Wat gek..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:00

Omdat ik het toch even van me wil afschrijven :o

Heel wat jaren geleden stonden er op een weide in de buurt 3 merries. Ik wandelde er vaak voorbij met mijn honden.

Met één van deze paarden had ik een geweldige klik. Echt een sterke, wederzijdse aantrekkingskracht. Geen idee hoe het zo kwam. Ik gaf de paarden uiteraard nooit wat te eten, er waren echt weien genoeg in de buurt met paarden in, en ik had zelf paarden. Dus was niet bepaald een dromende penny. Maar paardenmensen hier begrijpen het vast wel, dat ene gevoel :)

Omdat het gevoel me niet losliet vroeg ik op een dag aan de eigenaar of ik haar mocht kopen. Het was voor hem niet eens bespreekbaar, het waren de wedstrijdpaarden van zijn dochter.
Niet dat ik de indruk had dat er nog echt fanatiek mee getraind werd - maar dat maakt verder niet uit.

Een jaar later kon ik het niet laten weer langs te gaan bij de eigenaar om weer te vragen of ik haar mocht kopen. Inmiddels wist ik zeker dat ze niet echt meer gereden werden dus misschien was hij ondertussen wat milder. Dat was hij ook. In plaats van het idee meteen af te blokken vroeg hij welke prijs ik in gedachten had. Ik noemde een realistisch bedrag, maar werd uitgelachen en kreeg weer te horen dat het om een wedstrijdpaard ging.

Oké, begrijpelijk, dan niet.

Ik ging kort erna 100 km verderop wonen en dacht er niet meer over na.

In 2015 kwam ik daar terug in de buurt wonen en deed ik regelmatig weer mijn vertrouwde wandeling.
De merrie stond er nog steeds, met nog 1 andere merrie. De derde was weg.

De paarden zagen er inmiddels schrijnend uit. Vel over been, lange manen die eerder een dikke bos dread locks leken. Hoeven niet meer gedaan. Geen stroom meer op de draad, waardoor ze in de draad hingen om wat verder dan hun eigen wei te kunnen grazen.

De eigenaar wist ik inmiddels niet meer te vinden.

Op een dag in 2016 was de wei leeg. Beide merries waren weg.. geen idee waarheen. Dit deed me best wel wat. Ik zocht verwoed op verkoopsites of ik haar nog kon vinden maar tevergeefs. Ze was weg. Dit heeft me zo verdrietig gemaakt dat mijn man het paard in kwestie zich nog steeds herinnert. Dat zegt veel ;)

Je kan in zo'n situatie uiteindelijk niet anders dan het naast je neerleggen. Het mocht niet zo zijn.

Nu, 5 jaar later, zocht ik een manege om mijn dochter te leren rijden. De maneges in de buurt hebben allemaal wachtlijsten dus we zijn het een heel eind verderop gaan zoeken. Ik heb lukraak op maps een manege geselecteerd en die is het geworden.

De eerste dag al zag ik een paard voorbij komen wat echt ongelooflijk hard aan die merrie deed denken. Maar ik wuifde het snel weg met 1) onmogelijk en 2) er zijn er 13 in een dozijn met die kleur.

Daarna paar weken niet meer gezien.

Vandaag dan, toen de les van mijn dochtertje begon, was er een paard uit de vorige les die ieders aandacht trok omdat ze ergens last van had, al schoppend en staartzwiepend verplaatste ze zich door de bak. Mijn adem stokte, ik voelde een enorme spanning door heel mijn lichaam. Het was, het is, dé merrie. Ik wist het zeker. Ik kon nog net piepen dat ze het zadel er even moesten afhalen zodat ze weer rustig zou worden. Het zadel ging eraf en ik zag aan de rug hoe oud dit paard moest zijn. Een eind in de 20. Ze leek ook iets kleiner dan ze vroeger was, maar ik weet van mijn eigen oudjes dat krimpen niet geheel abnormaal is :)

Ik liep later nog even naar haar stal om haar aftekeningen goed te memoriseren zodat ik thuis een foto kon zoeken en gaan vergelijken. Al was dat niet eens nodig, want haar hoofd en uitstraling herken je uit de 1000. Zelfs nu ze ouder is.

De aftekeningen?... 100% match.

Ik heb de manege gemaild met een foto en gevraagd of het inderdaad om dit paard gaat. Ik vind het enerzijds echt spannend :o anderzijds hoop ik ook gewoon dat ze het helemaal niet is. Want dan vind ik het best wel sneu dat ze op haar leeftijd nog als manegepaard fungeert en ik daar helemaal niets aan kan doen, buiten het elke week aankijken.

Zo, wat een verhaal :D bedankt aan wie het heeft gelezen.


Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:04

Wat een toeval dat je haar weer gevonden hebt !

