Is dit te vroeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Is dit te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 23:16

Nou zoals ik al een keer vertelt had heeft Blacky hoefbevangenheid.
Heb hem elke dag gewoon zijn medicijnen gegeven en gekoelt.
Vrijdag was ik daar en hij was kei vrolijk. Deed zijn halster aan en wilde gewoon rustig lopen. Hij begon dus te draven, ben ik heel blij mee natuurlijk Haha!
Heb hem toen heel even gelongeerd, allemaal bokken en steigeren.
Maar was het niet te vroeg om al te longeren? Hij heeft het ongeveer 2 weken maar begon uit zich zelf te rennen, dus ik neem aan dat ie niet zoveel pijn meer heeft.
Ik wil hem nu weer elke dag longeren en over een tijdje weer gaan rijden.
Maar is dat longeren niet al te vroeg? Ik bedoel dus gewoon aan het halster wat rondjes draven en galop. Ik ben bang dat ie het weer terug krijgt als ik het doe.
Weten jullie het??

Kisss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:28

ik zou zeker niet iedere dag gaan longeren!

ga er eens wat mee wandelen, en 3x per week heel even longeren, rustig wat stappen&draven, volgende week eventueel een galopje!

het is heel fijn dat hij uit zichzelf weer gaat rennen, maar dat kan ook door het koude weer komen, en niet alleen omdat hij helemaal geen pijn meer heeft.

doe lekker rustig aan!al duurt het nog een maand of langer voor je weer kan rijden, dat maakt toch niet uit?!als je nu te snel vanalles gaat doen en het wordt weer erger, dan heb je heel erg veel spijt dat je niet iets rustiger hebt gedaan!

dus rustig kleine stukjes wandelen, bouw dat langzaam op naar wat langere stukjes, ga af en toe longeren, alleen wat stappen&draven, bouw het rustig op, dan heb je er meer plezier van!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 23:33

Renske20 schreef:
ik zou zeker niet iedere dag gaan longeren!

ga er eens wat mee wandelen, en 3x per week heel even longeren, rustig wat stappen&draven, volgende week eventueel een galopje!

het is heel fijn dat hij uit zichzelf weer gaat rennen, maar dat kan ook door het koude weer komen, en niet alleen omdat hij helemaal geen pijn meer heeft.

doe lekker rustig aan!al duurt het nog een maand of langer voor je weer kan rijden, dat maakt toch niet uit?!als je nu te snel vanalles gaat doen en het wordt weer erger, dan heb je heel erg veel spijt dat je niet iets rustiger hebt gedaan!

dus rustig kleine stukjes wandelen, bouw dat langzaam op naar wat langere stukjes, ga af en toe longeren, alleen wat stappen&draven, bouw het rustig op, dan heb je er meer plezier van!!


Bedankt !!
Weet niet of het door het koude weer komt, hij zag er wel vrolijk uit..dus daarom dacht ik dat.
Rijden vind ik geen probleem, al kan ik een jaar lang niet op hem rijden. Vind het verzorgen van nu ook leuk.
Ik kan het bijv. ook zo doen:
Maandag: even longeren
Dinsdag: gewoon wandelen
Woensdag: longeren
Donderdag: wandelen
Vrijdags kan ik er niet heen omdat ik dan half 5 pas thuis ben uit school en daarna moet eten en dan ga ik naar mijn vriend.
Op de weg stappen lijkt me nog niet zo'n slim idee... Scheve mond

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:35

ik zou het maar even met je veearts overleggen.
een hoefbevangen paard moet vaak voor langere tijd in stal blijven, 5 min. buiten wandelen voor de bloedsomloop.
dat een paard zich beter voelt wil jammer genoeg nog niet zeggen dat het echt beter is.meestal krijg je van de veearts ook kalmeringsmiddelen mee om het paard wat rustig te houden, want na een paar dagen medicijnen gaat het paard zich beter voelen en dus zich zo gedragen.
maar nu is het juist van belang dat ie zich rustig houd, 1 verkeerde stap en het hoefbeen kan kantelen.
waarschijnlijk voelt hij/zij zich nu alleen maar beter door de pijnstillers.

in iedergeval succes ermee, en overleg met je veearts wat je het beste kan doen,

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 23:38

western schreef:
ik zou het maar even met je veearts overleggen.
een hoefbevangen paard moet vaak voor langere tijd in stal blijven, 5 min. buiten wandelen voor de bloedsomloop.
dat een paard zich beter voelt wil jammer genoeg nog niet zeggen dat het echt beter is.meestal krijg je van de veearts ook kalmeringsmiddelen mee om het paard wat rustig te houden, want na een paar dagen medicijnen gaat het paard zich beter voelen en dus zich zo gedragen.
maar nu is het juist van belang dat ie zich rustig houd, 1 verkeerde stap en het hoefbeen kan kantelen.
waarschijnlijk voelt hij/zij zich nu alleen maar beter door de pijnstillers.

in iedergeval succes ermee, en overleg met je veearts wat je het beste kan doen,


Tsja...ik ben niet de hele dag bij hem dus kan hem niet altijd stil houden. Hij staat namelijk altijd in de wei. Het is ook me verzorgpony.
Anders zal ik het morgen met de eigenaar overleggen....

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:45

let je er wel op dat
als je wel weer gaat beginnen met werken
dat de grond ( in de wei) aan het bevriezen is
en dus erg ongelijk en hard word
en ik zou idd met de VA overleggen

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:47

ik heb je nog een PBtje gestuurd

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 01:42

Kan hij helemaal niet op stal? Een bevroren wei lijkt mij namelijk geen pretje met een hoefbevangen paard. Voor zo'n paard is rust echt heel belangrijk. Hij heeft na een paar dagen door de pijnstillers geen of minder pijn, wat niet wil zeggen dat er ook iets verbeterd is... En een gekanteld hoefbeen is einde verhaal.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 11:45

Supertje schreef:
Kan hij helemaal niet op stal? Een bevroren wei lijkt mij namelijk geen pretje met een hoefbevangen paard. Voor zo'n paard is rust echt heel belangrijk. Hij heeft na een paar dagen door de pijnstillers geen of minder pijn, wat niet wil zeggen dat er ook iets verbeterd is... En een gekanteld hoefbeen is einde verhaal.


Wat gebeurd er precies met een gekanteld hoefbeen?
En is het altijd zo dat ze dan een spuitje krijgen of hebben ze nog een kleine kans?
Hij kan nooit op stal.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:47

Zolang je paardje nog behandeld wordt zou ik het geven van beweging op aanraden van de DA doen. Die weet hoe ernstig de hoefbevangenheid was. Dat hij uit zichzelf weer gaat draven kan een teken zijn dat het beter gaat maar het kan ook zeker door de pijnstillers of het weer komen. Het betekent niet dat hij beter is..

Het hoefbeen is driehoekig van vorm, met een wat langere punt. De hoef wordt hier omheen gevormd. Normaal wordt het hoefbeen door het hoorn op z'n plek gehouden. Door hoefbevangenheid gaat de verbinding tussen hoef en hoefbeen kapot. Hierdoor kan het hoefbeen gaan kantelen en verzakken omdat er pezen (voor het buigen en strekken van het been) aan trekken (door het bewegen van het been) en door de zwaartekracht.
Door het verplaatsen van het hoefbeen kan de punt ervan door de zool van de hoef gaan prikken.
Vaak kan met alleen een gekanteld hoefbeen met aangepast beslag en beweging een paard nog lang leven. Wanneer het hoefbeen ook verzakt is dan is het meestal einde verhaal.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 16:02

Bedankt!! gebeurd het meestal dat het hoefbeen zakt? of komt dat maar weinig voor?

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Donnatella, Nouvel, wisja, xSannee en 27 bezoekers