waarom...hulpteugels e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

waarom...hulpteugels e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:17

Waarom word er zo snel naar hulpteugels, scherpe bitten enz. gegrepen als een paard sterk is, of niet helemaal loopt waar gewenst is?
Zou het misschien aan de cominatie kunnen liggen ipv aan het paard?
waarom zijn het ook altijd dezelfde ruiters die ze wel of niet nodig hebben of aan raden?

Dit bericht is zonder mensen aan te vallen of te willen kwetsen.
Maar ik vraag het me gewoon af.

Eigenlijk omdat tegenwoordig de meeste rijtechinische berichten opgelost lijken te worden met hulpteugels, scherpe bitten enz.
geduld is er niet meer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-02 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:25

Andere vraag: Waar zijn de goede instructeurs? cq. de wil om gebruik te maken van hun diensten.

Ik heb ook een tijdje met een hulpteugel gereden, maar wel onder begeleiding en op een dusdanige manier dat het paard er sterk door verbeterd is en nu gewoon met het simpelste van het simpelste qua leer- en ijzerwerk prima te rijden is. Op die manier is er IMO niets mis met het gebruik van hulpmiddelen. Dan zijn het ook HULPmiddelen, geen DWANGmiddelen.
Het gevaar schuilt in het zelf experimenteren door onbekwame lieden zonder goede begeleiding.

Nulla tenaci invia est via

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:26

Toen ik Tos kocht was hij super sterk in zijn mond, heb hem 5 maanden met een gebroken trens gereden en was niks mee te beginnen, na 5 maanden heb ik 1,5 maand met enkel een dressuurstang gereden, daarna ongebroken watertrens en nu rij ik meestal met die ongebroken trens, maar als ik alleen in de bak rij, rij ik met de gebroken, en ik ben blij dat ik toen ff de stang heb gebruikt, anders had ik Tos waarschijnljk verkocht met het idee: te sterk in zijn mond.

Maar bv op de club, waar een pas ingereden pony met een stiek wordt gereden, omdat ze hem niet aan de teugel krijgen... Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:27

Het valt mij op dat het bij veel mensen alleen om die krul in die hals draait...

Ik vind dat hulpteugels om mee te longeren zijn en niet om mee te rijden, maar dat is mijn mening.

Als je een probleem met je paard hebt ligt het 9 van de 10 keer aan de ruiter of er is iets medisch met het paard aan de hand. De meeste ruiters geven wel hun paard de schuld en zo komt de hulpteugel aan de orde, ze kijken niet verder dan hun neus lang is, een paard dat niet "in de krul" loopt loopt immers voor geen meter.

En wat dat bit betreft... ik rijd juist altijd met bitten die zo zacht mogelijk zijn voor Flair, ik heb namelijk geen superstille hand en het zou zo oneerlijk tegenover Flair zijn als ik met een scherp bit zou rijden. Nou heb ik ook een pony met een gevoelige mond en daarom ook dat zachte bit.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:35

Flair, over medische kwesties, ik heb dus een probleem dat je medisch zou kunnen noemen op weten te lossen mbv een hulpteugel, maar wel dmv gedoseerd en correct gebruikt en onder goede begeleiding. Het voert wat ver om hier helemaal uit de doeken te doen wat er aan de hand was, maar ik weet heel zeker dat het gebruikte hulpmiddel ook echt geholpen heeft!
Ik zie het niet zo zwart/wit, niet alle hulpstukken zijn per definitie slecht, ze worden alleen helaas wel vaak verkeerd gebruikt. Het spreekwoordelijke scheermes in de handen van een aap en dat is een slechte zaak. Niet de hulpmiddelen zijn fout, de fout ligt bij de gebruiker ervan en vaak ook aan het gebrek aan begeleiding bij het gebruik.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:39

iedereen weet dat ik absoluut geen voorstander ben van die "hulp"middelen.
Ik zie ze allemaal als dwang.
En wel om de simpele reden dat een paard niet met zijn hoofd kan lopen waar de ruiter dat makkelijk acht.

En ik heb gelukkig een instructrice(s) die me overal doorheen loodsen zonder hulpteugels e.d.
En ik zal zeggen, daar leer je veel van.
het duurt misschien langer, maar dat is het mij enorm waard.

maar ik ben benieuwd naar nog meer meningen van anderen.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:43

runningkawa schreef:
En wel om de simpele reden dat een paard niet met zijn hoofd kan lopen waar de ruiter dat makkelijk acht.


Die zin begrijp ik niet. Kun je die misschien toelichten?

Een paard kan toch juist WEL daar lopen waar de ruiter het goed acht? (En bij verkeerd gebruik zelfs uitsluitend en alleen daar)

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:46

idd wazig geschreven Lachen

je doet een slof (of dergelijke) aan omdat b.v het paard zijn hoofd omhoog gooit.
Dit kan hij dus met de slof niet meer.
Dus dwing je hem in een positie.
Voor mij de reden om een hulpteugel dus eerder dwangteugel te noemen Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:47

runningkawa schreef:
Waarom word er zo snel naar hulpteugels, scherpe bitten enz. gegrepen als een paard sterk is, of niet helemaal loopt waar gewenst is?
omdat het makkelijker de oplossing extern te zoeken is dan intern. of de oplossing ook echt gevonden wordt is een 2e.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 08-12-02 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:50

Duidelijk Haha!
Gelukkig zitten er tussen een sterrenkijker een beetje begrenzen zodat er nog heel wat ruimte over blijft of 'm met z'n kin op de borst trekken en helemaal klem zetten nogal wat gradaties.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:50

Juist SP dat bedoel ik nou.
het is het verstoppen van het probleem, maar een oplossing is het niet.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

je moet het probleem zoeken, de oorzaak er van, en de oorzaak oplossen

niet het probleem... maar de oorzaak...
het probleem kun je alleen verhelpen.... (in dit geval met een hulpteugel...)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

Maar Margreet, als hij al niet sterre kijkt, dan ben je toch al half weg?
Dus dan is een slof toch helemaal niet nodig.
De rest komt wel een keer.
Alleen zijn de mensen in dit tijdperk met alles zo gehaast.
helaas dus ook met dieren.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

ik gebruik geen hulpmiddelen als het niet nodig is, ik rij verschillende paarden, allemaal op een simpele bustrens
als er iets niet meteen goedgaat, los ik het met mn instructuer op, of bv met mn moeders paard, dan los ik het zelf op dmv bepaalde oefeningen enz

er is alleen 1uitzondering, en dat is Quentin, die wrdt gewoon leterlijk levensgevaarlijk als hij de kans krijgt.

wanneer ik hem met alleen een gewoon bit niet ontspannen kan laten lopen, dus vwnw, goed aan t been en goed door de rug, achterhand er onder, dan gaat hij alle mogelijke dingen doen om onder t werk uit te komen, dan moet ik hem voor zijn, dat lukt niet altijd met alleen mn benen of zweep of met n gewoon bit, als hij dat vastpakt, en hij gaat omhoog, dan lig ik eronder, dat is nu 2x gebeurt en dat is meer dan genoeg!!

ik pak alleen een ander bit, rubber D-trens ipv gewone D-trens als hij last krijgt van het kloofje in zn ond(wat ie al jaren heeft, al voor ik hem kocht)

maar wanneer hij al enige dagen met zn hoofd in de lucht, rug weggedrukt en op de voorhand loopt, dan is dat bijzonder slecht voor hem, dan gaat hij in heel zn lijf vast zitten, scheef lopen met alle gevolgen van dien(steigeren&staken maar ook onregelmatig lopen ivm scheef lopen zonder ruggebruik, op de voorhand)

dan gebruik ik 1x een slofteugel, in overleg met mn instructeur, wat ik hier laatst vroeg was de inwerking van een ongebroken(rubber/kunststof)trens of dubbelgebroken bit, vergeleken met mijn gewone enkel gebroken D-trens

omdat hij nu steeds wat met zn hoofd gooit, en ik dus dacht dat het bit misschien in zn gehemelte prikte, dus voordat ik gelijk vanalles in zn mond han, wilde ik eerst weten wat andere bokkers er van vinden

en ik raad iemand nooit een scherper bit of hulpteugel aan!

maar wanneer het anders gevaarlijk wordt, of het paard echt slecht gaat lopen omdat hij zoals Q soms, hoofd in d lucht, rug weggedrukt enz, dan heb ik liever 1x een slof of eventueel ander bit, dan dat ik mn paard verpest, door op die manier te blijven rijden 'omdat ik hgeen hulpteugel/ander bit wil gebruiken'

maar dat is dus mijn mening

waar ik me overigens wel aan irriteer, is als je op een willekeurige manege komt, zijn er altijd verschillende meisjes, net een eigen pony of paard, dan moet die gelijk in de krul, lukt dat niet da scherper bit of hulpteugel eraa,m terwijl ze eigenlijk zelf amper kunnen rijdne, maar ja ze reden wel in de gevorderde leshoor voor ze een eigen pony/paard kregen.....maar ja dat is niet te vergelijkenmet een eigen paard!
daar weet ik zelf alles van!

reed op alle moeilijke paarden&nieuwe paarden&pony's voor ik destiny kreeg, maar heb pas leren rijden met destiny, en nu met Quentin weet ik dat ik nog lang niet echt goed kan rijden!!

mijn instructeur is overigens ook niet zo dat hij snel ander bit of hulpteugel aanraadt, maar hij vind wel dat Q beter 1x met slof kan worden gereden, dan een week lang onregelmatig lopen en steigeren, voor hij weer fatsoenlijk loopt, en dat ben ik helemaal met hem eens!

en als ik met slof rijdt, trek ik hem niet naar beneden, maar zodra hij dan zn hoofd in de lucht gooit pak ik de slof erbij, verder hangt hij los!
en ook met de slof rij ik zijn achterhand er goed bij!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:57

runningkawa schreef:
idd wazig geschreven Lachen

je doet een slof (of dergelijke) aan omdat b.v het paard zijn hoofd omhoog gooit.
Dit kan hij dus met de slof niet meer.
Dus dwing je hem in een positie.
Voor mij de reden om een hulpteugel dus eerder dwangteugel te noemen Lachen


ja hij wordt dan idd gedwongen, maar in mijn geval is het ook beter voor Q

als hij zo beroerd gaat lopen dat hij zelfs wat onregelmatig loopt, dan dwing ik hem liever 1x met zn hoofd wat lager te lopen dan dat ik er een week of 2 of een maand ofzo over doe voor hij normaal loopt, en dus steeds slechter&stijver gaat lopen, met alle gevolgen van dien!

en ik dwing hem liever met zn hoofd lager te lopen, dan dat hij mij dwingt hem 'af te slaan' omdat hij steeds op zn achterbenen staat!

maar bij groene paarden of 'verpeste' paarden gebruik ik absoluut geen hulpteugels!! alleen voor mn eigen veiligheid&het behoud van Quentin zn lichamelijke gezondheid gebruik ik in zn 'moeilijke periodes' een enkele keer een slof/ander bit

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:01

Tja goede vraag.
Ik rijd altijd met een zacht dubbelgebroken bit en pak alleen af en toe een martingaal of slof als ik naar buiten ga en mijn paard erg druk is.


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:34

RK, ik heb je een PB gestuurd hoe de situatie waar ik op doel in elkaar steekt, ik hoop dat je mijn standpunt dan wat beter begrijpt.
Ik rij op dit moment gewoon met een enkelgebroken bustrens en zweepje, meer niet, is ook niet nodig, en ik ben enorm blij dat we dat bereikt hebben. Het had ook anders kunnen gaan, namelijk helemaal niet meer rijden...

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:28

ik ben ook wel benieuwd naar het verloop van de situatie, eigenlijk.

Amor Vincit Omnia

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:33

ik vind het veel knapper om een paard goed te zien lopen zonder slof of ander hulpmiddel, zonder zweep of sporen.
ben het met je eens dat het rijtechnish opgelost moet worden, maar je moet ook aan je eigen veiligheid denken.
bv waarom ik bij de vurige ponys een martingaal omdoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:40

Wat is vurig?
Niet om jou aan te vallen hoor. Maar gewoon algemeen. Lachen

Wat de een vurig vind vind de andere gewoon.
Dus vandaar dat ik vroeg, verkeerde comi misschien?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:43

Ik ben eigenlijk ook tegen hulpteugels (jaja IK die faust met een slof rijdt...) , maar ik vind persoonlijk dat het soms niet anders gaat. Als ik zonder slof rijdt (en nogmaals , ik gebruik hem juist en eigenlijk een beetje als een Thiedeman) , gaat ie sterren kijken en heb ik absoluut niets over hem te zeggen. Op zich niet zo heel erg , maar faust is verschrikkelijk sterk!!
Mijn vriendin heeft een Arabiertje van 6jaartjes jong. Op zich een gemakkelijk paardje om te rijden , maar als ze een tik van de zweep krijgt of ze heeft geen zin steekt ze haar hoofd in de lucht en is er niks meer over te zeggen. Daarom rijdt ook zij met een slof , maar laat hem vrij los hangen (anders loopt ze toch op de voorhand) .

Als ik iets kan oplossen zonder hulpteugels , zal ik dat zeker doen. Maar soms gaat het niet anders (vind ik dan).

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:59

runningkawa schreef:
Wat is vurig?
Niet om jou aan te vallen hoor. Maar gewoon algemeen. Lachen

Wat de een vurig vind vind de andere gewoon.
Dus vandaar dat ik vroeg, verkeerde comi misschien?


als ze constant ertussenuit (willen) vliegen.
dus niet alleen beetje dribbelig ofzo Lachen
verkeerde combi zou kunnen, maar sommige paarden zijn gewoon zo erg fris van zichzelf!
en het zijn mijn eigen pony's/paarden niet, dus rijtechnisch zou 't moeilijk gaan.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:18

Ik ben dus ook iemand die liever niet met hulpteugels rijd. Maar afentoe moet ik wel aan mijn eigen veiligheid denken. Bij mijn pony is de rem nl regelmatig zoek, en ik weet dat dit een rijtechnisch probleem is . Ik heb ook les en op en op les werken we er ook hard aan! Omdat die rem dus ontbreekt rijd ik normaal gesproken buiten alleen in stap en heel soms draf, anders weet ik van te voren al dat meneer niet meer op mij let, en gewoon doorloopt als we moeten stoppen . De enige keer dat ik met hulpteugels heb gereden (slof, en onder begeleiding van mijn instructrice) was toen mijn pony tijdelijk ergens anders stond waar ik alleen in de bossen kon rijden, en misty geen weidegang had. Daarom wilde ik hem wel lekker kunnen laten galoperen als we gingen buitenrijden. Met slof ging het al een stuk beter, maar ik gebruikte hem ook alleen als er bijvoorbeeld een weg in zicht kwam, en ik dus flink moest remmen Scheve mond .
Ik heb er dus liever een slof aanhangen als dat we samen onder de auto komen Lips are sealed . Toen misty eenmaal weer thuis stond ging de slof er weer af, want ik vind het alleen maar onhandig zo'n ding en ik ben veelste bang dat hij erop gaat staan ofzo, aangezien ik mijn paardje het liefst met zijn neusje over de grond heb lopen Schijnheilig Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:36

runningkawa schreef:
1. Waarom word er zo snel naar hulpteugels, scherpe bitten enz. gegrepen als een paard sterk is, of niet helemaal loopt waar gewenst is?
2. Zou het misschien aan de combinatie kunnen liggen ipv aan het paard?
waarom zijn het ook altijd dezelfde ruiters die ze wel of niet nodig hebben of aan raden?
3. Tegenwoordig lijken de meeste rijtechinische berichten opgelost te worden met hulpteugels, scherpe bitten enz.
geduld is er niet meer?


1 + 2 + 3: Omdat tegenwoordig alles snel moet. Omdat de meeste ruiters nog steeds liever zeggen dat het een rotbok is en dat het aan het paard ligt ipv kritisch naar zichzelf te kijken. Omdat men tegenwoordig zonder kunde een paard koopt op het uiterlijk en de gangen, zonder te kijken naar karakter en temperament. Omdat het makkelijker is op korte termijn om je paard te dwingen ipv iets uit vrije wil voor elkaar te krijgen. Omdat goede instructie schaars en duur is en de huidige maatschappij al duur genoeg is. Omdat het nog steeds makkelijker is om met de vinger naar een ander te wijzen. Omdat wij bang kunnen zijn van dat paard maar er toch om geven en het ook niet op willen geven. Omdat een paard niet kan praten met de mens en daarom niet kan uitleggen wat wij fout doen.

"Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet!" Denk daar eens aan de volgende keer dat je je paard een knal geeft omdat hij op je tenen gaat staan en dat volgens jou expres doet,......

Ik hou hier maar op, anders ben ik over een uur nog aan het tiepen,.....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:02

Ik heb bram in het begin nooit met hulpteugel gereden. Wel met een scherper enkelgebroken trensje. Na een jaar ofzo wilde ik dat hij beter ging lopen. Hij wilde maar niet aan de teugel dus leek mij de slof een makkelijke oplossing. Daar heb ik hem bijna een half jaar mee gereden ( niet elke dag maar wel regelmatig). Toen ik naar de manege ging met hem reed ik altijd met een martingaal , soms met een thiedeman of met slof in de groepsles. Vooral s'winters ging ik er zonder hulpteugel niet op! Hij was anders zo dwars en dit was handiger, want hij liep zowieso dan met zijn hoofd omlaag en ik hoefde geen moeite te doen om hem aan de teugel te rijden. Ik luisterde ook niet naar mensen die zeiden dat het fout was. Hij liep toch, dus wat zeurden ze nou?

Nu ben ik inmiddels 3 1/2 jaar verder. Ik heb een hoop geleert in die tijd. Het intereseerd me nu niet meer OF hij aan de teugel loopt, als hij maar loopt zoals ik het wil (dus de figuren en het tempo). Ik rij hem nu met alleen een dubbelgebroken watertrensje en longeer hem enkel nog maar met hulpteugels. Alleen wanneer ik naar buiten ga doe ik er een martingaal aan, omdat hij zijn hoofd verticaal gooit, de teugels half over zijn oren vliegen en hij een galopje trekt zodat hij niet meer te houden is en soms via de weg gaat! Erg link! Ik heb een hoop geleert en grijp echt niet meer naar die dingen. Het is inderdaad ideaal dat ze lopen zoals jij wilt zonder er zelf moe van te worden, maar het geeft een veel beter gevoel als je eraf komt , je bent doodmoe maar hij heeft gelopen zoals jij het wilt ZONDER hulpteugels!!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers