Wat is het voordeel van een aansnoerneusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wat is het voordeel van een aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:25

Ik heb een hoofdstel met en zonder gehad maar ik vond het eigenlijk maar onhandig. Wat is het voordeel ervan? Of staat het mooier?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:57

Ik zou ook niet weten wat het voordeel ervan is, misschien dat je hem kunt aansnoeren... wat ik al vreemd vind omdat er toch ruimte tussen de neus en de neusriem moet blijven.

Ik vind het ondingen, omdat ik mijn neusriem nooit zo strak heb gaat het aansnoerstuk heel raar zitten.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:16

Ik heb ook een aansnoer neusriem maar ik snoer hem niet aan....Verward
Maar ik vind hem gewoon mooi en hij is lekker zacht.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:17

Dien heeft d'r 1. Dit hoofdstel vonden we mooi en werd het dus. Ik heb liever een gewone neusriem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:33

Het voordeel weet ik er niet van, maar ik vind het ondingen...het is heel onhandig met vastmaken en de '2 vinger' regel word zo al snel 'vergeten'...
Laatst was ik in de winkel en hing er een heel mooi hoofdstel, alleen zat er een aansnoer neusriem op...niet gekocht dus het is wel goed voor mijn portemonee zoiets Knipoog

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:34

Ik hou er niet van. Bij een goed gereden paard zou je zijn mond niet dicht hoeven snoeren. Allemaal dingetjes die wij verzinnen. Met het western wordt er meestal helemaal zonder neusriem gereden, dus tja...
Ik heb het dus niet over verreden of moeilijke paarden

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:40

Stef heeft gelijk, alleen wordt er bij sommige paarden in de western nog wel eens een neusriem gebruikt.

En dat woord: aansnoer neusriem, ga maar lekker aansnoeren luitjes Haha! Frusty

Hadden ze dat ding geen andere naam kunnen geven Verward

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:44

Ik heb het hoofdstel met aansnoerneusriem bij mijn paard gekocht en zou het zelf niet nog een keer kopen(inmiddels twee hoofdstellen zonder liggen en rijd nu met lage neusriem Haha! (wel na lang zoeken...Huilen )
Ik vond mijn aansnoerneusriem niet handig, omdat je hem behoorlijk aan moet trekken(1 vinger tussen neus en neusriem) om te voorkomen dat het aansnoerstuk gaat schuren(iig bij mijn paard) Frusty

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:59

het wordt altijd een aansnoerneusriem genoemd, maar bij mijn paard kunnen er zeker wel 2 hele dikke vingers tussen hoor, dus het is maar net HOE je hem "aansnoert" .............ik zelf vind het mooier staan, that's all.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:13

Kan je lekker zijn kanis mee dicht snoeren :X , als je de keuze heb tussen een gewone en een aansnoer, gebruik lekker die gewone....

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:27

volgens mij ben ik nu in de war.....
Een aansnoer neusriem is toch gewoon een hoge neusriem je kan aansnoeren, of is dit een lage neusriem waar je echt letterlijk z`n neus kan dichtsnoeren.
Want volgens mij kan je een normale hoge neusriem net zo hard aansnoeren dan een aansnoerneusriem (als het de neusriem is wat ik denk)

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 20:37

Evy een aansnoerneusriem steek je door een 'ringetje' heen en dan haal je m terug naar de andere kant en daar gesp je m vast. Je heb dus een soort van hefboomwerking waardoor je m (ongemerkt) veel strakker vast kan doen.

Aangezien ik dat vrij zinloos vind, vroeg ik me dus af waar die dingen nuttig voor zijn.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:46

Het nut er van weet ik eigenlijk ook niet. Ik vind ze vaak wel iets mooier, maar aan de andere kant ook weer ondingen, want ik reed er mn pony altijd mee open. Nu heb ik van een zeemleren lapje een soort onderleggertje gemaakt en dat er onder gelegd en nu is het gelukkig wel over.

Pino, de super Fjord!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:27

het nut ervan is dat je (als je echt aansnoert dus) de kaken op elkaar klemt.
Hmmz, spelen met het bit was toch goed????

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:42

volgens mij kun je alleen met een lage neusriem z'n mond dichtsnoeren, en moeten hier om die reden dus twee vingers tussen. Een hoge neusriem en sperriem horen gewoon strak te zitten.
Ik vind een aansnoerneusriem handiger dan een gewone.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:50

euhm, een hoge neusriem moeten naar mijn weten ook gewoon 2 vingers tussen. En tja, mijn sperriempje zit altijd redelijk los, dus, euhm, tja Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:42

correctie graag als ik het mis heb:
De aansnoerneusriem of zweedse neusriem.
Wordt inderdaad vastgesnoerd zodat er nog 2 vingers tussen kunnen.
Het verschil tussen neusriemen is de plek en de heoveelheid druk dier er onstaat bij het openen van de mond....
of de aansnoerneusriem scherper of zachter werkt.... het is gemakkelijker te bevestigen als een paard zijn mond telkens open doet als je de neusriem wilt sluiten.
Dan heb je nog de breedte van de neusriem, heeft ook zijn functie. Hoe breder hoe groter het drukvlak.... je zou denken dat dit de druk verminderd, maar het wil bij paarden die de mond veel openen (niet het kauwen bedoelt) goed helpen...
heb er even plaatjes bij gezocht:

de engelse neusriem, drukpunten gemarkeert met een D
Afbeelding

de hannoveraanse of duitse of africhtingsneusriem:
Afbeelding

de mexicaanse neusriem:
Afbeelding

de gecombineerde:
Afbeelding

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 09:37

Ik heb geleerd dat de hoge neuriem wel zo strak mogelijk kan omdat die alleen maar over bot gaat (telt dus niet voor aansnoer, die kan je veel strakker trekken dan een gewone hoge), een lage neuriem/sperriem niet, omdat die over weke delen gaat en je die weke delen kan afknijpen.
Geen idee of dat juist is, maar zo heb ik het geleerd...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:22

Hmm, ik weet het niet. Ik heb ook een aansnoerneusriem en als ik die zover aansnoer als lukt (en daar hoeft je echt niet sterk voor te zijn) wordt Baduh helemaal panisch. De sperriem daarentegen kan wel wat strakker, maar ook dat doe ik niet. Hij zit net strak genoeg om te voorkomen dat Baduh zijn tong over zijn bit gooit, maar als ie dat toch doet merk ik er niks van (braaf paardje Haha! ). Ok, back 2 the point, ik vind een aansnoerneusriem een verradelijk ding, zeker omdat een paard alleen door zijn neus kan ademen neem ik het zekere voor het onzeker en hou ik 'm los genoeg.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:31

ik heb ook een aansnoerneusriem gehad.
daarvoor een gewone.
ik vind de aansnoerneusriem zelf mooier.
en mijn paard schuimt er meer door volgens mij.
ik doe hem nooit overdreve strak.
niet op het laatste gaatje iig.

Brabantse Fries ;)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:35

Ik heb mijn aansnoerneusriem gewoon omdat ik het mooi vind. Lachen Ik heb hem niet strakker dan een normale neusriem ofzo..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:51

bubbels schreef:
Hmm, ik weet het niet. Ik heb ook een aansnoerneusriem en als ik die zover aansnoer als lukt (en daar hoeft je echt niet sterk voor te zijn) wordt Baduh helemaal panisch.


Eh, daarom zei ik dus ook dat dat alleen geldt voor een normale hoge neusriem... Aansnoer kan je veel strakker aantrekken, dus die moet je niet zo strak mogelijk doen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:32

Ik snoer hem wel aan,
om te voorkomen dat de sperriem de neusriem naar beneden trekt en het schuurt minder.

Deze discussie is trouwens al meerdere keren hier op bokt geweest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, monsera, Rijsa, Vagabondo en 29 bezoekers