[Volg] dam het springpaard goes western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

[Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:13

Hoi allemaal!

Misschien kennen jullie mij al van mijn vorige topic met Dam, waarin we ooit hoopte een B proef te gaan rijden. Dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, want we rijden nu western :) .
In overleg met een moderator start ik daarom een nieuw topic, waarin ik updates ga plaatsen over dam zijn omscholing en leerproces in het western.

Dam is een 14 jarige kwpner. Hij is ooit in het z uitgebracht in het springen en ik heb hem gekocht als recreatiepaard.

Dit zijn wij
Afbeelding


We hebben nu twee keer een wedstrijd mee gedaan (zonder punten, de spanning bij ons beide is nog erg hoog, daarom rijden we ook zoveel mogelijk wedstrijden mee om daar overheen te komen :) )

Dam en ik rijden uiteraard gewoon vooral veel standaard oefeningen zoals 8tjes, bochten, overgangen, voltes en buigoefeningen zoals sb en wijken. Maar we vinden vooral trail leuk om te doen, en daar willen we uiteindelijk ook onze wedstrijden succesvol in rijden.

We zijn uiteraard nog beginners, samen overgegaan naar het Western en zijn samen nog volop aan het oefenen onder begeleiding.

Wat foto's om ons voor te stellen :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fenijro_tani op 24-03-22 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: (volg) dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:15

Afgelopen dinsdag heeft dam voor het eerst een in hand trail les gehad, dat deed ik al met mijn mini en ik vroeg me af wat hij er van zou vinden. Maar hij was echt een engel. Heel vrolijk en werkwillig :)

Verder heb ik gisteren wat showmanship gedaan omdat ik wat meer in de hand met hem wil doen.

Vandaag was de planning om te rijden. Helaas liep dat niet zoals gepland. Meneer heeft gerold in de paddock, en is daarbij met zijn been in het schrikdraad gekomen waardoor hij een flinke jaap heeft op zijn been. Arm paard. Gelukkig niet kreupel, we koelen en stappen nu twee maal daags.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:22

Wat leuk dat je met een springpaard de western kant op gaat :j Ik volg jullie graag :)

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:00

Super leuk!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:19

Wat leuk dat je dit gaat doen. Dit topic komt voor mij als geroepen haha. Ik ben benieuwd naar de progress en ik volg mee :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:04

Achterom schreef:
Wat leuk dat je met een springpaard de western kant op gaat :j Ik volg jullie graag :)

Dankje! Wat leuk :)


troi schreef:
Super leuk!

Bedankt!


Gitana schreef:
Wat leuk dat je dit gaat doen. Dit topic komt voor mij als geroepen haha. Ik ben benieuwd naar de progress en ik volg mee :)

Dankje! Ben je ook bezig met de omscholing? Ik hoor het graag :)

Vandaag heb ik mijn wedstrijd foto's terug gekregen, die wil ik met jullie delen :)

Brug:

Afbeelding

Pick up:

Afbeelding

Draf balken:

Afbeelding

L:

Afbeelding

Box:

Afbeelding


Zoals ik zei reden we niet voor punten maar voor ervaring, en ik ben heel blij om deze relaxte foto's te zien!

Dam zijn been ziet er steeds beter uit. Vandaag weer gestapt en gekoeld.
Gisteren:

Afbeelding

Vandaag:

Afbeelding

We wandelen rustig door!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:09

Wat zijn jullie een leuke combinatie! Ik volg ook!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:10

Kimmsel schreef:
Wat zijn jullie een leuke combinatie! Ik volg ook!

Bedankt! Wat leuk :)

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:11

Leuk!! Ik volg ook!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:13

Wat leuk! Ik herken de bak :-)

Ik lees mee!

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:18

Wat leuk!

Hoe komt het dat je bedacht om je paard te laten omscholen naar western? Ben ik wel benieuwd naar.
En hoe bevalt het paard het tot nu toe. Het is toch wel heel anders rijden dan engels.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:53

maj0 schreef:
Wat leuk!

Hoe komt het dat je bedacht om je paard te laten omscholen naar western? Ben ik wel benieuwd naar.
En hoe bevalt het paard het tot nu toe. Het is toch wel heel anders rijden dan engels.

Welnee, het is allebei gewoon paardrijden!

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:01

Nou ja maar in de zin van door zitten bij western langere teugel

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 00:07

Gerliev schreef:
Leuk!! Ik volg ook!

Bedankt! Wat leuk :)


swartbeessie schreef:
Wat leuk! Ik herken de bak :-)

Ik lees mee!

Ook westernruiter? Leuk!


maj0 schreef:
Wat leuk!

Hoe komt het dat je bedacht om je paard te laten omscholen naar western? Ben ik wel benieuwd naar.
En hoe bevalt het paard het tot nu toe. Het is toch wel heel anders rijden dan engels.

Bedankt!
Ik heb een mini waar ik mee men, vorig jaar heb ik met haar nadat ik online de in hand onderdelen heb leren kennen met haar een les gevolgd. Vooral de in hand trail vond ik heel leuk met haar, en heb toen een trail lesje gedaan met mijn paard om te kijken of hij het ook wat vond. Vervolgens hebben we steeds meer lessen gevolgd (vooral rijtechnisch om hem soepeler te krijgen) waarin ik de andere manier van rijden echt wel heel interessant vond. Op gegeven moment reed ik hem eigenlijk volledig western behalve dat ik nog wel mijn dressuur zadel had.
Toen die niet meer paste heb ik tijdelijk een (western) leenzadel gehad, en toen maar die van mezelf aangeschaft :') .
Dus eigenlijk heel geleidelijk van een proef lesje voor de grap, en rijtechnisch verbeteren naar helemaal verkocht en om :)
Het bevalt dam heel goed, hij is nog nooit zo lekker los in zijn lijf geweest en vrolijk om mee te rijden.

Vooral in de trail onderdelen, die hebben toch echt wel mijn hart gestolen.


Achterom schreef:
maj0 schreef:
Wat leuk!

Hoe komt het dat je bedacht om je paard te laten omscholen naar western? Ben ik wel benieuwd naar.
En hoe bevalt het paard het tot nu toe. Het is toch wel heel anders rijden dan engels.

Welnee, het is allebei gewoon paardrijden!



Het is inderdaad allebei paardrijden, maar ik merk toch dat ik nu bijvoorbeeld veel meer van de bak gebruik, ik ben anders gaan trainen en ook anders geworden in het omgaan met mijn paard. Ik merk in dressuur dat wij vooral bezig waren met de contact teugel, en ik nu meer rijd op pressure and release. Ook met benen en zit.
Waar ik hem eerst met elke stap naar voren moest drijven met mijn benen en zit heb moet hij nu op zijn eigen benen lopen. Teugelcontact ook zo, tuurlijk loopt hij niet op een losse teugel maar als het goed is dan krijgt hij ook wel een hoop ruimte.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 00:09

maj0 schreef:
Nou ja maar in de zin van door zitten bij western langere teugel

Wij rijden ook vaak licht, vooral als we tempo wisselingen rijden en voorwaarts willen :)
Mijn teugel is niet standaard lang, de lange teugel die je ziet in de hogere wedstrijden kost jaren training waar wij niet zijn :) het is losser, maar wanneer nodig trainen wij ook zeker met contact teugel. Pas wanneer hij zichzelf goed draagt krijgt hij een lossere teugel die mee beweegt, en waar nodig ook weer meer opgepakt wordt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:11

fenijro_tani schreef:
Dankje! Ben je ook bezig met de omscholing? Ik hoor het graag :)

Wat heb je een mooie wedstrijdfoto's! Ziet er goed uit :)

Ik ben zelf niet bezig met een omscholing, mijn merrie is hoogdrachtig en nog niet beleerd :o
Maar ik vind het wel heel interessant, heb de laatste weken veel met het idee gespeeld om de western kant op te gaan. Ik was al wat op zoek naar ervaringen en topics, vandaar kwam deze als geroepen, dus superleuk :D

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:04

fenijro_tani schreef:
Achterom schreef:

Welnee, het is allebei gewoon paardrijden!



Het is inderdaad allebei paardrijden, maar ik merk toch dat ik nu bijvoorbeeld veel meer van de bak gebruik, ik ben anders gaan trainen en ook anders geworden in het omgaan met mijn paard. Ik merk in dressuur dat wij vooral bezig waren met de contact teugel, en ik nu meer rijd op pressure and release. Ook met benen en zit.
Waar ik hem eerst met elke stap naar voren moest drijven met mijn benen en zit heb moet hij nu op zijn eigen benen lopen. Teugelcontact ook zo, tuurlijk loopt hij niet op een losse teugel maar als het goed is dan krijgt hij ook wel een hoop ruimte.

De uitwerking is anders, dat klopt. Ik heb op dit moment een bijrijder voor mijn oudste paard die eigenlijk alleen op de manege gereden heeft, voor haar is het toch wel een beetje een omschakeling. Maar rijden met pressure and release wordt toch ook in de dressuur steeds algemener? En niet meer drijven bij iedere stap?
Ik moet zeggen dat ik de manier van omgaan met het paard in eerste instantie ook prettiger vond ogen, logischer ook. Dat was voor mij een van de redenen om over te stappen destijds :j Maar ondertussen zie ik op dat vlak ook bij de dressuur- en springruiters soms wel wat veranderingen. Het gaat langzaam, dat wel :j

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 11:16

Gitana schreef:
fenijro_tani schreef:
Dankje! Ben je ook bezig met de omscholing? Ik hoor het graag :)

Wat heb je een mooie wedstrijdfoto's! Ziet er goed uit :)

Ik ben zelf niet bezig met een omscholing, mijn merrie is hoogdrachtig en nog niet beleerd :o
Maar ik vind het wel heel interessant, heb de laatste weken veel met het idee gespeeld om de western kant op te gaan. Ik was al wat op zoek naar ervaringen en topics, vandaar kwam deze als geroepen, dus superleuk :D

Dankje! Ben heel blij met de fotos :)

Ahh wat leuk, gefeliciteerd alvast!
Ik kan het zeker aanraden. Stel gerust vragen wanneer je ze hebt :) als ik ze niet kan beantwoorden zal er vast wel iemand anders hier zijn!


Achterom"
[quote="fenijro_tani schreef:
Achterom schreef:

Welnee, het is allebei gewoon paardrijden!



Het is inderdaad allebei paardrijden, maar ik merk toch dat ik nu bijvoorbeeld veel meer van de bak gebruik, ik ben anders gaan trainen en ook anders geworden in het omgaan met mijn paard. Ik merk in dressuur dat wij vooral bezig waren met de contact teugel, en ik nu meer rijd op pressure and release. Ook met benen en zit.
Waar ik hem eerst met elke stap naar voren moest drijven met mijn benen en zit heb moet hij nu op zijn eigen benen lopen. Teugelcontact ook zo, tuurlijk loopt hij niet op een losse teugel maar als het goed is dan krijgt hij ook wel een hoop ruimte.

De uitwerking is anders, dat klopt. Ik heb op dit moment een bijrijder voor mijn oudste paard die eigenlijk alleen op de manege gereden heeft, voor haar is het toch wel een beetje een omschakeling. Maar rijden met pressure and release wordt toch ook in de dressuur steeds algemener? En niet meer drijven bij iedere stap?
Ik moet zeggen dat ik de manier van omgaan met het paard in eerste instantie ook prettiger vond ogen, logischer ook. Dat was voor mij een van de redenen om over te stappen destijds :j Maar ondertussen zie ik op dat vlak ook bij de dressuur- en springruiters soms wel wat veranderingen. Het gaat langzaam, dat wel :j[/quote]

Pressure and release wordt inderdaad steeds normaler in dressuur, al heb ik bij meerdere instructeurs gelest die mijn paard voorwaartser wilden zien lopen, die moest ik blijven aansporen om een nette draf te krijgen. Nu hebben we zijn basis jog gevonden, en die ligt gewoon onder het tempo wat we al die tijd hebben geprobeerd te bereiken. Misschien heb ik geen passende instructeurs gehad hoor, vond het ook nooit leuk om dressuur te rijden :+
Nu moet hij natuurlijk wel voorwaartse drang blijven houden, maar hij showt niet uit zichzelf en dat hoeft ook niet van mij. Wanneer ik hem eerst bij elke stap voorwaarts dreef kregen we wel meer beenactie om het zo maar te zeggen, maar dat was feitelijk gewoon zijn middendraf.

Nu moet ik zeggen dat ik het wel prettig vind dat zijn basis tempo lager ligt, dan komen we beter uit in onze trail obstakels want hij is natuurlijk wel wat groter dan de standaard quarter en Paint.

Ik vind overigens de mensen ook veel leuker. Ik heb niks tegen mensen die dressuur wedstrijden rijden maar de sfeer op de Wran wedstrijden vind ik wel vele malen gezelliger.

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:06

Dankje voor je uitleg!

Vind het heel interessant om te lezen. Dus ik ga lekker mee volgen.

Hier ook wel eens overgehad om om te scholen naar western maar uit eindelijk niet gedaan, nu is het niet meer echt aan de orde.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 23:22

maj0 schreef:
Dankje voor je uitleg!

Vind het heel interessant om te lezen. Dus ik ga lekker mee volgen.

Hier ook wel eens overgehad om om te scholen naar western maar uit eindelijk niet gedaan, nu is het niet meer echt aan de orde.

Geen probleem!
Wat leuk dat je blijft meelezen :)
Jammer, wel een heel knap paard in je profiel zeg!

Vandaag heb ik weer voor het eerst op dammie gereden sinds zijn been in het draad kwam. Gelukkig heeft hij al die tijd niet kreupel gelopen. Vandaag hebben we gestapt en kort gedraafd onder het zadel, en dat ging goed! Daarna lang uitgestapt en nog over het harde gewandeld voor zijn been. Afsluiten met een coldpack en klaar voor de dag :) .

Hij was weer enorm braaf! Ookal heeft hij nu al een week alleen gestapt aan de hand geen stap verkeerd vandaag, echt een engeltje zo rustig :D
Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 07:47

Hier ook een springpaard wat western loopt. Betekent in ons geval niet dat er alleen western gereden wordt, mijn paard niet laten springen betekent dat ze ook niet gelukkig wordt, dus we springen zeker nog wel af en toe. Mijn Engelse zadels heb ik ook nog en worden ook nog gebruikt zo nu en dan.

Springpaarden kunnen ook veelzijdig zijn gelukkig :D

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:38

fenijro_tani schreef:
maj0 schreef:
Dankje voor je uitleg!

Vind het heel interessant om te lezen. Dus ik ga lekker mee volgen.

Hier ook wel eens overgehad om om te scholen naar western maar uit eindelijk niet gedaan, nu is het niet meer echt aan de orde.

Geen probleem!
Wat leuk dat je blijft meelezen :)
Jammer, wel een heel knap paard in je profiel zeg!

Vandaag heb ik weer voor het eerst op dammie gereden sinds zijn been in het draad kwam. Gelukkig heeft hij al die tijd niet kreupel gelopen. Vandaag hebben we gestapt en kort gedraafd onder het zadel, en dat ging goed! Daarna lang uitgestapt en nog over het harde gewandeld voor zijn been. Afsluiten met een coldpack en klaar voor de dag :) .

Hij was weer enorm braaf! Ookal heeft hij nu al een week alleen gestapt aan de hand geen stap verkeerd vandaag, echt een engeltje zo rustig :D
[ [url=m/gcN62Q.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dankje! Ben ook nog steeds heel blij met haar. Alleen wegens wat lichamelijke klachten (van ons beide) staat het rijden op een heeeeel laag pitje.

Wat fijn dat Dam zo braaf is! Heerlijk die springpaarden he ze kunnen zo relaxt zijn!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 18:59

maj0 schreef:
fenijro_tani schreef:
[quote="maj0"
Dankje voor je uitleg!

Vind het heel interessant om te lezen. Dus ik ga lekker mee volgen.

Hier ook wel eens overgehad om om te scholen naar western maar uit eindelijk niet gedaan, nu is het niet meer echt aan de orde.

Geen probleem!
Wat leuk dat je blijft meelezen :)
Jammer, wel een heel knap paard in je profiel zeg!

Vandaag heb ik weer voor het eerst op dammie gereden sinds zijn been in het draad kwam. Gelukkig heeft hij al die tijd niet kreupel gelopen. Vandaag hebben we gestapt en kort gedraafd onder het zadel, en dat ging goed! Daarna lang uitgestapt en nog over het harde gewandeld voor zijn been. Afsluiten met een coldpack en klaar voor de dag :) .

Hij was weer enorm braaf! Ookal heeft hij nu al een week alleen gestapt aan de hand geen stap verkeerd vandaag, echt een engeltje zo rustig :D
[ [url=m/gcN62Q.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dankje! Ben ook nog steeds heel blij met haar. Alleen wegens wat lichamelijke klachten (van ons beide) staat het rijden op een heeeeel laag pitje.

Wat fijn dat Dam zo braaf is! Heerlijk die springpaarden he ze kunnen zo relaxt zijn![/quote]
Ah dat is jammer, wel fijn dat je nog zo van haar kan genieten!

Ja enorm, ben zo blij met hem en hoe hij is. Vandaag hebben we weer gestapt en gedraafd onder het zadel, een stalgenootje had hulp nodig want haar paard wordt druk in de pleasure als ze ingehaald wordt, dus we hebben vandaag de hele tijd mijn stalgenootje ingehaald zodat ze kon oefenen om de rust te bewaren. Meneer vond het wel prima, zou zo in de carrousel kunnen :o

miereneter

Berichten: 2529
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [Volg] dam het springpaard goes western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:31

Wat leuk dat jullie western zijn gaan rijden, ik volg ook graag mee. Ben net begonnen mijn jonkie western te beleren. Voor mij relatief nieuw, maar had een western gereden bijrijdpaard en dat beviel me enorm. Ik heb er begeleiding bij, eigenlijk traint de trainer mij om mijn paard te trainen :Y)

Bij jullie ziet het er mooi en vriendelijk uit. Leuk, zo'n spring-krachtpatser in de western. Fijn dat het weer beter gaat met zijn been en dat je weer kunt rijden.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 19:42

miereneter schreef:
Wat leuk dat jullie western zijn gaan rijden, ik volg ook graag mee. Ben net begonnen mijn jonkie western te beleren. Voor mij relatief nieuw, maar had een western gereden bijrijdpaard en dat beviel me enorm. Ik heb er begeleiding bij, eigenlijk traint de trainer mij om mijn paard te trainen :Y)

Bij jullie ziet het er mooi en vriendelijk uit. Leuk, zo'n spring-krachtpatser in de western. Fijn dat het weer beter gaat met zijn been en dat je weer kunt rijden.

Wat leuk dat je volgt!
Een hele mooie Arabier zie ik in de profiel, wat een leuk paard!
Dat ken ik heel goed, mijn instructice traint mij ook meer dan mijn paard haha. Wanneer iets niet goed gaat zegt ze hoe ik het anders moet rijden, en ineens lukt het wel :) . Gelukkig heb ik een fijne instructrice en een geduldig paard, want hij is een stuk slimmer als dat ik ben.

Bedankt, probeer hem zo vriendelijk mogelijk te rijden. Je zal altijd blijven zien dat hij kwpner is, maar ik vind het ook wel weer wat hebben :') zou zelf geen dressuur gefokt paard willen hebben, maar deze springer vindt het western wel erg leuk. Al weet ik niet of een volgende paard weer een kwpner zou worden, moet zeggen dat ik wat kleiner toch wel begin te waarderen 8-)