Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 23:31

Ha bokkers!

De titel is een beetje cru en vraagt om wat uitleg, dus bij deze;
Vandaag was ik lopen bij het Rozendaalse veld, op de hei. Om even mijn blaas te legen ben ik van het pad afgeweken, opzoek naar een geschikte boom. Ik vond al dat er een nare geur hing en op de weg terug zag ik een hoop onderdelen van een skelet liggen. Toen ik nog eens goed om mee heen keek, zag ik nog 4 dode zwijnen liggen. Van nagenoeg in tact tot half en volledig aangevroten, zelfs dus tot op het bot.

In eerste instantie dacht ik dat ze misschien wel geraakt waren door de bliksem, maar volgens mij heeft het al even niet geonweerd en volgens mij lagen er een paar nog niet zo lang. Het kan misschien ook zijn dat ze zijn doodgeschoten en dat ze daar zijn neergelegd voor bijvoorbeeld de roofvogels?

Ineens bedacht ik mij, misschien was het wel de wolf? Mijn toiletbezoek heeft in ieder geval een hoop vragen opgeroepen :Y).

Ik heb wat foto's gemaakt van de onderdelen van het skelet. Lijkt mij dat dat ook van een zwijn moest zijn

Afbeelding

Afbeelding

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~


axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:40

Ik weet niet of een wolf vier zwijnen in een keer kan (of wil) vangen. Wilde zwijnen zijn iets gevaarlijker dan schapen. Een roedel kan het misschien. Maar zijn die er al in Nederland? Aangereden zwijnen worden soms in het bos achtergelaten door de boswachter. (vooral als de organen beschadigd zijn dacht ik. Dan kunnen ze niet meer naar de slager.) Ik weet niet of er een asfaltweg in de buurt was. Met die slagtanden kunnen ze ook elkaar om zeep helpen. Maar vier in een keer? Stroperij kan natuurlijk ook nog. Dan gaan de stropers er met een paar hammen vandoor en blijft het karkas liggen. :=

Of zijn de boswachters al met het afschieten van de overtollige zwijnen begonnen? worden die dan ook soms achter gelaten?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:46

Lugubere vondst. Geen idee.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 23:46

Het was echt middenop de hei, geen asfaltweg in de buurt. Vond het vooral ook apart dat ze zo verspreid lagen en in verschillende staat. Eentje was echt nog zo goed als volledig intact, er lag er eentje die van binnen leeggeroofd leek, zag een heel groot stuk vacht liggen en een stukje verderop verspreid over zo'n 10m2 allemaal volledig kaal gevroten botjes.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:48

Ik denk dat je langs een kadaverplek bent gelopen. Een verzamelplek waar de dode dieren terug worden gegeven aan de natuur. Je kan contact opnemen met de boswachter van het gebied, die kan je vertellen of dat zo is of niet.

Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ver-natuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:49

Kan van alles zijn, soms worden kadavers in het bos achtergelaten, aangereden wild of wat ook. Andere dieren doen zich daar dan te goed aan.

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:50

Misschien toch wolven dan?
Wat hier laatst in een natuurgebied lag, was ook wel curieus: een poot van, ik weet niet welk dier, dat volgens de boswachter rechtstreeks van de slager kwam. Geen wild dus. Vermoedelijk iemand die carnivoren wilde lokken. :(

Edit: wat Anouska zegt klinkt wel aannemelijk.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:50

axel_1997 schreef:
Of zijn de boswachters al met het afschieten van de overtollige zwijnen begonnen? worden die dan ook soms achter gelaten?

De geschoten zwijnen worden ontweid en het vlees wordt gebruikt. Soms door de boswachter/jachtopziener zelf en anders gaan ze naar een restaurant toe. Daar zitten ontzettend veel regels aan gebonden. Er is een hele interessante FB pagina over, maar dan moet je wel tegen de jacht en expliciete foto's kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:52

Anoeska27 schreef:
axel_1997 schreef:
Of zijn de boswachters al met het afschieten van de overtollige zwijnen begonnen? worden die dan ook soms achter gelaten?

De geschoten zwijnen worden ontweid en het vlees wordt gebruikt. Soms door de boswachter/jachtopziener zelf en anders gaan ze naar een restaurant toe. Daar zitten ontzettend veel regels aan gebonden. Er is een hele interessante FB pagina over, maar dan moet je wel tegen de jacht en expliciete foto's kunnen.


Klopt, dat hadden we hier dit voorjaar met wat reeen. Geen fijn gezicht, wordt meestal niet langs de wandelpaden gelegd.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:53

ik dacht ook gelijk idd dat een boswachter de dieren daar neergelegd heeft. Volgens mij brengen ze bijvoorbeeld aangereden dieren ook weer terug de natuur in. Dan worden ze opgegeten door andere dieren :) zou even bellen met de boswachter, grote kans dat die het je kan vertellen

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:54

In dat gebied loopt volgens mij inderdaad wel een wolf rond. Misschien zelfs wel een koppel. Dat 1 of 2 wolven 4 (volwassen?) wilde zwijnen pakken allemaal op de zelfde plek lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik denk dan eerder dat ze daar neergelegd zijn (afschot? Stropers?) en dat de dode beesten wel door wolven zijn aangevreten. Zeker als je zegt dat er een ontweid karkas ligt. Anders misschien eens informeren bij de boswachter?

Edit: wat Anouska27 zegt dus.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:57

axel_1997 schreef:
Een roedel kan het misschien. Maar zijn die er al in Nederland?

Ik had dit stukje gemist, maar er zijn wel degelijk roedels in Nederland. Er zit een roedel vlak bij ons die het erg goed doet. (nee, ik ben niet bang voor mijn kinderen of dieren)

Maar ik denk echt dat ze op een kadaverveld is gestuit en niet op slachtoffers van wolven.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:01

Anoeska27 schreef:
Ik denk dat je langs een kadaverplek bent gelopen. Een verzamelplek waar de dode dieren terug worden gegeven aan de natuur. Je kan contact opnemen met de boswachter van het gebied, die kan je vertellen of dat zo is of niet.

Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ver-natuur


Citaat:
Bovendien mogen alleen boswachters doodgereden dieren zelf terug het bos in slepen. Mensen die een dier doodrijden zijn daar zélf niet altijd voor bevoegd.


Ik moest wel even grinniken om deze passage in dat rtl-bericht.
We gaan kadavers terug leggen want we zijn iets te opruimerig geweest in Nederland. ...Maar daar moet je dan wel een kadaversleepbewijs voor hebben. :+

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:04

Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik inderdaad staatsbosbeheer even een berichtje doe! Ben vooral ook wel benieuwd. Als het echt een kadaverveld is, vind ik het wel vrij dicht bij het pad, vooral vanwege de geur. Maar wellicht zit daar ook wel een gedachten achter.

Vond het wel erg tof om alle onderdelen van het skelet zo goed te kunnen zien.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:06

Voorheen kwam je met de zwarte paaltjesroute op/bij Loenermark ook langs een knekelplaats. Ik begreep dat de zwarte route er niet meer is en weet niet of de nieuwe route er ook langs komt. Maar daar kwamen ook nog wel eens geschokte reacties op, terwijl het op de borden netjes stond aangegeven.

Edit: dit is een interessanter artikel om te lezen: https://www.rd.nl/artikel/486735-dode-d ... ere-dieren

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:11

Een kadaverveld of knekelplaats, nog niet eerder van gehoord. Wel heel interessant om te zien.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:15

axel_1997 schreef:
Citaat:
Bovendien mogen alleen boswachters doodgereden dieren zelf terug het bos in slepen. Mensen die een dier doodrijden zijn daar zélf niet altijd voor bevoegd.


Ik moest wel even grinniken om deze passage in dat rtl-bericht.
We gaan kadavers terug leggen want we zijn iets te opruimerig geweest in Nederland. ...Maar daar moet je dan wel een kadaversleepbewijs voor hebben. :+


Kadaversleepbewijs, you made my day :') _O-

Earth het reisbureau.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:18

Maflinger_S schreef:
Een kadaverveld of knekelplaats, nog niet eerder van gehoord. Wel heel interessant om te zien.


Ik had inderdaad al wat mogelijke situaties bedacht, maar nooit geweten dat iets als een kadaverveld daadwerkelijk bestaat.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~


DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:19

Ik heb staatsbosbeheer een berichtje gestuurd, mocht ik reactie krijgen dan zal ik het hier posten! :)

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:22

Ik ga inderdaad ook voor een kadaverplaats :D

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:41

Cool het enige waar ik aan denk is heb je geen bot meegenomen O:)

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:52

Amber_anne schreef:
Cool het enige waar ik aan denk is heb je geen bot meegenomen O:)


Haha ik heb wel even getwijfeld! Ik werk als operatieassistent en toevallig de laatste tijd veel bij de neurochirurgie gestaan, dus heb nog wel even met een ruggenwervel in mijn handen gestaan. Maar voelde toch niet helemaal fijn om mee te nemen.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:53

Amber_anne schreef:
Cool het enige waar ik aan denk is heb je geen bot meegenomen O:)

Dat dacht ik ook := Eventueel nog even koken. Indien het je voorkeur heeft, even witter maken met verdunde waterstofperoxide... :D

Wild zwijn is volgensmij legaal om zonder melding/merkteken in bezit te hebben.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:56

Ik vertel jullie met alle liefde waar je ze kan vinden!

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 01:15

DewiRox schreef:
Ik vertel jullie met alle liefde waar je ze kan vinden!


Als het in de buurt van Zwolle is dan ben ik zeker wel benieuwd :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 96Laura, Aeva, Amazonbot, amy495, Bnet, craiester, IASCrawler, Lagonda, Lalladidoo, marygoround, monica73, Snippergroen, soesie, Telpeva, Vuri, Xayah en 200 bezoekers