Hoe lang paard op stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-22 11:06

Een paar dagen geleden had ik met een stalgenootje een gesprek over hoe lang je een paard maximaal in de stapmolen zet. Ikzelf doe dat meestal ongeveer een half uurtje, omdat ik van mening ben dat langer niet per se goed is. Ik denk zelf dat het na een half uur niks meer doet, terwijl zij dik drie kwartier of langer ook nog oké vindt.

Ik kan me herinneren dat ooit een dierenarts tegen me zei dat twee keer kort beter is dan een keer lang. Alleen ik kan me niet herinneren wat de theorie daarachter was. Mijn stalgenootje vindt namelijk dat elke seconde beter is dan op stal staan, wat ik begrijp, maar een hele dag op de molen is denk ik net zo geestdodend. Ze is het daar zeker mee eens, maar denkt wel dat het goed is voor de pezen om sterk te blijven (natuurlijk geen hele dag, dat was bij wijze van spreken). Ik dacht dan weer dat dat niet zo is, omdat ze de hele tijd rondjes lopen, net zoals dat je niet te lang moet longeren met je paard.

Nu komen wij er dus niet uit. We hebben al gegoogeld, maar gek genoeg is er bijna niks over te vinden. Dat verbaasde ons wel en daarom heb ik aangeboden om hier een topic aan te maken om te kijken hoe jullie erover denken en vooral of jullie dat kunnen onderbouwen met theorieën waarom iets zo is.

Wij zijn heel benieuwd!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:16

Ik heb een trainingsmolen met verschillende programma's en tempo's van rustig stappen tot snel draven. (bodem is zand met matten er onder dus niet slecht voor pezen etc.)de mijne staan er 2x daags 45 minuten in tenzij ze die dag getraind worden dan slaan ze de 2e ronde over.

Bob v. Nieuwenhuis Enkelspan Dr. pony ZZ+4/ Va. pony ZZ+27
Singelwoud's Nassau Enkelspan Dr. Pony L+11/Va. Pony M+9
Bob/Nassau Dubbelspan Va. Pony M+2 Reserve kampioen hippiade 2021 L

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-22 11:17

Oké! En wat is jouw theorie die daarachter ligt om het zo te doen?
Slecht voor de pezen was in mijn opzicht meer vanwege de cirkels, niet vanwege de bodem.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sky_As

Berichten: 4687
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:21

Ik ken een bekende springruiter, die ze 2 uur per dag in de molen zet..... (want in de wei zetten, nee, dat doen we niet, krijgen ze blessures van).

Ik vind een molen geen vervanger van "vrij" bewegen, hooguit een toevoeging of om te helpen opbouwen bij een blessure.

Het hangt ook af van het soort molen...hoe groot, wat voor soort ondergrond etc. Op een rondje lopen is natuurlijk heel belastend, dus het hangt echt af van de grootte van de molen.

Ik zou zelf 2 x 20-30 minuten per dag aan houden. Ik denk dat dat nog altijd beter is dan een uur aan een stuk. En dan ook niet iedere dag, want met alle respect, maar een molen is natuurlijk echt geestdodend.
(en voor degene die dan zeggen, maar mijn paard draaft vrolijk de molen door, staat dat paard ook minimaal 8-12 uur per dag buiten? of is de molen zo'n beetje zijn enige beweging.....)

Maar nogmaals, niet als vervanging van vrij bewegen..... hooguit als toevoeging....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-22 11:25

Sky_As, dit is mijn mening inderdaad ook. Mijn paard komt natuurlijk gewoon buiten en ik gebruik het echt als toevoeging als ik er zelf een dagje niet kan zijn en ik een stalgenootje vraag om mijn paard wat beweging te geven. Dus altijd extra naast buiten staan.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:28

Een stapmolen is oorspronkelijk uitgevonden om tijd te sparen op grote stallen voor warmstappen en uitstappen. Je groom zette het volgende paard in de molen terwijl de ruiter nog bezig was, en zette het net gereden paard nog een kwartiertje in de molen om op adem te komen. Of voor paarden die dagelijks 2-3 x 10 minuten op het harde moeten stappen vanwege een peesblessure.

Het ding is nooit uitgevonden voor 'het is nog nét iets minder erg dan je paard 23 uur op stal laten staan dus zet 'm maar een paar keer een half uur in de molen, dan krijgt-ie nog wat beweging'.

Dus ik ben niet echt verbaasd dat er geen gegevens te vinden zijn over "hoe lang is het leuk voor een paard om rondjes te moeten lopen ipv op stal te staan"

Ik kan me wel voorstellen dat 4x een kwartier natuurlijker is voor een paard dan 1x een uur. In het wild lopen paarden af en toe een stuk zonder al lopend te grazen, bv omdat ze bedacht hebben dat er gedronken moet worden, of dat er schaduw gezocht moet worden, of dat er elders ander gras staat, maar lopen ze zelden een uur zónder niet ergens te gaan staan grazen (of slapen, of drinken)

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:29

Niet.. Ik vind een stapmolen echt helemaal niks. Ik stap m'n paard veel liever zelf in/uit.. Ook beter voor m'n eigen conditie.. :')

<3 Sneakers <3

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:42

Kimmie25501 schreef:
Oké! En wat is jouw theorie die daarachter ligt om het zo te doen?
Slecht voor de pezen was in mijn opzicht meer vanwege de cirkels, niet vanwege de bodem.



Echte theorie heb ik niet.
Ik vind het fijn dat ze lekker onbelast bewegen, ze krijgen een perfecte basis conditie en blijven keurig op gewicht ondank onbeperkt voeren met energie rijke voeding.
Verder staan ze lekker de hele dag buiten in de wei.

wat voor mij echt een teken is dat het het niet vervelend vinden is dat als ik het hek open laat tijdens het slepen van de molen ze er zelf in wandelen.

Bob v. Nieuwenhuis Enkelspan Dr. pony ZZ+4/ Va. pony ZZ+27
Singelwoud's Nassau Enkelspan Dr. Pony L+11/Va. Pony M+9
Bob/Nassau Dubbelspan Va. Pony M+2 Reserve kampioen hippiade 2021 L

caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:57

Mijn paard stond toen ik een molen ter beschikking had 20-40 minuten per keer in de molen. Die was verhard en gebruikte dat puur voor de pezen. Was echt als extra en niet dagelijks. Als het buiten te nat was dan ging zij 2x per dag

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:18

Mijn paard staat ook overdag buiten. Molen gebruik ik alleen als toevoeging, meestal zo’n 20-30 minuten. Ze staat er ook niet vaak in. In de winter meer als het slecht weer is en ze dus niet buiten heeft gestaan.

Maar meestal stap ik haar aan de hand wat, is ook nog eens goed voor mij :')

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:33

Daar kun je geen tijd aanhangen, dat ligt namelijk aan het doel.
Het maakt nogal uit of het paard in de molen gaat om het gas eruit te lopen na weidegang, het de enige beweging van de dag is, een blessure heeft, km moet maken voor conditieopbouw, omdat je er 10 moet rijden en dus niet de tijd hebt om los te stappen, relematig moet bewegen voor artrose…etc etc etc
Ik zou daar gewoon geen discussie over voeren want er is geen „waarheid“ daarin.
Jij doet het zo, de stalgenoot zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:19

Tja,

Mijn ruin had overgewicht, dus ik zette hem erin als extra. Dus naast vrij bewegen, trainen of een buitenritje.

Hij stond vaak stil, dus ben gaan meelopen en het is echt geestdodend. Daarna nooit meer erin gezet.

Ik heb ergens gestaan waar zogenaamde sportpaarden ( mensport) niet buiten mochten. Die werden er elke keer een uur in gezet en die gingen dan ook nog eens vreselijk uit hun plaat in dat kleine vak.

Bij een grote cirkel en goede ondergrond kan het evt iets toevoegen, maar ik zie ze liever vrij bewegen of aan de hand en dan rechtuit.

Ilse_123

Berichten: 3764
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:22

Het lijkt me een prima vervanging voor warmstappen en cooling down, juist fijn zo zonder ruitergewicht en in eigen houding en ik kan me voorstellen dat het zeker als je meerdere paarden te rijden hebt veel tijd scheelt. Maar verder lijkt het mij niet echt toegevoegde waarde. Beweging op de weide/paddock kan je ook creeren door ruwvoer op meerdere plekken aan te bieden oid.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:25

Beweging op de wei is gewoon niet te vergelijken met een half uur op flink tempo stappen. Dat vergelijk gaat krom. Als het puur gaat om wat vrije beweging dan is de stapmolen niet beter, maar ik vind het juist wel gandig om een volgevreten grasbuik daar even op te laten ontluchten :+

Ilse_123

Berichten: 3764
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:29

Sizzle schreef:
Beweging op de wei is gewoon niet te vergelijken met een half uur op flink tempo stappen. Dat vergelijk gaat krom. Als het puur gaat om wat vrije beweging dan is de stapmolen niet beter, maar ik vind het juist wel gandig om een volgevreten grasbuik daar even op te laten ontluchten :+


Maar ben je dan niet bang met een ongelijke belasting omdat het wel steeds rondjes zijn? Of is de ronde groot genoeg dat je nauwelijks echt een bocht maakt?

Overigens bedenk ik me ineens dat 'ruwvoer' aanbieden om extra te laten lopen natuurlijk niet handig is als het om een exemplaar gaat dat wat mag afvallen :')

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:44

In stap? Welnee, dan speelt die cirkel belasting veel minder. Bovendien draait hij iedere 8 minuten de andere kant op.

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:51

superpony schreef:
Tja,

Mijn ruin had overgewicht, dus ik zette hem erin als extra. Dusnaast vrij bewegen, trainen of een buitenritje.

Hij stond vaak stil, dus ben gaan meelopen en het is echt geestdodend. Daarna nooit meer erin gezet.

Ik heb ergens gestaan waar zogenaamde sportpaarden ( mensport) niet buiten mochten. Die werden er elke keer een uur in gezet en die gingen dan ook nog eens vreselijk uit hun plaat in dat kleine vak.

Bij een grote cirkel en goede ondergrond kan het evt iets toevoegen, maar ik zie ze liever vrij bewegen of aan de hand en dan rechtuit.


Ik ben ook ooit op een stal geweest waar de eigenaren dit deden met hun men paarden. Was die stal ook omgeving putten toevallig?

Wij hebben er geen op stal maar ik vind het ook geestdodende dingen die alleen maar zijn uitgevonden voor het gemak van de mens. Ik snap dat het in sommige gevallen fijn is bij revalidatie of iets dergelijks. Maar drie kwartier rondjes lopen nee dankjewel. Ik zou dan gewoon een dag overslaan

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:09

Amber_anne schreef:
superpony schreef:
Tja,

Mijn ruin had overgewicht, dus ik zette hem erin als extra. Dusnaast vrij bewegen, trainen of een buitenritje.

Hij stond vaak stil, dus ben gaan meelopen en het is echt geestdodend. Daarna nooit meer erin gezet.

Ik heb ergens gestaan waar zogenaamde sportpaarden ( mensport) niet buiten mochten. Die werden er elke keer een uur in gezet en die gingen dan ook nog eens vreselijk uit hun plaat in dat kleine vak.

Bij een grote cirkel en goede ondergrond kan het evt iets toevoegen, maar ik zie ze liever vrij bewegen of aan de hand en dan rechtuit.


Ik ben ook ooit op een stal geweest waar de eigenaren dit deden met hun men paarden. Was die stal ook omgeving putten toevallig?

Wij hebben er geen op stal maar ik vind het ook geestdodende dingen die alleen maar zijn uitgevonden voor het gemak van de mens. Ik snap dat het in sommige gevallen fijn is bij revalidatie of iets dergelijks. Maar drie kwartier rondjes lopen nee dankjewel. Ik zou dan gewoon een dag overslaan


Yep, zelfde stal dus, kan niet missen. Ook paarden vastgebonden door kleine, loeizware longeerbak meppen. Vreselijk, waren zo weg.

Er zit ook wel verschil in de doorsnede. Ik vind een kleinere echt meer belastend dan een grotere. En ooit jaren geleden alweer was er een onderzoek dat ovaal vorm beter zou zijn.

Maar echt, ik heb meegelopen, omdat mijn ene ruin geen respect had voor de hekken en stil bleef staan. Het is gewoon geestdodend.
Ja, voor gezondheid soms beter en dan kiezen uit 2 kwaden, dus je moet wat.

Maar ook met weidegang, zorg ik er altijd voor dat ze daarna bewegen en tijdens opbouwen/wennen extra bewegen normaal gesproken.
Om paarden in conditie te houden is een rondje buitenom ook een welkome afwisseling en goed voor het rechtuit.

