Begeleiding zoeken, maar hoe dan????? (nieuw topic van eerde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:02

Dit onderwerp heb ik al ergens als reactie getikt, maar was zwaar off-topic, dus doe ik het hier effe dunnetjes over.
Mijn reactie was op een berichtje van Wimpy/Blaze, dat het vaak aan de begeleiding zou liggen, en dat je als beginner niet weet wat een goede instructeur is.

Komt 'ie:

Maar hoe weet ik nou (idd als beginner) wat een goede instructeur is? Is dat iemand die een leerling in no time showklaar kan maken? Of iemand die het leuk houdt voor leerling EN paard? En moet een instructeur per se z'n sporen in de sport verdiend hebben? Want dat zegt nog niks over z'n vermogen om kennis over te dragen.....


Waar ik dus best eens tegenaan zou KUNNEN gaan lopen (ben realistisch genoeg om dat in te zien) is dat ook niet alle instructeurs zullen willen lesgeven aan iemand met een niet-standaard-westernpaard zoals mijn Fjord, terwijl ik ook nog eens geen wedstrijdambities heb? Misschien hebben de Tinker en WPN-mensen hier daar ervaring mee???

Ik heb dus een tijdje les gehad van een instructrice, die ik tegenkwam toen we ons net voor het western begonnen te interesseren. Zij was de eerste en enige in onze omgeving die er mee bezig was, dus ik hing aan haar lippen. Dus begonnen we bij haar te lessen en ik werd weer steeds fanatieker.

TOT je dan iemand anders ziet rijden.... (paar weken terug, toen Jouke bij ons op stal kwam). Dan zie je ineens dat het ook anders kan dan op de manier die het je geleerd wordt.....

Momenteel rij ik niet fanatiek, omdat ik bang ben dat ik fouten in de basis erin rijd, die ik er later misschien niet meer goed uitkrijg.
Niet dat ik alles verkeerd geleerd heb hoor, ik wil niet met modder gooien naar m'n ex-instructrice, want ze heeft me ook dingen goed aangeleerd. De jog zit er mooi in (ben ik ook heel trots op, want zit er van nature bepaald niet in bij een Fjord) en ook de basis van het spinnen zit er na veel bloed, zweet en tranen in (basis verschilt van de wending om de achterhand, zoals we die in de dressuur maakten) en het binnenachterbeentje blijft keurig staan.

Maar nu loop ik dus tegen dingen aan als:
*hoe krijg ik dat "springen" uit de spinn?
*hoe wordt m'n stop beter? (ja, minder teugel en achterhand er beter onder, maar HOE dan???)
*"straffen" door achteruit te zetten, of juist absoluut niet?

Enzovoort enzovoort....

HOE vind ik een instructeur, die iemand met een niet-standaard-westernpaard wil begeleiden, die ook nog eens geen enkele wedstrijdambitie heeft??? Ik wil het gewoon op recreatief niveau zo goed mogelijk doen, en best eens een clinic ofzo rijden om eens te kijken hoe ik het doe in vergelijking met anderen, maar wedstrijden? No thanks!

WIE OH WIE gaat me de gouden tips geven???
(voor eventuele bijdehandjes: fjord verkopen en quarter kopen is GEEN optie *LOL* )

Grtz, Sonja




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-06-26 11:07 ]</font>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:07

je zou Cl@udia eens een PBtje kunnen sturen. Die geeft mij op mijn niet-standaard-westernpaard (Keigoed WesternPaard uit Nederland) les en begeleidt zowel mij als mijn paard en gaat ook in op de psychologie van het paard. Misschien kent zij adressen van andere trainers in Nederland die bij jouw wensen passen.
Suc6 met je speurtocht!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:13

Ik wil ook best proberen om wat van mijn kennis te spuien als je dat wilt. Ik heb ooit lesgegeven (paar jaar geleden), dus ik weet dat ik kennis wel kan overdragen. Ik vind dat ik op dit moment fijn les krijg en ik vind het leuk om het verder te vertellen aan geinteresseerden. Misschien kan ik je (jullie) alweer een eindje op we helpen.
En over dat springen in de spin. Gewoon blijven oefenen en dan zul je zien dat ze vanzelf steeds wat sneller gaat en dan misschien wel gaat springne. Niet alle paaarden gaan dit doen volgens mij hoor. En in een lichtere bak oefenen helpt ook...
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:33

Nee, het "springen" is juist veel te extreem bij Milena! Ze stuitert echt, maar je weet dat ik in die megazware bak gewoon niet vooruit kan, ze graaft zich in.....

Maar als je na dit weekeinde eens tijd voor me hebt... Graag!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:54

Tuurlijk! Ik ben dan alleen op vakantie Cool
Tijd genoeg gna gna Haha!
Na mijn vakantie spreken we af, want dan moeten we ook weer nodig eens bijkletsen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 12:24

Zelf heb ik geen westernlessen meer. Niet omdat ik het idee heb dat ik het allemaal wel weet, maar ik liep tegen problemen aan waar ik voor mijn gevoel geen bevredigend antwoord op kreeg van mijn instuctrice. Ik heb me altijd al geinteresseerd voor Centered Riding en en de Alexander techniek, het boek van Antje Holtappel sluit hier heel goed op aan. Meestal bereid ik zelf het e.e.a. voor uit het boek Go West en neem het op met de camera. Verder heb ik af en toe freestyle lessen, al deze methoden zijn goed met elkaar te combineren. Misschien heb je er iets aan. Of een instructeur bij jou past kun je zelf denk ik het best beoordelen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 12:39

Springen in de spin:
wat je kan proberen is om wat grotere rondjes te draaien. Dus juist niet zorgen dat het binnenachterbeen blijft staan , maar de achterbenen goed mee laten stappen.
De voorbenen moeten ruimer gaan overstappen en met een wat zwaarder paardje zoals die van jou en ook Charlie van mij, moet je dat goed oefenen, anders gaan ze inderdaad springen ipv over stappen. veel zij gangen zodat de voorbenen goede ruime stappen opzij kunnen maken. Succes .

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 13:02

Hoi Sonja
Ik denk zelf dat als je paard voor overspringt in de spin, dat ze haar ene been niet goed over het andere been zet (ze gallopeert als het ware met haar voorbenen)
Probeer eens weer naar de basis te gaan, goed begrenzen en netjes over laten stappen, eerst 1/8 cirkel, dan 1/4 cirkel, dan 3/8 cirkel, etc.
Gewoon in een langzaam tempo, de snelheid komt later wel als je paard een paar cirkels netjes overstapt en het binnenachterbeen laat staan.

Voor het stoppen zou ik je aanraden om ook hier weer naar het begin te gaan, eerst een paar centimeter stoppen door kort en krachtig 'ho' te zeggen goed je bekken naar voeren te kantelen (dan heb je een licht gebogen rug) en eventueel je teugels iets op te nemen.
Na enige training (geduld!) gaat je paard al stoppen bij 'ho' en zitten, zodra je merkt dat je paard reageert op de 'ho' en je zit en begint met stoppen kun je de teugeldruk gaan verminderen.
Kortom, weer even 'back to the basics'.
Groetjes
liesbeth

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 13:04

Ik dacht dat het "springen" tijdens het spinnen komt omdat ze nog te weinig kracht hebben in de achterhand???

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 14:48

Hoe je nou precies kan zien of iemand goed is weet ik ook nog niet, maar ik heb me voorgenomen om op m'n gevoel af te gaan, m'n boerenverstand te gebruiken en te kijken hoe hij/zij met m'n paard omgaat. Voor iemand die graag wedstrijden wil gaan rijden is misschien een instructeur die zelf veel wedstrijdervaring heeft geschikter, voor iemand zoals jij (en ik), die gewoon goed wil leren rijden en wel op zo'n manier dat het voor zowel jezelf als je paard leuk is maakt dat niet veel uit.
V.w.b. het rijden met een "afwijkend" westernpaard...sja, ik heb alleen Suzanne nog maar gezien, en die vindt het juist heel leuk dat ik met m'n tinkertje western wil rijden. Gewoon eerst goed aan de basis werken, en dan kijken hoever we komen met zijn en mijn talent of het ontbreken daarvan Haha! Mijn doel is niet zo hoog, maar zij voorspelde me dat ik, als we eenmaal lekker op weg zijn, vanzelf steeds fanatieker ga worden.
Over Jan kan ik pas volgende week iets vertellen, maar misschien is Suzanne ook iets voor jou? Misschien net iets te ver weg, dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 22:44

Dus dan toch proberen om het voltetje groter te rijden, zoals Jos al adviseerde? Ze gaat idd wel een beetje "zitten", maar lang niet zo extreem als ik de quarter van m'n instructrice voel doen...

En wat is "fencen"? Recht op het hek af en dan stoppen????

Qua instructeurs denk ik dat ik maar eens hetzelfde ga proberen als Sandra K. : gewoon proeflessen rijden, en dan kijken wie het beste bevalt.
Ik woon overigens in omgeving Amsterdam, dus als je nog tips hebt: graag!!!

Thanks,
Sonja

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 22:53

Suzanne zit in Halfweg, vlakbij Amsterdam dus. En in Amsterdam (bij Badhoevedorp) zitten Cor en Jolanda. Die schijnen ook heel goed te zijn, heb Jolanda alleen een paar keer aan de telefoon gehad dus over de lessen kan ik niks zeggen. Maar Jasja (Vikki) kent ze goed.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:03

kijken naar (Amerikaanse) trainingsvideo's, daar hebben wij veel baat bij. Echt les hebben wij sinds november al niet meer gehad, eerst vanwege slecht weer en later vanwege de MKZ. Nou ja, Harold heeft nog een paar losse lesje gehad in Amersfoort bij Barry Schuurman.

Maar we kijken veel video's en letten op elkaar tijdens het rijden (mijn man en ik dus he !). Verder worden wij geholpen door vrienden die ook western rijden. Kortom, je kunt van elkaar ook een hoop leren. Er hoeft niet perse een bekende western ruiter aan te pas te komen.

En idd veel kijken op wedstrijden en gewoon tijdens lessen op western stallen. Steek je ook weer een hoop van op.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-06-26 23:04 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:06

Citaat:
Op 2001-06-26 22:53, schreef WimpyP1:
nee geen grotere cirkel gaan rijden,maar die voorwaartse beweging krijgen zonde naar voren te gaan.



Dus eigenlijk terug naar "af", zoals ik het geleerd heb? Ik moest in het begin een voltetje gaan stappen, en dan m'n stap vertragen op zit. Dan iets meer buitenteugel oppakken, en rustig aan de voorbenen gaan laten kruisen (eigenlijk hetzelfde als je in de Engelse dressuur de wending om de achterhand aan gaat leren, alleen moest ik proberen "op het binnenachterbeen te blijven zitten")
Voor mijn gevoel zijn we echter te snel begonnen om de snelheid op te voeren. Toen ik een (1) rondje kon stappen waarbij het binnenachterbeen bleef staan, moest ik het tempo op gaan voeren, door been te geven en "kusjes" te geven zoals je doet als je in galop gaat. Als ze het dan niet snel genoeg ging doen, moest ik met de rain bijtikken, beetje opfokken dus.
En op dat punt ging het mis: in eerste instantie verloor ik de controle over het binnenachterbeen, en werd de achterhand erg slordig. Voelde ook niet lekker meer.
Dus terug naar af, maar doordat ze meer met de achterbenen wilde gaan doen, moest ik er meer teugel bij pakken ( Verward ) en meer opsluiten van voren. En daar begon dat verrotte gesteiger dus weer.....

Afijn, een (klein) deeltje van de ellende wijt ik op dit moment aan de loeizware bak (al een paar maanden niet gesleept Frusty ) maar volgende week gaan we de beesten verhuizen.

Dan komt er dus wat mij betreft zsm een nieuwe instructeur, en dan gaan we weer lekker aan de slag!

Nog tips voor instructeurs die deze ongebruikelijke combinatie zouden zien zitten?

Sonja

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:13

Hoi Sonja,
misschien een beetje uit de richting voor jou, maar wij lessen bij een vereniging in Hoogland (Amersfoort). Op zaterdagmiddag.

Goede instructrice waarvan je prima de basis kunt leren en ook nog wel ietsje meer. Zij is 1 van de Nederlandse western pioniers. Voor fjorden of tinkers haalt ze haar neus niet op ook al heeft ze zelf 2 weergaloos mooie Quarters .

als je meer wilt weten hoor ik het wel.
groetjes
marianne

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-06-26 23:14 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-06-27 07:03 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:17

Heeeeeeee???????? Maakt dat niet uit???? Maar ik lees overal dat het paard om het binnenachterbeen moet draaien, en het heeft me bloed zweet en tranen gekost om dat erin te krijgen!!!!!
Ik had in de Engelse dressuur net m'n wending om de achterhand ed. er keurig inzitten toen ik de westernkriebels kreeg, dus het heeft me aardig wat moeite gekost om dat stappende achterbeen eruit te krijgen en dat dier aan d'r verstandje te peuteren dat dat ene pootje moest blijven staan.....
Huilen !!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:25

Sonja, mijn man rijd in Amsterdam en is erg blij met zijn instructrice, ze gaat binnenkort ook weer eens wedstrijden rijden.
Dus, je kunt daar makkelijk heen om les te rijden en dan zo het Amsterdamse Bos in. Haha!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:45

sonja...misschien heb je iets aan deze oefening>> circle naar rechts in stap, lekker door blijven stappen (voorwaards, wakker) neusje de circle in vragen
dan spiraal>>circle kleiner maken dus,
en verschuif je LINKERbeen achter de singel >>stop>>roll eruit naar rechts

met deze oefening zorgt je been richting heup ervoor dat het achterbeen aktief is/blijft waardoor je meer snelheid in je draai kan krijgen terwijl de pivotvoet toch blijft staan (en het andere been harder gaat duwen)

als het niet lukt om de heup iets over te krijgen, werk dan eerst even langs het hek om de heup-controle te accentueren

op je vraag of er trainers zijn die kijken naar het ras paard waar men mee rijd....ik kijk daar niet naar, het is maar net wat je doel is,
western rijden gaat om de harmonie met je paard, een paard wat haast je gedachten kan lezen, een paard wat aandacht heeft voor zijn ruiter, en wat altijd klaar staat om zijn werk te doen
wedstrijd rijden is slechts een onderdeel van het rijden zelf
maar dat is dan je eigen keuze of je dat wilt doen,
succes ermee, en wie weten spreken we elkaar snel ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:48

Niet snel genoeg wat mij betreft, kan de 1e helaas niet naar je demo komen kijken.....

Keertje afzakken richting Bredaoh dus maar!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 22:25

ahhh jammer dat je er zondag niet bent Boos!
uiteraard ben je heel welkom als je deze kant op wil komen !