Geur en smaakverlies, meh!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 13:33

Ik had het een paar weken terug ook. Negatieve zelftest en negatief bij ggd. Na een paar dagen was alleen ineens weer terug. Wel gekke ervaring idd.

Ik had trouwens geen andere symptomen op dat moment, wel die week ervoor en een week later heftig verkouden.


Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 13:36

Oh bah Oscar, maanden lang ook echt!
Ik vind t nu al niks aan om geen eten te proeven, ben een echte lekkerbek. En niet kunnen ruiken is trouwens nog onhandig ook, brandluchten of andere waarschuwingen ruik ik nu ook niet.
Maar de fles Hela curry heb ik vast vooraan in de koelkast gezet! Zal er regelmatig eens boven hangen :D

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 13:38

Doe dat maar en hang de vlag uit als het werkt, misschien denk je dan nog eens aan me :D

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:25

Hier inmiddels al een dikke maand geen reuk en smaak meer na een corona besmetting. Smaak komt lichtelijk terug en vooral de 1e paar happen, maar reuk nog erg weinig.... Soms in de winkel een zoete parfum geur wel.
Vind het echt niet fijn want ik gebruik mijn zintuigen juist zo veel, hoop dat het snel terug komt en ook volledig...
Ik lees dus even mee voor tips.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:48

Lijkt me heel naar zeg! Ik hoop dat het niet te lang aanhoudt.

Ik zou in ieder geval voor de zekerheid er vanuit gaan dat het toch corona is. Het is wel echt een typische corona-klacht, en dan net nu het aantal besmettingen zo hard oploopt.. Een test is nooit 100% betrouwbaar helaas.

Haha, ik moet wel lachen op het beeld dat ik voor me krijg; Mars die om de 5 minuten de koelkast in duikt om aan de curry te snuiven :')

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:11

Ik weet niet beter dan dat ik bij een stevige verkoudheid geen geur/smaak heb. Heb ik dan echt al 35 jaar corona jaarlijks? Duurt een paar dagen en dan komt het vanzelf weer terug.

Als der test negatief is, dan hoeft daar toch niet zo'n ding van gemaakt te worden?

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:14

Mdrf schreef:
Ik weet niet beter dan dat ik bij een stevige verkoudheid geen geur/smaak heb. Heb ik dan echt al 35 jaar corona jaarlijks? Duurt een paar dagen en dan komt het vanzelf weer terug.

Als der test negatief is, dan hoeft daar toch niet zo'n ding van gemaakt te worden?

Er zijn op dit moment wel momenten dat mensen eerst negatief testen en dan vervolgens positief blijken te zijn. Zo raar is dit advies niet hoor.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 15:19

Mdrf schreef:
Ik weet niet beter dan dat ik bij een stevige verkoudheid geen geur/smaak heb. Heb ik dan echt al 35 jaar corona jaarlijks? Duurt een paar dagen en dan komt het vanzelf weer terug.

Als der test negatief is, dan hoeft daar toch niet zo'n ding van gemaakt te worden?


Ik heb weleens geur en smaakverlies gehad bij verkoudheid maar nog nooit zoals nu. En ik vind t best een hinderlijke klacht.

Nee hoor ik denk niet dat jij al 35 jaar corona hebt. :(:)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:28

Ik heb dat bijna altijd met verkoudheid, weet niet beter. Helaas kun je niet meer doen dan een neusspray gebruiken en het uitzieken, duurt een week tot 10 dagen over het algemeen. Ik had soms wel als ik neusspray gebruikte dat ik soms wel de basis smaken proefde zoals zoet of zout maar wat het echt was nee dat niet.

Mando

Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 15:42

Ik heb er al bijna 2 jaar last van na een flinke griep. Daarna nooit meer ziek geweest maar het is best vervelend.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 18:14

8nnemiek schreef:
Haha, ik moet wel lachen op het beeld dat ik voor me krijg; Mars die om de 5 minuten de koelkast in duikt om aan de curry te snuiven :')


Stiekem heb ik m gewoon naast me op de bank gezet om te kunnen snuiven, vannacht gaat ie mee naar bed :j

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:18

Bij een "goede" verkoudheid verlies ik ook reuk en smaak hoor. Dus zo vreemd is het niet.
Ik gebruik dan Otrivin Duo, dat fikt het snot er goed uit. :=

Doe wel en zie niet om

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:53

Mars schreef:
Negatieve test idd en gevaccineerd, dus de kans op Corona lijkt me klein. Kan evt de test wel herhalen maar de klacht blijft wel even vervelend : Ik heb weleens eerder verminderde reuk en smaak gehad tijdens verkoudheid maar t is nu wel echt volledig weg. Best waardeloos om ineens een zintuig te missen.



Ik sinds een goede week ook thuis met Corona. Zondags nog negatief, 2 dagen later positief. En ook gevaccineerd. En ik zie / spreek weinig mensen van echt dichtbij. Ook geur en smaak verlies. Vreselijk. Lijkt daardoor alsof mijn gehoor beter is, alleen kan ik nu dus echt niet tegen veel geluiden om de een of andere reden :') heb het het liefste stil nu…

[o]

dandy123
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:55

Ik heb sinds zaterdag ook geen smaak en ruik meer,afgelopen dinsdag flink verkouden geworden holtes deden ook pijn .
Benauwd hoofdpijn .
Vrijdag een zelftest gedaan negatief ,gister bij de ggd getest ook negatief ,dus ga er maar vanuit dat ik geen corona heb

Dandy 11-05-1984 +11-07-2013
Lieke 21-04-1986 +08-01-2015

akishino
Berichten: 1866
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:02

Heel vervelend, wat de oorzaak ook is. Bijna een jaar geleden had ik corona met geur- en smaakverlies. Mijn smaak en geur is nog steeds niet zoals voorheen. Heel lastig, alles smaakt en ruikt anders. Maar vooral belangrijke dingen ruik ik niet zoals gas en rook.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:18

Als ik jouw partner was, zou ik nu mijn kans grijpen en allerlei dingen gaan koken die ik wel, maar jij niet lekker vindt :D .

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Brigitte_D
Berichten: 681
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:43

Welkom bij de club.. Ik heb 3 weken geleden corona opgelopen en vanaf dat moment ook geen smaak en reuk meer, nu 3 weken verder en de smaak begint terug te komen maar reuk nog niet. Wat mis ik de paarden geur, als ik langs de bakker loop of als er lekker eten gekookt word. Hopelijk komt het snel terug

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 22:47

Gem schreef:
Als ik jouw partner was, zou ik nu mijn kans grijpen en allerlei dingen gaan koken die ik wel, maar jij niet lekker vindt :D .


Haha dat wordt nog lastig voor m want ik ben een enorm makkelijke eter :D


Brigitte_D schreef:
Welkom bij de club.. Ik heb 3 weken geleden corona opgelopen en vanaf dat moment ook geen smaak en reuk meer, nu 3 weken verder en de smaak begint terug te komen maar reuk nog niet. Wat mis ik de paarden geur, als ik langs de bakker loop of als er lekker eten gekookt word. Hopelijk komt het snel terug


Ah nee wat rot dat t bij jou al weken duurt! Ik mis het nu al enorm om iets te ruiken en vooral proeven. Eten is niks aan zo :n

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:52

Er zijn meer oorzaken die leiden tot anosmie. Dat hoeft niet perse met covid te maken te hebben

Soms raakt de geurzenuw zo beschadigd dat hij niet meer hersteld. Een nare verkoudheid kan genoeg zijn, al komt dat gelukkig niet vaak voor.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 23:39

Toen ik Corona had verloor ik ook mijn geurvermogen compleet. Bizar, want ik kon dan wel gewoon prima ademhalen (geen verstopte neus) maar ik rook helemaal niks. Overigens was ik ook eerst negatief getest toen ik al klachten had. En toen twee dagen later positief. Zou dus idd nog een keer laten testen.

Mijn reuk kwam gelukkig vrij snel weer terug :). Ik heb er verder niks aan gedaan.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft


xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 23:49

Mkango schreef:
Je geur en smaak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden (de reden dat een appel naar appel smaakt en niet gewoon zoet, is door de geur), dus als je neus dusdanig verstopt zit dat je niets meer ruikt, valt je smaak ook weg. Als je neus wat minder verstopt zit en je reuk terugkomt, zou je smaak ook weer terug moeten komen. :)


Toen ik corona had was ik alleen mijn geur kwijt en smaak niet.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

HopeMyDay

Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 06:35

Ik heb inderdaad net als jij sinds vorige week een fikse verkoudheid. 2 GGD tests en een stuk of 6 zelftests later en ik ben nog steeds negatief :') .

Vorige week een dagje geen reuk/smaak gehad maar dat is weer helemaal terug nu alleen mijn stem nog en dan ben ik weer helemaal beter!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 08:02

Ik heb corona gehad, en het enige symptoom wat ik niet heb gehad was geur en smaakverlies. Ik ben dus nu wat verkouden (wel getest, negatief), en vorige week prompt 2 dagen amper geur en smaak. Kon zelfs zo een hete peper eten. Dat hoef ik normaal niet te proberen. Het kan dus ook nog goed gewoon verkouden zijn. Er heerst van alles op het moment.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 08:29

*veegt curry van neus*

Ik ga zo even langs de GGD voor een nieuwe test voor alle zekerheid.
Herkenbaar van die hete peper Susan, normaal kan ik zulke dingen slecht hebben maar ik merk er niks van nu.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Geur en smaakverlies, meh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 08:36

Ik werd in 2018 net 2 dagen voor kerst verkouden en op 1e en 2e kerstdag had ik echt 0,0 smaak en reuk.

Dat waren hele saaie kerstdiners, haha :))

Van een stevige verkoudheid kan het ook ineens weg zijn, hoeft natuurlijk niet altijd Corona te zijn. :)

Beterschap in ieder geval! Het is echt saai eten zonder reuk! :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firegirl, JeRekers, Lestria, Majestic-12, YandexBot en 38 bezoekers