Je hebt tegenwoordig ook de loopband. Weet nog niet wat ik daarvan vind en weet nog niet wat de ondergrond daar doet, maar komt dan dichterbij rechtuit bewegen.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:31

Ik dacht dat er ooit een onderzoek naar geweest is dat het na 20 minuten geestdodend zou worden voor de paarden.
Ik heb ze er dan ook sochtends tijdens de stallen mesten even 20 min in de molen en daarna los, rijden etc. Mochten ze in de winter uit hun plaat gaan in de paddock doen ze dat in elk geval opgewarmd….

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:45

We hebben er eentje die de stapmolen echt helemaal niks vindt. Die gaan gewoon helemaal tegen de achterkant aan hangen en een beetje sloffen en de hele molen piept en kraakt. De rest (4) gaat er 20-30 max in. Die lopen allemaal braaf hun rondjes.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:01

Ik zette ze vroeger een half uurtje in de molen tijdens het mesten bijvoorbeeld. Langer dan dat zou ik niet snel doen eigenlijk. Dat hangen tegen de rekken herken ik wel. Je hebt er tussen zitten die gewoon blijven stilstaan en de hekken over zich heen laten komen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mira10
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:08

Ons paard stapt 6 dagen in de week een uur in de molen. Ik vind het ideaal.

Ze staat 5 maanden 24/7 op de wei en 7 maanden 24/7 op stal. Dan is er dus service om je paard een uur los te gooien of een uur in de molen te zetten.
Mijn paard is type liever lui dan moe. Dus losgooien heeft weinig zin. De manege doet dit ‘s ochtends voor ons.

Wij komen zelf elke dag het paard verzorgen. Ze wordt dan gepoetst. Ze wordt vaak 2x per week gelongeerd, 2x in de week uur intensief les, de andere dagen zetten we haar los, wandelen we buiten of rijden we zelf buiten of minder intensief in de bak. Ik heb gewoon een vrolijk, blij, gehoorzaam en ontzettend lief paard dat over de staldeur kijkt wanneer we aankomen.

Na een uur intensief rijden zweet en hijgt ze tegenwoordig nauwelijks. Ze is ook niet meer te zwaar. En mijn paard heeft echt een volle koudbloed bouw met korte pootjes. Ze heeft PSSM2 wat de spieren afbreekt en verzuurd. Het is best lang een strijd geweest haar goed in beweging te krijgen.

Ze gaat staken als ze spierpijn heeft, dus ik merk het direct als er iets voor dit paard teveel is. De molen is voor ons ideaal want ze staat niet te lang stil in stal en voelt zich beter dan ooit. Ze vind het ook helemaal niet erg om in de molen te gaan, terwijl ze voor haar doen echt flink moet doorstappen.

Moraal van het verhaal: beweging, en vooral stappen is goed voor elk paard. Gebruik de molen om je paard méér uit stal te krijgen. Vervang niet je normale aandacht en training ermee.

Luister naar je paard
Het zal je verbazen wat je leert over jezelf

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:18

Mira10 schreef:
Moraal van het verhaal: beweging, en vooral stappen is goed voor elk paard. Gebruik de molen om je paard méér uit stal te krijgen. Vervang niet je normale aandacht en training ermee.


:') In een post waarin je zegt dat je paard 24/7 op stal staat.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:29

Ik sta sinds een klein jaar op een stal met een stapmolen. Ik vond stapmolens maar stom en dacht dat ik hem nooit ging gebruiken. Maar uiteindelijk gebruik ik hem regelmatig (1x per week ofzo). Meestal 20 minuten, soms een half uurtje. Paard staat 24/7 op een paddock, maar ik vind de stapmolen handig om af en toe wat extra beweging te geven. Is geen hele grote cirkel maar ik gebruik enkel het stapprogramma, en hij verandert om de 10 minuten van richting.

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:33

Hier gaat nooit meer iets in een stapmolen. Afgezien van de te kleine cirkels, de kans op ongelukken vind ik dat je als eigenaar trainer persoonlijk tijd in je paard moet investeren. Zo lekker makkelijk beest in de molen, baasje aan de bar. De trainingsmolen is uitgevonden voor het gemak van de mens. Zet het dier op de wei, of train het handmatig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers