e achter B

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 09:50

Geen idee of het hier goed staat.

Gisteren mijn eerste lessen gehad van E achter B, maar ik vond het best pittig... WAnt dan reed ik weer te langzaam dan weer 'te' hard.. Bochtje achteruit gingen redelijk... Ik raakte vooral overprikkeld haha.

Nu heb ik maanag nog wat extra lessen voor bochtje achteruit en dan heb ik volgende week nog les en smiddags dan examen. Ik vind het best knap dat sommige het op 1 dag halen.

Volgens de man heb ik prima goed inzicht. En weet ik zelf half niet hoe goed ik het doe, maar het mag net wat meer vloeiender..

Maar heeft iemand misschien tips om mezelf een beetje af te kunnen sluiten van deze beste man haha.


Tango1979

Berichten: 2525
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:03

Toen ik voor E achter B ging, heb ik in het weekend daarvoor met een combi van een stalgenoot 2 dagen bochtjes achteruit geoefend :o

Tijdens de dagcursus gaf de instructeur aan dat ik te voorzichtig reed. Op het examen gezellig gebabbeld met de instructeur, dat ik met mijn paard op pad wilde etc etc.

De examinator gaf ook aan dat ik voorzichtig reed, maar dat snapte hij als ik een paard ging vervoeren, dus gewoon geslaagd.

Ik rij trouwens sowieso altijd voorzichtig, ook zonder trailer.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 10:10

Tango1979 schreef:
Toen ik voor E achter B ging, heb ik in het weekend daarvoor met een combi van een stalgenoot 2 dagen bochtjes achteruit geoefend :o

Tijdens de dagcursus gaf de instructeur aan dat ik te voorzichtig reed. Op het examen gezellig gebabbeld met de instructeur, dat ik met mijn paard op pad wilde etc etc.

De examinator gaf ook aan dat ik voorzichtig reed, maar dat snapte hij als ik een paard ging vervoeren, dus gewoon geslaagd.

Ik rij trouwens sowieso altijd voorzichtig, ook zonder trailer.


dat dus ik rij volgens hem ook te voorzichtig.. En tuurlijk moet de beste man je beetje drillen omdat je tijdens een examen ook nog wat meer stress heb natuurlijk. haha alleen wordt ik juist van dat gedril onrustig van haha. Maar ik moet gewoon op vertouwen dat ik het kan!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:14

Ik heb vorig jaar m'n e achter b gehaald, nadat ik al jaren met de trailer (B-combinatie) rondreed. Vond de lessen pittiger dan het examen, omdat m'n instructeur mij bewust in lastige posities bracht waar ik vervolgens een oplossing moest bedenken om te keren. Examen was alleen een stukje rijden door wat nauwe straatjes, een bochtje achteruit en een stuk achteruit rijden (waarbij ik wel een keer te vaak ben gaan kijken :'))

Spaansepony
Berichten: 989
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:14

Je lijkt mij wel, dit commentaar kreeg ik ook.
Ze willen dat je vlot optrekt en vlot op je snelheid zit en daar aan houdt, ze zien liever dat je nu 2 km te hard rijd dan te zacht.

Op mijn examen zei de beste man ook dat ik soms wat vlotter mocht, uitgelegd dat ik al jaren met trailer reed met paarden en dat de beestjes dat niet zouden waarderen als ik vlot optrok. Hij begreep mij, uiteindelijk gewoon geslaagd want ondanks mijn voorzichtigheid was verder alles prima in orde.

Friesfanaat

Berichten: 1338
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:16

Ik heb hem ook in 1 dag gehaald, wel in de weken daarvoor op eigen terrein hele einden achteruit geoefend. Tot in den treure. Als je het trucje doorhebt is het een eitje, maar het trucje aanleren kun je alleen door héél veel te doen.

