[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
a1icem
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:50



Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 06:29

Mijn paard is 6 weken geleden weer ingespoten in zijn kogel omdat ik hem niet helemaal fijn meer vond lopen. We zijn naar de kliniek geweest en hij bleek inderdaad op de harde volte en met de buigproeven niet goed, op het zachte was hij wel goed.
4 weken rust en gestapt en toen terug voor controle en hij was helemaal goed.
We mochten een week onder het zadel gaan stappen en daarna weer het draven opbouwen.
Hij was al vreselijk stijf van het stil staan maar ik twijfelde met draven ook of hij wel goed liep, dus gisteren dierenarts er weer bij, en inderdaad… niet goed op rechtsvoor…
Maar het gekke was, hij nu wel dus wel onregelmatig op het zachte en dat was vooral linksom terwijl het vorige keer met name op het harde te zien was en rechtsom…
Het is echt een raadsel… Het enige dat ik kan bedenken is dat hij vorige week toen ik erop zat een keer flink schrok en daarbij zich soort verstapte en precies door die kogel leek te knikken, maar of het is…
Het is wel enorm balen, weer terug bij af na netjes alles aangehouden te hebben…
Vrijdag weer naar de kliniek…

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:02

Nouvel, ooh ! Jeetje dat is echt mega vervelend. En helemaal als ze niet weten wat er nou precies is.
voor verstappen etc is traumeel echt een heel fijn middel. Maar daar heb je nu even niets meer aan ( en ergens staat me bij dat jij ook traumeel gebruikt ??!)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:41

Ik ben inderdaad gelijk Traumeel gaan smeren nu het er op lijkt dat het ook een verrekking ofzo kan zijn, en de druppels gaan geven.
In de hoop dat het vrijdag op de kliniek duidelijk beter is…
Ik baal wel echt enorm!
Hij heeft pssm en dat lange stil staan is echt funest voor zijn spieren…

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:55

Ach, wat naar dat het weer niet goed is. Wij zijn ook aan het revalideren en duimen dat het goed blijft gaan. Merrie is drie weken geleden gespoten in beide voorste hoefgewrichten, maar we zoeken al sinds eind juni.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:23

Oh wat een zoektocht dan he, jij ook veel sterkte!

Hebben jullie nog goede ervaring met gebruik van bepaalde beenbescherming/stalbeschermers e.d.?
Back on track bijv, of bepaalde beschermers die meer ondersteunen met rijden?
Ik vind het zo lastig wat wel of niet werkt ergens voor…

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:51

Geen ervaring met bijzondere beschermers. We gebruiken nu wel beschermers bij het rijden en longeren, maar dat is omdat ze nu voor ijzers onder gekregen heeft om de voeten anders te belasten. We willen geen risico op ook nog een peesblessure. We gebruiken crossbeschermers, omdat die snel drogen en de volgende dag weer droog gebruikt kunnen worden.

M_arjolein

Berichten: 1398
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:35

Even een interesse vraag. Hoe houden jullie je paard met artrose.

Afgelopen jaar mijn paard verhuist naar een plek waar ze het hele jaar in de wei staat. In de winter in de nacht op stal. Ik merk dat zij bijna geen stijfheid meer vertoond. Super goed teken natuurlijk. Echter is deze plek op 3 kwartier rijden voor mij. Waardoor ik er maar 1 x in de 2 dagen heen kan. En ik merk dat ik mijn paard mis. Het dagelijkse bezig zijn. Wel staat ze hierbij ook aan het bos dus we doen lekker vaak bosritjes.

Hier in de omgeving heb ik alleen maar mogelijkheid om in de winter in een paddock te zetten. Dit zijn vaak niet hele giga paddocks.

Of een andere optie is om haar op pensioen te zetten er zijn wel wat paddock paradise achtige stallen echter is hier vaak geen rijbak bij. Langs de weg rijd ik liever niet met haar ivm groot verkeer.

Iemand tips of ervaringen?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:37

Nouvel, hoe gaat het met je paard nu ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:44

Maris schreef:
Nouvel, hoe gaat het met je paard nu ?


Niet goed helaas…
Bij het opbouwen liep hij na een paar dagen niet goed in draf, dus dierenarts er weer bij, week erna terug naar de kliniek en hij heeft er een blessure bij de aanhechting van de tussenpees bij cadeau gekregen… -O-

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:58

Ooh , dat is niet fijn. En wat was er de eerste keer geconstateerd ?
Ik denk dat je al iets van pees compositum geeft ( of rhus of ruta ) ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:05

M_arjolein schreef:
Even een interesse vraag. Hoe houden jullie je paard met artrose.

Afgelopen jaar mijn paard verhuist naar een plek waar ze het hele jaar in de wei staat. In de winter in de nacht op stal. Ik merk dat zij bijna geen stijfheid meer vertoond. Super goed teken natuurlijk. Echter is deze plek op 3 kwartier rijden voor mij. Waardoor ik er maar 1 x in de 2 dagen heen kan. En ik merk dat ik mijn paard mis. Het dagelijkse bezig zijn. Wel staat ze hierbij ook aan het bos dus we doen lekker vaak bosritjes.

Hier in de omgeving heb ik alleen maar mogelijkheid om in de winter in een paddock te zetten. Dit zijn vaak niet hele giga paddocks.

Of een andere optie is om haar op pensioen te zetten er zijn wel wat paddock paradise achtige stallen echter is hier vaak geen rijbak bij. Langs de weg rijd ik liever niet met haar ivm groot verkeer.

Iemand tips of ervaringen?


De dag dat ik met mijn paard met artrose en peesproblemen verhuisde van overdag op weide naar 24/7 buiten, heb ik een heel bewegend gelukkig paard terug gekregen. Ondertussen staat hij zelfs op amper supplementen/medicatie nog. Hij is erg gelukkig nu. Maar ik begrijp dat de afstand zwaar is. Ik had hetzelfde probleem ook toen mijn paard zo ver stond. Dan mis je dat inderdaad. Moeilijke keuze


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:38

Maris schreef:
Ooh , dat is niet fijn. En wat was er de eerste keer geconstateerd ?
Ik denk dat je al iets van pees compositum geeft ( of rhus of ruta ) ?!


Hij was ingespoten in zijn kogel en die was bij controle goed.
Op een of andere manier in de eerste week draven de peesblessure opgelopen…
Hij krijgt tendon comp en ik heb een mini pulse gehuurd .
Maandag is hij ook op speciaal beslag gegaan.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:41

Zie je, ik wist dat je er alles al aan deed !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:10

Maris schreef:
Zie je, ik wist dat je er alles al aan deed !



Dank je, tja je moet was… ik wil in ieder geval alles eraan gedaan hebben dat hij zo snel mogelijk en goed herstelt nu

Westerntrail

Berichten: 1740
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:15

Even een vraag is er hier ook iemand die Duivelsklauw aan zijn paard geeft ter ondersteuning voor de artrose.
En van welk merk geven jullie dan
Wil graag voor mijn oudje gaan proberen


Saaams

Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:24

Westerntrail schreef:
Even een vraag is er hier ook iemand die Duivelsklauw aan zijn paard geeft ter ondersteuning voor de artrose.
En van welk merk geven jullie dan
Wil graag voor mijn oudje gaan proberen


Ik zweer bij naf devil relief.
Ik merk geen resultaat op de gewone korrels. Poeder vind ik teveel moeite. Dus nooit geprobeerd.

Laerkens Beauty

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 18:13

Westerntrail schreef:
Even een vraag is er hier ook iemand die Duivelsklauw aan zijn paard geeft ter ondersteuning voor de artrose.
En van welk merk geven jullie dan
Wil graag voor mijn oudje gaan proberen

Duivelsklauw kan wel voor maagklachten zoeken als je het lang voert. Daar dus wel mee uitkijken :)

Roze schoentje

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 10:25

Westerntrail schreef:
Even een vraag is er hier ook iemand die Duivelsklauw aan zijn paard geeft ter ondersteuning voor de artrose.
En van welk merk geven jullie dan
Wil graag voor mijn oudje gaan proberen


Geef je wel al glucosamine of bv gelatinaat ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Westerntrail

Berichten: 1740
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:48

Maris schreef:
Westerntrail schreef:
Even een vraag is er hier ook iemand die Duivelsklauw aan zijn paard geeft ter ondersteuning voor de artrose.
En van welk merk geven jullie dan
Wil graag voor mijn oudje gaan proberen


Geef je wel al glucosamine of bv gelatinaat ?


Ik geef al Equiflexion van de paardendrogist

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:41

Mag ik bij jullie mee komen praten en lezen ? :)


Hier een kleine 3 weken per toeval gestuit op artrose in beide voorbenen van mijn paard.

Helaas ondertussen 2 keer een hoefsmid getroffen die mijn paard teveel door liet zakken in de verzenen en te lange tenen gaf. Nieuwe hoefsmid wilde voor de 100% zekerheid een foto hebben van de hoefbenen voor zodat hij zeker wist hem veilig te kunnen gaan corrigeren. Daar alles netjes in orde. Alleen op beide voorbenen bij het kroon en kootbeen artrose.

Ik ben er zo van verschrokken, paard loopt niet kreupel en toont klinisch absoluut niet naar de blessure/schade die zichtbaar is. Hij kreupelt niet, er is niets warm, rolt het volledige gewricht ook nog netjes en volledig af.

Beetje stomme vraag wellicht maar hoe zijn jullie om gegaan met je paard na de constatering?

We waren flink aan het trainen. 4/5 dagen in de week rijden met een keer een uur les. Ik vind het zelf vooral erg eng om hem te blijven rijden. Bang dat ik het verder stuk maak. En bijvoorbeeld ook bang om hem naar voren te rijden. Het zit dus echt bij mijzelf paard voelt zich top.

Dierenarts geeft juist aan dat ik hem op dezelfde manier moet blijven rijden zeker omdat hij niet kreupel is en hij eigenlijk heel goed op gewicht is (is snel te zwaar) en mooi in zijn spieren zit. Met behulp van goed onderhoud aan zijn voeten en goed beslag zou hij prima oud kunnen worden. (Hij is nu 14)

-O-

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:50

A_nouk schreef:
Mag ik bij jullie mee komen praten en lezen ? :)


Hier een kleine 3 weken per toeval gestuit op artrose in beide voorbenen van mijn paard.

Helaas ondertussen 2 keer een hoefsmid getroffen die mijn paard teveel door liet zakken in de verzenen en te lange tenen gaf. Nieuwe hoefsmid wilde voor de 100% zekerheid een foto hebben van de hoefbenen voor zodat hij zeker wist hem veilig te kunnen gaan corrigeren. Daar alles netjes in orde. Alleen op beide voorbenen bij het kroon en kootbeen artrose.

Ik ben er zo van verschrokken, paard loopt niet kreupel en toont klinisch absoluut niet naar de blessure/schade die zichtbaar is. Hij kreupelt niet, er is niets warm, rolt het volledige gewricht ook nog netjes en volledig af.

Beetje stomme vraag wellicht maar hoe zijn jullie om gegaan met je paard na de constatering?

We waren flink aan het trainen. 4/5 dagen in de week rijden met een keer een uur les. Ik vind het zelf vooral erg eng om hem te blijven rijden. Bang dat ik het verder stuk maak. En bijvoorbeeld ook bang om hem naar voren te rijden. Het zit dus echt bij mijzelf paard voelt zich top.

Dierenarts geeft juist aan dat ik hem op dezelfde manier moet blijven rijden zeker omdat hij niet kreupel is en hij eigenlijk heel goed op gewicht is (is snel te zwaar) en mooi in zijn spieren zit. Met behulp van goed onderhoud aan zijn voeten en goed beslag zou hij prima oud kunnen worden. (Hij is nu 14)

-O-

Spoiler:
[ [url=m/bVmrT0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3RvFtk.jpg]Afbeelding[/url] ]



Lekker blijven rijden, zolang hij er geen last van heeft kan het geen kwaad om lekker te rijden. Rust roest zeggen ze met artrose. Goede bekapper eventueel ijzers (als het niet nodig is gewoon niet doen) doet al veel.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:03

Artrose te zien op foto's zegt eigenlijk niet zoveel. Paarden kunnen kreupel zijn van een heel klein beetje artrose of juist mega goed lopen terwijl er veel artrose is te zien.
Dus lekker rijden, dat gaat toch goed ! Idd de hoefsmid is wel erg belangrijk, toon laten afrollen. Misschien juist geen ijzers of juist wel. Dat is een kwestie van uitproberen ALS je paard niet lekker loopt. Gaat het nu goed, dan lekker zo houden.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:32

Als hij goed loopt juist in beweging houden en lekker doortrainen, dat komt het lichaam en de benen alleen maar ten goede.

DoretteK

Berichten: 843
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:44

Weet iemand toevallig of de Pharmahorse website het tijdelijk niet doet of dat er een reden is waarom hij het niet doet?

Zie wel dat Agradi en Epplejeck het ook verkopen, dat heb ik nooit gezien. Dus wellicht dat ze het zelf niet meer doen?

Mijn Glucosamine/MSM is namelijk bijna op...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Naat3 en 10 bezoekers