heel hoog opgooien en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

heel hoog opgooien en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 16:46

Een uitdaging, zo noem ik het dan om het ooit voor elkaar te krijgen om fatsoenlijk te zitten op een paard op de manege...

Probleem ligt bij mij, hoe krijg ik een( erg groot) paard dat hoog opgooit in draf en galop zo ontspannen dat hij wel soepel loopt (en dat kan ie, ik heb het gezien ) , ik stuiter gigantisch (arm paard) als hij niet ontspannen loopt, daardoor wordt mijn stuiteren vergroot en lukt het natuurlijk nooit om hem goed te laten lopen, een bonker op je rug daar ga je wel stijf van lopen als paard lijkt me.

Zo tegen het einde van het rijden loopt ie wel ontspannen, zou de frisheid er dan van af zijn waardoor ie lekkerder in zijn vel zit?

Ik zie er niet tegenop om hem te rijden , het is verder een paard die geen stap verkeerd zou zetten. Lovers

Voorwaarst neerwaarts rijden is toch buitenteugel / binnenbeen? Scheve mond

Hopelijk heeft iemand een goede tip!

groetjes

;-)


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:53

Vooral niet gaan doorzitten als hij nog niet los door zijn lijf is! Eerst lichtrijden en pas als ze loslaten gaan doorzitten! Verder tijdens het doorzitten proberen om zoveel mogelijk te ontspannen!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:56

Balkjes draven, veel wendingen .. Dat is wat ik meestal doe, maar dan wel een paar weken na elkaar en vooral goed actief laten lopen.
Manègepaard waar ik mee rijd, deed het ook toen ik ermee begon ... ondertussen al veel verbeterd, want we zitten nu niet meer te springen in zijn zadel.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:56

bedoel je met goed zitten op het paard in draf doorzitten????
Als je doorzitten bedoeld moet je dit pas gaan doen als je paard ontspannen loopt. Als je gewoon lichtrijden bedoeld dan moet je gewoon sta zit doen tegelijk met de gangen van het paard. Gaat het buitenvoorbeen van je paard omhoog dan ga jij ook omhoog, gaat het been weer naarbeneden dan ga jij ook weer naarbeneden. Dan stuiter je dus ook niet meer. In de galop beweeg je je heupen met je paard zijn bewegingen mee.
Voorwaarts neerwaarts rij je als je paard goed aan het been loopt en met zijn hoofd naar beneden loopt. Dat bereik je door licht te spelen met je pinken en veel been. Geeft je paard na dan moet je je hand ontspannen en je been er aan houden.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.
Mijn vraag is dan nog geeft je instructeur geen tips en aanwijzingen?????
Hij/zij kan het je namelijk het beste leren omdat hij er naast staat en ziet wat er gebeurd.
succes

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:12

Inderdaad, zoals de anderen reeds aanhalen, pas door gaan zitten als het paard ontspannen loopt. Om het paard vwnw te rijden, lichtrijden, buitenteugel in contact, buitenbeen gewoon rustig tegen het paard, met de binnenteugel nemen en geven, dwz hand van de hals verwijderen, naar de binnenkant van de piste, enkele tellen aanhouden, tegelijk met je binnenbeen druk geven en dan duidelijk nageven (doorhangend teugeltje)en ook efkes het binnenbeen ontspannen. Het is de bedoeling dat op het moment van het nageven het paard zakt met zijn hoofd. Het nageven moet gebeuren op het moment dat het paard ook nageeflijk wordt in de mond (gaat spelen met het bit). In het begin zal hij dat niet automatisch doen, maar door het vragen en nageven nodig je hem hier wel toe uit. Wanneer je een paard hebt dat erg vast zit op één zijde probeer je de nageeflijkheid op deze kant de bewerkstelligen, dus is deze kant dan de buitenkant, dan doe je de oefening met contraplooi, maar dan wel de binnenteugel in contact houden. Je moet het paard altijd aan een teugel in contact hebben, kwestie van de aanleuning niet te verliezen en zo de verbinding over der rug met de achterhand te bewaren, liefst de buitenkant, maar als het paard erg vast zit aan de buitenkant mag je het ook omgekeerd proberen. Paard moet niet alleen soepel over de rug lopen, hij moet ook zijdelings losgemaakt worden, alleen zo een paard kan goed vw-nw lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:09

Je kunt alleen maa rlekker zitten op een paard dat zijn rug loslaat. Zo lang dat niet gebeurt wordt jij heen en weer gegooid.

En Voorwaarts neerwaarts rijden doe je op 2 teugels en 2 benen, recht naar voor van achter naar dde hand toe. Anders krijg je een scheef ppaard


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:49

Jippie schreef:
En Voorwaarts neerwaarts rijden doe je op 2 teugels en 2 benen, recht naar voor van achter naar dde hand toe. Anders krijg je een scheef ppaard


Een paard is scheef, daarom moet je een paard rechtrichten (cfr discussie ADB), misschien wel een van de moeilijkse en belangrijkste zaken in het paardrijden maar ook een van de meest verwaarloosde ! . Een paard heeft altijd een "harde" en een "zachte" kant . De stelling is om het paard zijdelings soepel te maken, wat even belangrijk is dan een soepele bovenlijn. Eens het paard soepel vwnw gaat en je denkt aan meer verzameld werk streef je naar een constante aanleuning, links en rechts gelijk , maar dit is slechts mogelijk op het moment dat het paard perfect rechtgericht is en die lopen heel dunnetjes hoor en zeker als ze pas uit de stal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:00

Dit gaat denk ik off-topic maar mijn punt is: Als je alleen maar buitenteugel binnenbeen rijdt, rij je een paard scheef. De situatie die ik beschreef is een ideale situatie maar wel een waar je naar moet streven.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:58

Als je paardje vastzit heel veel overgangen en tempowisselingen maken.
Veel firguren maken zodat ie los in heel zn lijf wordt. Probeer zijn mond los te krijgen (been eraan en een beetje spelen met je vingers).
Zijgangen rijden is ook goede oefening. Dan bedoel ik niet wijken van de middellijn naar de hoefslag toe , maar wijken langs de hoefslag.
Succes!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 10:32

Wauw wat een tips! bedankt, het ging niet om het doorzitten, idd al met lichtrijden dat je zo geshaked wordt, hoop dat ik a.s. dinsdag weer op dit paard kan, dan kan ik een en ander in de praktijk brengen.
Instructie krijgen we van 3 verschillende, niet handig dus....

Bedankt!

;-)

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 10:33

3 verschillende instructeurs afgewisseld per week..stond er niet zo duidelijk.

;-)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:39

Jippie schreef:
Dit gaat denk ik off-topic maar mijn punt is: Als je alleen maar buitenteugel binnenbeen rijdt, rij je een paard scheef. De situatie die ik beschreef is een ideale situatie maar wel een waar je naar moet streven.


Ok, het ideaalbeeld is inderdaad paard recht rijden, daar het je 100% gelijk, met evenveel gewicht links en rechts maar om dat te bekomen moet je het paard eerst losmaken. Geen enkel paard komt rechtgericht uit zijn box ! En buitenteugel binnenbeen is wel iets te simplistisch. Het buitenbeen blijft wakend tegen het paard (en grijpt in mocht het paard over de schouder wegwillen), de binnenhand heeft de functie van losmakende hand

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:22

Een vriendin van mij heeft een paard dat ook enorm opgooit - ze heeft weinig problemen met de galop maar in draf blijft het gewoon ellende. Ze zit nu in de M en gaat dus stiekem lichtrijden als ze moet uitstrekken. Het gaat nu beter omdat ze twee keer in de week naar fitness gaat (zelf dus), voor conditie- en krachttraining. Ze wordt nu minder snel moe en kan doordoor beter (langer) ontspannen zitten. 't Is misschien een vreemd antwoord, maar 't helpt haar wel.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:16

Mijn paard gooit juist hoog op in galop. Ook zit ze in draf aan de linkerkant vast. Ik rijd nu nog voornamelijk buitenritten en lichtrijden op de linkerhand is flut, ik lijk wel een zoutzak. Toch wissel ik het af maar krijg het niet goed. Binnenkort krijg ik de beschikking over een binnenbak en ga lessen, het lijkt me voor Sox's rug ook veel beter als we veel figuren kunnen oefenen en als we ondersteuning krijgen. Ik vind wel dat er heel goeie tips op dit topic staan zoals van kenomaxbe, complimenten!

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 15:06

In galop hoog opgooien is ook geen pretje...., hopen dat het met lessen bij jou ook beter gaat, heb je meteen meer plezier met het rijden!
Conditie en kracht training is ook geen gek idee, heb je wel nodig.
Kenomaxbe, ja inderdaad dat buitenbeen is zeker wel nodig anders zwaait ie de andere kant op. Toch een hoop dingen die ik ga proberen !

;-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers