Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 18:32

Sportnieuws.nl
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Rachel Hofton/Flickr/Bokt Wiki.


Paardrijden is een sport met risico's. De ene tak van paardensport is risicovoller dan de andere. Één van de onderdelen die behoorlijk wat risico heeft, is de rensport. Een voorval in Cheltenham bewijst dit maar weer. Het renpaard Undersupervision raakte per ongeluk uit koers en raakte eventjes buiten de baan. Hij nam hierbij een hek mee.

Undersupervision en zijn jockey bleven allebei ongedeerd.

Op de website van The Sun zijn beelden te zien van het voorval.

Earth

Berichten: 7903
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:54

Huh, dat paard schat het wel heel verkeerd in. Raar zeg.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:04

Paard krijgt op dat moment ook toch wel een flinke pets. Snap dat die daar dan even van de leg door is en niet de meest verstandige beslissing neemt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:18

Ja hij slaat hem het hek in leuke sport joh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:36

Earth schreef:
Huh, dat paard schat het wel heel verkeerd in. Raar zeg.
Sommige paarden weten dat de rails meegeven en maken daar soms handig gebruik van. :=

Jockey had overigens ook wel eerder in mogen grijpen; dier begon al te driften toen hij alleen nog maar zwaaide met de zweep en dat werd niet beter toen hij hem daadwerkelijk raakte. Had er een ander paard naast gezeten, dan was dit een ban geweest voor 'careless riding.'

EllyC

Berichten: 8122
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:52

Het paard maakte duidelijk een keuze tussen de zweep of het hek

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:04

:( naar om te zien..

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:14

Ik zou ook het hek in springen als ik zo geslagen word. +:)+
Snap niet dat dit nog mag.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:24

:( En dat dan 'sport' noemen :r

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:52

Dierenmishandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 23:46

Om één incident? :') Dan kun je de spring- en eventingsport ook wel afschaffen, daar zie ik er meer hindernissen in klappen dan renpaarden in de rail en die zwepen zijn een stuk venijniger dan die gewatteerde dingen die jockeys hebben. Daarvan kan ik uit ervaring zeggen dat ze echt geen pijn doen, i.t.t. de gemiddelde springzweep. De initiatieven die uitgaan van de BHA en andere bonden om de rensport zowel diervriendelijker als veiliger te maken, kan de FEI nog een puntje aan zuigen. :+

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 01:05

Wat voor zwepen gebruiken ze dan in de rensport? Ik heb het stukje een paar keer opnieuw bekeken en ik vind de tik er wel echt venijnig uitzien. Daarnaast vind ik dat we sowieso wel wat serieuzer mogen kijken naar hoe normaal we het allemaal vinden om een paard puur voor de sport een lel te geven. Als je dit bij een hond zou doen omdat hij sneller moet, heb je die sport volgens mij binnen een paar maanden verboden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:50

Shae schreef:
Wat voor zwepen gebruiken ze dan in de rensport? Ik heb het stukje een paar keer opnieuw bekeken en ik vind de tik er wel echt venijnig uitzien. Daarnaast vind ik dat we sowieso wel wat serieuzer mogen kijken naar hoe normaal we het allemaal vinden om een paard puur voor de sport een lel te geven. Als je dit bij een hond zou doen omdat hij sneller moet, heb je die sport volgens mij binnen een paar maanden verboden.


Met de zwepen uit de rensport mag je mij zo hard slaan als je wilt, bij een springzweep of nog veel erger een dressuurzweep sla ik over.

Buiten dat ik prima zou kunnen leven met een zweepverbod als aandrijving denk ik wel dat veel hier roepen zonder enige achtergrond info.
Regels zijn ook vele malen strenger dan in andere disciplines. Ik denk als ze daarin één lijn zouden trekken de gemiddelde ruiter op concour echt even bedrogen uitkomt. Zo zijn sporen niet toegestaan, de zweep mag alleen een gewatteerde zijn. Gedurende de hele ren is het maximum 5 slagen(per land licht verschillend). Even ter vergelijking tijdens een dressuurproef tot de M is het onbegrensd en tijdens het springen max. 3x per hindernis dus een 30tal keer. Daarnaast zitten er restricties aan de manier waarop deze slagen gegeven worden EN mogen er bijvoorbeeld geen striemen oid achterblijven want ook dan diskwalificatie. Voor iedere keer dat een jockey te vaak zijn zweep gebruikt volgt er ook schorsing en serieuze geldboetes. Dit wordt allemaal door officials nauwkeurig in de gaten gehouden. En denk nou ook niet je paard even na de ren hardhandig van de baan te halen omdat jij vind dat hij het niet goed gedaan heeft want ook dan flinke straffen en boetes omdat je het aanzien van de rensport schaad. Het even de sporen er in rammen richting uitgang van de ring of even dat bit door de mond rachen zit er dus echt niet in, iets wat ik helaas wel wekelijks op concour voorbij zie komen.
En is omdat het op andere plek erger is dan het mindere maar goed, nee natuurlijk niet! Maar het valt mij wel erg op dat er heel snel met 2 maten gemeten wordt.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:55

Ook bij de honden zijn er sporten waar ze geslagen worden. Zelfs een verplicht onderdeel. Alleen niet om ze sneller te laten rennen, juist om te proberen ze weg te jagen. Bij de ene ook zo'n gewatteerde stok.

Maar ook bij de dressuur wordt er wel gekeken naar zweepgebruik. Geen vaste regel maar onbeperkt slaan komen wel gevolgen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:24

Shae schreef:
Wat voor zwepen gebruiken ze dan in de rensport? Ik heb het stukje een paar keer opnieuw bekeken en ik vind de tik er wel echt venijnig uitzien. Daarnaast vind ik dat we sowieso wel wat serieuzer mogen kijken naar hoe normaal we het allemaal vinden om een paard puur voor de sport een lel te geven. Als je dit bij een hond zou doen omdat hij sneller moet, heb je die sport volgens mij binnen een paar maanden verboden.

Zeker mee eens hoor, en daar wordt momenteel dus ook over gesproken binnen de BHA met een werkgroep van allerlei mensen uit de sport. Echter moet je ook niet vergeten dat de middelen waarmee je hulpen kunt geven op een renpaard natuurlijk beperkter zijn dan wanneer je op een langere lengte zit en je zowel je benen als je gewicht kunt gebruiken. In die zin is de zweep in de rensport enigszins vergelijkbaar met de riding cane die gebruikt wordt door mensen die rijden in dameszadel: het vervangt andere hulpen, en daarom zijn ze dus ook zo zacht.

Bovendien zijn er, zoals kyrkelover zegt, ook strenge regels aan verbonden die tot op de letter nauwkeurig worden nageleefd. Dat gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de plek, de manier waarop (hier krijgen jockeys ook uitvoerig training in) en de situatie in de race. Lig jij 10 lengten voor en geef jij je paard het maximale aantal tikken, reken maar dat je even een paar dagen te voet gaat, idem als je inmiddels volledig kansloos bent. Is het paard aan het driften, zoals hier, en trek jij je zweep te laat door waardoor je tegen een ander paard aankomt, heeft dat ook gevolgen.

Dit filmpje laat vooral zien hoe het dus niet moet, maar ook dat de zweep wel degelijk een functie heeft als de verzuring optreedt en paarden van hun lijn af gaan. In dit geval dus het verkeerde voorbeeld, want wat de jockey eigenlijk had moeten doen, was de zweep door moeten trekken naar z’n linkerhand toen hij merkte dat het dier naar links begon te gaan, en hem iig de zweep even aan die kant moeten laten zien.

Zo zien ze eruit, waarbij het gewatteerde deel dikker is dan dat kleine stukje van de stok.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:41

Volgens mij een grove ruiterfout inderdaad, kan niet ontkennen dat het er echt niet fijn uit ziet en geen reclame is voor de sport. Uiteraard gebeurd dat meten met twee maten overal, maar de rensport had al niet zo'n geweldige reputatie helaas.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:11

Het ziet er overigens heftiger uit dan het is aangezien de meeste bekend zijn met een vele stevigere rails. De rails die in de rensport gebruikt worden buigen helemaal mee of klapt gelijk om. Daar kun je dus prima tegenaan rennen of tegen beuken zonder dat dat pijn doet. Het is dus niet te vergelijken met bijvoorbeeld kunststof afrastering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:21

Elisa2 schreef:
Volgens mij een grove ruiterfout inderdaad, kan niet ontkennen dat het er echt niet fijn uit ziet en geen reclame is voor de sport. Uiteraard gebeurd dat meten met twee maten overal, maar de rensport had al niet zo'n geweldige reputatie helaas.

Nee, maar daar draagt Bokt ook niet aan bij door bijna alleen maar de sensationele artikelen/negatieve verhalen uit te lichten. De rensport is echt niet beter of slechter dan andere takken van sport, maar als je alleen maar leest over de ongelukken, schorsingen of dopinggevallen, geeft dat natuurlijk een heel scheef beeld. Dat geldt in mindere mate ook voor bijvoorbeeld de endurance waar de misstanden in het Midden Oosten een paar jaar geleden breed werden uitgemeten, waardoor mensen ineens dachten dat het normaal was om met paarden met gebroken benen een wedstrijd uit te rijden. Dat is het resultaat van eenzijdige berichtgeving, niet omdat die sporten nou zoveel beter of slechter zijn dan de dressuur- of springsport.

Dit was een incident en een fout van de jockey, niets meer, niets minder. Waarom heeft het nieuwswaarde? Omdat het vrijwel nooit gebeurt. Er duiken ook genoeg paarden het hekwerk in terwijl ze gewoon op het land staan, en dan zijn deze rails er nog op gebouwd om direct mee te geven op het moment dat een paard er met zo’n snelheid in klapt. Ze buigen idd mee en ze vallen ook meteen om. Juist daardoor is er verder niets gebeurd.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:11

Ja ook mee eens hoor, en ik zie ook dat de rails gelukkig gewoon mee beweegt.

Ik denk niet dat dit trouwens alleen aan Bokt ligt al snap ik wat je bedoelt maar ook hoe renpaarden industrie in het nieuws komen bij de slager schandalen enzo in Australie bijvoorbeeld.

Het is gewoon een ongelukkig beeld om te zien dat het gebeurd na zweep gebruik. Als het zonder zweep was gebeurd dan zou het beeld al heel anders zijn.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 07:09

Jeetje wat wordt er veel goed gepraat... En dat op een paardenforum, ik snap dat echt niet. En heeft niets te maken met geen achtergrondinformatie. Iedere 'slag' is er een te veel wat mij betreft.
Een dier slaan, met wat voor object dan ook, voor je eigen plezier is in mijn ogen not done.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 07:40

Lienboon schreef:
Jeetje wat wordt er veel goed gepraat... En dat op een paardenforum, ik snap dat echt niet. En heeft niets te maken met geen achtergrondinformatie. Iedere 'slag' is er een te veel wat mij betreft.
Een dier slaan, met wat voor object dan ook, voor je eigen plezier is in mijn ogen not done.


Zegt iemand die touwtjespringen te paard wel normaal en vermakelijk vind. :+

Ontopic, het is niet mijn sport maar na de uitleg van Kyrkelover begrijp ik wel dat die zweep dus lang niet zo heftig is als een zweep gebruikt in dressuur of springsport.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:16

Volgens mij zeggen zowel Mkango als ik dat van ons de zweep als aandrijfmiddel afgeschaft mag worden.
Ik snap alleen het meten met 2 maten nooit.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renpaard raakt buiten de baan en neemt een hek mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:12

Dat is mens "eigen" helaas, altijd goed om te benoemen dat het gebeurd.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:31

Maar ik snap dat "meten met 2 maten" niet. Wanneer een springpaard vol in een hindernis klapt omdat de ruiter zit te pushen wordt er ook (negatief) gereageerd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:01

Gini schreef:
Maar ik snap dat "meten met 2 maten" niet. Wanneer een springpaard vol in een hindernis klapt omdat de ruiter zit te pushen wordt er ook (negatief) gereageerd.

Op het gemiddelde springconcour zie ik het ieder weekend wel een keer (of meerdere keren) dat een dier door inschattingsfout in de hindernis klapt of dat er allerlei balken in de rondte vliegen. Om nog maar te zwijgen over hoeveel spoor en bitgebruik er toegestaan is. Hindernis wordt weer opgebouwd en men gaat verder al dan niet met een paar tikken er achter aan dat hij niet mag stoppen. Hoor je geen mens over, laat staan dat het nieuws is.
Deze krijgt een klap(en nee dat is niet goed want het had geen toegevoegde waarde, in tegendeel zelfs), knalt tegen de reling aan die gelijk weg klapt(want ja die reling is zo gemaakt dat het meegeeft ivm veiligheid), gaat weer terug op eigen spoor en het is spontaan voorpagina nieuws. Ja dat is meten met 2 maten.