gallop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 09:42

Hoe kan ik mijn paard aanleren van stap direct in galop aan te springen? Probeer het nu te oefenen door van stilstand direct naar draf te gaan. Groetjes Lientje Verward

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance



Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:43

Hij moet er tenminste eerst achter goed onder zijn en voowaars. Dan gewoon galop hulpen geven neem ik aan.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:54

Inderdaad Amina, zorg ervoor dat de basis van je paard in orde is. Dat ie lekker voorwaarts is, goed aan de hulpen en enigzins verzameld. Als dat zo is, dan is het een makkie om vanuit halt in galop te gaan.

Die overgang (halt-galop) is een CONTROLE van hoe de basis is, als de basis goed is, kan ie die overgang ook goed maken. Het is geen 'oefening' om te laten zien van: "zie eens, dit is dus het niveau van mijn paard. Hij kan dit, en dus zijn we weer een stapje beter geworden".

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:58

Carola, wat jij zegt over vind ik bij wel weer dingen. Dat zie ik wel bij m'n moeder. Dingen als bijv. schouder binnenwaarts doet zij niet echt om de oefening, maar om Rex soepel te maken.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:17

Ik snap de zin niet helemaal maar goed...

Tuurlijk is die overgang ook een prima oefening om hem lekker voorwaarts te krijgen en aan het been. Echt prima.
Sorry als ik het verkeerd opvat, maar de vraag word op een manier gesteld van: hoe leer ik dat? Ik wil dat kunstje ook kennen. En als je paard er niet aan toe is, dan helpt de overgang ook niet om hem voorwaartser te krijgen.

Dus een tip: zorg dat ie alle overgangen perfect kan rijden, en dan komt 'de klap op de vuurpijl' (halt-galop) vanzelf. En het beter worden in de overgangen gebeurt niet alleen door veel overgangen rijden. Maar ook door soepelheid, elastisiteit enz.

Ook kleine overgangen (een paar passen versnellen, zachter) zijn super om hem lekker aan het been te krijgen.

Liever een kleine, onopvallende maar perfect uitgevoerde overgang, dan een halt-galop overgang waar vanalles aan mis is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:27

Euh Verward Zij heeft het over stap-galop en ik denk dat je overgang halt-draf wel goed is voor de reactie voor het been, maar of dat te maken heeft met de galop overgang vanuit stap... (voor hetzelfde geld is hij prima voor het been). Ga gewoon eens een paar keer een heleboel overgangen rijden, van draf-halt, stap-draf etc etc. op een slangevolte, schijnovergangen enzovoorts. Als je paard dan heel lekker aanvoelt en echt super lekker voor jou gevoel reageerd op de beenhulpen en halve ophoudingen en ook lekker los ontspannen is en wil buigen.
Probeer het dan, in een hoek een normale stap, iets attent maken op het been en de galop hulp op het juiste moment inzetten.
Blijf rechtop zitten, geef hem wat ruimte en als de reactie 2 seconden uitblijft moet hij al een duidelijke hulp erbij gehad hebben, dmv tikje of iets in die trant.
Meeste paarden die ik ken vinden stap-galop niet zo'n moeilijke oefening, ik vind het zelfs voor mij makkelijker dus doe ik het juist niet Knipoog Succes ermee, en ja of je er klaar voor bent en je paard ook dat moet je toch maar even in je les vragen...je instructrice kan hier ook veel beter bij helpen!! Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 17:26

hij moet eerst netjes VOORWAARTS lopen en ook neerwaarts, Scherp aan het been en veel overgangen maken. OP een gegeven ogenblik is hij er klaar voor en kun je de hulpen geven. Dit zal neit perfect gaan maar het begin is er dan.

Volgens mij zijn alle oefeningen om de basis beter te leren te beheersen. Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 18:17

voor een deel ben ik het met je eens steef, eigenlijk iseen oefening een controle van je basis: wijken is bv gaat ie net opzij en luistert ie ook wel naar mijn wakend been, een galopwissls vind ik zelf een hele goeie oefening om de basis te controleren, een normaal paard dat net door de basis is gereden springt om als je het netjes vraagt in de hoek of zou ie moeten doen, hier beginnen we dikwijls eerst met de wissel en dan pas contragalop ,

ik kan je zeggen dat bij [***] ik nog elke dag hard sleutel aan de basis en vooral het zuiver lopen,

toen ik hem pas had was ik echt geobsedeerd door oefeningen, zo rap mogelijk een nieuwe, tja dat is bij mijn huidige instructricen iet waar, alhoewel ik hem wel regelmatig een wissel laat springen in de les of schouder binnenwaarts etc , aan apuyementen begin ik niet meer tenzij ik ze nodig heb in mijn proeven en dit is nog niet het geval , eerst wil ik zelf beter de hulpen kennen en ze dan correct toepassen.


wat betreft die overgang , daarvoor is het enige wat in orde moet zijn je beengeveing , een tikje is voor draf en je galophulp geef je ook gewoon dan als je in stap bent , zie wel dat ie echt goed stapt, de stap is zo belangerijk en zoveel mensen vergeten dat !!
ik heb een paard dat ronduit een slechte stapper is, geen ointkennen aan maar mist vanvoor vrij en harde training op die stap zal ie beter overstappen, heb een tijd nodig gehad om hem de doen stoppen met trippelen ,en nu is het hard werken op die stap, heb zelfs vaak een dag dat ikhem gewoon opzadel en stap doe , een uur aan een stuk , en dat hoeft echt niet relaxet te zijn hoor, vanvoor is ie vrij maar vaanchter moet ie serieus werken , dit is een beetjke onzinnig verhaar lgeworden maar het komt erop neer werk aan je basis en je ziet wel of je paard eraan toe is, zoniet overleg met je intstructeur

groetjes pj

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 08:14

Bedankt voor de vele reacties wat ik toch even wil zeggen is dat ik geen les krijg.Heb mijn paard nog maar 1 jaar en hij is nu dik een half jaar zadelmak.Hij moet dus nog heel wat leren maar ik zal jullie tips eens proberen als ik uit de gips Boos! ben en opnieuw kan rijden.Bedankt en groetjes Lientje

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers