[Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 11:41

* Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © Richard Juilliart/FEI.


Wie ben ik? Marijke, 47 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut heb ik Grand Prix gereden en met Eros Lichte Tour. Sinds twee jaar mag ik Santander rijden en we zijn inmiddels Inter2 gestart. Verder rijd ik nog twee jongere paarden die beide op Z niveau lopen.

Sinds eind maart mag ik mezelf dressuurjury noemen en ik vind het super leuk! Jarenlang heb ik getwijfeld of het wel iets zou zijn voor me. De hele dag in zo'n hokje ergens iets van moeten vinden leek me niet extreem aantrekkelijk. Maar in het rijden had ik al mijn doelen wel zo'n beetje gehaald, al heb ik nog wel een paar dromen over, dus het werd tijd voor een nieuw doel.

Dat doel bleek een beetje een uitdaging want door covid werd alles keer op keer weer uitgesteld maar juni vorig jaar waren dan eindelijk de assessments. Dat bestond uit een gesprekje en daarna een paar proeven op video bekijken en zeggen wat je goed of juist niet goed vond. En daar kwam ik erachter dat ik het super leuk vond om dat te doen! En ook tijdens de cursus heb ik echt genoten van het kijken naar proeven en het discussiëren over wat we zagen en wat er daar van vonden. Heerlijk om met mensen die dezelfde passie hebben te praten over wat je ziet en wat er misschien anders kan.

Na een uitgesteld examen mocht ik eindelijk aan de slag en inmiddels heb ik de eerste 7 wedstrijden achter de rug en nog heel veel in de planning staan. En tot nu toe ben ik iedere keer weer verbaasd dat we al aan het einde van de startlijst zitten. Mijn schrijvers zijn iets minder teleurgesteld geloof ik want die hebben héél veel werk maar ik hoop echt dat de deelnemers iets hebben aan wat ik te vertellen heb.

Aan die andere kant zitten helpt me ook wel weer om zelf beter te gaan rijden en de boel beter af te werken in de ring. Op dit moment start ik niet zoveel omdat alle drie de paarden die ik start bezig zijn om voorbereid te worden op een volgende stap/klasse. Maar ik neem wel mee in mijn training wat ik zie.

En als jury probeer ik ook mijn ervaring als deelnemer mee te nemen. Het is namelijk niet erg om een keer lagere punten te krijgen. Natuurlijk vind ik het ook niet leuk als mijn score tegenvalt maar soms gebeurt het en dan lees ik heel goed het protocol door en probeer daar uit te halen wat er beter kan. Maar dan is het wel fijn als er veel informatie op staat en die informatie ook nog eens een beetje opbouwend is. Net zoals met zoveel dingen is het toch weer de toon die de muziek maakt.
Nog niet zo lang geleden had ik zelf een M1 proefje gereden. Ik was super tevreden maar de punten vielen wat tegen, kan gebeuren. Na het leven van het commentaar op mijn protocol vroeg ik me af of ik niet beter op tennis kon gaan in plaats van paardrijden.
Voor de beeldvorming, het was een proef waarin ik gewoon een winstpunt had en ook nog de rubriek had gewonnen.
Nou duurt dat nooit heel lang dat gevoel en zelfs op een hele slechte dag kan ik heel veel beter paardrijden dan tennissen. Toch vind ik het jammer dat het er zo staat. Want een andere ruiter heeft misschien wat minder zelfvertrouwen en heeft zichzelf net een keer dat duwtje gegeven om de ring in te gaan en die durft daarna nooit meer.

En verder hoop ik dat als een deelnemer het commentaar echt niet begrijpt ze dapper genoeg zijn om me om uitleg te vragen. Ik zit daar met heel veel plezier en ik hoop echt dat ik mensen kan helpen een stapje dichter bij hun volgende doel te komen.
Natuurlijk klinkt dat heel idealistisch en ik weet ook dat heel veel deelnemers, zeker als de punten tegenvallen, hun protocol ongelezen in de prullenbak gooien. Maar als er af en toe eentje tussen zit die er echt iets aan heeft dan ben ik al blij.

Voor nu heb ik in ieder geval een hele nieuwe tak vonden in de paardensport die ik enorm leuk vind en waarin ik mezelf ook weer verder kan ontwikkelen. Doel voor dit jaar is om in het najaar al te beginnen met de ZZL cursus. De helft van de mensen tegen wie ik dat zeg reageert heel enthousiast en de andere helft kijkt me meewarig aan met zo'n blik want "je hebt geen idee wat je zegt en het is totaal onrealistisch" voor een neutraal "oh leuk" zeggen.
Dus ik vertel jullie later in het jaar wel welke groep het beste inzicht had.

Ik hoop dat dit nieuwe stukje paardensport me ook weer een nieuw stukje inspiratie geeft om meer te bloggen want daar ben ik minder fanatiek mee dan ik eigenlijk zou willen maar soms gebeurt er gewoon even niet zoveel wat interessant is om te vertellen.
Hebben jullie dingen die je leuk zou vinden om over te lezen? Mag van alles zijn dan kan ik eens kijken of ik daar wat over kan schrijven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:20

Mooie blog, Katja! En fijn geschreven ook weer :)

Ik zou het wel leuk vinden om iets van je te lezen over het rijden en jureren van vroeger. Jij bent ook nog van de generatie waarbij je na elke proef (outdoor) altijd even bij de jury langs mocht gaan en de nodige feedback kreeg. Tegenwoordig wordt dat vooral op het protocol genoteerd, maar er was een tijd waarbij je naast het geopende autoraampje (goede oude tijd :D ) stond te beven :brr: en daar al de nodige informatie kreeg.
Hoe heb jij dat ondervonden? Is het niet meer van deze tijd, of was het een goede aanvulling?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:50

Leuk om te lezen Katja. Ik zou graag een soort "meest voorkomende fouten" lezen. We horen zoveel over 6jes jury's, terwijl dat volgens mij komt door de basis die nog niet voldoende op orde is. Zou leuk zijn als je daar iets over kan schrijven.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:09

Ik vind het zo mooi dat jij altijd weer een nieuwe uitdaging vindt en ook nog zo goed over kan schrijven. Toppertje!

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 01:00

Leuk blog en leuk om over je avonturen als jury te gaan lezen.
Waar ik benieuwd naar ben; wat zijn de handvaten vanuit de knhs om feedback te geven? Bij sommige jury’s wordt er zo goed als niets geschreven ook als het minder goede punten zijn terwijl een ander juist bij veel dingen ongeacht de punten wat schrijft.
En kan een term per jury iets anders betekenen? Waar bijv de een schrijft niet vloeiend, dat een ander bijv abrupt terug neerzet en ze beide hetzelfde bedoelen?

Daarnaast ben ik in het algemeen benieuwd naar de term “4 sporen” in travers. Betekend dit dat het paard niet schuin genoeg was of kan het ook zijn dat het paard te schuin was en dus bijv op 5 sporen loopt? Of kan beide waar zijn en hoe weet je dan wanneer je te weinig hebt gedaan en wanneer teveel?

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:12

Leuke blog!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:25

Wat een fijne blog! En waar veel bloggers voornamelijk over zichzelf schrijven, heb jij heel veel oog voor anderen, ik hou ervan :j

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [Blog] Tijd om het eens vanaf de andere kant te bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 01:50

Mooie inspiratiebron erbij :)