeerd.
En inderdaad op een kleine volte gaan dat hou je niet vol als ze terugvallen.
Gaat die van jou wel goed in de rechtergalop,die van mij wel.
Hoe vaak ik het ook probeer ze gaat niet in de goede en als ze er al met toeval goed inspringt wisseld ze na een paar sprongen.
Het advies wat ik heb gekregen gewoon goed spieren kweken en trainen en geen aandacht aanbesteden na een jaar trainen bv. kan je het weer proberen en wel op de goede hand galoperen.
Mijn fries is aan de linkerkant gewoon minder goed en dus wordt het in de galop gewoon te zwaar of het doet haar pijn en daardoor moet ze eerst soepel worden en sterker en het komt vanzelf.
Heb je het ook aan de longe?
Sterkte ermee


Inderdaad, de rechtergalop gaat prima, maar aan de longe is ie bepaald niet voorwaarts en niet onder de indruk van de longeerzweep. Ik ga als de dooi aanhoudt de bak weer in en aan de slag met alle tips die ik van jullie heb gekregen!

Hartstikke bedankt!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:35

Sjuimpje schreef:
Vanuit hte schouderbinnenwaarts wil ook nog wel eens helpen.


of vanuit travers, dat helpt bij mij tenminste.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:55

Hou je me op de hoogte als je wel een goed resultaat ergens mee behaald want ik ben natuurlijk erg benieuwd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87 en 13 bezoekers