STAKEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annemarie2
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 21:30

hoi allemaal, Party!!

ik heb een merrie van 7 jaar.er is alleen 1 probleem,ze staakt.
Zodra ze een paar dagen achter mekaar moet werken,dan gaat ze staken.ik krijg haar dan niet meer vooruit.ik wil binnenkort gaan starten,maar dan moet ik wel kunnen Verdrietig trainen.wie oh wie heeft er wat tips voor me?



Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 21:45

Naar voren die handel desnoods met de zweep eracher of iemand die met de longeerzweep hem naar voren slaat. En dat hoeft allemaal niet zachtzinnig een stakend paard is voor jouw niet leuk dus ben jij het ook niet voor hem!
Groetjes!
Ps. ik ga er vanuit dat alles met hem goed zit.

<i> dom woordje veranderd </i>
_________________
Correct me if I want wrong.
Ben de komende week niet veel online omdat ik bang ben voor de telefoonrekening.
Lekker rustig hè?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-06-26 22:47 ]</font>

annemarie2
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 21:49

hoi,ze is pas helemaal gekeurd en de fysio heeft haar ook nagekeken en ze konden niks vinden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 07:08

Ik had er ook zo één, ik heb toen mijn ouders maar even ingeschakeld en die zijn er met de menzweep een paar keer achteraan gegaan...

Helaas kon mijn vader de eertse keer niet zo goed mikken... Auwh precies op mijn bovenbeen.

Maar dat paard heb ik nu wel aan het lopen!

Ik heb trouwens wel even mijn veiligheids helm op gedaan. (Jaha, goed hè?)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:48

Mijn paard Toon is ex-manegepaard. Op die manege is hij als driejarige al de lessen ingegooid en ging dus al vrij snel staken. Verzette geen pas meer.

Je moet eens weten wat een klappen dat dier gehad heeft, maar lopen deed hij niet. Iedere ruiter reed hem met sporen (ook degenen die pas 10 lessen gehad hadden), om hem nog een klein beetje aan de gang te houden.

Dit hielp ook niet lang. Sporen en zweep: je kon ze gebruiken zo hard als je wilde: Toon bleef staken. Toon was "een rotbok", "klereknol", "luie flikker", "slachtafval" etc. Je moet eens weten waar dat dier allemaal voor is uitgemaakt.

Ik heb hem nu een jaar. Hij staakt een hele enkele keer nog eens, maar alleen als er heel veel paarden in de bak zijn. Is een soort kleefgedrag, vermoed ik. Als hij van de hoefslag afmoet terwijl hij achter een ander paard loopt, zette hij zijn voeten in het zand. Als een paard vlak achter hem loopt, idem dito. Hij heeft het trouwens de afgelopen vier maanden helemaal niet meer gedaan.

Als je paard pas begint met staken en je zeker weet dat hij niets mankeert en dat jij niets van hem vraagt wat hij niet aankan (echt kritisch zijn naar jezelf!!!), pak hem dan goed aan en wees daarin zeer consequent. Stemgebruik doet vaak meer dan je zweep! Voorlopig ook geen andere ruiters op zijn rug, want die reageren toch weer anders dan jij.

Toon houdt er ook niet van als ik drie dagen achter elkaar dressuur. Hij wil dan de bak niet in. Jouw paard geeft hetzelfde aan, dus zorg voor afwisseling en geef hem anders een week of twee vrij. Veel paarden knappen daar erg van op. Ga niet meteen van onwil uit (wel eens aan spierpijn gedacht? Kan ook een reden zijn hoor!), maar wees wel consequent als je zeker van je zaak bent!

Veel succes! Mieke

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:00

Lois heeft dat ook als ik te fanatiek met hem train. En meppen, schoppen en schreeuwen heeft dan echt geen zin. Dan gaat ie gewoon met z'n ogen dicht staan "kan je toch lekker niet zien". Het recept is dan inderdaad veel afwisseling. Ik ga dan lekker crossen in het bos of freestylen en dan is ie na een weekje weer voor rede vatbaar. Ik doe geen wedstrijden, dus de druk tot presteren hoef ik hem niet op te leggen. Maar het lijkt me idd wel lastig als je een wedstrijd hebt en je paard wil niet meewerken.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:07

Zo'n soort probleem heb ik ook wel eens gehad, het was niet echt staken, maar wel bijna. Eerst afstappen en paard aan de longe laten lopen om te zien of ie soms ergens pijn heeft, dat bleek niet zo te zijn. Weer op het paard en dan is het uitvogelen wat de juiste aanpak is. Bij mijn paard was het die ene tik recht uit mijn hart die het m deed. Die ene welgemeende tik werkte wel. Mijn paard was zover dat ie mij dus echt beledigde en toen ging het goed.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:36

Ik ken het probleem. Bij mij op stal staat er ook zo'n pony. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw pony zit, maar bij die pony komt het doordat degene die haar berijdt een beetje te lief is. Die pony moet heel conseqent gereden worden en dat doet haar eigenaar niet. Nou heb ik de eigenaar dus geholpen met het probleem. Als de pony staakte moest ze van mij netjes halthouden, een paar pasjes achterwaarts eventueel, en dan weer netjes voorwaarts. Als ze dat niet doet een tik geven. Bij deze pony heeft het geholpen, maar het werkt waarschijnlijk niet met alle paarden. Oja, zorg eerst dat je pony niet meer staakt voordat je gaat starten met wedstrijdrijden. Het bespaart je een hoop ergernis! Suc6 Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:38

Die van mij ging juist naar achteren rennen... Verward

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:28

Helaas heb ik ook 1 zo'n paard gereden. Waarom helaas? Omdat het bij hem met heel grof geweld opgelost kon worden. Echt waar, ik heb alles geprobeerd hoor, met 2 instructeur erbij, maar de enige oplossing bij hem was grof geweld. Uiteindelijk is het allemaal opgelopst, en ik heb er een kei van een paard aan gehad (het was een fjorden-hengst, en hij had dit grapje al bij heel veel mensen uitgehaald, en zijn ervaring was: als ze me slaan en ik steiger of bok maar hard genoeg, dan brengen ze me wel weer naar stal!

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: ik hoop dat het bij jou op een andere manier kan, maar mocht het hard op hard gespeel gaan worden, zorg er dan wel voor dat diegene die de strijd aangaat, hem ook uitvecht! En als je het zelf dan niet aandurft (of wil!), heel begrijpelijk, maar vraag dan iemand waarvan je weet dat 'ie niet bang word of afhaakt! Want anders vererger je het probleem alleen maar ipv het op te lossen!

Suc7!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:35

Er zijn al verschillende voorbeelden geweest van de 'harde' aanpak en meestal is dat ook wel iets wat goed werkt. Als je paard stout is, dan krijgt ie op zijn lazer; simpel.

Maar, sommige paarden zijn gevoeliger voor de 'doe-of-je-neus-bloedt-methode', dat is dus het juist niet reageren ipv het juist wel reageren. Bedenk wat het tegenovergestelde is van reageren en dat is hetgeen je doet.
Het gaat namelijk hierom: je paard moet op jou reageren en niet jij op hem. Een beetje reactie is vaak al 'einde straf' tenzij het een reactie is in de vorm van bokken en steigeren, dan niet natuurlijk.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:44

Ik snap jouw bedoeling Lov, en ik hou daar ook meer van, maar in het geval van die hengst, hadden we dan gewoon een uur lang, een dag lang, een maand lang in de hoek van de bak stilgestaan. EN denk niet dat ik HEM daarmee had gehad hoor! Het was hem werkelijk lood om oud ijzer!

Maar vaak werk het inderdaad om kwalijk gedrag te negeren! En vooral gewenst gedrag belonen natuurlijk!! Dat staat voorop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:01

Bij paarden met veel bloed zie je el eens dat ze blokkeren als er te veel druk op wordt gezet. Die paarden verstijven dan helemaal op de plek en verzetten geen stap meer. Afstappen en op stal zetten en de volgende keer de druk niet meer zo hoog opvoeren is het beste advies.

Je hebt ook een ander soort stakers, dat zijn de paarden die de situatie 100% onder controle hebben, die kun je best iets harder aanpakken.

Het lastige is om te herkennen met wat voor een paard je te maken hebt en hoe streng je mag corrigeren, daarbij denk ik dat je in eerste instantie liever iets te soft dan te hard kunt zijn.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:23

ik heb zo eens een fjord merrie moeten beleren, zo'n echte verwende rotbok die alles mocht. Dus ook staken!
haha maar toen stond ik in het midden.
Dat beest kwam stijgerend op me af en dreigen.
Op een gegeven moment was ik zo moe dat ik dat beest de box in pleurde.
10 minuten later bedacht ik me ineens "hoe kan ik nou zo stom zijn"
Dus paard weer uit de box en flink de zweep erover. Ik vond het niet leuk maar heb hem afgepeigerd. Daarna was het goed en kon ik fijn rijden totdat de eigenaar hem weer terug wou Boos!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:34

Het is een beetje link om voor dit soort problemen een enkele oplossing aan te dragen, juist omdat het per paard verschillend is. Soms zijn ze gewoon vervelend en soms zijn zie niet alleen maar vervelend.
Die ene klap van mij toen was niet eens zo hard, vooral erg gemeend, ik was het zoooo zat.
Wat ik ook meenam in het geheel was dat mijn paard de zandkorrels van de binnenbak zo langzamerhand wel kende en blijkbaar wat meer afwisseling (geen rust!) moest hebben. Of misschien was hij al het gedressuur wel wat zat geworden. Een beetje ten onrechte want ik doe altijd mijn best om niet teveel van hetzelfde te doen, maar soit paarden zijn paarden.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 17:05

Als je paard pas begint met staken en je zeker weet dat hij niets mankeert en dat jij niets van hem vraagt wat hij niet aankan (echt kritisch zijn naar jezelf!!!), pak hem dan goed aan en wees daarin zeer consequent. Stemgebruik doet vaak meer dan je zweep! Voorlopig ook geen andere ruiters op zijn rug, want die reageren toch weer anders dan jij.

dus zorg voor afwisseling en geef hem anders een week of twee vrij. Veel paarden knappen daar erg van op. Ga niet meteen van onwil uit (wel eens aan spierpijn gedacht? Kan ook een reden zijn hoor!), maar wees wel consequent als je zeker van je zaak bent!

[/quote]
Afwisseling is zooooooooo belangrijk. Ik heb een haflinger die ook heel erg KON staken, maar door 1 keer in de week een buitenrit te maken en 1 keer in de week te (vrij)springen. Geef hem overdag ook eens weidegang of zet hem in de bak. Je moet ook nooit denken: Hij heeft genoeg afwisseling gehad, ik ga weer een week lang hard trainen. Probeer die afwisseling elke week er bij te houden.

Succes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 18:29

Isolda was vroeger een echte lui-heids staker. 1x in de zoveel tijd was het weer zo ver, madam had echt geen zin. Dan ging de rem erop. Bij slaan ging ze in zijn achteruit.
Heb veel geprobeerd vooral het meest voor de hand liggende, slaan, schoppen en vloeken.
Ik ben er nu achter hoe het moet. Niets zeggen, geen kik geven en vooral, gewoon zitten blijven en zorgen dat ze niet omdraaid of achteruit gaat richting stal. In het begin zat ik lang te wachten en begon ik ondertussen al weer te koken. Kreeg het wel voor elkaar, ze werd er zat van om daar te staan, actief staan zeg maar, en toen wilde ze wel weer.
Later had ze het in de gaten, als ik staak mag ik niets, daar schiet ik niets mee op. Mag niet staan slapen, niet eten en mag niet naar huis. Dan maar vooruit.
Gelukkig was het bij haar (en ook bij Berber, hoop niet dat het in de familie zit Lachen een soort puberkwaaltje en is nu helemaal over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 22:39

Wat die bloedpaarden betreft sluit ik me bij Jippie aan.

Ik heb zelf een Trakehner, eenvrij lastig heerschap, waarmee ik bijna een jaar gevochten heb. Op een gegeven moment klom hij met mijn trainer op z'n rug bijna over de open kant van de baan. Van alles geprobeerd, niemand kon iets vinden. Uiteindelijk bleek hij een vrij gecompliceerde peesblessure te hebben, en om dat te ontlasten is hij scheef gaan lopen... etc. etc. je kent het verhaal van dat cirkeltje wel.

Intussen is hij volledig genezen. Ik ben met hem van stal verhuisd, zodat hij nu elke dag een aantal uren in de wei kan, en na 2 jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik een paard heb dat werkelijk een plezier is om te rijden. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alles dan vanzelf gaat of zo.)

Hierna geloof ik dus niet meer in paarden die uit pure onwil zouden staken. Dat houden ze nooit maanden achtereen vol.

Ga eerst goed bij jezelf te rade, bekijk je trainingsmethode en de manier waarop je je paard houdt. Het is de moeite waard het gedrg van je paard eens grondig te (laten) bestuderen: wanneer begint hij precies te staken, doet hij het altijd op dezelfde manier, etc. Misschien kun je dan de oorzaak achterhalen (wat die ook mag zijn) en daarmee het probleem aanpakken en hopelijk oplossen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 07:13

ALs ze inderdaad blijven staken kan er wat anders aan de hand zijn.

Bij mijn paard was het van de één op andere dag raak, ik heb hem die zelfde dag echt hard aangepakt en hij heeft me nooit meer laten zitten.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 09:53

Even voor alle duidelijkheid (voordat jullie een heel verkeerd beeld van mij krijgen!): ik ben niet voor om elk paard zo maar in elkaar te raggen hoor! Alsjeblieft niet! Die fjord was ook absoluut een stront- en strontverwend geval.

Ik denk ook dat de eerste stap moet zijn om naar jezelf te kijken, dan kijken of het paard niets mankeert, dan proberen met rust en afwisseling het op te lossen, misschien kan grondwerk helpen. En "mijn" oplossing mag echt pas de allerlaatste zijn! SLaan op zich is natuurlijk nooit een oplossing!

Ik hoop dat ik mijzelf hiermee afdoende heb "vrijgepleit" voor zover dat nodig was! Ik wilde gewoon duidelijk maken dat ik "dat anders nooooit doe", grinnik! ECHT NIET!

Liefs

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 10:02

Spot heeft een tijdje gehad dat ze af en toe tijdens de les, net als Sjuimpjes paard, naar achteren ging lopen, redelijk hard en dan kreeg ik haar dus niet naar voren. Dit kwam ook door te veeld ruk, ze moest bij de les meer doen dan waar ze aan toe was(tenminste, ik dacht dat het dat was) en ik gebruikte ook de zweep...liet de teugels best wel los, zodat ze niet omhoog kwam en eerts drijven, dan toch met de zweep erop, iets anders werkte niet. Als je zeker weet dat je het uit kan zitten, kun je ook iemand je paard een beetje laten scrhikken van avhter, dan schieten ze ook naar voren, maar dat is natuurlijk niet helemaal verantwoord Schijnheilig ,maar soms kan het niet anders(als ze niet reageren en je steeds dichter bij de muur komt ofzo.. Scheve mond\ )Je moet je paard gewoon duidelijk maken dat jij de baas bent, die van mij heeft het een paar keer gedaan, de eerste paar keer pakte ik niet genoeg door, maar later wel en ze heeft het nooit meer gedaan, ook omdat ik er nu op let dat ze niet TE veel doet, let dara dus ook eens op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 11:42

Dat heeft mijn paard ook geprobeerd. Na een tijdje besloot ik om de teugels niet losser te laten, maar gewoon te houden zoals ze waren. Hij tegen de hand, nieuw probleem, ik gaf alleen echt niet toe helaas voor hem. Na een paar keer gaf hij het op.
Teugels gewoon houden en been blijven geven,meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 14:48

Zoals jullie wellicht al weten is mijn paard een echte bloedkikker die snel over zijn toeren te krijgen is. Als ik een ding wel heb geleerd van mijn huidige instructrice dan is het wel dat ik absoluut geen gevecht aan moet gaan met mijn paard.

Mijn paard heeft ook perioden gehad dat hij ging staken en dreigde omhoog te komen. Ik heb geleerd heel rustig te blijven, been er af houden en teugel geven. Ik heb er zo wel eens 20 minuten op gezeten dat hij alleen maar achterwaarts ging. 'Ik hou het langer vol dan jij ' dacht ik dan maar Haha! . Uiteindelijk heeft hij het toch opgegeven en zag hij zelf in dat het zinloos was op die manier te reageren omdat ik het altijd langer volhou Haha! *LOL* Haha! .

In het moment van het staken ben je eigenlijk al te laat om het probleem op te lossen. Als je aan voelt komen dat hij mogelijk gaat staken kun je het probleem voorkomen door je paard goed naar voren te rijden.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 15:38

kom ik weer: dat paardje waar ik het over had, die ging juist staken als je been gaf, hoe rij je dan naar voren???? (zweep=bokken, schoppen=bokken, schelden=steigeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:13

Ik heb geen ervaring met koele kikkers dus ik weet alleen hoe ik het zou oplossen met een bloed beestje.
En dan nog is er een verschil of hij echt over zijn toeren raakt of dat het paard die situatie helemaal onder controle heeft en jou in zijn zak heeft zitten Haha! .
Dat is altijd het lasstige van dit forum, je beschrijft een situatie maar wat er in werkelijkheid allemaal gebeurt en al is gebeurt, daar kom je nooit achter. Daarom is het adviseren altijd zo moeilijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers