Boiler problemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 15:33

Ik zit met vervelend probleem en na verschillende loodgieters te hebben gecontracteerd, heb ik nog geen sluitend antwoord.

Vorig jaar december is mijn boiler nagekeken en schoongemaakt. Geen problemen gehad.
In maart zijn ze de buizen komen vervangen en toen zijn de problemen begonnen.
-Warm water had soms geen druk
-Grote temperatuur verschillen, gaande van ijskoud tot gloeiend heet, vooral onder de douche

In juni heeft het hele gebouw nieuwe gasleidingen gekregen en hebben ze gekeken naar mijn boiler. Geen problemen gevonden, maar nadien waren de problemen (tijdelijk) over.

Vorige maand heb ik de verwarming voor de eerste keer opgezet en ondanks het afzetten van de thermostaat, bleef de verwarming gloeiend heet. Boiler afgezet, de boel laten afkoelen en de boiler weer opgestart. Hierna waren die problemen opgelost.
Een paar dagen na bovenstaand incident, ging mijn CO melder af tijdens de afwas... Boiler gelijk uit gezet, de boel verlucht en het CO gehalte was na een paar minuten weer 0. De boiler heb ik een dag uit gelaten, maar toch weer aangezet, want wilde douchen. Konijnen op het balkon gezet en de hond bij de buren ondergebracht voor de zekerheid. Korte douche genomen en CO gehalte bleef 0. Enkele dagen ging het goed, tot ik wederom tijdens de afwas een CO melding kreeg. Sindsdien vertrouw ik de boiler niet meer. Hij staat uit en blijft uit. Lang leve de waterkoker gaat de afwas goed en kunnen we ons gewoon wassen. Om de andere dag douchen we bij de buren, maar dit is geen oplossing natuurlijk.

De verhuurmaatschappij zegt dat dit probleem voor mij is. Oké, alle begrip voor.
De loodgieters die ik gebeld heb zeggen uiteenlopende dingen, gaande van een groot onderhoud tot een volledige vernieuwing van boiler, buizen en controle van de leidingen.

Weet iemand van jullie welke stap ik moet zetten? Wat er nu moet gebeuren met mijn boiler? Het gaat om een Junkers boiler, iets ouder, maar nog veel gebruikt model.
Volledige vernieuwing vind ik zonde van het geld, aangezien het gebouw over 1 a 2 jaar afgebroken wordt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:11

Dat ding is van de woningbouw?
Zo ja; heel simpel:
Bij CO alarm, je boiler aan laten staan, naar buiten gaan en de brandweer bellen (dat moet je eigenlijk altijd doen bij koolmonoxide alarm!! Koolmonoxide kan je niet ruiken of zien en ik zou nooit vertrouwen op een meter in je woning betreffende dat het weg is, als er alarm is altijd laten nakijken!)
Als je die een keer of 3 hebt moeten laten komen voor je boiler krijgt je woningbouw vanzelf een factuur, wedden dat je dan heel snel een fatsoenlijke boiler hebt?
Ik zou er niet eens bij blijven met dat ding in huis, levensgevaarlijk.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:21

Polly schreef:
Dat ding is van de woningbouw?
Zo ja; heel simpel:
Bij CO alarm, je boiler aan laten staan, naar buiten gaan en de brandweer bellen (dat moet je eigenlijk altijd doen bij koolmonoxide alarm!! Koolmonoxide kan je niet ruiken of zien en ik zou nooit vertrouwen op een meter in je woning betreffende dat het weg is, als er alarm is altijd laten nakijken!)
Als je die een keer of 3 hebt moeten laten komen voor je boiler krijgt je woningbouw vanzelf een factuur, wedden dat je dan heel snel een fatsoenlijke boiler hebt?
Ik zou er niet eens bij blijven met dat ding in huis, levensgevaarlijk.



Dit vind ik een hele goede tip! Ik zou het zelf ook absoluut niet meer vertrouwen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 17:02

Blijkbaar gaat er toch ergens iets niet goed met de verbranding van het gas. Of dat komt door de aanpassing van de gasleidingen of dat het toeval is, geen idee.
Maar ik zou de boiler uitzetten en het gas afkoppelen. Het is echt levensgevaarlijk. Een neef van ons is overleden door koolmonoxidevergiftiging nav een niet goed werkende boiler.

dus als je de boiler nog een keer aanzet om 112 te kunnen bellen, pas goed op!

https://www.feenstra.com/onderhoud/koolmonoxide/

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 17:50

Ik zou 't niet accepteren dat de kosten voor jou zijn, het is van de woningbouw en idd gevaarlijk voor jou gezondheid en die van je dieren.

Kan je niet ook even een telefoontje naar het juridisch loket plegen?
Tip van de brandweer bellen ook gewoon uitvoeren.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 20:14

Boiler staat inderdaad uit en de gaskraan is dicht. Ik vertrouw hem totaal niet meer. De boiler zelf zit in een inbouwkast met een rechtstreekse verluchting van buitenaf. De CO waarde zijn ook niet hoog geweest, juist hoog genoeg om de melder af te laten gaan.

De eerste keer dat het gebeurde heb ik gelijk kind met hond naar buiten gestuurd, de konijnen op het balkon gezet en alles tegenover elkaar open gezet. Na 5 minuten waren de waarde weer op 0. CO melder in de woonkamer heeft ook niks opgevangen, enkel die in de keuken vlakbij de boiler.

Achteraf gezien heb ik inderdaad fout gehandeld, maar de veiligheid van kind en dieren waren prioriteit op dat moment.

De huisvestingsmaatschappij is speciaal om leegstand tegen te gaan. Verhuren ook niet, maar laten mensen panden bewonen ter bede of antikraak in afwachting van afbraak. Helaas hebben ze het contract volledig dicht gemaakt en hebben zij zich goed ingedekt.

Nu gaat het hier wel om een Nederlands bedrijf dat zowel in België als Nederland actief is. Ik huur in België, maar ze zijn gevestigd in Nederland. Ik weet niet of dit nog verschil maakt op de huurrechten.
Om het nog ingewikkelder te maken, de buitengevel van het gebouw is van een Antwerpse woonstichting, zelfde werkmethode als de woningbouw in Nederland, maar geen officiële eigenaar meer van de appartementen die leeg komen en ter bede worden aangeboden. Ik ga morgen wel met hun contact opnemen. Misschien kunnen zij iets regelen.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:27

Zijn de leidingen groter geworden?

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 13:17

Nee, die zijn alleen vernieuwd.

Uiteindelijk toch mijn huisbaas zover gekregen dat hij een nieuwe boiler laat installeren op zijn kosten. Krijg ik net te horen dat zij vandaag komen.
Allemaal leuk en aardig, maar ik kan wel opdraaien voor de werkuren. 250 euro cash in het handje. Tja, dat geld heb ik nu niet aangezien ik pas na het weekend mijn geld krijg }:) Mijn probleem, vinden ze. Ik kan dus nog even rond gaan bellen voor de helft van het bedrag dat ik niet heb, grrr.

Ach ja, het einde is in zicht. Terug warmte en warm water in huis vanavond *\o/*

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:27

Vandaag.. en cash... betalen.. krijg je een beunhaas of zo..

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 13:30

Geen idee, volgens het verhuurbedrijf betalen zij al bijna 2000 euro voor de boiler, plus installatie. Krijg er wel een keuringsrapport bij en de boiler zou een Vaillant zijn.

Zal misschien zijn vanwege zwartwerk in het weekend?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:39

Boiler of bedoel je de CV ketel?

Boiler werkt toch op stroom en is niets meer als een groot vat met water dat wordt opgewarmd.

Raar dat de verhuurder niet de complete kosten opzich neemt trouwens.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Boiler problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 13:46

Het zal de cv ketel zijn, hier in het Antwerpse is het gewoon de boiler. Hetgeen dat zorgt voor verwarming en warm water :') Dit is een gasketel, maar als ik het goed begrepen heb krijg ik nu een elektrische. Dan kan mijn gas ineens afgesloten worden, weer een stukje veiliger wonen.