Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:30

Spenk schreef:
Maar de gevaccineerden overbelasten de zorg niet dat bewijs ligt al lang en breed op tafel. De ongevaccineerden doen dat wel en houden daarmee alles in stand.


Is dat zo?

Citaat:
Vierde coronagolf spaart ook gevaccineerden niet: “Deze winter is een stresstest voor de vaccins”

Coronacommissaris Pedro Facon heeft vrijdag voor het eerst cijfers bekendgemaakt over het aantal gevaccineerden die, ondanks hun prik, toch met Covid-19 in het ziekenhuis belanden. Die cijfers stellen het beeld bij dat de vierde golf alleen degenen treft die de vaccins weigeren. Meer dan de helft van de patiënten die met Covid-19 in het ziekenhuis belanden, is gevaccineerd. “Dat betekent niet dat de vaccins falen. Wel dat vaccinatie geen wondermiddel is.”


Gazet van Antwerpen

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:43

We hebben het over Nederland niet over Belgie. In Nederland is 80% ongevaccineerd.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:45

Spenk schreef:
We hebben het over Nederland niet over Belgie. In Nederland is 80% ongevaccineerd.


?

Gevaccineerd bedoel je?

In Oostenrijk kondigen ze maatregelen/lockdown aan voor ongevaccineerden als het aantal bezette IC bedden toeneemt las ik.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:46

Nee 80% ongevaccineerd in het ziekenhuis dat getal klopt wel dat het in Belgie anders is zou kunnen maar hier is dat niet.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:47

Spenk schreef:
Nee 80% ongevaccineerd in het ziekenhuis dat getal klopt wel dat het in Belgie anders is zou kunnen maar hier is dat niet.


Oh zo. Ja inderdaad.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:54

Laatst bijgewerkt door Swah op 23-10-21 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:55

Spenk schreef:
Nee 80% ongevaccineerd in het ziekenhuis dat getal klopt wel dat het in Belgie anders is zou kunnen maar hier is dat niet.



Tuurlijk, dat virus werkt in België heel anders dan in Nederland.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:58

Gaat dus om de 65+ groep, ook eerder gevaccineerd.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:59

JMJ schreef:
Spenk schreef:
Nee 80% ongevaccineerd in het ziekenhuis dat getal klopt wel dat het in Belgie anders is zou kunnen maar hier is dat niet.



Tuurlijk, dat virus werkt in België heel anders dan in Nederland.

Wat een bijzondere opmerking. Dat is toch afhankelijk van een hoop factoren? De vaccinatiegraad, wanneer zijn de mensen gevaccineerd welke maatregelen zijn er nog.

Je kunt landen niet met elkaar vergelijken daarin :n je kan niet zeggen oh in belgie is de helft op de IC gevaccineerd dus in NL ook. Zo werkt dat niet.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:59

Voor wie jonger dan 65 jaar is, zien we een duidelijk verschil tussen wie wel en niet gevaccineerd is. Het gaat zelfs om een factor tot tien: in Vlaanderen incidentie 0,9 voor volledig gevaccineerden tegen 9,8 voor niet-gevaccineerden.”

Bij de 65-plussers in Vlaanderen geldt: incidentie 8,8 voor volledig gevaccineerden tegen 25,3 voor niet-gevaccineerden. Facon wees erop dat het gaat om relatief beperkte cijfers van een 600-tal nieuwe hospitalisaties tussen 12 en 18 oktober. “Het toont duidelijk de werking van de vaccins aan. Toch zullen we nog altijd een aantal gevaccineerden in het ziekenhuis blijven zien.”


Bron artikel hierboven

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:03

Spenk schreef:
Wat een bijzondere opmerking. Dat is toch afhankelijk van een hoop factoren? De vaccinatiegraad, wanneer zijn de mensen gevaccineerd welke maatregelen zijn er nog.

Je kunt landen niet met elkaar vergelijken daarin :n je kan niet zeggen oh in belgie is de helft op de IC gevaccineerd dus in NL ook. Zo werkt dat niet.


De vaccinatiegraad in België is iets lager dan in Nederland, verder verschillen de maatregelen in Be en Nl niet zoveel van elkaar

pien_2010

Berichten: 43246
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:03

JMJ schreef:
Spenk schreef:
Nee 80% ongevaccineerd in het ziekenhuis dat getal klopt wel dat het in Belgie anders is zou kunnen maar hier is dat niet.



Tuurlijk, dat virus werkt in België heel anders dan in Nederland.


Hmm denk het niet...
In Frankrijk
123 personen niet gevaccineerd tegenover 16 personen gevaccineerd zijn positief getest

13,83 niet gevaccineerde personen zijn op de IC terecht gekomen tegenover 1,32 gevaccineerde personen

Deze getallen zullen ongeveer wel in Nl en België ook kloppen. In Frankrijk zijn iets meer als 88% van de 12++ 2x gevaccineerd. Zal in Nl en België ook wel zo zijn.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:09


Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:28

Het is duidelijk sterk leeftijdsafhankelijk.
De Zwitserse cijfers gaan per leeftijd en dan zijn de kansen onder de 60 echt gewoon spectaculair goed te noemen maar bover de 70 lijkt er toch niet een spectaculair voordeel te zijn en is het gewoon keihard 50-50 (na 2 prikken) wat er ligt op dit moment
Inderdaad zit er dan nog een groepscorrectie in waardoor gevaccineerd beter uit de bus komt maar voor het aantal bedden is dat weinig relevant.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:28

Elisa2 schreef:
Daphara schreef:

Ik snap dat begrijpend lezen erg moeilijk voor je is, maar ik vergeleek niet het vaccineren met autorijden, maar ik vergeleek het vaccineren met verkeersregels als bijvoorbeeld gordels dragen en afstand houden op je voorganger. Verkeersregels voorkomen ongelukken niet helemaal, maar maken de kans op een ongeval met serieus letsel (of de dood) tot gevolg wel kleiner.

Zo ook met vaccineren, het zal Corona niet helemaal voorkomen, maar verlaagt wel de kans om het te krijgen, er serieus ziek van te worden en er aan te overlijden.

Maar als die vergelijking al te hoog gegrepen voor je is en begrijpend lezen ook te moeilijk voor je is, tja…

Het maakt mij trouwens niet uit of iemand zich wel of niet laat vaccineren, zolang ze zich regelmatig laten testen vind ik het prima. Helaas kom ik steeds meer tegen dat diegenen die niet willen vaccineren, ook het regelmatig laten testen dikke onzin vinden. Die mensen mogen wat mij betreft ver uit mijn buurt blijven en ik heb geen centje medelijden met dat gepiep over dat ze niets meer mogen.

Mijn zus heeft zich ook niet laten vaccineren, maar ze laat zich elke vrijdag/zaterdag testen als ze in het weekend wat wil gaan doen (bijna elk weekend dus), nou wat mij betreft prima toch.

Maar er zitten tussen de anti vaxers ook heel wat anti testers, tja wat mij betreft mag die QR code wel verder doorgevoerd worden. Niet vaccineren en ook niet testen is dan ook niet deelnemen aan de maatschappij wat mij betreft.


Dit snap ik niet, de mensen die niet laten vaccineren en testen komen toch al nergens? Hoezo zouden zij dan de grootste verspreiders zijn?
Imo zijn dat de gevaccineerden die overal komen zonder te testen, gevaccineerd betekent niet dat je niet meer besmettelijk bent voor anderen.
Dat is de grootste denkfout die gevaccineerden lijken te maken.


Waar zeg ik dat ze (niet gevaccineerden) de grootste verspreiders zijn? Is begrijpend lezen echt zo moeilijk?

Gevaccineerd betekend inderdaad niet dat je niet meer besmettelijk zou kunnen zijn voor anderen, net als dat het dragen van een autogordel niet betekend dat je geen ernstig letsel zult oplopen in een auto-ongeluk. Vaccineren maakt de kans op Corona krijgen en dus de kans op besmettelijk zijn aanzienlijk kleiner, net als dat het dragen van een autogordel de kans op ernstig letsel kleiner maakt.

Kwamen ongevaccineerden, die tevens weigeren te testen, maar nergens…
Toen ik vorig weekend op de verjaardag van een vriendin was, bleken er helaas ook ongevaccineerden tussen te zitten. Meneer en mevrouw waren beiden aan de snotter, maar toen het onderwerp op corona en vaccineren kwam, was meneer er fel op tegen. Dus ik vroeg of hij zich dan wel had laten testen, gezien hij flink verkouden was en zich bewust in een grotere groep mensen mengde, maar nee, ook dat testen was volgens hem onzin.

Ik ben meteen opgestaan, heb mijn vriendin (die toevallig net in de keuken was) gedag gezegd en uitgelegd waarom ik ging. Ik heb er namelijk helemaal geen behoefte aan in met mensen in 1 ruimte te zitten die hun verantwoordelijkheid op geen enkele manier willen nemen.
Met mij liepen er spontaan een aantal verjaardagsgasten mee naar buiten voor een “rook pauze” (terwijl de helft niet rookte) die ook allemaal not amused waren met de situatie en zeiden wel buiten te wachten tot het stel weg zou zijn. Vriendin belde de volgende dag nog om haar excuses aan te bieden, ze heeft de desbetreffende vrienden dan ook meteen vriendelijk verzocht te vertrekken.

