Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 16:06

Als vier maanden oud dropje heb ik vanaf een foto waarop hij een maand oud was gekocht... Een klein fries hengstje uit een klein ster merrietje. Een Julius x jasper x djurre.

Nadat mijn bijrijd fries titus onder mijn kont vandaan verkocht werd na een toch al heel turbulent jaar, had ik het besluit genomen dat ik dat nooit meer wilde.
Ik wou groeien en onbegrenst op pad kunnen.


Afbeelding
Dus daar was Jelske! We hebben hem tot hij tien maanden oud was bij de Hackney merries gezet. De grote maat Hackney was een bijzonder zure merrie en ze hebben hem dan ook heel strict opgevoed. Toen hij met tien maanden interesse begon te krijgen in de merries hebben we hem samen gezet met een mini A hengstje. Want ik wilde jelske ook graag hengst houden ivm met keuringsplannen.



Afbeelding
Liet al vroeg zien dat hij prima kon lopen!


Afbeelding
Sneeuw is hij niet zo'n fan van. :')


Afbeelding
Wandelen aan de lange lijnen deden we vanaf dat hij 1 was. Want een paard steeds in mijn jas hangend vond ik niet zo'n geschikte actie. En we genoten! Maar ik werd zwanger.
Daarop besloten om een concours wagentje(die ik zelf in niet zwangere staat nog makkelijk tien km kan trekken) te gebruiken om hem te beleren



Afbeelding

En het was inspannen en weg rijden alsof hij nog nooit anders had gedaan. Wat een genot buiten en hij had er plezier in dat hij het gaspedaal eindelijk buiten open mocht trekken!


Afbeelding

En dan dit jaar het jaar dat hij drie is geworden. Ging dan toch het zadel er op. Eerst alleen met longeren.
Afbeelding


Afbeelding

Daarna er op zitten.
En wederom. Opstappen en wegrijden totale rust. Geen stap verkeerd zetten.


Afbeelding

Het zadel zat ons allebij niet lekker dus al gauw kwam er een ander zadel.

Afbeelding



Afbeelding

En nu kunnen we eindelijk beginnen met ontspanning op zoeken en voorzichtig cm voor cm lengte er in rijden.


Afbeelding

Iets wat we heeel moeilijk vinden nog want het liefst vliegt jels door de bocht heen met mach 5. En ik had al drie jaar niet meer gereden tot ik op jelske stapte!

Maar hij is jong en pas enkele maanden onder het zadel en leren mag :j


Afbeelding

En iedere dag dat we rijden maken we meer progessie. En wordt hij een stukje sterker en rustiger/ruimer in zijn beweging! Dus we prutsen twee keer in de week rustig door. :))

Afbeelding

Afbeelding


En zeg nou zelf, zo een knappe man daar smelt je toch voor? :D

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Kabayo

Berichten: 13890
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:20

Knappe man, leuk dat je er zo mee bezig bent
Wil je dit najaar naar de hengstenkeuring?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:38

Wat een mooi dier en wat glimt hij mooi! Leuk ook dat je eerst met lange lijnen/mennen begonnen bent :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 16:52

Kabayo schreef:
Knappe man, leuk dat je er zo mee bezig bent
Wil je dit najaar naar de hengstenkeuring?


Is financieel helaas niet haalbaar. Had ik anders wel gewild. Ik ga hem volgend jaar naar de fokdag keuring brengen en als hij goed scoort en ster wordt en er veel enthousiasme is,overwegen om hem misschien op te leiden en uit te laten brengen om hem klaar te stomen voor het verkort onderzoek traject.

Dan heeft hij ook iets meer tijd om zich fatsoenlijk te ontwikkelen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 16:54

WhiskeyBlues schreef:
Wat een mooi dier en wat glimt hij mooi! Leuk ook dat je eerst met lange lijnen/mennen begonnen bent :D


Dank u *D

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 20:22

Is m'n topic zo snel ondergesneeuwd al? #)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:34

Wat neemt hij mooi lengte in zijn hals zeg! Heel gaaf dier <3

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:40

wat een mooi paard is hij zeg!

Keep calm and love horses

M_arjolein

Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:41

Hij is prachtig! Rijden ziet er ook goed uit. Ben benieuwd wat je allemaal met m gaat bereiken!

Petpa

Berichten: 1670
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:43

Wow, die ziet er mooi uit!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 10:17

davinci2412 schreef:
Wat neemt hij mooi lengte in zijn hals zeg! Heel gaaf dier <3


Dank je! Dat doet me goed om te horen.
Het is nog een beste uitdaging hoor. Maar de lama momenten worden steeds minder! Hij ziet en hoort alles maar als hij overtuigd is dat het goed is is hij echt een werelds paard om mee te werken. :j

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 10:18

M_arjolein schreef:
Hij is prachtig! Rijden ziet er ook goed uit. Ben benieuwd wat je allemaal met m gaat bereiken!


Ik ook! Al zal hij denk ik op wedstrijd uitgebracht gaan worden door mijn overbuurmeisje. Ik ben zelf namelijk nog geen l2. Dus ik mag alleen mee doen aan barokke en friezen wedstrijden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:26

Leuk dier, wat is de tijd ook snel gegaan joh, ik weet nog dat ik je volgde met je verzorgpaard en hoe sneu ik het vond hoe het toen gelopen is.
Zou niet denken dat dat al 3 jaar geleden is.

Hoe oud was ie toen je hem voor de kar had beleerd eigenlijk? Trouwens ook een verstandige zet om hem eerst voor het sterpredikaat te laten gaan, stuk goedkoper en je weet ook een soort waar je aan toe bent.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 12:33

Ania schreef:
Leuk dier, wat is de tijd ook snel gegaan joh, ik weet nog dat ik je volgde met je verzorgpaard en hoe sneu ik het vond hoe het toen gelopen is.
Zou niet denken dat dat al 3 jaar geleden is.

Hoe oud was ie toen je hem voor de kar had beleerd eigenlijk? Trouwens ook een verstandige zet om hem eerst voor het sterpredikaat te laten gaan, stuk goedkoper en je weet ook een soort waar je aan toe bent.


Vanaf zes maanden aan het halster mee het bos in. Met 1 lange lijnen en met bijna 2 beleerd voor de wagen. En ik spande 1 keer per week in. Na enkele maanden werd mijn buik te groot. En toen kwam de winter en dan span ik niet in dus hij is niet kapot gereden hoor. Maar ik trok 10 km wandelen niet meer en hij genoot er van om lekker door het bos te lopen.Hij hoefde ook niet in een krul te lopen. Gewoon lekker in zijn eigen houding ons vaste rondje. Maar dan met een karretje er achter.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 13:00

In de tussentijd zijn we noodgedwongen van stalling gewisseld een aantal keer. Hij stond toen ik echt niks meer kon eerst even in de opfok (hij mooi groei vakantie en ik mijn handen vrij dacht ik ) maar daar aten ze 'm nog net niet met huid en haar op. Dus enkele weken voor mijn bevalling weer naar een particulier verhuist (was geen leuk grapje met voorweeën) en toen heeft mijn verzorger hem heel veel geknuffeld en gewandeld tot ik weer zelf kon gaan.Ik durfde haar niet alleen op pad te sturen met de wagen. Helaas konden we ook daar niet blijven door financiele ellende van de particulier dus in december naar een pensionstal verhuist met een fijne buitenbak waar hij nu sinds december staat. Dus hij heeft bijna niks gedaan vorig jaar.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Mirjam79

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:15

Wat een mooie ontwikkeling heeft hij doorgemaakt. Wel wat aan het "werk" op jonge leeftijd, maar een hoop rust ingebouwd. Mooi om te zien hoe hij nu oogt als volwassen paard.

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 17:58

Mirjam79 schreef:
Wat een mooie ontwikkeling heeft hij doorgemaakt. Wel wat aan het "werk" op jonge leeftijd, maar een hoop rust ingebouwd. Mooi om te zien hoe hij nu oogt als volwassen paard.


Ik denk dat hij nog veel mooier gaat worden met een jaar of twee training en hij een beetje spieren er op krijgt. Komend jaar staat bestgaand rijpaard op het programma in mei. Dus we hebben een mooi doel!

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:15

Knap paard en een mooie combinatie <3

M1+10

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:54

Wat een leukerd <3

Throw kindness around like confetti

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-22 17:38

Afbeelding
Afbeelding

Even zonder zadel. Hij is momenteel mooi aan het groeien aan de voorkant. Dus ik denk dat hij in een mooi vierkant Model eindigd. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

M_arjolein

Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:04

Hij is echt prachtig AbSolem. Lekker ook dat hij al aardig wat gezien heeft. Daar heb je mooi wat aan.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 23:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn we weer twee maanden verder. En langzaam zijn we aan het verkennen waar we kunnen verbeteren. De hulpen zitten er inmiddels op. Nu begint het rechtrichten en verfijnen. En ik? Ik moet ruimte durven geven. Ik blijf het een enorm lastig vinden. Maar het is een leerproces!

Zeker het rechtrichten blijkt een enorme uitdaging. Ik heb avalanche echter even gevraagd om wat feedback en volgens haar dacht ik nu in de goede richting.

Ik hoop binnenkort eens een keer les te kunnen gaan nemen.


Ook hebben we afgelopen zondag wat leuke kiekjes laten schieten (1e drie foto's) door mijn bijrijdster die 1x per maand komt rijden zodat jelske niet vastslijt op mij. En ik ook vanaf de grond kan zien wat hij doet bij bepaalde hulpen. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:53

Leuk om te zien dat hij echt aan het uitgroeien is tot volwassen paard. Hij wordt steeds een beetje knapper.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: Friese knul Jelske is eindelijk volwassen en aan de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:21

Wauw wat is die al stoer zeg knapperd zo leuk ! Lekker genieten samen <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers