Snaffle versus shanks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 08:26

Ik ben benieuwd naar jullie mening over snaffle (gewoon gebroken trens) en shanks (westernstangen) en jullie ervaring met deze verschillende optomingen.
Vinden jullie het zielig om met een stang te rijden, wanneer koos je ervoor om over te stappen of blijf je trouw aan je trensje en waarom??

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 08:51

hoi, mijn paard is nu 5. Graag zou ik de wedstrijden blijven rijden op een trensje. Maar gezien zijn karakter (appie) wordt het heel moeilijk en als ik met een trens rijd is er voor ons beiden geen lol meer aan. Na een half uur zijn we zeiknat van het zweet en vinden we elkaar niet meer zo leuk. Als ik met shanks rijd is het veel fijner, hij lekker relaxed en ik ook.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 09:55

Mijn paardjes zijn 6 jaar en ouder en dan moet je met een wedstrijd op shanks rijden.
Daarom oefen ik er ook mee. Ik heb ze van Myeler /Toklat.
Shanks zijn niet hard, gemeen of zielig. Als ze bij mij aan het hoofdstel haakje hangen hebben ze nog nooit iets gedaan.
Het zijn altijd nog de handen van de ruiter die elk bit tot een martelwerktuig kunnen maken.
Denk daarom altijd goed na waarom je een bepaald bit gaat gebruiken .

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 09:56

Ik wissel het af. Het ligt eraan wat ik ga doen en waar ik zin in heb. Ik heb een snaffle, een stangetje met tongvrijheid en met ringen (dus geen shanks eraan) en nog shanks met een snaffle "mondstuk" Ik weet niet of iedereen het nu snapt, maar weet niet hoe ik het beter uit kan leggen.
Verward Als ik buiten rijd, doe ik meestal de shanks, als ik in de bak echt ga trainen dan doe ik de "stang" en de snaffle doe ik als Banish lekker rustig is. Dromen Soms wissel ik ook tijdens het rijden even als het niet helemaal gaat zoals gepland. Die snaffle gebruik ik op het moment het minst, want daar kan hij zo mee weghollen. De "stang" doe ik nu het meest mee. Ik heb ook nog een hele mooie bosal, maar daar heb ik nog maar drie keer mee gereden. Dat moeten we nog oefenen. Verward

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:08

Ik rij met een gebroken bitje of een halstertouw of niets. Gebroken bitje tijdens trainingen en buitenritten. Niets om te beoordelen of ze goed om mijn gewichts- en beenhulpen reageert. Touwhalster, tijdens trainingen omdat ik denk dat mijn paard dat prettiger vind dan een bit. Ik rij geen wedstrijden dus ik hoef ook niet met een scharenbit te rijden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 14:46

Hoi Odi,
bedoel je met een touwhalster zo'n speciaal halstertje om te rijden?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 15:00

banish bedoelt naar alle waarschijnlijkheid dus een ongebroken trens bit

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 15:21

Ja, ik bedoel zo'n touwhalster die je zelf kunt knopen.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 16:46

Ik ben van mening dat wanneer je je shank in hangt je op 1 hand moet rijden, ook met training! Je hoeft alleen maar met shank te rijden wanneer je van plan bent te gaan showen. Het is niet zo mijn paard is sterk, ik hang er iets scherpers in. Mijn regel is, shank 1 hand! Je tweede hand mag er uiteraard bijkomen wanneer nodig voor correctie, maar zodra gecorigeerd, weer terug op 1 hand!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 16:52

helemaal mee eens.
niet gebruiken omdat het op een gewoon trensje niet lukt.
na een paar dagen lukt het op shanks dan ook vaak niet meer.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 18:20

Ik had het er in mijn laatste les over, en we kwamen tot de conclusie dat eerst je basis goed moet zijn en je paard de snaffle helemaal los moet laten voor je er een stang of shank in hangt.
Is je basis niet goed dan zal je daar altijd tegen aan blijven lopen als je verder komt.
Dus ik rijd voorlopig nog op een dubbelgebroken trens. Nu is dit bitje eigenlijk op, bij de ringen en mondstuk zit ruimte gevolg kale plekjes.
Nu denk ik eraan om een echte westernsnaffle te nemen. Maar eerst overleggen met de trainer Haha!

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 18:38

Citaat:
Op 2001-06-26 16:00, schreef stef:
banish bedoelt naar alle waarschijnlijkheid dus een ongebroken trens bit


Dit is een contradictie in terminus Haha! Haha!
Een trens is altijd gebroken, een bit niet. Alhoewel 'bit' de verzamelnaam is voor hetgeen een paard in z'n mond heeft hangen.

Ik rijd mijn paarden met een 'happy-mouth' trens, een dubbelgebroken 'bitje' of met de bosal (als het lekker warm is).
Ik heb er van alles volgens de 'western'regels in gehad, maar 'zacht' bevalt het beste. Ik rijd geen wedstrijden dus wat heeft een shank voor zin dan...


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 19:38

Hoi,
Ik rij op van alles en nog wat eigelijk. Als hij heel lekker loopt dan hang ik er een stang in. Misschien een beetje raar maar dan hoef je minder in te werken en kan je dus meer los laten. In de gewone basis rij ik met snaffele.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 07:53

WimpyP: Over wie heb je het ???

_________________
Keep it NICE folks!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sugarmiss op 2001-06-27 09:42 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 08:03

Sinds een paar weken heb ik een bosal, en daar rij ik nu mee als ik aan het trainen (als je dat al zo kunt noemen Haha! ) ben. Dat gaat heel goed, dus daar hou ik het lekker bij. Buitenritten doe ik nu nog gewoon met m'n (engelse) hoofdstel met een dikke bustrens, omdat ik me daar nog net ff zekerder mee voel. Omdat ik laatst ergens las dat als er buiten iets gebeurt en je rijdt bitloos, je dan evt. gezeur met de verzekering kan krijgen (weet iemand trouwens of dat waar is?) dus wil ik eigenlijk een westernhoofdstelletje erbij, met een snaffle.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 12:12

Is dat zo???? Bitloze optoming kan verzekeringsproblemen opleveren?? Nooit geweten, weet iemand dit zeker? Verward

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:28

Niet verzekers indien geen bit?? Nooit van gehoord. Met een paard aan de hand ben je toch ook verzekerd..

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 13:47

Ja, ik heb het pas nog ergens gelezen, kan Ik heb het gevonden! Het staat in het boek Go West. Er stond iets over een aparte clausule die je bij veel WA verzekeringen moet laten opnemen als je bitloos rijdt. Maar het is van oorsprong een duits boek als ik het goed heb, dus misschien is dat hier anders.
En nog iets anders: ik hoorde van m'n collega dat in het krantje van de SRR stond dat je met het ruiterbewijs alleen verzekerd bent als er iets gebeurt *tijdens* een recreatieve rit. Dus niet in alle andere gvallen, ook niet wanneer je met je paard aan de hand loopt ofzo Verward
Nouja, vanavond komt onze verzekeringsmeneer toch, en dan wil ik toch al vragen of we nog een aparte WA verzekering moeten afsluiten, zal ik dit ook gelijk navragen. Als ie dat weet tenminste.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 15:28

Hoi Sandra K.
Als je dat vraagt ben ik erg benieuwd naar het antwoord. Ik denk dat er zeer veel mensen rond rijden zonder ruiterbewijs (incl. ik zei de gek) dus volgens mij is dat een beetje een kromme regel.
Schade door je paard aan dere valt volgens mij onder WA. Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 17:03

Het hele ruiterbewijs is krom, als ik daar eenmaal over begin... Lips are sealed Lips are sealed
Ik heb het trouwens ook niet. Het wordt wel errug offtopic zo, maar zodra ik meer weet over die WA verzekering hoor je het.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-01 18:13

ja, we gaan inderdaad heel erg of-topic, dus ik hoor nog steeds graag de meningen van een ieder over de optomingen.
Krijg je bv. meer verzameling door shanks??

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers