Man rijdt proef Century Club ter nagedachtenis aan overleden vrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Man rijdt proef Century Club ter nagedachtenis aan overleden vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-22 18:37

Chronoofhorse.com
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Hij groette de jury na afloop van zijn “Century Ride” dressuurproef en gaf zijn paard een welverdiend klopje. Daarna kon Marty Costello zwaaien naar zijn supporters aan de rand van de rijbaan of even lachen naar de professionele fotograaf. Dat deed hij echter niet, in plaats daarvan keek hij omhoog, wees naar de lucht en glimlachte.

“Ik zei tegen Wendy ‘We hebben het gedaan,’” zegt Costello.

The Dressage Foundation’s Century Club is een programma om ruiter-paard-combinaties die samen 100 jaar of ouder zijn, in het zonnetje te zetten. Marty vertelt dat het niet zijn droom was om bij The Dressage Foundation’s Century Club te komen, maar wel die van zijn overleden vrouw Wendy Costello. Na een strijd van 18 maanden tegen kanker, overleed zij in december 2020. Zij kon haar droom niet meer waarmaken. De 75-jarige Marty, die ooit slaagde aan de U.S. Naval Academy, mocht zich wel aansluiten bij de Century Club. Hij reed bij de Potomac Valley Dressage Association (PVDA) Ride for Life benefietwedstrijd naar een score van 75.93%. Deze kreeg hij voor zijn proef op beginnersniveau, versie B. Deze wedstrijd werd gehouden op 25 juni in Upper Marlboro in Maryland.

“Wij kozen voor de PVDA Ride for Life omdat deze geld inzamelde voor Johns Hopkins Hospital. Daar werd Wendy uitstekend verzorgd en behandeld voor haar kanker,” zegt hij. “Voordat dit alles op ons pad kwam, waren wij al nauw verbonden met het Hopkins ziekenhuis en hun afdeling oncologie. Het was voor ons volkomen logisch dat deze wedstrijd de juiste keuze was voor onze Century Ride.”

Wendy reed in haar jeugd regelmatig paard, samen met haar vader. Marty en hun dochter kregen later ook interesse in paarden. Nadat hun dochter als tiener op ponykamp was geweest, wilde zij graag een eigen paard. Paarden werden al snel een familieding voor de familie Costello. Ze kochten al vrij snel hun eerste boerderij nabij Milwaukee, Winconsin en begonnen hun eigen fokkerij.

“Ik werd een grasmaaier, stalmeester, repareerde hekken, verzorgde de veulens, dat waren mijn taken op de boerderij,” zegt Marty. “Geen van deze taken hoefde ik de teugels voor in handen te hebben. Halstertouwen ja, teugels nee.”

Nadat Marty in 2007 met pensioen ging bij de Miller Brewing Company in Milwaukee, besloot het koppel Winconsin met zijn koude winters te verlaten en verhuisde hun fokkerij naar Maryland. Ze kochten een boerderij in Stevensville, nabij Annapolis en begonnen daar Kent Island Sporthorses. Na deze verhuizing vond Wendy een viervoetige partner voor Marty, een voskleurige Quarterhorse ruin met de naam All Zippbarred Up.

“Toen ze ‘Junior’ voor me kocht was hij 14 of 15, en hij is het perfecte ’husband horse’. Zo noemde ze hem, en al gauw kwam ik erachter dat dit niet een term van mijn vrouw was. Deze term bleek een veelgebruikte term in de paardenwereld. Hij is echt bomproof,” zegt Marty over ‘het-paard-dat-alles-doet’ en waarop hij reed met een westernzadel.

“Al die tijd dacht ik dat ik paardreed,” gaat Marty verder. “Maar nu ik lang genoeg dressuur heb gereden, weet ik wel beter. Ik realiseerde mij dat ik een passagier was op Junior. Hij zorgde voor mij.”

Vorig jaar, toen hij 75 jaar werd, realiseerde hij zich dat hij waarschijnlijk oud genoeg was om zich voor een Century Ride te kwalificeren en hij begon zich te verdiepen in de dressuur. Hij was al een beetje bekend met het programma omdat Wendy al had nagedacht over het meedoen met Donovan, hun op leeftijd zijnde dekhengst en Grand Prix paard. Al snel besloten zij unaniem dat deze wedstrijden te veel zouden worden voor de Hannoveraan, die al achter in de 20 was. Kort daarna kreeg Wendy de diagnose kanker en hoewel ze tussen de behandelingen door bleef rijden, had ze nooit de kans om met een ander paard de Century Ride te rijden.

Toen Marty overwoog een paard voor zichzelf te kopen, dacht hij meteen aan Junior. De ruin was langere tijd geleden verkocht aan Marie Dungey, nadat het koppel besloot dat hij een betere plek verdiende, waar hij meer werd vertroeteld.

“Ik ben in het archief gedoken en haalde Juniors dossier op. Rond die tijd was hij zeker 24 jaar oud,” zegt hij. “Toen kreeg ik dus dat idee en ik dacht: ‘Als ik nu dressuurles ga nemen, fit blijf en Juniors huidige eigenaar zover kan krijgen dat ze mij het paard wil lenen voor de Century Ride komend voorjaar, dan zou het kunnen lukken.’ Uiteraard moest ook Junior fit blijven, maar je weet dat er van alles kan geburen met een paard van 24-25 jaar oud. Er waren wel wat beren op de weg, maar alle stukjes vielen op hun plek.”

Dungey wilde Junior wel aan Marty uitlenen voor een reunie, maar de locatie was wel een puntje. Want Junior stond in het zuiden van Maryland en Marty woonde in Stevensville, een heel stuk noordelijker. De twee woonden niet op een korte afstand van elkaar. Dungey’s trainer Elizabeth Schneider bood aan om een van haar lespaarden mee te nemen om daarmee te lessen. Dus Marty kocht Noble, een van Schneiders paarden en stalde hem bij de boerderij van zijn buren, dressuurtrainer Anne Thibo. In de herfst begon hij twee keer per week bij haar te lessen.

“Over de verzorging van een paard hoefde ik niets meer te leren, ik had 30 jaar ervaring. Maar het harnachement en het rijden enzo? We zijn daarmee echt bij nul begonnen,” zegt hij.

Gelukkig had hij ervaring met het vliegen van A-4 Skyhawks voor de Amerikaanse marine en zijn doorzettingsvermogen heeft hij te danken aan zijn training op de Naval Academy. Dat doorzettingsvermogen was heel belangrijk voor Marty om succes te hebben bij zijn inspanningen in de dressuur.

“Het was de hele winter ploeteren, te beginnen met ‘hoe maak je de cinch (Westernvariant van de singel) vast,’” zegt Marty, die zichzelf daarna snel corrigeert: “het is natuurlijk geen ‘cinch.’ Ik moet zeggen 'Dit is hoe je een Engels zadel aansingelt.’ Ik begon daarmee en daarna kreeg ik twee lessen per week. Het was soms erg koud, maar dat betekende dat ik mijn doorzettingsvermogen nodig had om het gewoon vol te houden. Ik wist wat mijn doel was, waar ik het voor deed. En ik wilde dat bereiken, op welke manier dan ook.”

Nadat hij afgelopen juni de Century Ride had volbracht, ging Junior weer terug naar huis, naar Dungey. Noble gaat binnenkort ook terug naar Schneiders boerderij. De laatste paarden die hij samen met Wendy had, zijn enkele weken geleden verkocht en dat betekent dat Marty binnenkort voor het eerst in ongeveer 30 jaar paardloos zal zijn. Hij weet echter niet of hij er al wel klaar voor is om zijn laarzen aan de wilgen te hangen.

“Ik heb nog geen beslissing genomen,” zegt hij. “Ik mis het, een soort van. Je zou mij in toekomst mogelijk wel bij Anne kunnen vinden, om op haar paarden les te nemen.”

Voor meer informatie over de Century Club kun je kijken op de website van deze dressuurfederatie.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:43

Met een grote glimlach gelezen. Hij had een doel na het overlijden van zijn geliefde vrouw en is daarvoor gegaan.
Respect en een heel leuk verhaal over doel stellen en doorzetten ondanks dat het leven moeilijk is door gemis vrouw.
Leuk dat paard "junior" hem daarbij kon helpen, dat zijn nieuwe baasje er aan mee wilde doen en ook heel bijzonder op die leeftijd. Een echt "feel good" verhaaltje.


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:47

Wat een hartverwarmend artikel <3

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Man rijdt proef Century Club ter nagedachtenis aan overleden vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 00:17

Mooi om te lezen met een prachtig doel, en chapeau wat Marty gepresteerd heeft…

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Man rijdt proef Century Club ter nagedachtenis aan overleden vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:09

Wat een fantastisch artikel <3

Ik moest lachen om: „Gelukkig had hij ervaring met het vliegen van A-4 Skyhawks voor de Amerikaanse marine“
Zou dat vergelijkbaar zijn aan paardrijden? :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 53 bezoekers