Onterechte incasso/herinnering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Onterechte incasso/herinnering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 22:37

Hoi Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen.

Mijn zusje en haar man ontvingen begin juni een groot (duur!) rouwstuk. Zij hadden dit niet besteld, er was ook geen reden om iets te ontvangen én de naam van de ontvanger klopte niet (voornaam zwager, achternaam klopte niet), adres klopte wel.

Ze wilden het bloemstuk daarom ook weigeren, maar de chauffeur/bezorger wilde het niet weer meenemen.

Hierop heeft mijn zwager meteen een mail gestuurd naar het bedrijf waar de bloemen vandaan komen, echter geven zij aan dat zij in verband met het recht op privacy de gegevens van de besteller niet vrijgegeven mogen worden en dat ze de besteller een verzoek hebben gestuurd zich kenbaar te maken.

Nu krijgen zij van hun huisoppas een foto doorgestuurd van een vierde herinnering van Afterpay om dit bloemstuk te betalen.

Het vermoeden is dus dat er iemand mijn zusje en zwager een loer willen draaien.

Aangezien ik dit soort dingen geweldig vind om op te pakken (en zij daar gewoon niet zo handig mee zijn), ben ik bezig met een brief richting Afterpay.

Ik geef aan dat er niet geweigerd kon worden volgens de bezorger, de naam niet klopte, er nog contact is gezocht. Kan ik dan gewoon verzoeken de factuur in te trekken? En kan ik nog gegevens van de besteller ontfutselen?
Ik ben wat handiger op andere juridische vlakken. :+

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:47

Oh hier zou ik ook mn tanden in zetten. ~~}>

Laat ze maar komen met de opdrachtgever. Als je zwager nl zelf de opdrachtgever was geweest hadden ze dat aan de telefoon ook kunnen melden want dan was het geen schending vd privacy geweest omdat het dan zijn gegevens zouden zijn.

Wie eist bewijst toch? Zij zeggen dat hij moet betalen, nou laat maar zien waarom dan!

Vooral niet onder de indruk zijn van incassoburo en als de deurwaarder ad deur staat zal die toch ook moeten aangeven wie er besteld heeft.
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-08-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:48

Hebben ze ergens getekend voor ontvangst?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:49


Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 22:56

Roodvos schreef:
Dit heet een ongevraagde toezending. Hier vind je waarschijnlijk wel informatie waar je wat mee kan:

https://www.consuwijzer.nl/misleidende- ... ezendingen

Deze is ook leuk ter inspiratie :
https://c-bon.org/pakket-ontvangen-maar-niets-besteld/


Oeh, die tweede is perfect!

Ik zat dus helemaal in de juiste richting te denken! *\o/*


cissy schreef:
Oh hier zou ik ook mn tanden in zetten. ~~}>

Laat ze maar komen met de opdrachtgever. Als je zwager nl zelf de opdrachtgever was geweest hadden ze dat aan de telefoon ook kunnen melden want dan was het geen schending vd privacy geweest omdat het dan zijn gegevens zouden zijn.

Wie eist bewijst toch? Zij zeggen dat hij moet betalen, nou laat maar zien waarom dan!

Vooral niet onder de indruk zijn van incassoburo en als de deurwaarder ad deur staat zal die toch ook moeten aangeven wie er besteld heeft.


Het is nog niet van een incassobureau, maar er staat wel op dat ze voor 1 augustus moesten betalen :')
Dus als de deurwaarder voor de deur wil gaan staan, moet hij dat vooral doen :') Er staat een heeeule grote rotweiler te blaffen en er is geen kip thuis :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 23:28

Moestuin schreef:
Hebben ze ergens getekend voor ontvangst?


Ik moest dit navragen, maar ze hebben nergens getekend voor ontvangst.

Bezorger vroeg ter controle naar de naam en daar heeft mijn zwager heel duidelijk op gereageerd nee, XXX XXX (voornaam, achternaam)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Onterechte incasso/herinnering

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:37

Ik vind het wel bijzonder dat het bedrijf zegt dat ze de gegevens van de besteller niet zomaar mogen geven en de rekening naar de ontvanger sturen. Ik zou dat bedrijf gewoon opbellen of langsgaan en dan om bewijs van de bestelling vragen. Zo lang ze dat niet willen doen kunnen ze ook naar hun geld fluiten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:42

1 zinnetje is in dit geval voldoende:

"Ik betwist de rechtmatigheid van de factuur".

Daarmee moeten zij maar bewijzen dat je zusje en je zwager wel de juiste afnemers zijn.
Geen deurwaarder die zich zonder dergelijk bewijs aan deze zaak zal branden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 00:01

har166 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat het bedrijf zegt dat ze de gegevens van de besteller niet zomaar mogen geven en de rekening naar de ontvanger sturen. Ik zou dat bedrijf gewoon opbellen of langsgaan en dan om bewijs van de bestelling vragen. Zo lang ze dat niet willen doen kunnen ze ook naar hun geld fluiten.


Het vermoeden is ook dat iemand hun probeert te naaien en bewust heeft besteld vanaf hun adres. De eerste herinneringen komen per mail, de vierde per post.


Dees schreef:
1 zinnetje is in dit geval voldoende:

"Ik betwist de rechtmatigheid van de factuur".

Daarmee moeten zij maar bewijzen dat je zusje en je zwager wel de juiste afnemers zijn.
Geen deurwaarder die zich zonder dergelijk bewijs aan deze zaak zal branden.


Thanks, dat is een fijne om te gebruiken!

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 00:48

Janine1990 schreef:
Moestuin schreef:
Hebben ze ergens getekend voor ontvangst?


Ik moest dit navragen, maar ze hebben nergens getekend voor ontvangst.

Bezorger vroeg ter controle naar de naam en daar heeft mijn zwager heel duidelijk op gereageerd nee, XXX XXX (voornaam, achternaam)

Waarom heeft 'ie z'n naam überhaupt gegeven? Had ik al niet eens gedaan als ik niet van plan was de bestelling aan te nemen.

Los daarvan inderdaad aangeven dat je zusje / zwager niets besteld hebben en dat er destijds al direct contact over is geweest. Zorg ook dat die mail en de reactie goed bewaard blijven. Mocht het bij een deurwaarder of wat dan ook komen, dan kun je daarmee gelijk aantonen dat je contact gezocht hebt en dat je niets besteld hebt. (anders hadden ze wel aangegeven dat je zusje of zwager besteld hadden in plaats van geweigerd aan te geven wie de bestelling geplaatst heeft)

imaudy
Berichten: 5038
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Onterechte incasso/herinnering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 01:02

Ik had het niet aangenomen. Ik had het gewoon op de auto van die bezorger gelegd :+

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Onterechte incasso/herinnering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 01:49

Stond er ook geen naam of iets op de linten die vaak bij de boeketten zitten?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 08:59

Exitium schreef:
Waarom heeft 'ie z'n naam überhaupt gegeven? Had ik al niet eens gedaan als ik niet van plan was de bestelling aan te nemen.

Los daarvan inderdaad aangeven dat je zusje / zwager niets besteld hebben en dat er destijds al direct contact over is geweest. Zorg ook dat die mail en de reactie goed bewaard blijven. Mocht het bij een deurwaarder of wat dan ook komen, dan kun je daarmee gelijk aantonen dat je contact gezocht hebt en dat je niets besteld hebt. (anders hadden ze wel aangegeven dat je zusje of zwager besteld hadden in plaats van geweigerd aan te geven wie de bestelling geplaatst heeft)


Het ging ietsje sneller dan je zou zeggen.
Bezorger belt aan, zwager doet open, bezorger zegt: XXX XXX???? En omdat de voornaam klopte reageerde mijn zwager meteen: Nee, XXX XXX.



imaudy schreef:
Ik had het niet aangenomen. Ik had het gewoon op de auto van die bezorger gelegd :+


Door de manier waarop het ging, stond hij meteen met z'n bek vol tanden en was zeer verbaasd. Dus daar heb ik wel begrip voor.



alice0cullen schreef:
Stond er ook geen naam of iets op de linten die vaak bij de boeketten zitten?


Geen linten, wel een kaartje met een cryptische tekst er in (geen naam). Wat dus meteen al het vermoeden gaf dat iemand dit voor de grap heeft gedaan. Maar wel met het idee: "Jeetje, wat een hoop geld om dit te doen." Dus er was ook wat twijfel over of dit wel een grap was en het niet gewoon verkeerd bezorgd was.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:15

Maar de besteller wist dus het e-mailadres? En blijkbaar nog meer gegevens want Afterpay (ik begreep dat het daarom ging) vraagt altijd om geboortedatum en e-mailadres en ook volledige naam dus dat vind ik raar als deze al niet matchen.
Heb je contact gehad met het bedrijf zelf of met Afterpay?

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:22

Is dit een legitiem bedrijf? Of veel negatieve reviews enzo? Anders zou je Boos misschien een keer kunnen benaderen? Wel een goede les voor mensen dat ze niet bestelde artikelen niet hoeven te betalen. Ik denk dat velen toch wel betalen als er ineens een incassobureau belt.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 09:23

Suzanne F. schreef:
Maar de besteller wist dus het e-mailadres? En blijkbaar nog meer gegevens want Afterpay (ik begreep dat het daarom ging) vraagt altijd om geboortedatum en e-mailadres en ook volledige naam dus dat vind ik raar als deze al niet matchen.
Heb je contact gehad met het bedrijf zelf of met Afterpay?


Nee, geen e-mailadres, want de eerste herinneringen hebben ze niet ontvangen.
Mijn ervaring is dat die per mail gaan en dat het daarna per post gaat.

Het is de bedoeling om nu dus contact met Afterpay op te nemen d.m.v. een brief.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 09:25

Gaabje schreef:
Is dit een legitiem bedrijf? Of veel negatieve reviews enzo? Anders zou je Boos misschien een keer kunnen benaderen? Wel een goede les voor mensen dat ze niet bestelde artikelen niet hoeven te betalen. Ik denk dat velen toch wel betalen als er ineens een incassobureau belt.


Ja, Afterpay is een vrij normaal bedrijf ;)

Aangezien het niet om een fout van het bedrijf gaat in die zin (zijn ter goeder trouw met de herinnering), zie ik er weinig in om het meteen zo groots aan te pakken. Ik verwacht dat na de brief de factuur wordt ingetrokken.

Het liefst willen we natuurlijk dat e-mailadres en overige gegevens, maar dat zal vanwege privacy niet gebeuren.

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:28

Janine1990 schreef:
Gaabje schreef:
Is dit een legitiem bedrijf? Of veel negatieve reviews enzo? Anders zou je Boos misschien een keer kunnen benaderen? Wel een goede les voor mensen dat ze niet bestelde artikelen niet hoeven te betalen. Ik denk dat velen toch wel betalen als er ineens een incassobureau belt.


Ja, Afterpay is een vrij normaal bedrijf ;)

Aangezien het niet om een fout van het bedrijf gaat in die zin (zijn ter goeder trouw met de herinnering), zie ik er weinig in om het meteen zo groots aan te pakken. Ik verwacht dat na de brief de factuur wordt ingetrokken.

Het liefst willen we natuurlijk dat e-mailadres en overige gegevens, maar dat zal vanwege privacy niet gebeuren.


Komen die bloemen ook van afterpay ja? Afterpay is alleen de betaaldienst toch?

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:28

Het geheel is niet als grap bedoeld, daar kan je zeker van zijn. Het probleem zit erin, dan het bloemstuk is bezorgd, was het retour gegaan dan was er ook niet bezorgd.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:32

Afterpay is natuurlijk maar een tussenorganisatie die er eigenlijk niks mee te maken heeft maar alleen maar de factuur int.
Toch is dit wel bijzonder want om via Afterpay te kunnen betalen moet je bepaalde gegevens invullen. En ze incasseren bij de besteller en niet zozeer de ontvanger. Dat kan iemand anders zijn. Dus blijkbaar heeft de besteller dit adres als factuuradres en bezorgadres opgegeven. Toch moet ergens de volledige naam en geboortedatum van de besteller bekend zijn. Of dit moet vervalst zijn opgegeven. Vervelend zeg, ik zou hier niet blij van worden.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:39

Wat raar. Volgens mij moet degene die het besteld heeft betalen.Een rouwbloemstuk? Is er iemand overleden dan? Anders denk ik dat het gestuurd is door iemand die boos op jullie is.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 09:41

Suzanne F. schreef:
Afterpay is natuurlijk maar een tussenorganisatie die er eigenlijk niks mee te maken heeft maar alleen maar de factuur int.
Toch is dit wel bijzonder want om via Afterpay te kunnen betalen moet je bepaalde gegevens invullen. En ze incasseren bij de besteller en niet zozeer de ontvanger. Dat kan iemand anders zijn. Dus blijkbaar heeft de besteller dit adres als factuuradres en bezorgadres opgegeven. Toch moet ergens de volledige naam en geboortedatum van de besteller bekend zijn. Of dit moet vervalst zijn opgegeven. Vervelend zeg, ik zou hier niet blij van worden.


Nee, leuk is anders... :') Ik vind het om die reden ook raar dat ze een andere achternaam hebben opgegeven.
Ik denk niet dat we er ooit echt achter zullen komen. Maar er zijn uiteraard sterke vermoedens. En ik vind het sneu voor m'n zwager en zusje aangezien zij dit enorm vervelend vinden, dus ik ben allang blij dat ik ze dit deel uit handen kan nemen.

nikkel schreef:
Het geheel is niet als grap bedoeld, daar kan je zeker van zijn. Het probleem zit erin, dan het bloemstuk is bezorgd, was het retour gegaan dan was er ook niet bezorgd.


Ik zie het probleem niet, zie linkjes van Roodvos en uitspraak van Cissy... Wie eist, bewijst...


Gaabje schreef:
Komen die bloemen ook van afterpay ja? Afterpay is alleen de betaaldienst toch?


Nee, die komen via een ander bedrijf. Echter verzorgt Afterpay de rekening, dus moet ik die contacteren over de factuur. Er is daarbij mailwisseling die ik meestuur, zodat Afterpay ook kan zien dat er een ander mailadres wordt gehanteerd door mijn zwager én er contact is geweest hierover.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:53

Ik heb toen ik op de taxicentrale genoeg gehoord over dat soort dingen.
Mensen die geen taxi meer konden krijgen omdat ze op de zwarte lijst stonden, onterecht, door dit soort achterlijke dingen.
Daar werden allerlei dingen bezorgd, tot aan rouwstukken, auto’s, eten en taxi’s gewoon ziek.
Hoop dat jullie eruit komen TS!

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:54

Zo ik zou daar niet meer lekker wonen als iemand mij alvast een rouwboeket zou sturen.
Misschien ook overwegen om aangifte te doen?

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onterechte incasso/herinnering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:06

hoe is die 4de herinnering dan binnengekomen? via de post?
(4 herinneringen zijn sowieso wel bijzonder, je zou verwachten dat bij een groot bedrijf als Afterpay de officiële route mbt invordering gevolgd wordt)