Licht verkouden paard, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Licht verkouden paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 20:42

* Binnen houden of een paar uurtjes per dag naar buiten onder dikke dekens?

* Rijden of toch maar niet?

Ik weet het even niet meer. Imker heeft sinds gister een lichte, witte neusuitvloeiing, heeft het koud, hij hoest niet maar is toch ook duidelijk niet in zijn hum.

Nu heb ik hem vandaag en gister maar niet gereden, wel een uurtje of 4 buiten gehad (van ong. 1 tot 5 uur).
Rijden lijkt me niet zo heel verstandig, maar ik weet niet zeker of het echt kwaad kan. Jullie enig idee?

Wat doen jullie met jullie licht-snotterende paarden qua voeding, buitenzetten en rijden?

Toos paardloos



Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:50

Persoonlijk zou ik hem wel rijden maar niet te intensief.
Lekker zijn dikke deken op. Als ik het me goed herinner heb je sinds eergister een dikkere deken opgelegd of niet? Wellicht een paar uurtjes naar buiten. Deze kou kan naar mijn mening niet veel meer kwaad als ze gewoon op stal staan in de kou of lekker buiten. Dan zou ik kiezen voor buiten, dan kunnen ze iig nog wat meer bewegen.

Voer je al lekker knoflook, is goed voor de bloedsomloop.
Of foenegriek voor een evt verkoudheid?
Wat je ook evt kan doen is Echinaforce druppels door zijn voer doen voor meer weerstand. Dat kan je ook voor jezelf gebruiken en is een homeopatisch medicijn en werkt prima. Kan je gewoon bij de drogist halen. Ongeveer een half uur voor het eten in zijn mond spuiten of op een boterham doen en hem laten opeten. Als ik het goed heb zo´n 20 druppels 2 xper dag. Kan je ook even kijken op www.puurnatuur.nl

Als het aan blijft houden natuurlijk de DA bellen!

Succes!!!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:58

Lekker naar buiten, en licht rijden dus niet in het zweet werken. Temperatuur hem, en doe dat dan dagelijks op hetzelfde tijdstip. Als de temperatuur drastisch omhoog gaat (over 39 graden) een veearts inschakelen.

Waarschijnlijk is hij er met een paar dagen wel weer van af. Langer dan een week mag het niet duren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:05

Ik gooi dan druppeltjes echinaforce (homeopatischmiddel) over het voer en strooi foenegriek en foeneknof erover......dit werkt tot nu toe uitstekend en binnen een week duidelijke verbetering!

Cinuforce is ook zoiets als echinaforce, maar wordt gebruikt bij holteontstekingen, dit is zeer fijn spul voor een verkouden paard!
(tevens Nisyleen)
Tijdens de natte en waaierige maanden krijgen ze standaard dit door het voer (werkt preventief).

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:40

Wit neusuitvloeisel is niet erg, zodra het geel of groen wordt zou ik als ik jouw was even de dierenarts laten komen. Zolang hij niet hoest, geen koorts heeft, geen ander gekleurd neusuitvloeisel heeft dan het witte of doorzichtige en geen koorts heeft zou ik hem gewoon lichte arbeid laten doen en zorgen dat hij vooral niet op de tocht staat of veel stilstaat in de wei of paddock. Voor het rijden een wollenzweetdekentje op en na het rijden hem ook een zweetdeken om doen. Een extra deken zou ik dus niet doen want dan zul je deze de aankomende periode wel op moeten houden. Knoflook, appelazijn en foenegriek zijn goede middeltjes om hem een handje te helpen

Succes met hem Knipoog

Trouwens je kan hem als oppepper een vitaminestoot geven of opkikker van de paardendrogist. krijgt ie net even iets meer binnen dan normaal en als je een vitamminestoot geeft gewoon aan het eind van de maand nog een keer herhalen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:45

Ik heb altijd geleerd dat een beetje beweging nooit kwaad kan. In dit geval dan he. Dus gewoon een beetje rijden. lekker veel stappen, niet te intensief rijden en lekker onder een dikke deken in de wei. Ik vergelijk het altijd met mezelf. Als ik niet helemaal lekker ben, dan ga ik naar buiten en daarna voel ik me meestal een stuk beter

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:03

Goed temperaturen! Ik zou wel wat gaan werken maar niet te lang en te zwaar. Je moet ook het neusvloeisel in de gaten houden ivm ontstekingen. Buiten staan kan best: je moet alleen opletten dat je paard het niet koud krijgt.
Ody had het laatst ook en die heb ik 2 weken citroenolie met tea tree olie en honing gegeven. Da's erg goed voor de weerstand en niet duur! Ody was er met een paar dagen weer vanaf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Besje, Celiien, Cowgirl83, DotBot, jitskenienke, MarjanB, moonfish13, Plonspony, Plus_en_Min en 70 bezoekers