Recept van de maand - feestmaand editie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 12:36

Daar is hij dan! In [VT] Recept van de maand: interesse in? heb ik gevraagd of wellicht meer mensen het leuk vonden om het oude 'recept van de maand' weer op te halen. Ik heb vele enthousiaste reacties gehad en ontzettend leuke ideeën.

Uiteindelijk moet ik toch een keuze maken in deze maar alle recepten worden bewaard. Er zaten vele lekkere dingen tussen dus voor de vervolgeditie moet het goed komen :j

Voor deze keer heb ik ervoor gekozen om een voor- hoofd- én nagerecht te doen. Je hoeft ze uiteraard niet allemaal te maken, maar in verband met de feestmaand leek het me een leuke start.

Nog in het kort:

'Spelregels':

- Je maakt het voor- hoofd- en/of nagerecht zoals jij het wilt. Variaties zijn dus welkom, leuk zelfs!
- Foto's zijn altijd leuk.
- Niet alle gangen hoef je te maken uiteraard. Vind je maar 1 recept leuk, dan is 1 recept helemaal prima.
- In januari zal een nieuw recept gepost worden.

En dan nu... tromgeroffel *\o/* de recepten!

Voorgerecht
Pompoensoep ! *pum*
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ompoensoep
Ingrediënten

1½ kg flespompoen
2 middelgrote uien
2 tenen knoflook
250 g winterpeen
4 el milde olijfolie
2 gedroogde laurierblaadjes
2 tl gemalen komijn
1 groentebouillontablet
1 liter water
2 tl tabasco
125 g crème fraîche

Hoe?
1
Halveer de pompoen en verwijder de zaden en draderige binnenkant met een lepel. Snijd het vruchtvlees in stukken. Snijd de uien en knoflook grof en de winterpeen in plakken.
2
Verhit de olie in een grote soeppan. Voeg de pompoen, ui, knoflook en winterpeen toe en bak 5 min. op middelhoog vuur. Roer regelmatig. Voeg de laurierblaadjes en komijn toe en bak 1 min. mee. Voeg de bouillontablet en het water toe en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat 30 min. zachtjes koken.
3
Verwijder de laurierblaadjes. Pureer de soep met een staafmixer. Breng op smaak met de tabasco, peper en eventueel zout. Verdeel over diepe borden of kommen en schep op elke portie een lepel crème fraîche.

Tip van flip: haal wat bouillon uit de soeppan voor je gaat pureren, zodat je kan beoordelen of de soep ook echt de door jou gewenste dikte krijgt. Zelf maak ik 'm overigens altijd met gewone pompoen en zonder tabasco en dat is ook heerlijk.

Hoofdgerecht
Gebraad van knolselderij met een saus van citrus
https://www.vpro.nl/programmas/koken-me ... itrus.html
Ingrediënten
ingrediënten voor het gebraad van knolselderij
1 knolselderij (ca. 900 gram)
2-3 el boter
zoutflakes en zwarte peper
1 koffielepel venkelzaad
1 koffielepel karwijzaad
de tenen van 1 bol knoflook
aluminiumfolie
ingrediënten voor de saus van citrus
3 el marmelade
de naaldjes van 1-2 takjes rozemarijn, fijngehakt
2-3 sinaasappels, gehalveerd
2-3 mandarijnen, gehalveerd
1-2 citroen, gehalveerd
1-2 bol knoflook, overlangs gehalveerd
1 el grove mosterd
1 el rode wijnazijn
een scheutje brandy / whiskey

Hoe?
Verwarm de oven voor op 225 graden. Was de knol goed, met een borsteltje (tandenborstel) gaat het goed tussen de worteltjes door. Droog hem af en smeer de knol met schone handen (!) helemaal in met boter. Zet hem op het midden van 2 vellen aluminiumfolie, die u kruislings over elkaar heeft gelegd.

Maal de zaden kort in een vijzel. Bestrooi de knolselderij met peper, zout en de gemalen zaden en leg de losse tenen knoflook er ook op. Vouw de folie over de knol dicht en zet hem op een bakplaatje. Bak hem ca. 2 uur, of tot u er met een puntig mesje gemakkelijk kunt doorprikken. Zet de laatste 30 minuten de sinaasappels, citroen, mandarijn én de gehalveerde knoflook erbij in de oven. Vouw dan de folie open, verwijder de knoflooktenen en rooster de knol nog 30 minuten zonder folie voor een mooi bruin korstje.

Smelt intussen de marmelade met de rozemarijn in een steelpannetje. Druk de gepofte knoflook uit de losse tenen, roer erdoor. Pers 2 sinaasappels, 1 mandarijn en de helft van de citroen uit. (of doe meer naar smaak, het is een vergevingsgezind gerecht). Voeg het sap aan de saus toe. Maal de saus met een staafmixer glad. Breng de saus daarna op smaak met de grove mosterd, azijn en whiskey of cognac en eventueel een scheutje water als hij te dik is.

Serveer de saus bij de knolselderij. Garneer de knol verder met de andere citrusvruchten en de gehalveerde en geroosterde bol knoflook, zo kunnen uw gasten de rest van de knoflook of citrus over hun knolgebraad uitpersen.

Hier kun je zelf naar variatie bijgerechten bij plaatsen. Mij lijkt dit recept: https://www.24kitchen.nl/recepten/aarda ... stkransjes er ook heerlijk bij.

Nagerecht
'Omgekeerde' perentaart met vanille
Dit recept komt uit Topkoks voor Thuiskoks 2, is ook na te lezen via: https://www.ah.nl/kookschrift/recept/20039
Ingrediënten
300 gram suiker
100 gram water
½ dl Grand Marnier
merg van 1 vanillestokje
4 ronde aluminium wegwerp bakvormpjes, laag model, doorsnede 10 - 15 cm
4 peren, geschild en in plakken gesneden
4 plakken bladerdeeg

Hoe?
Maak van de suiker en het water karamel. Blus dit af met Grand Marnier. Zet de pan, wanneer de karamel bruin is, in een bak met koud water om het karameliseringsproces te stoppen. Wanneer de karamel is afgekoeld, voeg dan de vanille toe.
Vet ronde bakvormen in met boter. Giet daarin de karamel. Drapeer daarop de gesneden (rauwe) plakjes peer. Dit geheel afdekken met een dun plakje bladerdeeg, voorzien van perforatie (met de vork gaatjes prikken) - hierdoor krimpt het bladerdeeg minimaal. Bak deze taartjes in 15 minuten af in een voorverwarmde oven van 220 graden (korst is bruin krokant geworden).

De grote truc is het omkeren van de warme taartjes. Plaats op het taartje een bord, steek een hand met ovenwant onder het taartje en dan het geheel omdraaien, zodat het taartje omgekeerd op het bord komt te liggen. Dit is het basis principe van de Tarte Tatin. Taartje warm serveren met bolletje roomijs, bijvoorbeeld honingijs of amandelspijsijs. Deze Tarte Tatin kan ook met bijvoorbeeld mango, appel of perziken worden gemaakt.


Kokers klaar?? Koken maar ;) Y)(^)

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”


Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:50

Leuk, toevallig hier de laatste weken ook een paar maal pompoensoep gemaakt, net een andere bereiding dan jij. Mag ik dat hier dan ook vermelden, of strikt houden aan het recept?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:54

O leuke gerechten! Ik plan het in :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:00

*\o/* Leuke recepten!
Ik ga ze allemaal maken als ik het red qua tijd, maar wel op verschillende dagen haha.
En ik denk dat ik de perentaart ga omtoveren tot appeltaart omdat vriendlief niet van peren houdt :)) Benieuwd of dat lukt!
Ik heb nog nooit karamel gemaakt, dus dat wordt spannend haha!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 13:02

Ailill schreef:
Leuk, toevallig hier de laatste weken ook een paar maal pompoensoep gemaakt, net een andere bereiding dan jij. Mag ik dat hier dan ook vermelden, of strikt houden aan het recept?

Ik heb 'm zelf zelfs nog nooit gemaakt conform het recept dat ik gepost heb haha. Alle variatie is wat mij betreft dus welkom. *D

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:04

Ik twijfel of ik het ga aanpassen. Het is heel simpel maar dat maakt het ook mogelijk een blijvertje want snel gemaakt haha.

dessert sla ik over want ik vind desserten en fruit vies :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:10

Oeh! Ik ga komende week voor het nagerecht! :D
Het hoofdgerecht klinkt ook lekker. Maar ik moet even overwegen of dat zich laat opwarmen. Ik moet het namelijk in m'n eentje verslinden. Misschien kan ik ergens aan een kleine knolselderij komen. :)* en misschien voeg ik wat vega trassie of marmite toe voor wat meer umami. :P

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:43

Lekker! Deze pompoensoep staat hier iedere winter al op het menu, dan maak ik een grote pan en vries een deel in. Die knolselderij wil ik ook wel eens proberen!

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

Snippergroen

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:52

Leuke recepten! De pompoensoep ga ik zeker maken en ik ga kijken of ik van het nagerecht een meer 'light' variant kan maken :):)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:17

Super leuk! Pompoensoep is hier ook altijd een groot succes, wil de andere twee ook eens gaan maken.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:40

Oh ik ga zeker het nagerecht uitproberen!
Mijn vader heeft vorig jaar een roast knolselderij gemaakt, maar vond ik zelf niet zo'n succes (helaas). Pompoensoep staat hier ook regelmatig op het menu.

Axel, de leftovers waren best prima op te warmen :j Iig in de oven.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:42

Hm... hier moet ik nog even over nadenken. Die knolselderij lijkt mij lekker, maar ik denk niet dat ik mijn vriend daar blij mee maak. Pompoen is in onze supermarkt niet te koop. Dus ik denk dat het dan het toetje wordt :')

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:45

Leuk! Morgen ga ik de knolselderij maken en zaterdag de soep. Vooral de knolselderij ben ik erg benieuwd naar.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 01:01

Leuk! Ik ga voor het voor- en nagerecht.

Each day's a gift, not a given right

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 01:42

Goed, het koken liep een beetje in het honderd vanavond maar ik heb tussen de bedrijven door toch het knolselderijrecept gemaakt. Kan beter maar de knol heeft iets te lang in de oven gestaan. Ik vind de smaken zeer verrassend. Ik denk dat dit qua smaken lijkt op een vleesgebraad? Ik eet al zo lang geen vlees meer dat ik geen idee heb hoe dat smaakt maar dit stel ik me erbij voor.

Ik vind de knol redelijk smaken en de saus is wel echt bijzonder. Om met masterchef woorden te spreken, 'veel laagjes smaak in de saus'. :')

Ik heb nog over en eet er morgen weer van. Als ik het dan nog lekker vind ga ik het nog een keer als ik gewoon tijd heb het recept maken.

Ik heb me aan het recept gehouden (min of meer, ik had citroen marmelade staan ipv sinaasappel maar ik vond m zoet genoeg). De knoflookteentjes die je met de knol mee gaart hoef je niet te pellen kwam ik achter, scheelt weer werk. Oh ja, en snij de rozemarijn echt heel fijn, anders kauw je daarop, vind ik niet perse een aanrader.

In het echt ziet het er beter uit dan op deze foto...
Afbeelding

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 01:45

Ja leuk! Ik maak dat gebraad, mijn recept voor butternut squash is zo lekker, dat maak ik nooit anders meer en perentaart lijkt me niks :=

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 01:59

Ir111, hij ziet er heerlijk uit!
Ik ga morgen de knolselderij maken :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:02

Bij mij wordt het laatste week van december ergens. Vandaag lukt denk ik niet en vanaf morgen ben ik een week weg voor het werk.

Ir111: denk je dat een vleeseter (die moeilijk is met ‘nieuwe groenten’) het lekker zou vinden? Ben benieuwd of mijn man het gaat willen eten haha

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:34

Leuk topic! Ik heb zelf niet direct een recept, het gebraad heb ik ook een keer gemaak, dat was top.
@MarcoBorsato, ga je het buitenrit squash recept hier delen? :j.

Edit: Hahaha, die buitenrit is te toepasselijk om te corrigeren :D

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:38

We hebben het vanavond als avondeten gegeten, het was gisteravond zo laat klaar dat ik alleen een plakje geproefd had.

Super lekker! Dit gerecht wordt een onderdeel van mijn kerstmenu. :~ :9
poes schreef:
Ir111: denk je dat een vleeseter (die moeilijk is met ‘nieuwe groenten’) het lekker zou vinden? Ben benieuwd of mijn man het gaat willen eten haha

Even bij mijn vriend gecheckt 'is dit een gerecht dat vleeseters lekker gaan vinden ipv vlees' als ze niet zo gek zijn op nieuwe groentes?
* antwoord nadat vriendlief van de bank rolde van het lachen * NEE :Y) Ik ben nu heel benieuwd of jouw man dit lekker gaat vinden... :+ Ik heb er van genoten in ieder geval.

Overigens vond ik de meegebakken citrusvruchten mooi staan maar overbodig omdat er echt genoeg saus is die heel citrusachtig is. Benieuwd hoe de rest dat ervaart.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:23

En de soep is klaar. Ik vind m lekker. :)

Recept iets aangepast. Ik heb de groentes met wat olijfolie eroverheen eerst in de oven op 200gr gegaard. Over de pompoen heb ik gedroogde chilivlokken (eetlepel ongv) en komijnzaad gestrooid en de laurierblaadjes er los tussen gestoken. Ik heb veel meer laurier gebruikt.

Toen de groentes zacht waren deze in de pan gepureerd met de staafmixer en er langzaam aan de bouillon bij gedaan tot het de juiste dikte had. Daarna de laurierblaadjes er terug bij gedaan zodat ze nog smaak af kunnen geven, bij ons gaat zo'n pan nl 2 dagen mee.

Door de bouillon is op smaken brengen met zout niet nodig vind ik. Peper kan evt wel. Door creme fraiche (of haverfraiche) vind ik pompoensoep snel zwaar worden dus die sla ik over.

Groentes net uit de oven.
Afbeelding

Eindresultaat in een kommetje. Lekker hoor! :~

Afbeelding

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:58

en... Mislukt! :D
Maar dat is niet erg. De mislukkelingen smaken het lekkerst! :')
Afbeelding
Ik heb wel aan het recept gesleuteld. Ik drink geen alcohol. En al gebruik ik het wel in de keuken vond ik het toch wat onzinnig om een hele fles sterke drank te kopen die vervolgens stof zou gaan verzamelen. Dus ik heb de karamel afgeblust met sinaasappelsap. Ik heb vanille extract gebruikt. Daar zit dan toch nog een klein beetje alcohol in. En ik heb gedroogde cranberries toegevoegd. Dat geeft een wat wrange smaak om de sterke drank te vervangen. Afbeelding De karamel was prachtig dik en kleverig. En in theorie zou gedroogd fruit ook het overtollig vocht op moeten nemen. Maar die peren zijn gewoon zo nat dat het altijd een zeiknatte rommel wordt die in geen honderd jaar wil stollen. Maar de smaak is raak. :P

Misschien toch maar eens de gieser wildeman proberen. Al kan het natuurlijk zijn dat die niet gaar is na zo'n korte bereiding.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:03

Ir111 schreef:
We hebben het vanavond als avondeten gegeten, het was gisteravond zo laat klaar dat ik alleen een plakje geproefd had.

Super lekker! Dit gerecht wordt een onderdeel van mijn kerstmenu. :~ :9
poes schreef:
Ir111: denk je dat een vleeseter (die moeilijk is met ‘nieuwe groenten’) het lekker zou vinden? Ben benieuwd of mijn man het gaat willen eten haha

Even bij mijn vriend gecheckt 'is dit een gerecht dat vleeseters lekker gaan vinden ipv vlees' als ze niet zo gek zijn op nieuwe groentes?
* antwoord nadat vriendlief van de bank rolde van het lachen * NEE :Y) Ik ben nu heel benieuwd of jouw man dit lekker gaat vinden... :+ Ik heb er van genoten in ieder geval.

Overigens vond ik de meegebakken citrusvruchten mooi staan maar overbodig omdat er echt genoeg saus is die heel citrusachtig is. Benieuwd hoe de rest dat ervaart.


Ok dan gaan we het gewoon eerst zelf maar eens proeven :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:27

Mijn knolselderij staat in de oven <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb em wel geschild (ben altijd bang voor zand tussen de wortels, en schillen gaat sneller haha :+ )
De houtkachel is al de hele dag aan, dus de oven is nu gratis warm :)) Ideaal voor een gerecht dat lang in de oven moet!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Recept van de maand - feestmaand editie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:33

Hij was érg goed gelukt! Heel verrassende smaken. Hoewel ik knolselderij in de soep enzo niet zo gek lekker vind, is dit wel een gerecht wat ik wekelijks zou kunnen eten (als het niet zo veel werk was haha). De knol is heerlijk zacht van structuur, zachte smaak ook, en de citrussaus maakt hem echt af.
De saus heb ik een ietsje aangepast. Zo houd ik niet heel erg van marmelade omdat dat wat bitter is, en ik had nog een pot zelfgemaakte kaki-jam staan, dus die heb ik gebruikt. Verder heb ik wat rode wijn gebruikt in plaats van de sterke drank, en gewone azijn in plaats van de rode wijn azijn omdat ik dat toevallig in huis had.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers