Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48348
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 20:46

*Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door Gini

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Chad Cooper/Flickr.


In België is een buitenrit desastreus verlopen voor een amazone en haar paard. De vrouw (44) maakte een buitenrit in het grensgebied Grobbendonk/Vorselaar/Pulle, toen het paard het prikkeldraad van een koeienwei raakte. Het paard schrok hier zo erg van, dat het op hol sloeg. Het prikkeldraad hing vast in een been en brak niet af, waardoor het zich om het been heen kon wikkelen. Het been was zo zwaar gewond, dat het paard ingeslapen moest worden.

De amazone ligt in het ziekenhuis met zware verwondingen. Ze pleit ervoor alle prikkeldraad te vervangen voor schrikdraad. "Een dier wordt onmiddellijk gewaar dat er stroom op zit en dan komen ze er niet aan. Die draden zijn ook meer zichtbaar, ze zijn breder en gekleurd, wat bij prikkeldraad niet het geval is. Dus een paard ziet prikkeldraad niet."


Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:48

Tragisch. Prikkeldraad zou echt verboden moeten worden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:51

Oh bah wat een naar ongeluk

Zo vreselijk verdrietig en pijnlijk. |(

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:28

Gatver wat een naar ongeluk..
Zelf ook in minder dramatische mate meegemaakt. Met verzorgpaard buitenrit aan t maken, paard wilt ergens niet langs en gaat in zn achteruit. We stonden naast een stuk boerenland dat afgezet was met prikkeldraad en het stuk draad wat over was, lag opgerold op de grond.
Paard is hier dus in gaan staan, ook weggerend maar gelukkig bleef het prikkeldraad niet hangen. Wel had ze op haar achterbeen van boven tot onder krassen waarvan sommige ook aardig diep... we waren in de buurt van een manege dus daar heen gelopen, been gaan spoelen en eigenaar gebeld... Zijn daar best wat weken zoet mee geweest maar gelukkig geen ernstige of blijvende schade of zoals in dit geval nog erger..

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:01

Vreselijk,

Hier het eerste stuk langs het ruiterpad loot schrikdraad om dieren die daar uitgezet zijn achter het draad te houden. Dit is van dat hele dunne bijna onzichtbare draad, Sinds kort loop ik naast mijn paard als ik daar langs ga en er niet meer op. Heb er andere paarden in zien komen en mijn paard was ook een keer net op tijd gestopt, Ruiterpad daar is ook erg smal...Levens gevaarlijk

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:44


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

pillow
Berichten: 7772
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:17

Cinnepin schreef:
Vreselijk,

Hier het eerste stuk langs het ruiterpad loot schrikdraad om dieren die daar uitgezet zijn achter het draad te houden. Dit is van dat hele dunne bijna onzichtbare draad, Sinds kort loop ik naast mijn paard als ik daar langs ga en er niet meer op. Heb er andere paarden in zien komen en mijn paard was ook een keer net op tijd gestopt, Ruiterpad daar is ook erg smal...Levens gevaarlijk

Als het heel dun en nauwelijks zichtbaar is, is het geen prikkeldraad
Langs de natuurgebieden staat meestal glad ijzerdraad.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:23

Op de Veluwe waar ik eerst woonde, was er ook een stuk weide direct naast het (smalle) ruiterpad waar ze een lage schrikdraad hadden om schapen achter te houden.
Daar heeft het paard van mijn opa ook eens in vast gezeten en gaan rennen met het hele draad achter zich aan.

Hier wordt ook regelmatig tijdelijk een weide/stuk gras in het natuurgebied afgezet om schapen achter te houden.
Je mag er niet met paarden komen, maar je moet altijd opletten of je hond er niet tegenaan/overheen loopt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:17

Vreselijk als je buitenrit zo eindigt.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:24

Echt een drama..een ongeluk zit in een klein hoekje maar prikkeldraad helpt er niet aan mee inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:54

In mijn jonge jaren stond er nog vaak prikkeldraad ook om paardenweides.En best vaak kwam een paard daar met een been in,ging trekken en raakte zo zwaar gewond dat hij afgemaakt moest worden.Tegenwoordig gelukkig om paardenweides niet vaak meer prikkeldraad want het is levensgevaarlijk voor paarden.

Sky_As

Berichten: 4688
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:00

Hier in de buurt zetten ze zelfs prikkeldraad langs ruiterpaden....ik heb dan ook gezegd geen vignet meer te kopen zolang alle ruiterpaden verdwijnen en mountainbike paden worden, en ze het voor elkaar krijgen om prikkeldraad langs een ruiterpad te zetten. Echt wat een verstand.

Prima als je het voor koeien nodig hebt, maar verplicht dan 2 draden. Dus 1 draad binnen om met bijv. prikkeldraad, en dan op een meter of 2 daar buiten weer een gladde draad of schrikdraad omheen.
Dan zal het nog niet 100% veilig zijn of tegenhouden, maar de kans is wel groot dat als paarden daar in lopen, ze wellicht toch al stoppen of omdraaien i.p.v. vervolgens dus gelijk in de prikkeldraad vast te hangen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl


Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:02

pillow schreef:
Cinnepin schreef:
Vreselijk,

Hier het eerste stuk langs het ruiterpad loot schrikdraad om dieren die daar uitgezet zijn achter het draad te houden. Dit is van dat hele dunne bijna onzichtbare draad, Sinds kort loop ik naast mijn paard als ik daar langs ga en er niet meer op. Heb er andere paarden in zien komen en mijn paard was ook een keer net op tijd gestopt, Ruiterpad daar is ook erg smal...Levens gevaarlijk

Als het heel dun en nauwelijks zichtbaar is, is het geen prikkeldraad
Langs de natuurgebieden staat meestal glad ijzerdraad.



klopt, staat er ook

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:07

Ik durf nooit in de buurt van prikkeldraad te komen. Mijn Z paard draaide een keer 180 graden om en toen zat zijn staart vast in prikkeldraad, ene kant een grote sloot. Godzijdank bleef hij stil staan en kon ik eraf stappen om hem los te maken. NOOIT meer dat ik in de buurt van prikkeldraad kom.

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:17

Prikkeldraad is zulk rot spul, heb daar in de jaren ‘80 heel veel nare verwondingen van gezien en ook meerdere paarden die het niet overleefden. Zelf ook vaak mijn handen opengehaald aan die rottige draadhekken.
Gelukkig is dat allemaal vervangen door glad draad met een fikse klap stroom erop, maar ook dat kan nog nare wonden geven.
Nu staat alles achter lint en zie ik eigenlijk nooit meer echte nare wonden.

Sterkte en beterschap voor de amazone.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:41

Sowieso bijzonder dat mensen het nog gebruiken terwijl er veel effectievere en minder schadelijke manieren van afrasteren zijn. Misselijk onspul, dat prikkeldraad.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:48

Hier staat ook om de natuurweilanden prikkeldraad. Paar jaar terug zo nog nieuw gespannen zelfs.
Maar vergis je ook niet in gladdraad, dat kan ook snijden als een kaasschaaf.
En om elke koeienweide zie ik het hier ook nog staan.
Ik vind het ook doodeng, maar begrijp wel de keuze van de boeren.

Heel veel sterkte voor de amazone :knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:35

Ik heb toen ook op YouTube bij een man aangegeven dat prikkeldraad gevaarlijk was maar hij vond mij maar een trol!....

Gewoon dat klerespul verbieden, basta! -:(-

Have You Hugged Your Horse Today?

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 20:55

Goh op de discussie, ik heb juist de ervaring andersom.
Bij prikkeldraad weinig problemen maar met dat gladde metaaldraad waar stroom op staat juist dit soort ongelukken gezien.

Maar paarden zijn sowieso heel knap in het vinden van manieren om zichzelf te verwonden.

Vreselijk en veel sterkte toegewenst.

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 21:01

Paarden kunnen zich aan elk draad verwonden wanneer het maar hard genoeg gaat, ook linten en staaldraad. Snijd pezen zo door, prikkeldraad is daar nog een overtreffende trap van helaas. Het krult meteen om de benen/lichaam heen wanneer het stuk getrokken word. En de wonden zijn gruwelijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:16

Ja, vooral die eigenschap dat het zich eigenlijk vaster om iets heen wikkelt wanneer je het probeert los te maken vind ik eng. Aan andere soorten draden kan een paard zich ook (levensgevaarlijk) verwonden, maar daar heb je dat toch minder dat het juist erger wordt wanneer je het probeert op te lossen.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:30

Dat gladde staaldraad snijdt inderdaad zo makkelijk pezen door...lint is nog het meest onschuldig denk ik. En kunnen ze nog kapot trekken..maar een paard met het been vast in iets en in paniek is een recept voor vreselijke ongelukken helaas.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 11:36

Gini schreef:
Ja, vooral die eigenschap dat het zich eigenlijk vaster om iets heen wikkelt wanneer je het probeert los te maken vind ik eng. Aan andere soorten draden kan een paard zich ook (levensgevaarlijk) verwonden, maar daar heb je dat toch minder dat het juist erger wordt wanneer je het probeert op te lossen.

Die gladde staaldraad doet dat ook en die fileert gewoon. Kan je foto’s sturen van eentje die ik zo’n draad terecht kwam (dier heeft het overleefd).

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Amazone zwaargewond, paard overleden door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 12:33

Oef nee, liever niet. Ik dacht echt dat dat bij staaldraad minder was, maar het is dus ook even naar. Brrr, probeer je je paard los te krijgen wetende dat die al serieus gewond gaat zijn, wringt het zich nog dieper het vlees in.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:14

Gini schreef:
Oef nee, liever niet. Ik dacht echt dat dat bij staaldraad minder was, maar het is dus ook even naar. Brrr, probeer je je paard los te krijgen wetende dat die al serieus gewond gaat zijn, wringt het zich nog dieper het vlees in.

Ja het was mijn eigen paard en heb flink gejankt bij het los maken want zelfs met tang was het onmogelijk om het niet deels erger te maken. :\ Nee, NOOIT meer hier. En deze was gecombineerd met gewone witte draad om hem zichtbaar te maken. De staaldraad was meer om de stroom goed te laten door komen. Alleen nog bovenop mag hier staaldraad van mij maar niet meer in de andere rijen. :\ word er terug naar van als ik er aan denk. En dan heb ik geluk dat ik altijd voorbereid ben op een kleine oorlog en ik dus een kniptang in mijn poetsbox had voor het geval dat die draad om eender welke reden door geknipt moest worden. Paard was bovendien in shock gegaan wat niemand wil natuurlijk maar op dat moment maakte het wel dat hij dus niet meer trok.. Ik wil niet weten hoe het anders afgelopen was.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema en 60 bezoekers