paard bokt als een gek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

paard bokt als een gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 23:07

Ik rijd nu een paard voor een kennis van mij. Probleem is dat het paard in galop en draf vrijwel niet te hanteren is, rodeo is nog zacht uitgedrukt...

In de bak is het alleen de galop, buiten is het ook als ik aandraaf. Tot vorige week kon ik alles wel uitzitten, maar een aantal dagen geleden ben ik toch eindelijk zeer onzacht terechtgekomen.

Zodra ik aandraaf of aangaloppeer, gaat zijn hoofd tussen zijn voorbenen, en gaat hij met 4 benen de lucht in, en bokt echt gemeen, inclusief opzijspringen en meer van dat soort geintjes. Het is wel zo weer over, een flinke boksessie en daarna gedraagt hij zich, is dan ook goed terug te nemen. Maar ik zou liever hebben dat hij zich gelijk gedraagt....

Hij heeft altijd wel een paar bokjes gegeven uit joligheid bij het galopperen buiten, niet zo'n gigantisch probleem, maar het wordt nu echt te gek. Hij is al helemaal nagekeken, DA heeft niets kunnen vinden, en het zadel ligt ook perfect.

Hoe voorkomen jullie zulke taferelen? Hoofd omhoogtrekken lukt me niet, en bij meer been of een oplawaai lig ik er gelijk af Lips are sealed

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:09

longeren van te voren?

het is nu een stuk kouder buiten dus alle paarden zijn een stuk frisser!

ff longeren, laat hem maar flink draven&wat galloperen, dan is de ergste frisheid eraf en kan je gewoon fatsoenlijk rijden ipv eerst een halve rodeo voor hij zich gedraagt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:13

heeft hij wel genoeg beweging.

En verder ook geen joligheids bokjes toestaan, die gaan alleen van kwaad tot erger.
Tot je eraf valt en het paard weet hoe dat trucje moet.

Als hij nu bokt. probeer je hem omhoog te trekken en verder zo hard mogelijk te drijven.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 23:14

Ik longeer hem al van te voren, maar dat maakt echt niets uit... Als ik een rit van 2 uur maak en ik doe tegen het einde nog een galopje krijg ik zelfs nog hetzelfde verschijnsel.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:16

misschien doet hem iets zeer en bokt hij daarom

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 23:24

Hij heeft trouwens genoeg beweging, hij wordt zeker 6 dagen per week gereden, waar ook vaak 1 of 2 buitenritten van een paar uur tussenzitten. In de bak is het wel te doen, maar buiten is echt een ramp.
Het is dus ook met die joligheids bokjes begonnen, die toegestaan werden door de eigenaresse.
En omhoogtrekken lukt me niet, hij rolt zich helemaal op, en ik kan trekken wat ik wil... Af en toe ben ik hem voor, maar zelfs dan krijgt hij het soms voor elkaar om mij in volle galop naar beneden te trekken (paard is trouwens 1.75 en heel fors gebouwd, ik ben een ukkie van 1.62) ik probeer hem ook zodra hij bokt desnoods vooruit te trappen (gewoon flink been= 0,0 reactie) Maar dit heeft tot gevolg dat hij nog harder bokt, of niet meer te stoppen is.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:36

Golin deed dit ook. Ik heb hem een tijdje aan de longe gezet en na een week longeren is er iemand op gegaan aan de longe. Het voordeel hiervan is het feit dat de persoon die erop zit niet constant hoeft te drijven om het paard voorwaarts te houden dat doet de gene met de longeerzweep.Nadat we een paar keer op deze manier het aangaloperen hebben geoefend werd Golin steeds braver. Hij bokt nog wel maar niet meer zo gemeen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:09

Hoe oud is het paard?

Ik heb eens op een paard gereden wat ontzettend veel last van de tanden had en ze kwam pas in verzet bij de galop en soms bij oefeningen in draf.
Ik kwam erachter omdat ze na het rijden gelijk met haar hoofd tussen de benen dook om te jeuken maar het viel me erg op dat ze het tot heel erg ver op haar wangen deed.

Misschien kan dit een oorzaak zijn of ergens anders pijn?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 12:30

Hij is 5. Tandarts laten komen is wel een idee, zal het voorleggen aan de eigenaresse.

Aan de longe erop gaan zitten doe ik niet, hij is namelijk knettergek aan de longe. Wel goed te houden, maar daar bokt hij dus ook als een idioot. Maar het longeren wordt aan gewerkt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:33

Ligt het zadel nog wel goed? Want het paard zal waarschijnlijk enorm zijn verandert qua bouw sinds het onder het zadel is.
Misschien drukt het zadel in de draf en galop!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:52

Ik hoop dat dit niet verkeerd wordt opgepakt maar... is dit paard wel goed zadelmak gemaakt?
Het klinkt als of dat niet zo is namelijk Lips are sealed

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 15:32

Het zadel ligt goed, dat is een paar weken geleden op maat gemaakt, en rugproblemen daar is ook al naar gekeken, niets gevonden.

Adrienne schreef:
Ik hoop dat dit niet verkeerd wordt opgepakt maar... is dit paard wel goed zadelmak gemaakt?
Het klinkt als of dat niet zo is namelijk Lips are sealed


Nee hoor, dit vat ik echt niet verkeerd op. Hetzelfde vermoeden is al door mijn hoofd gegaan.... Ik ken het paard nog niet heel lang, maar ik weet wel ongeveer zijn geschiedenis en die van zijn eigenaresse. Zij heeft het paard als veulen gekocht, zonder enige ervaring. Het inrijden heeft ze zelf gedaan, onder begeleiding begeleiding van iemand die zelf niet eens weet waar hij het over heeft... Voor ze met inrijden begon, heeft ze wel een paar lessen genomen op een manege, daarvoor was het 15 jaar geleden dat ze op een paard (manege) had gezeten.

Het paard is totaal niet voor het been, hard in de mond, en loopt met zijn hoofd in de lucht.

Het bokken is pas de laatste maanden zo erg, daarvoor was het af en toe een huppeltje, wat door de eigenaresse ook altijd toegestaan is.. ze vond het wel grappig Lips are sealed Dit is dus naar mijn idee steeds erger geworden, tot zover als het nu is.
Gelukkig is de rest van de opvoeding wel goed gegaan, met dank aan het fijne karakter dat dit paard eigenlijk heeft, in de omgang is hij juist vreselijk lief en braaf.

Ik zou het liefst weer vanaf het begin beginnen, maar ik wil ook de eigenaresse niet voor het hoofd stoten, want het is een goede kennis van me, en verder een best mens. Volgens haar moet hij er dan ook gewoon doorheen gereden worden Scheve mond

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:43

Tja dit komt me bekend voor.
Ik mocht ooit ook een paard rijden dat niet goed bereden werd en totaal niet 'aan het werk gezet werd' door de eigenaresse.
En telkens als IK dan met haar aan de gang ging... had ze kuren en was ze shagrijnig tot en met.
Want bij mij moest er wél gewerkt worden...

Had ik haar eindelijk voor het been en aan de teugel, daarna reed de eigenaresse haar twee keer en kon ik weer opnieuw beginnen, en zo ging het maar door.
Uiteindelijk ging het wel wat beter, maar ik moest er dus mee stoppen...

Heel moeilijk als een paard ooit van alles 'mocht', en nu bij jou ineens niet. }>
Veel succes en misschien toch maar eens praten met de eigenaresse?

Onder het mom van: als we weer met de basis beginnen, van voren af aan, en dit opbouwen, dat het paard het bokken af kan leren?
Dus niet van: hij is verkeerd ingereden, maar gewoon van "Het probleem is misschien op te lossen als we van voren af aan beginnen en blabla."
Who knows?
Sterkte! Lachen

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:49

Ik denk echt dat je niet veel keus hebt, ofwel ga je je nog eens verongelukken met dit paard, want dit gaat van kwaad naar erger gaan, paard heeft gewoon geen respect voor de ruiter, ofwel moet je toch eens grondig met de eigenaresse praten, als het echt jouw vriendin is zal ze dat toch wel snappen, trouwens het is in haar eigen belang, want als hij met jou zo bokt, zal zij ook wel eens in 't zand bijten hoor ! De enige afdoende manier om dit paard op andere gedachten te brengen is consequent heropvoeden, voorlopig niet mee buiten gaan, elke minste vorm van protest in de kiem smoren, hem echt voor zijn, het voelen aankomen. Als hij bokt keihard op een kant kop omhoog snokken en onmiddelijk voorwaarts rijden (ze kunnen niet lopen en bokken tegelijk). Uit jouw verhaal te horen is hij voor de rest ook verre van perfect gereden, dus veel basiswerk. Is er geen mogelijkheid om het paard enkele uren per dag in een paddock of wiede te laten, zo te lezen is het eentje met veel energie. Eventueel zijn eten aanpassen, minder krachtvoer en meer vulling kan ook schelen. Geen enkel paard is het waard er jou voor te laten verongelukken hoor !
Succes !

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:00

Dorine... wat klinkt jouw verhaal bekend.

Het lijkt erop alsof ze inderdaad hetzelfde probleem heeft.

Ik hoop dat je eruit komt met de eigenaar. Dat je haar kan overtuigen, maar vooral ook dat zij ook consequenter wordt. Zo niet dan blijf je steeds de pineut. En helaas spreek ik hierbij ook uit ervaring!

Succes in ieder geval!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:24

Misschien moet je eens wat Natural-horsemanship oefeningen gaan doen met je paard? Is gebaseerd op de principes van dominantie in de natuurlijke kudde. Zie www.naturalhorses.com

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 01:09

Klinkt bekend. Wat bij mij heeft geholpen is absolute gehoorzaamheid eisen. Dus: ook bij het poetsen (of loopt het paard je zowat ondersteboven?), bij het opzadelen, bij het instappen, bij het draven in de bak (weet je zeker dat je in jouw tempo draaft en echt geen stap harder?). Pas als je het gemakkelijke onder controle hebt, ga je een stap verder. Ik ben een paar keer met m'n instructrice naar buiten geweest, zodat ze kon zien wat er gebeurde. Voordeel was dat ik meer ontspannen was en dat ik direct aanwijzingen kreeg. Want ik was gewoon niet streng genoeg. Mijn paard pakte in de stap toch wel 3 cm teugel van me af, ging in draf direct te hard (en begon dus ook te bokken), enz. enz.

Dan nog een technische toevoeging: wat altijd iets helpt tijdens het bokken (of als je 't voelt aankomen) is dat je achterover blijft zitten, wat er ook gebeurt. Ik begin ook altijd enorm te mopperen, daar is m'n paard gevoelig voor, maar ik schreeuw me zelf ook door m'n angst heen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 01:22

Bij het poetsen, opzadelen, opstijgen etc. gaat alles prima, hij is heel erg meegaand en echt braaf dan, 1 van de liefste paarden die ik ken, maar eenmaal onder het zadel is het een draak... En in mijn tempo draaft hij niet, hij is echter juist niet te snel, maar heel langzaam van zichzelf.

Achterover zitten doe ik, anders had ik er al minstens 10x afgelegen ipv 1x.

Nog een detail trouwens, toen ik op de grond lag, stond hij gelijk stil, ik kon hem zo pakken en weer opstijgen, terwijl ik er buiten af viel (gelukkig was het gras toen nog redelijk zacht). Zijn eigenaresse is er ook een aantal keer afgevallen, zelfde verhaal.
Voor hij gaat bokken, gaan de oren ook niet in de nek, maar juist heel happy naar voren...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:25

Er stonden hier reacties van Gracy en Kleintje waarvan ik denk dat dat het beste onderling opgelost kan worden en niet over het forum. Daarom heb ik deze berichten verplaatst naar de mesthoop.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:30

Tnx Lovely, voor het verwijderen!

Supertje schreef:
Voor hij gaat bokken, gaan de oren ook niet in de nek, maar juist heel happy naar voren...

Dus het is een happy gevoel, joligheid dat hij de benen mag strekken!
Dan zou ik het proberen te negeren! Been erin en voorwaarts laten lopen. Als hij daar tijd voor heeft dan is het werk niet boeiend genoeg anders zou hij zijn koppie daar wel nodig hebben. Dus lekker na zo'n bok wat zwaarder aan het werk zetten!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:20

Schop hem naar voren, de hele baan door!

Als het joligheid is kun je hem toch niet tegenhouden, dan moet je je hand naar voren steken en hem de baan rondschoppen, weet zeker dat hij het na een paar keer niet meer doet. Als hij het uit gemenigheid doet fluister jij hem toe dat dat niet mag!

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:44

Ik zou hem voor de zekerheid nog wel laten controleren op zijn kiezen, misschien heeft hij haken???
Maar ik denk ook dat het jolige bokje wat steeds geaccepteerd is en waar, als ik het goed begrijp, zelfs om gelachen werd gewoon van kwaad naar erger is gegaan. De enige oplossing lijkt mij dus straffen voor zijn verkeerde gedrag. Word hij alleen maar gekker van een tik van de zweep spreek hem dan streng toe(of je moet hem dan ook uitkunnen zitten), doet hij weer normaal, dan ga jij ook door alsof er niets aan de hand is en zet je hem gewoon weer HARD aan het werk.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:46

als hij zo bokt gaat hij dan wel meer voorwaarts?????Als je hem dan probeert terug te rijden naar de stap stopt hij dan met bokken??????
Als dat zo is dan zou ik dat de hele tijd blijven doen, terug naar de stap weer opnieuw beginnen totdat hij braaf luisterd.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:20

Ik neem aan dat hij dit ook bij de eigenaresse doet??? Ik denk dat zij ook wel zal in zien dat dit gevaarlijk is, en dan is het denk ik het beste om hem opnieuw zadelmak te mek en in te rijden. Dat kan heel snel gaan en kan wonderen doen. Neem wel de tijd die nodig is.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:00

ik heb dit probleem ook gehad, ik moest een paard (in)rijden van iemand die er geen flikker mee deed en bij mij moest ie wel wat doen, zodat ie bij mij steeds vervelender werd. de hele tijd bokken enz. toen heb ik 'm op een gegeven moment zo hard naar voren geschopt zodat ie moest rennen tot ie erbij neer viel (in bewijs van spreken dan!) en toen ie niet meer wilde gewoon door laten lopen, hij heeft toch zoveel energie etc. laat 'm dat maar gewoon zien ook!!! daarna heeft ie het ook nog maar een paar keer geflikt (en toen heb ik hetzelfde gedaan) ik weet niet of dit iets is, maar je kan het misschien eens proberen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 74 bezoekers