Kassa probleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Kassa probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 12:45

Ik schaam me hier best wel voor maar kan iemand mij uitleggen hoe je handig terug telt als een klant geld bij geeft, wat niet passend is?

4,20 en dan 0,20 cent bij geven is prima, maar soms krijg ik er bijvoorbeeld 0,50 bij of wat anders. Ik snap eigenlijk niet waarom klanten dit doen en krijg er ik raak nogal in de war..

Ik ben opgegroeid in het online tijdperk dus kan er ook mee te maken hebben. Veel oudere klanten en mijn collega's zijn ook 50+.

Ik kom er vaak wel mee weg omdat veel mensen pinnen, contant betalen zonder bij te geven of contant betalen met gepast bijgeven.

Zou het heel fijn vinden als iemand me dit kan uitleggen, Google geprobeerd maar niks gevonden.. collega's hebben het wel eens uitgelegd maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet.


tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:57

Ik vind dat ook lastig. Wat ik doe is het bedrag opsplitsen. 7,60 moeten betalen en 10,70 krijgen bijvoorbeeld. Dan reken je eerst alles achter de komma weg. Je hebt 70 gekregen en de klant moet 60 betalen, dan krijgt hij 10 cent terug. Vervolgens wat voor de komma staat. 10 euro gekregen, 7 euro moeten betalen, dan geef je nog 3 euro. De truc die bij mij werkt is het totale bedrag wat je moet terug betalen gewoon vergeten. Niet over nadenken. In de wereld van de euro's kan dat ook, omdat we niet, zoals vroeger met rijksdaalders, met munten zitten die 2,50 waard zijn of zo.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door tjaakje op 02-12-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:58

Het handigst is om het totaal op te tellen wat je krijgt.

Stel de klant geeft een briefje van 50 en een muntje van 20 cent, dan krijg je dus EUR 50,20

Dan neem je het bedrag wat de klant moet betalen:

EUR 11.10 bijvoorbeeld en tel je van achter naar voren op.

Dus eerst achter de komma recht trekken.

Van 11.10 naar 50.20 is dat dus eerst:
+10 cent wordt 11.20
Dan de eerste voor de komma er bij:
+9 euro wordt 20.20
En dan het getal daarvoor
+30 euro wordt 50.20

Dus je zegt dan:
Dat is dan
11.10, plus 10 maakt 11.20, plus 9 maakt 20.20 en plus 30 maakt 50.20 totaal.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:58

Geeft je kassa niet aan wat je terug moet geven?
Dus dat je in kan geven dat de klant 10,55 geeft, en dat er dan komt te staan wat je terug moet geven?
Dat zou het makkelijkste zijn.....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:58

Ik heb hier wel ervaring in, maar soms maken de klanten het inderdaad best moeilijk.
Stel het kost 15,45 maar vervolgens geven ze een briefje van 20 en dan nog 5 losse euro's en 50 cent. Dus dan geeft de klant 25,50. Dan tel ik eerst naar de 0,50 toe en vervolgens naar de 25.. en dat is vooral als ze van het klein geld af willen en graag briefgeld er voor terug hebben.

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:59

Bedoel je dan dat als iemand 4,95 moet betalen, en 10,05 aan je geeft dat je dan dus 5 euro moet teruggeven?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

E_C
Berichten: 291
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:03

Matheno schreef:
Bedoel je dan dat als iemand 4,95 moet betalen, en 10,05 aan je geeft dat je dan dus 5 euro moet teruggeven?


Dit klopt niet. Als iemand 4,95 moet betalen en diegene geeft je 10,05, dan krijgt deze persoon 5,10 terug. Dus die 5 cent bovenop de 10 euro heb je niks aan in dit geval.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131991
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:06

Matheno schreef:
Bedoel je dan dat als iemand 4,95 moet betalen, en 10,05 aan je geeft dat je dan dus 5 euro moet teruggeven?


:))

Volgens mij zijn er veel meer mensen die het niet goed snappen. Goed oefenen met echt geld en dan thuis met iemand erbij die het wel goed snapt. Dan komt het vast wel goed.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:08

Ik denk dat het ook een kwestie is van oefenen, oefenen, oefenen. Uiteindelijk hoef je er nauwelijks nog over na te denken.

Als ik €4,20 moet betalen dan geef ik inderdaad ook wel eens €5,50 in plaats van €5. De reden is dat je dan minder kleingeld terug krijgt. Ik geef 50 cent, en krijg een van 10 en een van 20 terug. Terwijl je anders een van 50, een van 20 en een van 10 krijgt, en ook nog die van 50 in je beurs hebt zitten. Dus gewoon om je beurs wat lichter te krijgen :D
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-12-21 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:09

Hahaha sorry dat is idd het online tijdperk waarin je bent opgegroeid.

Heeft te maken met cash geld en vroeger toen we nog guldens hadden. Kleingeld was toen nogal een ding bij winkeliers. En nu eigenlijk ook nog aangezien het halen van kleingeld bij de bank best veel kost. Kleingeld en niet continu zonder zitten was en is dus best wel een ding. Men kreeg zijn loon in cash en ging dan boodschappen doen. Vroeger was het dus ook best normaal om naar kleingeld te vragen. Zelfs al was dit net iets meer dan wat nodig was (die 50 cent ipv 20 van jou voorbeeld). Iets teveel maakte nl dat je nog steeds minder het kleingeld die dan uitgegeven moesten worden. Wat inhoud dat je dan aan het einde van de dag geen kleingeld meer hebt om terug te geven.

Even zo uit mijn hoofd als voorbeeld: iedereen heeft net cash zijn loon gehad, gaat boodschappen doen en iedereen betaald met 50 euro. Hoeveel kleingeld denk jij dat je nog hebt na een dag? Echt niet veel meer, en dan moet je dus vragen of men de bedragen achter de komma (dus 10, 20, 40 cent ed) toevallig ook klein heeft. Anders heb jij aan het eind van de dag dus echt geen kleingeld meer. Nou zal een supermarkt er mss minder moeilijk over doen dat ze weer een rolletje kleingeld moeten aanbreken. Maar ook in de supermarkt heb ik het al meegemaakt dat ze bepaald kleingeld gewoon niet meer hadden.

Het net even teveel geven dan achter de komma (in centen dus) kan er nog steeds voor zorgen dat je zo min mogelijk aantallen van je muntgeld moet uitgeven. Wat bij een volgende klant mss wel nodig is en wat je dan nog hebt.
Laatst bijgewerkt door rina op 02-12-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:11

Momo94 schreef:
Ik heb hier wel ervaring in, maar soms maken de klanten het inderdaad best moeilijk.
Stel het kost 15,45 maar vervolgens geven ze een briefje van 20 en dan nog 5 losse euro's en 50 cent. Dus dan geeft de klant 25,50. Dan tel ik eerst naar de 0,50 toe en vervolgens naar de 25.. en dat is vooral als ze van het klein geld af willen en graag briefgeld er voor terug hebben.



Hmmm, hoe zou ik dit aanpakken...?
Ik zou vriendelijk de vijf losse euro's weigeren (want nergens voor nodig).

De logica van
het kost 15,45
klant geeft 20,50
zie ik wel.

Eerst achter de komma:
geef een stuiver terug.
(Zo noem ik een munt van 5 cent.)

Dan voor de komma: pak een briefje van 5 euro.

Bij het teruggeven van het wisselgeld 'tel je op':
je zegt: 15,45
zo wordt het 15,50 (de stuiver)
en met 5 euro wordt het 20,50.


Volgens mij staat dit compleet los van guldens of euro's.
(Met ponden, franken, kronen of dollars gaat het precies zo.)

En ik krijg mijn loon al zo'n veertig jaar per giro.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-21 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kookaburra

Berichten: 5379
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:11

Ik gebruik twee manieren. Maar heb dan ook veel kassa gedraait, dus het is automatisme geworden.

De eerste is als je een bedrag hebt, en de klant betaald precies dezelfde aantal centen heeft als bij het af te rekenen bedrag.
Stel, het te betalen bedrag is 8 euro en 20 cent.

De klant geeft een briefje van 10 met 20 cent erbij. Dan heb je een verschil van 2 euro.


Stel, het te betalen bedrag is 4 euro en 60 cent. En de klant betaald 10 euro en 60 cent. Dan heb je dus 6 euro verschil.

----
Tweede mogelijkheid is als de klant een ander aantal centen betaald dan dat af te rekenen bedrag zegt. Bijvoorbeeld een bedrag wat eindigt op 75 cent, waar de klant 25 cent extra betaald.

Stel, het te betalen bedrag is 7 euro en 75 cent.
De klant geeft een briefje van 10, met 25 cent erbij.

Dan wil je eerst omhoog naar "euro","25cent"
Dan ga je van 7 euro 75 eerst naar 8 euro 25. Dat verschil is 50 cent (en pak je dus uit de kassa-la).
Van 8 euro 25 naar 10 euro 25 is een verschil van 2 euro (en pak je dus uit de kassa-la). Dan krijgt de klant 2 euro en 50 cent.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kassa probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:18

Ik heb ook in de supermarkt gewerkt en het duurde even voor ik het doorhad. Na een tijdje wordt het automatisme

Misschien heel simpel maar kan je thuis niet oefenen met je familie. Als je het rustig voor je ziet is het makkelijker dan als iemand het uitlegt

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kassa probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:27

Weinig caissières kunnen tegenwoordig nog echt goed terug tellen idd. Nu moet ik zeggen dat ik zelf het ook geleerd heb toen ik achter de kassa werkte. Op en gegeven moment weet je welke bedragen "bij elkaar horen". Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal dus leer je dat veel minder snel.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:30

Biks2 schreef:
Ik schaam me hier best wel voor maar kan iemand mij uitleggen hoe je handig terug telt als een klant geld bij geeft, wat niet passend is?

4,20 en dan 0,20 cent bij geven is prima, maar soms krijg ik er bijvoorbeeld 0,50 bij of wat anders. Ik snap eigenlijk niet waarom klanten dit doen en krijg er ik raak nogal in de war..

Ik ben opgegroeid in het online tijdperk dus kan er ook mee te maken hebben. Veel oudere klanten en mijn collega's zijn ook 50+.

Ik kom er vaak wel mee weg omdat veel mensen pinnen, contant betalen zonder bij te geven of contant betalen met gepast bijgeven.

Zou het heel fijn vinden als iemand me dit kan uitleggen, Google geprobeerd maar niks gevonden.. collega's hebben het wel eens uitgelegd maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet.

heb je een kassasysteem die zegt hoeveel geld je terug geeft en is het probleem vooral indien je erbij krijgt indien je het al ingetikt had?

Dan tel je het extra gekregen geld gewoon bij je teruggave.

BV
Klant moet 4.20 betalen en geeft 10 euro, jij tikt 10 euro in de kassa en de kassa zegt: 5.80 euro terug.
Klant geeft 20 cent extra => 4.80+0.2 = 5 euro terug.
Klant geeft 50 cent extra => 4.80 + 0.5 = 5.30 terug.

Dit werkt op zich ook als je het niet ingetikt hebt.
Ik zou dan gewoon in mijn hoofd tellen met de teruggave vanaf tien euro, en het extra geld dat de klant geeft er gewoon bijtellen.

Als je terugtelt werkt dat niet op het moment dat je extra geld krijgt.

Terugtellen gaat nl als volgt:

Klant moet 4.20 betalen en geeft 10 euro,
Dan tel je terug:
4.20 + 30 cent = 4.5 + 50 cent = 5 + 5 euro = 10 euro
Als de klant dan 50 cent bij geeft raak je alsnog in de knoei.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:31

Janneke2 schreef:
Momo94 schreef:
Ik heb hier wel ervaring in, maar soms maken de klanten het inderdaad best moeilijk.
Stel het kost 15,45 maar vervolgens geven ze een briefje van 20 en dan nog 5 losse euro's en 50 cent. Dus dan geeft de klant 25,50. Dan tel ik eerst naar de 0,50 toe en vervolgens naar de 25.. en dat is vooral als ze van het klein geld af willen en graag briefgeld er voor terug hebben.



Hmmm, hoe zou ik dit aanpakken...?
Ik zou vriendelijk de vijf losse euro's weigeren (want nergens voor nodig).

.


Dat vind jij, maar toch is de gemiddelde kassa-mevrouw/bedrijf wel blij met 5 losse euro's
Want dat betekend dat je 5x iemand 1 euro "terug" kan geven ipv 1x een briefje van 5
Volgens mij kost het een bedrijf ook geld om rollen muntgeld te halen bij een bank(of hoe dat ook mag gaan)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:31

Waarom terug tellen? Ik telde altijd van het bedrag wat men moest betalen vooruit naar het ontvangen geld.

Dat deed ik in mijn hoofd als ik het wisselgeld pakte en daarna hardop om de klant mee te nemen en eventuele fouten te ontdekken.

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:32

Matheno schreef:
Bedoel je dan dat als iemand 4,95 moet betalen, en 10,05 aan je geeft dat je dan dus 5 euro moet teruggeven?

Bijna goed :D



Verder wat Duhelo uitlegt. En het is oefenen. Tip: Blijf rustig, je hoeft het niet binnen 10 seconden op te lossen. En anders wacht iemand maar even iets langer. Verplicht rustmomentje en dat is altijd goed in deze tijd :)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:32

Het enige verschil met de gulden is, dat het kwartje (25 cent) is afgeschaft.

We hebben nu 'kwinten' (20 cent)
en halve euro's (50 cent)
en 'stuivers en dubbeltjes'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:35

in het guldentijdperk veel achter de kassa gewerkt.
Zoals eerder hierboven al iemand schrijft: niet hoofdrekenen, maar doortellen.

Afrekenen 11,20 en iemand geeft 50,50

eerst het achter de komma gelijk maken: je zegt met 30 cent, maakt 11,50, en je geeft 30 cent,
Dan naar het eerst volgende 10 bedrag: met 9 euro maakt 20,50
Met 30 euro maakt 50,50.
(edit, als iemand je 50 cent geeft voor die 20 cent, heb je er dus niets aan. Dan moet iemand 1,50 of nog liever 1,20 geven)

Of
bedrag 11,20 en iemand betaalt met 50 euro
Met 80 cent maakt 12 euro,
Met 8 euro maakt 20 euro
en met 30 euro maakt 50,-
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 02-12-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kassa probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:36

wat is pinnen toch gemakkelijk :D



Zegt de persoon uit het gulden tijdperk met dyscalculie.

Succes ts.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:36

Ik heb een tijdje af en toe de kassa moeten doen op een manege, dus geen makkelijk winkel systeem waarbij de kassa zegt wat je terug moet geven.

Ik legde maar altijd heel vriendelijk aan mensen uit dat ik het echt heel lief vind dat ze met me mee wouden denken, maar dat ik echt niet meer begreep wat ik dan moest doen :')
Complete error. Ik ben heel slecht in hoofdrekenen, dus ik snapte er dan echt nooit meer wat van :+

Of ik rekende met de rekenmachine van mijn telefoon. :=

Alle uitleg die hier gegeven word begrijp ik ook niet _O-

I am because you were

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:36

Ik ben eigenlijk van mening dat een kassa (zeker in de gemiddelde winkel) gewoon zelf het wisselgeld zou moeten berekenen. Dit om fouten te voorkomen. Systemen zouden zo gemaakt moeten zijn/worden dat menselijke fouten bijna niet voor kunnen komen.

Er moeten altijd goedkope scholieren achter de kassa zitten over het algemeen (bij de meeste winkels). Ik vind dat je dan niet die mensen verantwoordelijk kan houden voor kasverschillen die voortkomen uit hoofdrekenen. Door met een kassa systeem te werken die het gewoon voor kauwt, voorkom je dit zo veel als mogelijk.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:37

Citaat:
Citaat:

Hmmm, hoe zou ik dit aanpakken...?
Ik zou vriendelijk de vijf losse euro's weigeren (want nergens voor nodig).


Dat vind jij, maar toch is de gemiddelde kassa-mevrouw/bedrijf wel blij met 5 losse euro's
Want dat betekend dat je 5x iemand 1 euro "terug" kan geven ipv 1x een briefje van 5
Volgens mij kost het een bedrijf ook geld om rollen muntgeld te halen bij een bank(of hoe dat ook mag gaan)


Graag twee dingen apart houden...

De vraag van TS gaat over rekenen.
Qua rekenen zijn die losse vijf euro's niet nodig.

Maar in het vriendelijke praatje kun je heel goed zeggen dat je graag een briefje van 5 geeft voor 5 losse euro's.
Persoonlijk ben ik vaak blij als ik al dat 'rammelgeld' kan omwisselen. Dus is het een soort van 'win-win' situatie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:42

Sky_As schreef:
Ik ben eigenlijk van mening dat een kassa (zeker in de gemiddelde winkel) gewoon zelf het wisselgeld zou moeten berekenen. Dit om fouten te voorkomen. Systemen zouden zo gemaakt moeten zijn/worden dat menselijke fouten bijna niet voor kunnen komen.

Er moeten altijd goedkope scholieren achter de kassa zitten over het algemeen (bij de meeste winkels). Ik vind dat je dan niet die mensen verantwoordelijk kan houden voor kasverschillen die voortkomen uit hoofdrekenen. Door met een kassa systeem te werken die het gewoon voor kauwt, voorkom je dit zo veel als mogelijk.


Vroeger..... had je geen keuze. Kassa's waren niet zo slim. Als je eenmaal weet hoe het moet, heb je bijna nooit kasverschillen.
En weet je waar de grootste kasverschillen door ontstaan: doordat je niet meer weet of iemand een tientje of een twintigje gaf. Ik heb geleerd het geld dat je kreeg op de kassa te leggen en pas na het teruggeven van het wisselgeld, het in de kassa te stoppen.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers