Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 13:19

Ik zou graag nog een rijbak willen aanleggen in onze wei.
Maar ik schrik nogal van de bedragen die ik hoor qua aanlegkosten. Ik hoorde bijvoorbeeld dat een boer hier een km verderop een bak heeft laten aanleggen voor 30.000 euro. Het ziet er mooi uit voor zover ik het vanaf de weg kan zien. 20x40 bak met denk ik geovlokken.
Ik zelf zou bij voorkeur een bak met alleen zand willen. Het is tegen mijn principes om met toevoegingen met plastic/polyester te werken.
We zitten hier op kleigrond (rivierklei).
Ik wil een niet te mulle bak, die bij heftige regenval ook gewoon droog en te rijden blijft. Het is vooral voor mij zelf om elke dag een uurtje een beetje te kunnen dressuur, beetje grondwerk te doen e.d..
Wat zijn nou een beetje de kosten waar ik aan moet denken? Ik kan natuurlijk wel allerlei offertes opvragen, maar misschien kan ik mezelf beter de moeite besparen? 30.000 euro zou ik er sowieso niet voor over hebben.

Wie heeft er voor mij prijsvoorbeelden voor een bak op kleigrond?


jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:39

Bespaar je de moeite...je wilt heel veel ,maar geen geld uitgeven.

Een goede altijd te rijden niet te mulle rijbak kost gewoon geld.

Ff een bak aanleggen hup wat zand erop... Nee zo werkt het niet.

Goed kost gewoon geld.

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:48

Ik denk inderdaad dat je je erop verkijkt wat een bak aanleggen inhoudt, het is niet maar even zand storten. Prijzen vanaf 25k zal je overal op uitkomen.


boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:58

Ik heb hier nog een offerte liggen van een rijbakbodem met drainage en uitsluiting van eigenlijke grond (in jouw geval klei) dmv landbouwplastic.

Met vlokken eur 20.000. Dat zal zonder vlokken waarschijnlijk op eur 18000 uitkomen.

In 1e instantie hebben we de bak door een plaatselijke bakbouwer low budget uit laten voeren.
Bak was dramatisch! Niet in te rijden.

Via een loonwerker durfden we het niet op te laten lossen, terwijl dat vast goedkoper was en wellicht best gekund had.

We hebben daarom alleen maar de betere rijbakbouwers laten komen.
Laatst bijgewerkt door boemel op 01-12-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

M1+10

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 14:00

jaime_andrea schreef:
Bespaar je de moeite...je wilt heel veel ,maar geen geld uitgeven.

Een goede altijd te rijden niet te mulle rijbak kost gewoon geld.

Ff een bak aanleggen hup wat zand erop... Nee zo werkt het niet.

Goed kost gewoon geld.


Dat snap ik, maar hoeveel geld is mijn vraag. 30k heb ik er sowieso niet voor over. Maar misschien is dat wel gewoon wat het kost. Daarom nou juist mijn vraag.

Tijn8
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:06

bakken zijn erg duur en mijn ervaring is dat je zonder toevoeging geen stabiele bak krijgt. Wellicht kun je eens kijken naar een natuurproduct maar ik ben bang dat je echt aan dat bedrag zult zitten.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:07

Ik heb er geen 30k voor betaald en ik zit op de rotste kleigrond die er is. Bij mij kwam het op ongeveer 15.000 en mijn bak is 2 jaar geleden aangelegd en hij is super. Net een strand. Drainage en zand geschikt voor de paardenbak. Onze bak ligt op afwatering en hij ligt hoger dan het weiland.
Plaatselijke loonbedrijf vragen, wel 1 die vaker buitenbakken aanlegt

Carpe diem

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 14:30

jankawijnsma schreef:
Ik heb er geen 30k voor betaald en ik zit op de rotste kleigrond die er is. Bij mij kwam het op ongeveer 15.000 en mijn bak is 2 jaar geleden aangelegd en hij is super. Net een strand. Drainage en zand geschikt voor de paardenbak. Onze bak ligt op afwatering en hij ligt hoger dan het weiland.
Plaatselijke loonbedrijf vragen, wel 1 die vaker buitenbakken aanlegt


Ja, dat was meer het bedrag wat ik in gedachten had.
Hoe is jouw bak opgebouwd? Ligt er ook doek in? En hoeveel drainagebuizen liggen er in en in wat voor bed liggen die? Ik heb hier nog 2 bigbags grof grind staan wat afkomstig is van onze oprit die grind was en nu inmiddels bestraat is. Dus wie weet kan ik daar nog wat mee.

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:33

Een toevoeging is niet altijd nodig, mits je maar het juiste zandopbouw gebruikt. Zand is helaas erg duur.
Zoek een goede loonwerker met ervaring en het kan een hoop schelen. Wellicht scheelt het nog meer als je zelf voor zand oid zorgt.

Als je toch al drainage aan gaat leggen met tussenlaag van plastic zou ik gelijk doorvragen naar meerkosten eb en vloedsysteem. Dan zit je in de zomer ook altijd goed en hoef je niet te sproeien.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:44

Hier 2 jaar geleden een bak 20x40 inclusief paddock 10x40 aan laten leggen. Houten omheining op veengrond. Drainage en managezand.
Alles bij elkaar toch wel bijna 20k
Kennissen van mij.. zelfde ondergrond iets kleinere afmeting (16×38) ook rond de 13k

Dus ja..

Wij kunnen jaar rond rijden. Soms wat mul in de zomer maar we zouden hem vaker moeten slepen/sproeien.

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:01

Hier zelf een rijbak aangelegd en in de zomer is deze als we niet sproeien wel wat te zwaar. Maargoed dan rijden wij veel buiten enz.
Al met al waren we nog ruim 5000 euro kwijt aan alleen zand. Drainage hadden we nog, machines konden we van werk lenen. En houten palen hadden we ook nog.
Wij hebben geen doek gebruikt.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:10

Indien je geen mulle bak wil en geen toevoegingen, moet je gewoon ook rekening houden met het feit dat je genoeg zal moeten sproeien of met een eb- en vloed systeem werken.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:23

Ja klopt, wij hebben ook geen mulle bak maar we sproeien wel in de zomer. Hoeveel drainagebuizen weet ik niet meer, de drainagebuizen liggen in "goedkoop"zand en daarop het zand van Poelman, speciaal voor paardenbakken.

Carpe diem

Duality

Berichten: 3838
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:38

Wij hebben 3 jaar geleden onze bak laten leggen. Bij ons heeft het een ruime 12k gekost. Wij zitten hier ook op zware klei, maar als je je bak goed opbouwd kan het prima. Wij hebben ook drainage leggen, laag drainage zand en daarop hebben we scheldezand. Onze bak ligt ook hoger dan de rest waardoor de afwatering super gaat! Hij is het jaar rond perfect. Ook met het weer van de afgelopen week hebben wij nog gewoon een droge bruikbare baak zonder bagger en plassen en zomers is hij ook nooit zwaar. Wij hoeven overigens ook nooit te sproeien.

Wat ik wel gemerkt heb is dat het belangrijkste het onderhoud van je bodem is. Aanleggen is 1 maar je moet ook regelmatig bezig gaan met het onderhoud. Anders is het zonde van je geld op de lange duur.

Wij hebben het ook door de plaatste loonwerker laten doen. Gaat om een 20x40 baan

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 18:33

15-20 duizend euro ben je zo kwijt helaas.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 10:09

Ja maar 15k dat vind ik op zich wel acceptabel. Maar 30k dat vind ik gewoon gekheid. Dat is toch echt een bizar bedrag in mijn ogen.

knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 08:00

Poe.. Hier op klei 20 40 eb en vloed laten maken met alleen zand.. Plastick eronder en een bron geslagen in totaal 15000 top bak altijd goed.

Spiertherapeut voor paarden en mensen, en osteophaat van the vluggen Institute. WAT EEN LEVEN!!

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 12:30

knolle_krack schreef:
Poe.. Hier op klei 20 40 eb en vloed laten maken met alleen zand.. Plastick eronder en een bron geslagen in totaal 15000 top bak altijd goed.

Mooie prijs. Door wie heb jij het aan laten leggen?

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:43

knolle_krack schreef:
Poe.. Hier op klei 20 40 eb en vloed laten maken met alleen zand.. Plastick eronder en een bron geslagen in totaal 15000 top bak altijd goed.




Ben ook benieuwd wie de bak bij jullie heeft aangelegd.
Wij gaan volgend jaar ook een bak aanleggen,is wel op veengrond.
Moet je voor een bron ook aanvragen?

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kosten rijbak aanleggen kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:27

Heb je dan geen 'gewetensbezwaren' tegen het sproeien van de baan? Omdat je geen vezels toe wil voegen.

Ik kan het namelijk in de zomer niet naar mezelf verantwoorden om zo veel grondwater op te pompen en zo 'nutteloos' in te zetten.
Voor de kosten hoef ik het niet te laten. Maar als boeren niet mogen/ kunnen beregenen ga ik niet mijn sahara beregenen.
Dus dan ga ik rijden op de club, die hebben wel een vezel door de bak laten mengen.

Ieder mag zijn eigen afwegingen maken overigens hoor. Maar wilde je er alleen even over laten nadenken vooraf.

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 11:01

pol013 schreef:
Heb je dan geen 'gewetensbezwaren' tegen het sproeien van de baan? Omdat je geen vezels toe wil voegen.

Ik kan het namelijk in de zomer niet naar mezelf verantwoorden om zo veel grondwater op te pompen en zo 'nutteloos' in te zetten.
Voor de kosten hoef ik het niet te laten. Maar als boeren niet mogen/ kunnen beregenen ga ik niet mijn sahara beregenen.
Dus dan ga ik rijden op de club, die hebben wel een vezel door de bak laten mengen.

Ieder mag zijn eigen afwegingen maken overigens hoor. Maar wilde je er alleen even over laten nadenken vooraf.


Dat is in de omgeving waar ik zit niet een groot issue, wij zitten niet in een regio waar boeren gauw met een beregeningsverbod te maken hebben. Ik weet dat dat elders in het land wel vaker speelt, maar hier niet gelukkig.

Ik wil geen vezels toevoegen ivm microplastics in het milieu.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, Mnoonn, Ubermetrics en 11 bezoekers