Wat voor dier doet dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 09:47

Sinds een paar dagen heb ik iedere ochtend op deze plaats een gat onder de rand van het nachtverblijf van mijn kippen. Ik stamp hem weer dicht maar de volgende ochtend heeft iemand het weer open gegraven. Het is ook geen heel klein gaatje, dus ik geloof niet dat een muis dit kan. Zou het een rat zijn of nog een ander dier? Hij of zij moet er hoe dan ook weg, want ik vrees een beetje voor mijn kipjes.


Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Kabayo

Berichten: 13895
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:48

Steenmarter?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Snippergroen

Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:49

Bij mijn bijrijdpaard op het erf doen ratten dit :j helaas..

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:49

Ratten. Althans, zo ziet het er bij mijn kippenhok ook uit en ik heb op de nachtcamera ratten vastgelegd.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

corinadrenth

Berichten: 1855
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:55

ratten

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:03

Ik zou het gaas ingraven zodat ze er niet zo makkelijk onderdoor kunnen.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:07

ratten inderdaad. Je kan er eens een tuinslang water laten inlopen, dan weet je het snel :+


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 10:22

Ik dacht het al, toch ratten. Dan nu maar bedenken hoe ik die daar weg ga krijgen. Gaas ingraven om de ren is niet echt een optie, het is een hele grote ren en dat gaat mij niet lukken. Ze zitten s nachts in een afgesloten nachthok, ik neem aan veilig want dat is al jaren zo.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:25

over dat gat stuk gaas met grote steen komen ze daar al niet meer uit

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 10:29

Dat is een goeie ja. Ik durf er geen vergif in te doen, want de kippen moeten dat niet binnen krijgen en de kat ook niet

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:32

Ratten inderdaad. En je komt er heeeeel moeilijk vanaf. Bij ons in de buurt zitten er ook veel te veel.

Rockes <3

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:14

Muronia schreef:
Dat is een goeie ja. Ik durf er geen vergif in te doen, want de kippen moeten dat niet binnen krijgen en de kat ook niet


Voor muizen bestaan pastablokjes en ook lokdozen met pasta. Daar kunnen kippen en katten niet bij. Wellicht dat dit ook voor ratten bestaat.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:18

Dit zijn echt ratten idd. Ik zou een klem neerzetten en de katten en kippen tijdelijk weg houden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:29

Wij hebben onze rat diervriendelijk weg gekregen met effectief een tuinslang. We hebben die er in gelegd, open gezet en vanop een afstand gekeken tot de rat er uit kwam. Daarna hol dichtgedaan, afgesloten en we hebben ze nooit meer terug gezien :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:10

Ik heb ze wel eens op stal en douw er dan een verse paardendrol in. Dat werkt ook wel een tijdje.

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 12:15

De optie met de tuinslang lijkt me het proberen ook wel waard. Als ie zn biezen maar pakt en ergens anders wil gaan wonen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:15

een rattenval precies voor de ingang zetten, heeft bij ons al een paar keer succes gehad..

Ik heb een grote steen in het gat gestopt, een hele rij stenen langs mijn kippenren. Op zich helpt dat wel aardig. En uiteraard schoon werken met het voer, niet meer voeren dan je kippen op kunnen. Voer netjes in tonnen. scheelt ook al veel.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:08

Gaten afdekken heeft geen zin, dan graven ze gewoon een nieuw gat (hier gingen ze zelfs door betonplex heen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:08

Ik denk ook dat dit een rat is. Ik heb ook holletjes in de ren maar dan van spitsmuisjes. Dit hol is in omvang een stuk groter

Ik l*l niet met de wind mee nee...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:10

Misschien goed alle voerresten etc opruimen ‘s avonds? Zodat er niks te halen valt.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:11

Wij hebben dit ook ooit gehad, maar wij kwamen sochtends buiten en zagen dat alle kippen dood waren, sommige waren helemaal weg, maar een paar lagen er nog dood in de ren. We hebben toen een val gezet en in de val een dode kip gelegd. De ochtend erna zat er een nerts in de val.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:44

Kippen kun je hier 's nachts echt niet in een ren laten, die moeten in een nachthok en ook dát moet stevig afgesloten en goed dicht zijn anders hou je idd geen kip meer over.

JudithO

Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:47

Gaten dichtstoppen helpt niet, bij ons zat er de volgende dag gewoon een gat naast gegraven.
Grind rond het hok is ook een goede methode, als ze daarin graven valt het weer terug.
Daar heb ik ze mee weggekregen (is een tip van ongediertebestrijder, ook vaak rond huizen toegepast).

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:26

Rattenvanger laten komen een optie? Hier in de buurt werkt er een met fretten en honden, heb het zelf nog niet nodig gehad, maar hoor veel tevreden mensen

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Wat voor dier doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:18

Idd een rattenvanger inschakelen. Bij mij in het dorp woont er 1 die werkt met vangkooien en tegenwoordig met een buks met warmtebeeldcamera erop. Het stikt van de ratten overal, vieze beesten zijn het.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers