Wie heeft er tips...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 08:44

over welke spelletjes/dingetjes die ik allemaal kan doen met mijn veulentje?? Wandelen en zo vind ze heel leuk, maar verder weet ik niets! Ze is 9 mnd oud nu. Van freestyle en zo snap ik heel weinig, haha. Dus als je nog iets leuks weet...graag!
Groetjes
Manon


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 09:41

Het leukste spelletje voor veulentjes: spelen met andere veulentjes in de wei.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:50

Je kunt ook een soort "parcoursje" maken. Met een balkje waar ze overheen moet stappen, een poortje waar ze doorheen moet en wat "enge" dingetjes ofzo!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 18:33

quinto staat op een boerderij en ik ga met hem vaak over de boerderij heen lopen. langs de tractor, over zeil, langs de voerkuilen koeien enz. nu staat hij inmiddels weer met een vriendinnetje en lopen ze elke dag samen in de bak.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-01 08:36

Desiree, ze staat 24 uur per dag met andere veulens/paarden te spelen, lijkt me genoeg!
grtz,
Manon

_________________
I can't be what I'm not...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nonnie op 2001-03-03 08:36 ]</font>


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 20:07

wat ik met tinkerbell doe is fietsen aan de hand!de eerste keer was een ramp maar daarna begreep ze het en nu vind ze het heerlijk,lekker draven en galopperen.ook doe ik altijd zoveel mogelijk enge dingen,dus met een plastic zak bij haar en over haar heen,met handdoeken en andere dingen rommelen,maar ook leuke dingen,buurten bij de andere stal,zodat ze ook eens ergens anders komt,overal naar binnen lopen zodat ze makkelijk een hal of stal binnen en buiten loopt,soms een laag balkje springen,of kruipdoorsluipdoor routes,lopen.dat vind ze altijd errug interessant!!vooral als we gaan buurten,dat vind ze zo leuk,andere paarden bekijken en overal aan snuffelen.vooruit achteruit links en rechts,stilstaan en weer vooruit oefenen met veelvuldig belonen met de stem als ze het goed doet(en dat vind ze errug leuk).ik heb al deze dingen geoefend vanaf dat ze 12 maanden oud was en nu is ze bijna drie en is ze zo super mak!als ik haar loslaat op het erf terwijl ik met iemand sta te praten(deed ik vanmiddag dus)dan blijft ze ook lekker rustig staan,gaat wat aan de grond snuffelen maar loopt absoluut niet weg.ze is helemaal niet gauw bang en vind alles interessant en geeft niet gauw een schrik reactie.en ze is er zo gemakkelijk van geworden he?

soms is het beter om te zwijgen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 22:31

dit kan misschien wel met een kleintje maar met een paard lijkt me dit geen verstandig idee!


_________________
Liever een blauwtje lopen, dan een groentje blijven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-03-03 22:46 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 01:09

Steef, ik fiets met m`n paard van 1.70m.! Ik rijdt er zelfs "auto" mee. Gewoon raampje open, halstertouw in mijn hand en rijden maar, hij draaft keurig naast de auto mee!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 01:11

Maar als ze 24 uur met andere veulens kan spelen, waarom wil jij dan nog van alles met haar doen?

Haal je haar dan steeds even weg uit de groep ofzo? Toen mijn paard weg ging bij de moeder, heb ik haar bij ons op stal met andere veulens op de wei gelaten, en in een uitloopstal in de winter. Ik kwam gewoon elke dag kijken natuurlijk, maar haalde haar niet weg bij de groep. Pas nu ze sinds oktober binnen staat (ze is nu 2,5 jaar) doe ik van alles met haar. Natuurlijk had ik haar al opgevoed toen ze nog bij haar moeder liep, dus ze kende al van alles. Kan je je veulen niet beter bij e groep laten, dit opgroeien en elkaar opvoeden is best belangrijk.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie precies is...

Ik vind trouwens fietsen of autorijden best gevaarlijk met een paard. Of hij moet echt ontzettend mak zijn. Maar met een veulen zou ik dit nooit doen, er kunnen zulke ongelukken mee gebeuren...
_________________
Wie het laatst lacht, denk het traagst Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-03-04 01:13 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 04:36

veel paarden die aangespannen lopen hebben ook geleerd met de fiets mee te lopen!ik heb in een aantal boeken ook plaatjes ervan dat ze een tuiger aangespannen en dan met de fiets mee(zonder wagen dus)een vriendin van mij is al jaen bekend met het opvoeden van jonge welshen voor de wagen en zij fietst met haar jonge paardjes ook altijd eerst een tijd,zodat ze vertrouwd raken met het voorwerp met wielen en gelijk met het verkeer in aanraking komen.overigens fiets ik alleen in het bos hoor,niet op drukke wegen ofzo.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-01 10:58

Jura,
ff een reactei: ik haal haar er ongeveer 1 keer per 2/3 weken even een half uurtje uit. Ik ga dan bijvoorbeeld even wandelen, of haar manen en staart borstelen, beentjes afspuiten(niet met dit weer), maar dat we eventjes samen bezig zijn. Voor de rest loopt ze gewoon bij de andere veulens. Naar mijn mening is het wel goed om haar er eventjes tussenuit te halen. In de zomer zal ik haar er nog vaker uit halen, en ook iets langer. Ze hangt heel erg aan een ander veulen, en daarom haal ik er haar ook uit: ze moet weten dat ze ook een beetje zelfstandig kan zijn.
En Sanderijn: hoe maak je zo'n sluiproute??

Groetjes,
Manon

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 20:41

je kunt kijken of er in de buurt gebouwen/stallen/schuren zijn die paadjes hebben die erlangs lopen,meestal nam ik zulke routes,omdat tink dan die enge gebouwen leerde kennen en ze niet eng vond.je kan ook bijv in de bak dingetjes leggen:een plank ,een stukje zeil,een paar balken,een paar tonnen,enz. en zo een soort paadje maken waar je haar dan aan de hand doorheen stapt en oefend tot ze het niet meer eng vind.overigens haalde ik mijn tink toen ze nog veulen was wel een of twee keer per week uit de wei om te oefenen en dat heeft erg gescheeld,want ze was heel schuw toen ik haar kocht maar nu is ze zo mak als een lammetje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 20:47

Hoi Nonnie
Dat is wel waar, het is goed dat ze al jong zelfstandig worden. Maar ik mocht van de staleigenaar mijn veulen er niet uit halen, omdat er dan onrust in de groep zou ontstaan. Dan zouden er misschien veulens mee willen en over de omheining springen enzo.

De jonge paarden staan nu met z'n zessen naast elkaar in boxen. Ik doe vrij veel met die van mij, laat haar ook alleen in de longeerbak los (is een binnenbak). In het begin werd ze hysterisch dat ze daar alleen in moest, maar inmiddels gaat het steeds beter. Ze wil er wel graag uit, maar raakt niet meer in paniek. Ze gaat gewoon lekker rollen en rennen. Maar die andere paarden zijn dat dus niet gewend. Ze moesten gisteren een voor een los in het bakje omdat een hengstenhouder ze kwam bekijken (van Uytert, als ik het zo goed schrijf). Nou die beesten waren zo gek dat ze gevaarlijk voor zichzelf en de mensen waren. Ben ik toch blij dat die van mij al heel wat gewend is. Klevende paarden zijn zo erg!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 11:26

Hoi Jura,

Bij ons is er tot nu toe geen onrust als er een paard/veulen uitgehaald wordt. Er staan nu 3 fokmerries, die alle drie weer een veulen krijgen dit voorjaar, een anderhalf jarige merrie(die er ook vaak uit wordt gehaald), en 2 merrieveulens, waaronder die van mij, en mijn "pleeg"veulentje. India kan ik makkelijk eruit halen, ze stribbelt soms wel eens tegen, maar als ze eenmaal eruit is, vindt ze het eigenlijk ook wel weer interessant. Ze kan nog niet alleen in de bak staan, ze gaat dan heel hard rennen, en roepen naar haar vriendinntje. Dit ga ik nu ook niet oefenen omdat ze helemaal bezweet is na ongeveer 10 minuten, en ze is al verkouden!! Maar als het wat warmer wordt ga dit ook vaker oefenen, en dan ga ik haar ook voor het eerst wassen! Ben benieuwd!!
groetjes,
Manon


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmej, miereneter, SusanH en 23 bezoekers