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:05

Wat een bijzonder verhaal ts. Ik ken het gevoel maar al te goed, net als denk ik veel mensen hier

Is er niet de mogelijkheid om haar te kopen?

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:06

AMCM schreef:
Omdat ik het toch even van me wil afschrijven :o

Heel wat jaren geleden stonden er op een weide in de buurt 3 merries. Ik wandelde er vaak voorbij met mijn honden.

Met één van deze paarden had ik een geweldige klik. Echt een sterke, wederzijdse aantrekkingskracht. Geen idee hoe het zo kwam. Ik gaf de paarden uiteraard nooit wat te eten, er waren echt weien genoeg in de buurt met paarden in, en ik had zelf paarden. Dus was niet bepaald een dromende penny. Maar paardenmensen hier begrijpen het vast wel, dat ene gevoel :)

Omdat het gevoel me niet losliet vroeg ik op een dag aan de eigenaar of ik haar mocht kopen. Het was voor hem niet eens bespreekbaar, het waren de wedstrijdpaarden van zijn dochter.
Niet dat ik de indruk had dat er nog echt fanatiek mee getraind werd - maar dat maakt verder niet uit.

Een jaar later kon ik het niet laten weer langs te gaan bij de eigenaar om weer te vragen of ik haar mocht kopen. Inmiddels wist ik zeker dat ze niet echt meer gereden werden dus misschien was hij ondertussen wat milder. Dat was hij ook. In plaats van het idee meteen af te blokken vroeg hij welke prijs ik in gedachten had. Ik noemde een realistisch bedrag, maar werd uitgelachen en kreeg weer te horen dat het om een wedstrijdpaard ging.

Oké, begrijpelijk, dan niet.

Ik ging kort erna 100 km verderop wonen en dacht er niet meer over na.

In 2015 kwam ik daar terug in de buurt wonen en deed ik regelmatig weer mijn vertrouwde wandeling.
De merrie stond er nog steeds, met nog 1 andere merrie. De derde was weg.

De paarden zagen er inmiddels schrijnend uit. Vel over been, lange manen die eerder een dikke bos dread locks leken. Hoeven niet meer gedaan. Geen stroom meer op de draad, waardoor ze in de draad hingen om wat verder dan hun eigen wei te kunnen grazen.

De eigenaar wist ik inmiddels niet meer te vinden.

Op een dag in 2016 was de wei leeg. Beide merries waren weg.. geen idee waarheen. Dit deed me best wel wat. Ik zocht verwoed op verkoopsites of ik haar nog kon vinden maar tevergeefs. Ze was weg. Dit heeft me zo verdrietig gemaakt dat mijn man het paard in kwestie zich nog steeds herinnert. Dat zegt veel ;)

Je kan in zo'n situatie uiteindelijk niet anders dan het naast je neerleggen. Het mocht niet zo zijn.

Nu, 5 jaar later, zocht ik een manege om mijn dochter te leren rijden. De maneges in de buurt hebben allemaal wachtlijsten dus we zijn het een heel eind verderop gaan zoeken. Ik heb lukraak op maps een manege geselecteerd en die is het geworden.

De eerste dag al zag ik een paard voorbij komen wat echt ongelooflijk hard aan die merrie deed denken. Maar ik wuifde het snel weg met 1) onmogelijk en 2) er zijn er 13 in een dozijn met die kleur.

Daarna paar weken niet meer gezien.

Vandaag dan, toen de les van mijn dochtertje begon, was er een paard uit de vorige les die ieders aandacht trok omdat ze ergens last van had, al schoppend en staartzwiepend verplaatste ze zich door de bak. Mijn adem stokte, ik voelde een enorme spanning door heel mijn lichaam. Het was, het is, dé merrie. Ik wist het zeker. Ik kon nog net piepen dat ze het zadel er even moesten afhalen zodat ze weer rustig zou worden. Het zadel ging eraf en ik zag aan de rug hoe oud dit paard moest zijn. Een eind in de 20. Ze leek ook iets kleiner dan ze vroeger was, maar ik weet van mijn eigen oudjes dat krimpen niet geheel abnormaal is :)

Ik liep later nog even naar haar stal om haar aftekeningen goed te memoriseren zodat ik thuis een foto kon zoeken en gaan vergelijken. Al was dat niet eens nodig, want haar hoofd en uitstraling herken je uit de 1000. Zelfs nu ze ouder is.

De aftekeningen?... 100% match.

Ik heb de manege gemaild met een foto en gevraagd of het inderdaad om dit paard gaat. Ik vind het enerzijds echt spannend :o anderzijds hoop ik ook gewoon dat ze het helemaal niet is. Want dan vind ik het best wel sneu dat ze op haar leeftijd nog als manegepaard fungeert en ik daar helemaal niets aan kan doen, buiten het elke week aankijken.

Zo, wat een verhaal :D bedankt aan wie het heeft gelezen.


Zeggen tegen de manege dat je haar wil hebben als ze weg moet!

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:11

Sneu ts, herkenbaar. Ik heb al zoveel paarden ontmoet die ik met pijn in mijn hart heb moeten achterlaten. Misschien kun je ditmaal toch haar kopen? Misschien moet het zo zijn, aangezien je haar toch weer bent tegengekomen. Wellicht zijn jullie voor elkaar bestemd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:12

Bijzonder verhaal. :j
Zou je haar nog willen kopen? Dan zou ik eens met de eigenaar om de tafel...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:14

Ik zou dat paard meteen proberen kopen als ik in dezelfde situatie zou zitten

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:24

Ach wat een verhaal ts! Wat speciaal ook... <3
Misschien dat je haar kan overnemen voor haar pensioen, maar ik kan het ook heel goed snappen dat je niet gelijk een (toch relatief onbekende) 20jarige overkoopt. Toch hoop ik stiekem van wel, :+ , Fijn dat je haar terug hebt gevonden!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:28

Wat een bijzonder verhaal , ik hoop zo dat je haar gaat kopen ..
Toeval bestaat niet :j

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:37

Wat een gaaf verhaal! Pennywaardig <3

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:59

Wat een prachtig verhaal <3 ik hoop zo dat jij haar een pensioen mag geven <3 ik ben wel benieuwd naar een foto van de merrie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:06

Heb er buikpijn van :') zelfs al een traan om gelaten. Kan me niet concentreren of wat dan ook. Wat een emoties voel me net een jong paardenmeisne haha :o

Ik denk dat het in totaal om 13 / 14 jaar gaat dat ik haar 'ken'.

Bedankt voor jullie leuke en steunende reacties.

Als het daadwerkelijk dit paard is, zou ik haar maar al te graag een mooie oude dag bieden. Hoewel dat niet echt aan de orde is om verschillende redenen, ik zou er alles aan doen om haar niet weer te verliezen.

Ik denk dat veel zal afhangen van hoe de manegehouder er tegenover staat. Helaas ken ik deze nog niet genoeg om in te schatten hoe dit zal aflopen.
Het enige dat ik vandaag te weten kwam is dat ze er inderdaad al enkele jaren in de lessen loopt.

Misschien is ze wel een heel goed manegepaard en hebben ze geen zin om haar te laten gaan. Of voor een gigantisch bedrag vanwege het emotionele aspect langs mijn kant.

Of misschien zijn ze net blij dat ze alvast een pensioenplekje voor haar hebben gevonden.

Eerst even wachten op een antwoord, ben echt benieuwd naar hun reactie :)

Anoniem

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:08

Een foto wacht ik liever nog even mee, je weet nooit of er lesklanten meelezen hier :o

SsSimonee

Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:40

Wat een bijzonder verhaal TS. Ben erg benieuwd hoe dit verder zal gaan. Hopelijk kun jij alsnog die merrie een mooi plekje geven.

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:50

Wat een mooi verhaal!
Ik hoop op een goed Penny- einde!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:55

Ik volg ook :j Ik ben dol op penny verhalen :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:06

Wat zou het mooi zijn indien jij haar nog een fijne oude dag kan bezorgen.

Don't take anything for granted

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:08

Wat bijzonder! Zou mooi zijn als... :)

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 01:23

Tsjeetje, wat zou dat fijn zijn, als ze het is, vooral voor haar

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:49

Inmiddels is door de stalhouder bevestigd dat het inderdaad om dezelfde merrie gaat :)

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:56

Wat gaaf!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:57

AMCM schreef:
Inmiddels is door de stalhouder bevestigd dat het inderdaad om dezelfde merrie gaat :)

En nu?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:23

We hebben net wat heen en weer geappt, maar kopen kwam helemaal niet ter sprake.
Ik kreeg de indruk dat ze erg tevreden zijn van haar als manegepaard en dus ook niet meteen van plan haar te lossen.

Voor nu wordt het dus gewoon afwachten denk ik hoe dingen zich ontwikkelen..

Misschien als ik haar zaterdag zie dat het alsnog besproken wordt, maar ik wil het in elk geval de tijd en ruimte geven die nodig is. Er zijn maneges die niet moeilijk doen over paarden verhandelen maar er zijn ook maneges die hun paarden houden tot de laatste snik en ik heb het idee dat deze manege tot deze laatste categorie behoort. Ze sprak er dan ook heel liefdevol over :)

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:31

Dat is in principe alleen maar mooi, toch?

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:53

Wat een bijzonder verhaal.
Maar als ze niet meer goed loopt en pijn heeft is het misschien geen goed manegepaard meer en toch een kans voor jou.
Stiekem hoop ik dat, zou erg mooi zijn.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Moossie90 en 33 bezoekers