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - B+2
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - B+3


~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 10:21

Friesfanaat schreef:
Ik heb hem ook in 1 dag gehaald, wel in de weken daarvoor op eigen terrein hele einden achteruit geoefend. Tot in den treure. Als je het trucje doorhebt is het een eitje, maar het trucje aanleren kun je alleen door héél veel te doen.


ja ind. alleen hier geen eigen terrein.. Ik zou kunnen vragen of ik op stal zou kunnen oefenen maar ik ga zaterdag verhuizen naar nieuwe stal.. Om nou gelijk te vragen he mag ik zondag even met mijn trailer op jouw terrein oefenen vind ik ook weer wat..

zaterdag rijdt iemand natuurlijk die wel zn E heeft haha.

Onali

Berichten: 18431
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:21

Ik zou idd zelf aan de slag gaan om jezelf bekend te maken met een aanhanger combinatie.

Ga naar een leeg parkeerterrein en ga daar oefenen.

Black is the colour of my true love's hair

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:23

Ik heb bewust gekozen om het niet in zo'n kort bestek te doen. Juist een aantal losse lessen en vanuit daar in 1x het examen halen ipv alles met haast.

Mijn instructeur was ook vele malen strenger dan mijn examinator. Ik heb thuis in een rustig buitengebied nog lekker een aantal keer zelf geoefend met achteruit rijden. Tijdens het examen iets harder/lomper gereden dan dat ik met een trailer zou doen. Wel gemeld dat ik in werkelijkheid dadelijk met paarden achterin ga rijden en dat ik dan ook zeker voorzichtiger zou rijden. Het bochtje achteruit aan het laaddock heb ik tijdens mijn examen niet eens hoeven afmaken :roll: . Laat ik dat nou net het moeilijkst vinden :=.

Edit: Theorie vragen helemaal in mijn hoofd gestampt, daar werd ik ook zwaar in onderbroken door de examinator :')

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:28

Leuk dat je voor je E achter B gaat!

Ik heb de mijne een week of 3 geleden gehaald . Met een losse les van een uur en een dagcursus en geen ervaring, dus het kan wel. :D Na zo'n dag ben je wel echt gesloopt en je moet echt je aandacht erbij kunnen houden.
Wat mij vooral hielp, is snappen wanneer je wat moet doen (in het geval van bochtje achteruit). Vooral de theorie erachter dus.

Mijn instructeur was ook strenger dan de examinator, maar wel op een prettige manier. Eerst laten doen zonder uitleg, zelf proberen / nadenken, uitleg, nog eens doen, enz.. Hij vroeg ook meermaals of ik deze manier van lesgeven prettig vind, omdat er dus ook een hoop mensen zijn die het juist niet waarderen. Ik zou het dus ook gewoon aangeven bij je instructeur wat je wel en niet prettig vind.

En inderdaad op eigen terrein oefenen als je de mogelijkheid hebt.

Sowieso succes! :)
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 02-12-21 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Not your line.

Josien_

Berichten: 8987
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:29

Ik vind het ook knap dat mensen het in één dag halen. Heb zelf veel geoefend, een extra les genomen naast dagcursus maar toch 2x gezakt. Bij mij kwam dat echt door domme fouten door zenuwen zoals bijvoorbeeld de handrem er te vroeg af halen, dat is een procedurefout en daardoor ben je per definitie gezakt.
Het rijden zelf stelt niet eens zo veel voor. Ik wil je trouwens niet zenuwachtig maken want ik ben echt een uitzondering. Bijna iedereen haalt dit makkelijk in één keer :Y) .

Veel succes!!

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Sababber

Berichten: 2685
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:31

Ik heb twee keer examen voor E achter B gedaan. Eerst jaren geleden zo’n dagcursus, toen had ik nog weinig ervaring met de aanhanger (beetje met de minitrekker voor en achteruit rijden..). Niet gehaald, toen jaren met lichte combinaties gereden, minstens 12 keer op pad geweest met een combinatie die licht genoeg was om te mogen rijden. Daarnaast veel geoefend met de aanhanger van mijn vader, als iemand het nodig had om de trailer met paard te draaien meldde ik me als vrijwilliger om te oefenen.

Afgelopen voorjaar een cursus gedaan waarvan 1 halve dag les en dan 2 dagen later nog een halve dag les en examen. Bij de examinator eerlijk gezegd dat ik hem voor de paarden nodig heb en ik dus niet te ruig optrek en rem omdat er in mijn beleving een paard in staat, was deze vrouw gewoon oké mee. Met gemak gehaald deze keer. Ook op YouTube filmpjes kijken werkt goed om de theorie achter de praktijk te begrijpen.

Volgens de examinator en instructeur die ik had was het sowieso onzin die dagcursussen, dat is voor de meeste mensen niet te doen. Tenzij ze al jaren dagelijks met de aanhanger op pad zijn.

Je kunt niet altijd zes gooien, maar met bowlen gaat het wel makkelijker dan met dobbelen.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:43

Ik heb ook een aantal lessen van te voren genomen, had dat ook echt wel even nodig (amper ervaring met aanhangers rijden). Ik vond de lessen echt niet leuk, ik had echt zo'n drilltante die ook van die dingen zei van, waarom gaat het nu zo slecht, dat hielp zo niet mee. Ik raak dan alleen maar in de stress en dan gaat het nog slechter. Mijn examinator was daarentegen echt top, en begon hele verhalen over zijn dochter die ook met de paarden wilde rijden. Uiteindelijk ook meteen de eerste keer gehaald!

_activeme

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:51

Tof dat je dit doet. Ik heb vorig jaar mijn E gehaald. Ik was mega zenuwachtig. Ik heb voor mijn examen nog 2 lessen gehad. Op de dag van het afrijden nog 6 uur rijles (dagcursus). Alles was ik heb geleerd in die 6 uur zat er automatisch in bij mij. Voor mijn gevoel ging het perfect en de examinator had geen punten. Ben dan ook gelijk geslaagd en had ook wel een fijne examinator. Op een gegeven moment weet je wel wanneer je te hard of te langzaam rijdt. Vergeet niet dat zware stenen of iets in je trailer heb zitten. Als er een paard instaat rij je al heel anders. Luister goed wat er gezegd wordt. En als je man zegt dat je het goed doet neem dit dan ook aan van hem. Kan je met je man niet oefenen?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 10:59

_activeme schreef:
Tof dat je dit doet. Ik heb vorig jaar mijn E gehaald. Ik was mega zenuwachtig. Ik heb voor mijn examen nog 2 lessen gehad. Op de dag van het afrijden nog 6 uur rijles (dagcursus). Alles was ik heb geleerd in die 6 uur zat er automatisch in bij mij. Voor mijn gevoel ging het perfect en de examinator had geen punten. Ben dan ook gelijk geslaagd en had ook wel een fijne examinator. Op een gegeven moment weet je wel wanneer je te hard of te langzaam rijdt. Vergeet niet dat zware stenen of iets in je trailer heb zitten. Als er een paard instaat rij je al heel anders. Luister goed wat er gezegd wordt. En als je man zegt dat je het goed doet neem dit dan ook aan van hem. Kan je met je man niet oefenen?


ik wil zondag ind even met mn vent oefenen. Gaan we rustig parkeerplaats opzoeken. Ik had wel al achteruit geoefend met hem. Kwa bochtje zei hij dat het eerst beter was als ik dat tijdens de lesdag deed. Nu weet ik wat ik moet doen en wil ik ind samen met hem oefenen. Al is het maar dat ik oefen en hij het verkeer in gaten houdt, ook al gaan we naar een rustige parkeerplaats.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8259
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:10

Herkenbaar hoor, die bochtjes zijn ook heel vervelend. Ik heb zelf van iemand een B combinatie geleend en de hele zondag op een industrieterrein geoefend met het achteruit rijden en keren. Uiteindelijk in 1 keer geslaagd dus was heel fijn :)

_activeme

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:22

plutolover schreef:
_activeme schreef:
Tof dat je dit doet. Ik heb vorig jaar mijn E gehaald. Ik was mega zenuwachtig. Ik heb voor mijn examen nog 2 lessen gehad. Op de dag van het afrijden nog 6 uur rijles (dagcursus). Alles was ik heb geleerd in die 6 uur zat er automatisch in bij mij. Voor mijn gevoel ging het perfect en de examinator had geen punten. Ben dan ook gelijk geslaagd en had ook wel een fijne examinator. Op een gegeven moment weet je wel wanneer je te hard of te langzaam rijdt. Vergeet niet dat zware stenen of iets in je trailer heb zitten. Als er een paard instaat rij je al heel anders. Luister goed wat er gezegd wordt. En als je man zegt dat je het goed doet neem dit dan ook aan van hem. Kan je met je man niet oefenen?


ik wil zondag ind even met mn vent oefenen. Gaan we rustig parkeerplaats opzoeken. Ik had wel al achteruit geoefend met hem. Kwa bochtje zei hij dat het eerst beter was als ik dat tijdens de lesdag deed. Nu weet ik wat ik moet doen en wil ik ind samen met hem oefenen. Al is het maar dat ik oefen en hij het verkeer in gaten houdt, ook al gaan we naar een rustige parkeerplaats.


Ja super, achteruit is rijden is ook moeilijk. Mijn vader rijdt de trailer zo achteruit en kijk dan met grote hoe dat doet, maar goed die heeft al jaren ervaring. Heb je handige tips gekregen tijdens je eerste les?

Ik kreeg toen als tip dat ik moest wijzen naar welke kant de trailer op moest. Zo wist ik precies welke kant ik op moest sturen. Ik gebruik het nu nog en het is heel handig. Ik rij nog te weinig om het op automatische piloot te kunnen.


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:38

De trailer altijd uit je buitenspiegel sturen, zo heb ik het mezelf aangeleerd :)

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:43

Ik heb mijn E ook in een dagcursus gedaan. Maar daarvoor inderdaad wel een paar uur op een parkeerplaats met pa geoefend. Met Renault Twingo en een ongeremd enkelasser karretje :+
Maar toch hielp vooral het achteruit tegengesteld sturen. Dat scheelde al best wat handelingen tijdens het examen. Dus als je de mogelijkheid hebt om ergens te oefenen, zeker doen. En ik weet niet waar je woont, maar anders wil ik zondag best de trailer aankoppelen en nog even met je oefenen ergens op een terrein in de buurt (Klarenbeek) :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 14:54

Daihyo schreef:
Ik heb mijn E ook in een dagcursus gedaan. Maar daarvoor inderdaad wel een paar uur op een parkeerplaats met pa geoefend. Met Renault Twingo en een ongeremd enkelasser karretje :+
Maar toch hielp vooral het achteruit tegengesteld sturen. Dat scheelde al best wat handelingen tijdens het examen. Dus als je de mogelijkheid hebt om ergens te oefenen, zeker doen. En ik weet niet waar je woont, maar anders wil ik zondag best de trailer aankoppelen en nog even met je oefenen ergens op een terrein in de buurt (Klarenbeek) :j


hele liefe aanbod maar helaas ligt klarenbeek niet in mijn regio.

Ik moet door drukke utrecht (overvecht heen) Maar ga zondag gewoon rustig oefenen. En maandag ook nog 1.5 uur les. En hopelijk woensdag niet zo overprikkeling van alle informatie. En dan haal ik hopelijk gewoon het examen en anders doe ik het gewoon lekker opnieuw. Want ik weet dat ik het kan!!

Alleen die presentatie drang van ik moet het in 1x halen (praat ik mezelf aan). Je zit ook op zo dag zo 5 uur bijna achter het stuur iets wat je ook niet gewend ben. Door drukke kleine op elkaar staande straten en gebouwen.

Hij zei ook ik doe dit express zodat je vertrouwd mee raakt, en daar geef ik hem wel gelijk in.. Normaal weet ik ook waar ik naar toe ga... dan kan ik me ook beter voorbereiden.. Nu moet ik ook 'afwachten' tot hij zegt ga naar links of naar rechts.. MEt tom tom weet ik gewoon ow naar 500 meter moet ik naar rechts en dan kan ik mezelf beter voor bereiden. Nu denk ik ja man waar wil je nou naar toe..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:16

Ik heb 'm ook in 2x gehaald, door de stress tijdens het eerste examen gewoon uit de auto gestapt. (maneuvers doe je in België op een oefenterrein, niet op straat). De instructeur had me die ochtend nog uitgekafferd als een idioot omdat het achterwaarts parallel inparkeren aan een laaddok niet vlot genoeg ging. Uiteraard ging dat door de zenuwen tijdens het examen ook mis, hij stond dan hopeloos met zijn armen te zwaaien en ik heb in een frustratie-aanval gewoon "foert" gezegd :o

De herkansing lag een flinke tijd later, dus met eigen combi op mijn weiland aan de slag gegaan. En toen kreeg ik via Ikke deze tip: de onderkant van je stuur is je aanhanger, de bovenkant je auto. Moet je aanhanger achterwaarts naar rechts, dan breng je de onderkant van je stuur naar rechts. Moet ie naar links, dan breng je je onderste stuurhelft naar links.
Werkte voor mij als een tierelier en nu kan ik mijn aanhanger vaak genoeg prima keren op allerhande mogelijke plekken en in verschillende situaties (dus bij deze, nog steeds 1000x dankjewel Ikke :D )

BarbaraNova

Berichten: 4191
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:21

ik heb wel vaker gelest en alsnog zakte ik, de instructeur was even vergeten dat het aan en afkoppelen in een bepaalde volgorde moest en we hadden in zijn geheel niets geoefend van aan en afkoppelen. Was zo stik zenuwachtig daardoor geraakt dat het helemaal niet goed meer ging....
Dus paar jaar later weer moed verzameld en nogmaals gaan lessen en wel geslaagd, maar ik had het nooit gehaald met een paar lesjes...

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 15:30

BarbaraNova schreef:
ik heb wel vaker gelest en alsnog zakte ik, de instructeur was even vergeten dat het aan en afkoppelen in een bepaalde volgorde moest en we hadden in zijn geheel niets geoefend van aan en afkoppelen. Was zo stik zenuwachtig daardoor geraakt dat het helemaal niet goed meer ging....
Dus paar jaar later weer moed verzameld en nogmaals gaan lessen en wel geslaagd, maar ik had het nooit gehaald met een paar lesjes...


jeetje zeg.. wel erg fout van de instructeur. Nu hebben wij dat gister niet geoefend maar weet ik het wel al een beetje. En zondag kan ik dat natuurlijk ook met mijn vriend oefenen. En heb ik nog een lesdag staan waar we wel uiteraard mee gaan oefenen

Wat ik ook niet goed doe.. ik als we achteruit gaan dan wil ik rem los en beetje gas geven.. Maar ik moet mijn voet bij de rem houden auto en aanhanger zelf laten rollen en pas beejte gas bijgeven indien echt stil staat..

We gaan het gewoon zien. het is geen ramp als ik het niet in 1x haal. alleen zonde van het geld haha

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:50

Daihyo schreef:
Maar toch hielp vooral het achteruit tegengesteld sturen.

De beste tip die ik kreeg: ""bovenkant stuur stuurt de auto, onderkant stuur stuurt de trailer".

Dus als bij achteruit zetten de trailer naar links moet draai je de onderkant van het stuur naar links (met de klok mee) om de bocht in te zetten. Onderkant stuur naar rechts (tegen de klok in) om de trailer naar rechts te zetten.

Tango1979

Berichten: 2525
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: e achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 16:22

Wat ik een handige tip vond: als ik teveel van de linkerkant trailer zie in mijn linkerspiegel, dan stuur ik naar links. Zie ik teveel rechterkant trailer in mijn rechterspiegel, dan stuur ik naar rechts.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, GrapeshotBot, SemrushBot en 70 bezoekers