Paard loopt zeer gevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 01:02

Hallo,

Onze pony’s staan in de zomer 24/24 op de weide met toegang naar de paddock.
Nu is alles een modderpoel dus kunnen ze enkel nog in de stallen en het verharde deel van de paddock.

De smid was eind augustus gekomen en we lieten hem vorige week opnieuw komen. Hij zei dat de hoeve te kort waren om te bekappen en hij er dus niets aan kon doen.

Nu merk ik wel dat eentje van de twee ( met de kortste hoeven) erg gevoelig loopt. Vooral op harde ondergronden want dan mankt ze zelfs.

Wat kan ik hieraan doen om de hoeven sneller te laten groeien ? Constant op de weide is in de winter echt geen optie omdat ze er nu al tot hun knieën diep in staan. Ze schraapt ook veel met haar voorbenen als ze eten wil.

Ik dacht eventueel om hoefschoenen ofzo te gaan kopen?


Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:28

Genoeg voedingstoffen geven, eventueel rubber matten neerleggen zodat het minder slijt.
Maar als ze echt kreupel zijn dan zou ik inderdaad zo snel mogelijk hoefschoenen of plakijzers halen.

Dat is gewoon zielig :(

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:32

Is het een optie om een paar kuub zand op het verharde deel van de paddock te storten, of idd matten leggen? Ik weet niet in hoeverre het goed is om 24/7 met hoefschoenen aan te staan, ik heb geen ervaring met hoefschoenen.

Als de hoefsmid al sinds augustus niet geweest is en ze zijn nu te kort om te bekappen, slijten ze wel serieus hard.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:36

In dit geval direct een ijzer laten plaatsen. Het hoefmechanisme kan zo ook niet werken, omdat een paard met pijn veel minder gaat bewegen. 24/7 hoefschoenen kan ook. Maar dan moeten ze echt goed passen, niet uitgaan en geen wondjes geven. Meestal zijn ze daar gewoon niet voor geschikt.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:46

Diddykong schreef:
In dit geval direct een ijzer laten plaatsen. Het hoefmechanisme kan zo ook niet werken, omdat een paard met pijn veel minder gaat bewegen. 24/7 hoefschoenen kan ook. Maar dan moeten ze echt goed passen, niet uitgaan en geen wondjes geven. Meestal zijn ze daar gewoon niet voor geschikt.


Dan zou ik (tijdelijk) voor plakijzers gaan. Lijkt mij pijnlijk om daar nu een ijzer onder te laten slaan. Maar daar kan je smid je misschien in adviseren.

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:52

Indien er genoeg hoef is, zou een ijzer de snelste en waarschijnlijk beste oplossing zijn. Hoeven groeien in de winter nou eenmaal minder.
Je kunt ook proberen om biotine bij te geven, maar verwacht geen wonderen.

Is het ook een mogelijkheid om de hele paddock open te zetten en de paarden te laten kiezen waar ze willen staan? Als ze het te nat vinden, zullen ze vast ergens anders gaan staan. En als je paard minder gevoelig is op het zachte, blijft hij ook beter bewegen.
(De wei kan je dan natuurlijk wel dicht houden, anders houd je geen gras over met dit weer)


woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 08:45

Hij heeft twee potten hoefregulator verkocht aan mij met biotine erin. Dat poeder ga ik nu wel geven maar ja dat zal inderdaad lang duren m, daarom zocht ik een oplossing die het kan versnellen. Zou hen op het land laten lopen veel kunnen helpen? Ik kan misschien wel zoeken of ik een extra weide ergens kan huren …

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 13:56

Update: de hoefregulator moet ik nu dagelijks geven maar deze ochtend was het alvast een ramp want ze willen het niet eten… ik ga slobber kopen in de hoop dat ze het dan wel opeten.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:19

Ik zou de hoeven met rust laten, maar zorgen dat het verharde deel wordt verzacht door zand of rubber matten neer te leggen.
Als hij met rijden te gevoelig is kun je dan een hoefschoentje aan doen tijdens het rijden.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:13

Bij veel op het harde staan kunnen ze ook gevoelig worden als de steunsels en zolen te lang worden.
Dan moet er wel bekapt worden, maar de voet niet korter gemaakt worden.

Heb je een foto van de onderkant van de voetjes?

Supplementen als hoefregulator kunnen helpen, maar dat duurt echt wel even voordat je daar resultaat van zie.
Je zou rond de voer plekken rubber matten kunnen leggen, dan kunnen ze daar al comfortabel staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Zinzi_jewel

Berichten: 8771
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:23

Mijn paardje heeft dit dus ook en is dan zelfs niet meer comfortabele op zachte ondergrond .
Heb gekozen uit 2 kwade en dan toch een ijzer eronder.
En ben echt voorstander van blote voeten , de andere lopen blootsvoets namelijk en hebben geen last.
Supplementen om de hoefgroei te bevorderen duren te lang voor je er baat bij gaat hebben .
Wel ben ik benieuwd naar foto,s van de voeten , zeker ook de onderzijde .
Mijn paard werdt goed bijgehouden qua voet zorg maar heeft vlakke zolen aan de voorvoet en daardoor gevoelig .

Wil je per definitie niet aan een ijzer dan een aantal plekken proberen te realiseren waar ze zachter kan staan .
Zere voeten gaat wel zijn weerslag krijgen op de rest van het lichaam

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 09:05

Dennis schreef:
Bij veel op het harde staan kunnen ze ook gevoelig worden als de steunsels en zolen te lang worden.
Dan moet er wel bekapt worden, maar de voet niet korter gemaakt worden.

Heb je een foto van de onderkant van de voetjes?

Supplementen als hoefregulator kunnen helpen, maar dat duurt echt wel even voordat je daar resultaat van zie.
Je zou rond de voer plekken rubber matten kunnen leggen, dan kunnen ze daar al comfortabel staan.

Ik ga al zeker rubber matten bestellen als dit haar kan helpen. Ik zal straks een foto nemen van de hoeven. De smid heeft helemaal niets gedaan. Ook niet aan de steunsels /zolen.

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 09:08

[code][/code]
Zinzi_jewel schreef:
Mijn paardje heeft dit dus ook en is dan zelfs niet meer comfortabele op zachte ondergrond .
Heb gekozen uit 2 kwade en dan toch een ijzer eronder.
En ben echt voorstander van blote voeten , de andere lopen blootsvoets namelijk en hebben geen last.
Supplementen om de hoefgroei te bevorderen duren te lang voor je er baat bij gaat hebben .
Wel ben ik benieuwd naar foto,s van de voeten , zeker ook de onderzijde .
Mijn paard werdt goed bijgehouden qua voet zorg maar heeft vlakke zolen aan de voorvoet en daardoor gevoelig .

Wil je per definitie niet aan een ijzer dan een aantal plekken proberen te realiseren waar ze zachter kan staan .
Zere voeten gaat wel zijn weerslag krijgen op de rest van het lichaam


We gaan sowieso rubber matten bestellen. Ik heb nu een extra dikke laag stroppellets in de stal liggen en merk dat ze nu ook daar niet meer uitkomen omdat het waarschijnlijk zachter en aangenamer aanvoelt dan de klinkers in het verharde deel van de paddock. Het deel waar zand ligt is door de enorme regen van gisteren echt dramatisch modderig

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:09

Je hebt hoefschoenen die je langere tijd kan aandoen. Ik had zelf de soft rides. Dure schoenen, maar ze knellen de hoeven niet af en geven veel comfort. Mijn shet droeg ze toen ze hoefbevangen was en later op dagen dat ze gevoelig liep als ze op een steen had gestaan

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 20:41

Afbeelding

Afbeelding

Dit is links vooraan

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 20:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De voorbenen en rechts vooraan

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 20:43

Links achteraan Afbeelding

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 20:44

Rechts achteraan Afbeelding
Afbeelding

AnnoNiemand

Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:46

Deze steunsels zijn veel te lang!! Heeft jouw bekapper gezegd dat hij aan deze hoeven niets kan doen, dan zou ik metéén een andere kiezen. Deze steunsels moeten er nodig af!

Verder zie ik niks schrikbarends. Ik zou tijdelijk matten neerleggen of zand storten. Echt geen ijzer, mijn hemel wat zonde als je dat zou doen…
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 12-12-21 20:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:47

De wand is op zich niet eens zo kort, maar wat staat je paard ontzettend stijl gekoot.
Zelf zou ik wat experimenteren met de steunsels wat verder terugsnijden en de hak wat mooier afronden maar als je paard gewoon gevoelig op de zool is dan helpt dat allemaal niets.
Ik heb ooit eens gehoord van gevoelig voor kou, dan lopen ze zo kreupel als een bevangen paard puur door de koude grond. Daar zijn wel topics over.

De kortste klap is nu gewoon een ijzer of schoen.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:52

Steunsels zijn idd veel te lang, vooral links achter wat onbalans, hielen hoeven zeker niet hoger, boel een beetje netjes afronden.
Wanden zijn idd niet lang, maar deze voeten mogen zeker hoog nodig bekapt worden.

Ik denk dat je met rubber op de voerplekken en goed bekappen een heel eind ga komen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 23:37

AnnoNiemand schreef:
Deze steunsels zijn veel te lang!! Heeft jouw bekapper gezegd dat hij aan deze hoeven niets kan doen, dan zou ik metéén een andere kiezen. Deze steunsels moeten er nodig af!

Verder zie ik niks schrikbarends. Ik zou tijdelijk matten neerleggen of zand storten. Echt geen ijzer, mijn hemel wat zonde als je dat zou doen…


Hij is letterlijk aangekomen en zei: hier kan ik niets aan doen. Hij heeft dan twee potten poeder verkocht aan 120 euro en zei: nu moet je het geld dus aan medicatie geven ipv aan de bekapper zelf.

woempJarig
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 23:41

Sizzle schreef:
De wand is op zich niet eens zo kort, maar wat staat je paard ontzettend stijl gekoot.
Zelf zou ik wat experimenteren met de steunsels wat verder terugsnijden en de hak wat mooier afronden maar als je paard gewoon gevoelig op de zool is dan helpt dat allemaal niets.
Ik heb ooit eens gehoord van gevoelig voor kou, dan lopen ze zo kreupel als een bevangen paard puur door de koude grond. Daar zijn wel topics over.

De kortste klap is nu gewoon een ijzer of schoen.


Ijzers wil ik ( indien mogelijk)vermijden. Ik vond het heel raar dat hij totaal niks aan de hoeven deed. Volgens hem zou ze mank lopen als hij ergens nog iets gaat afdoen. Persoonlijk vind ik de hoeven ook erg stijl, maar volgens de meesten is hij in de regio echt wel de beste smid ( ook wel de allerduurste)

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:58

Behalve de steunsels zijn dit best nette hoeven. Ik snap dat je hoefsmid niks meer van de wand gehaald heeft.
Ik zou deze periode proberen overbruggen met hoefschoenen. Ijzers zou zonde zijn van de mooie voeten. En met geen enkel supplement ga je zo snel resultaat hebben. Een andere optie is Hoof armor. Dat legt een tijdelijk laagje op de zool wat voor een lichte gevoeligheid eventueel kan helpen. Er loopt een topic over op bokt dus daar kan je de ervaringen lezen.

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:13

Andere hoefsmid of natuurlijk bekapper laten komen.
Geen ijzers in elk geval. Eventueel hoefschoenen, scootboots bijvoorbeeld

Je zou ook advies kunnen vragen in de Facebookgroep Denken over paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers