Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 20:52

Helaas zit ik middenin een periode waarin het met meerdere huisdieren (inclusief paarden) niet goed gaat en euthanasie dichterbij komt. En of ik het nou wil of niet, de zorgen en bijkomende emoties / paniek / onmacht overheersen het rationele denken. Bang om ze te verliezen, het meteen op willen lossen, emoties nemen de overhand. Herkenbaar of juist niet? Hoe houd jij jezelf in het gareel?


KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:55

Niet, een emotionele uitbarsting is vaak de enige oplossing die het meeste opluchting geeft. :(:)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:58

Ook ik ben dan helemaal van slag en het beheerst dan alles elke minuut. Ik kan er niet goed mee om gaan. Dan roep ik ook dat ik er niet meer aan begin vanwege de enorme stress.
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:58

Ik heb meestal wel een nuchter iemand in de buurt :D

Op stal is het de stalhouder die genoeg weet en rustig blijft, als ik mijn paard bij wijze van spreken, bijna dood zie gaan :D

Met de honden ben ik heel bezorgd, maar blijf ik erg rustig. Ik weet meer van honden medisch gezien dan van paarden, dus daarin vertrouw ik op mezelf.

Geen beslissingen nemen als je emo bent, even rustig worden en dan rationeel proberen na te denken. Overdag lukt me dat beter dan in de avond of nacht bijvoorbeeld. En praat gewoon even met iemand.

Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:59

Jazeker herkenbaar! Ik ben echt een dweil als het op mijn dieren aankomt. Tips heb ik helaas niet. Het gevoel mag er ook gewoon zijn en, als het erop aankomt, toch een rationele beslissing nemen, juist uit liefde voor je dier. Maar ik schiet ook gelijk helemaal in de stress als ze zich anders gedragen dan normaal. Heel vermoeiend.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:00

Ik vrees dat je bij mij een sterke correlatie tussen mijn (over)gewicht en de slechte periodes van mijn hond kan zien. Na een achtbaan van 6 jaar heb ik in oktober mijn hond moeten laten inslapen (op 6.5 jaar), en dat zijn de laatste 5kg erbij geweest. Mijn vluchtweg is dus eten, en dat is geen slimme oplossing.

Verder denk ik wel heel nuchter, maar ik kan me dan niet meer verzetten tegen het hongergevoel dat ik altijd heb.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:05

pluisbeer schreef:
Ook ik ben dan helemaal van slag en het beheerst dan alles elke minuut. Ik kan er niet goed mee om gaan. Dan roep ik ook dat ik er niet meer aan begin vanwege de enorme stress.
Sterkte!


Oh, dat is zo herkenbaar :-)

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:05

Herkenbaar. Ik ben regelmatig in een huilbui beland toen ik voor de keus stond om grietje te laten inslapen. Ik wist dat de tijd naderde maar zodra ik het dacht zag ik haar zachte, lieve ogen voor me. Hoe kan ik mijn vriendinnetje nou laten dood maken? En dan ging ik weer. Je weet dat het een onrationele gedachte is. Dat inslapen juist uit liefde is omdat je de pijn wil wegnemen. Maar dat wil niet zeggen dat je het ook zo voelt. Tegenhouden had geen zin, het moet er toch uit.

Uiteindelijk heb ik een datum geprikt met de dierenarts. In die twee weken zou ik kijken of er nog verbetering kwam en anders bleef de datum staan. Dat gaf me toen toch wel rust.

Sterkte :knuffel:

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:08

Mizora schreef:
Ik vrees dat je bij mij een sterke correlatie tussen mijn (over)gewicht en de slechte periodes van mijn hond kan zien. Na een achtbaan van 6 jaar heb ik in oktober mijn hond moeten laten inslapen (op 6.5 jaar), en dat zijn de laatste 5kg erbij geweest. Mijn vluchtweg is dus eten, en dat is geen slimme oplossing.

Verder denk ik wel heel nuchter, maar ik kan me dan niet meer verzetten tegen het hongergevoel dat ik altijd heb.


Oei, dat is lastig Mizora. Ik moet zeggen dat ik ook sneller naar slecht eten grijp als ik stress heb. Heb je weer dubbel last van :)

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:10

capopjekop schreef:
Herkenbaar. Ik ben regelmatig in een huilbui beland toen ik voor de keus stond om grietje te laten inslapen. Ik wist dat de tijd naderde maar zodra ik het dacht zag ik haar zachte, lieve ogen voor me. Hoe kan ik mijn vriendinnetje nou laten dood maken? En dan ging ik weer. Je weet dat het een onrationele gedachte is. Dat inslapen juist uit liefde is omdat je de pijn wil wegnemen. Maar dat wil niet zeggen dat je het ook zo voelt. Tegenhouden had geen zin, het moet er toch uit.

Uiteindelijk heb ik een datum geprikt met de dierenarts. In die twee weken zou ik kijken of er nog verbetering kwam en anders bleef de datum staan. Dat gaf me toen toch wel rust.

Sterkte :knuffel:


Lastig hè. Rationeel weet je dat het feitelijk alleen om het welzijn van het dier draait. En of je nog iets kunt doen of proberen om het beter te maken. En haaks daarop staat dan weer die emotie dat je hem/haar niet kwijt wil. Ik herken het, maar het is zo lastig om het van elkaar los te koppelen!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:12

Druif_01 schreef:
Jazeker herkenbaar! Ik ben echt een dweil als het op mijn dieren aankomt. Tips heb ik helaas niet. Het gevoel mag er ook gewoon zijn en, als het erop aankomt, toch een rationele beslissing nemen, juist uit liefde voor je dier. Maar ik schiet ook gelijk helemaal in de stress als ze zich anders gedragen dan normaal. Heel vermoeiend.


Inderdaad, zo omschrijf ik het zelf ook. Soms is het zo vermoeiend voor jezelf :j

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:15

Herkenbaar hoor! Ik probeer in zo'n situatie een lijstje te maken met redenatie voor euthanasie of niet (bijvoorbeeld met eindpunten/ zaken waar rekening mee gehouden kan worden om voor euthanasie te kiezen en het welzijn in te schatten.) Dit doe ik ook voor operatie overwegingen etc. Het is natuurlijk nooit zwart wit maar het kan wat houvast en structuur in het denken brengen. Ook werkt het soms een dagboekje bij te houden met korte info (goed gegeten of niet, kreupelheid graderen etc.) om het verloop een beetje bij te houden waarop je terug kan vallen bij het keuzes maken.

Het maakt het er niet makkelijker of minder emotioneel op natuurlijk! Maar soms helpt het om af en toe even rationeel en met iets meer afstand naar de situatie te kijken.
Heel veel sterkte in jouw situatie, zeker als meerdere dieren tegelijk problemen krijgen is dat niet mis!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:44

SandAndOak schreef:
Herkenbaar hoor! Ik probeer in zo'n situatie een lijstje te maken met redenatie voor euthanasie of niet (bijvoorbeeld met eindpunten/ zaken waar rekening mee gehouden kan worden om voor euthanasie te kiezen en het welzijn in te schatten.) Dit doe ik ook voor operatie overwegingen etc. Het is natuurlijk nooit zwart wit maar het kan wat houvast en structuur in het denken brengen. Ook werkt het soms een dagboekje bij te houden met korte info (goed gegeten of niet, kreupelheid graderen etc.) om het verloop een beetje bij te houden waarop je terug kan vallen bij het keuzes maken.

Het maakt het er niet makkelijker of minder emotioneel op natuurlijk! Maar soms helpt het om af en toe even rationeel en met iets meer afstand naar de situatie te kijken.
Heel veel sterkte in jouw situatie, zeker als meerdere dieren tegelijk problemen krijgen is dat niet mis!


Helemaal waar. Thanks!

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 22:02

Oh herkenbaar. Ik krijg al bijna plaatsvervangend paniek gevoel bij de gedachte in jou schoenen te staan. ..
Ik probeer veel met andere te praten en te sparren, om tot een juiste keuze te komen... En nadien proberen er veel over te praten om het te kunnen verwerken. Heel veel sterkte :(:)
Ik probeer mijzelf altijd voor te houden dat je nooit te vroeg kan laten inslapen, maar wel te laat... En dat het mooi is dst we verder lijden en langzaam wegkwijnen kunnen besparen...

Heel veel sterkte, en als je er meer over kwijt wilt, lekker spuwen hier :(:)

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 22:08

KimD schreef:
Niet, een emotionele uitbarsting is vaak de enige oplossing die het meeste opluchting geeft. :(:)


Die kan ik inderdaad afvinken ;)

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 22:09

Tancreda4 schreef:
Oh herkenbaar. Ik krijg al bijna plaatsvervangend paniek gevoel bij de gedachte in jou schoenen te staan. ..
Ik probeer veel met andere te praten en te sparren, om tot een juiste keuze te komen... En nadien proberen er veel over te praten om het te kunnen verwerken. Heel veel sterkte :(:)
Ik probeer mijzelf altijd voor te houden dat je nooit te vroeg kan laten inslapen, maar wel te laat... En dat het mooi is dst we verder lijden en langzaam wegkwijnen kunnen besparen...

Heel veel sterkte, en als je er meer over kwijt wilt, lekker spuwen hier :(:)


Toch fijn om te zien dat ik niet helemaal abnormaal ben, gezien de reacties ;)

Anoniem

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 22:35

Ik laat het verdriet gewoon toe. Het helpt bij het verwerkingsproces.

Als ik naasten verlies doet me dat minder om de een of andere reden :o
Paarden kan ik ook nog redelijk snel plaatsen.
Maar van een hond kan ik echt ziek zijn, ik kan niet omschrijven wat voor impact dat op mijn leven heeft gehad al.. vreselijk.

Dus ik kan het zeker begrijpen :)

mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 22:58

Het er tegenaan hangen vind ik het ergst. Als de beslissing eenmaal is genomen en euthanasie uitgevoerd, ben ik nog een week van slag en slaat de twijfel toe of het toch niet nog had kunnen beteren.. En daarna is er alleen nog verdriet om het gemis maar daar kan ik wel mee omgaan.


jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 23:19

Ook voor mij heel herkenbaar. Ik kom de laatste tijd wel heel vaak bij de dierenarts met chronisch zieke en bejaarde huisdieren. Afscheid nemen is nog niet nodig, maar het komt wel een keer. En de gedachte alleen al, aan dat moment… dan word ik al emotioneel. Ze betekenen zoveel voor me.
Maar ik weet ook dat dit voorbereiding is voor het moment waarop het zo ver is. Je stelt je er al langzaam op in. Want het is op een bepaald moment toch echt onvermijdelijk.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 23:33

Oo dat gevoel ken ik helaas maar al te goed, afgelopen februari waren mijn hondje (6) en pony (27, al 22 jaar bij mij) tegelijk ziek en overleden uiteindelijk 4 dagen na elkaar. Beide met onduidelijk ziektebeeld en geen definitief verhaal waarom ze ziek waren. Dat gevoel van permanente paniek, constant rillingen en niets meer kunnen ken ik. Helaas geen manier gevonden om goed mee om te gaan, behalve te realiseren dat het ‘over een paar weken nare herinneringen zijn’.

Heel veel sterkte.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 23:36

Herkenbaar. Wat helpt is nuchter bekijken en veel praten. Je mag mij pb'en wanneer je daar behoefte aan hebt. Ik ben redelijk nuchter, wanneer ik genoeg afstand heb tot de situatie, en ten alle tijden beschikbaar als luisterend of adviserend hoor.


moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 23:41

Al vanaf dat mijn hondje 8 is denk ik soms wat als en hoe dan verder :( hij is nu 12

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 00:15

Ik lijk heel nuchter en koelbloedig :')
Van binnen ga ik echt kapot... ik val ook altijd heel erg af op zulke momenten.

Zeker met Uni en Jam was het erg... dingen uitzoeken, twijfelen, hopen op iets waarvan je al weet dat het niks gaat doen.

Dan ga ik ook echt piekeren, niet slapen... en maar blijven denken of ik iets gemist heb.
Heel dwangmatig :')
Voor mensen van buiten af (behalve echt goede vrienden) zullen niet heel veel aan mij merken... ik ben niet zo van het uitten, kan er wel goed over praten, maar niet echt veel huilen oid.
Heb ik met mensen net zo trouwens :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 00:24

Oh hou op schei uit… en dan heb ik ‘maar’ konijntjes maar man, man wat wordt er veel van gehouden. Ze zijn ons alles. Vorig jaar was er eentje erg ziek en gedurende 2 weken bezig geweest met dierenartsbezoeken, medicatie, dwangvoer etc. Om maar uit te vogelen wat hem mankeerde.
En dan zag ik hem zo ziekjes zijn en was het alleen maar huilen, huilen en nog eens huilen. Daarna de beslissing gemaakt samen met de dierenarts hem in te laten slapen en dat was wederom een tranendal.

We zijn een week lang beroerd van verdriet geweest. Dat ziek zijn en afscheid nemen wat altijd weer komt, dat zou bijna een reden zijn om geen dieren meer te houden. Dat gaat door merg en been.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zieke huisdieren en je veel zorgen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 01:22

Zo herkenbaar! Wanneer het mijn dieren betreft, ben ik zo kwetsbaar. Aan hen mag niks gebeuren maar helaas, … Afgelopen zomer was ik met mijn paard in de dierenkliniek in Merelbeke terwijl mijn hondenkind voor haar leven vocht de afdeling verderop. Uiteindelijk heb ik mijn paard moeten laten inslapen . Mijn hond leeft nog maar is nog steeds ziek. Ik denk niet dat je uiterlijk veel aan me zag, maar ik ging ongeveer dood vanbinnen. Ik kon niet slapen, eten en kreeg soms zelfs geen slok drinken binnen. Soms zou ik willen dat ik kon huilen maar op de meest heftige momenten zit ik helemaal vast . Dat is echt een aanslag op mijn lichaam.

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alocasia, Brigitte_D, DayDream21, DotBot, Kirsha, Marie111, Oehlala, pjer, Robin_Rikkie, Saartjuh_b, Solleke_Noah, WendyShet en 146 bezoekers