We waren met 13 personen in die ruimte (relatief ruime woonkamer), maar afstand kon onmogelijk bewaard worden. Ik snap dat soort mensen absoluut niet, gewoon snot verkouden naar een verjaardag toe gaan, ik kan in een degelijk geval geen greintje respect voor hun mening opbrengen.

pien_2010

Berichten: 43246
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 07:31

Daphara wat vreselijk dit voorbeeld. Wat ik niet kan voelen en dus ook absoluut niet kan begrijpen, is dat deze mensen bewust het risico nemen om anderen te besmetten.
Ik zou er niet aan moeten denken dat iemand door mijn suffigheid covid krijgt of nog erger echt ziek wordt vd covid. Wat een behangers zeg, ongelooflijk! Dat je zelf die keuze neemt om niet te vaccineren dat snap ik, maar volg dan wel wat strenger de regels vanwege anderen.

Ondanks gevaccineerd zijn, doen wij zo voorzichtig dat als we ziekjes lijken te worden of kunnen worden. Ik vind dit echt niet ok. Wij trekken heel bewust alleen met gevaccineerde mensen op, daar mijn man in de risico groep zit (leeftijd, en medicijnen die afweer systeem onderdrukken en covid is verder geen probleem meer in ons leven nu (regio groen, 20 besmettingen per 100.000).

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:55

Elisa2 schreef:
Daphara schreef:

Ik snap dat begrijpend lezen erg moeilijk voor je is, maar ik vergeleek niet het vaccineren met autorijden, maar ik vergeleek het vaccineren met verkeersregels als bijvoorbeeld gordels dragen en afstand houden op je voorganger. Verkeersregels voorkomen ongelukken niet helemaal, maar maken de kans op een ongeval met serieus letsel (of de dood) tot gevolg wel kleiner.

Zo ook met vaccineren, het zal Corona niet helemaal voorkomen, maar verlaagt wel de kans om het te krijgen, er serieus ziek van te worden en er aan te overlijden.

Maar als die vergelijking al te hoog gegrepen voor je is en begrijpend lezen ook te moeilijk voor je is, tja…

Het maakt mij trouwens niet uit of iemand zich wel of niet laat vaccineren, zolang ze zich regelmatig laten testen vind ik het prima. Helaas kom ik steeds meer tegen dat diegenen die niet willen vaccineren, ook het regelmatig laten testen dikke onzin vinden. Die mensen mogen wat mij betreft ver uit mijn buurt blijven en ik heb geen centje medelijden met dat gepiep over dat ze niets meer mogen.

Mijn zus heeft zich ook niet laten vaccineren, maar ze laat zich elke vrijdag/zaterdag testen als ze in het weekend wat wil gaan doen (bijna elk weekend dus), nou wat mij betreft prima toch.

Maar er zitten tussen de anti vaxers ook heel wat anti testers, tja wat mij betreft mag die QR code wel verder doorgevoerd worden. Niet vaccineren en ook niet testen is dan ook niet deelnemen aan de maatschappij wat mij betreft.


Dit snap ik niet, de mensen die niet laten vaccineren en testen komen toch al nergens? Hoezo zouden zij dan de grootste verspreiders zijn?
Imo zijn dat de gevaccineerden die overal komen zonder te testen, gevaccineerd betekent niet dat je niet meer besmettelijk bent voor anderen.
Dat is de grootste denkfout die gevaccineerden lijken te maken.

Waar zeg ik dat ze (niet gevaccineerden) de grootste verspreiders zijn? Is begrijpend lezen echt zo moeilijk?

Gevaccineerd betekend inderdaad niet dat je niet meer besmettelijk zou kunnen zijn voor anderen, net als dat het dragen van een autogordel niet betekend dat je geen ernstig letsel zult oplopen in een auto-ongeluk. Vaccineren maakt de kans op Corona krijgen en dus de kans op besmettelijk zijn aanzienlijk kleiner, net als dat het dragen van een autogordel de kans op ernstig letsel kleiner maakt.

Kwamen ongevaccineerden, die tevens weigeren te testen, maar nergens…
Toen ik vorig weekend op de verjaardag van een vriendin was, bleken er helaas ook ongevaccineerden tussen te zitten. Meneer en mevrouw waren beiden aan de snotter, maar toen het onderwerp op corona en vaccineren kwam, was meneer er fel op tegen. Dus ik vroeg of hij zich dan wel had laten testen, gezien hij flink verkouden was en zich bewust in een grotere groep mensen mengde, maar nee, ook dat testen was volgens hem onzin.

Ik ben meteen opgestaan, heb mijn vriendin (die toevallig net in de keuken was) gedag gezegd en uitgelegd waarom ik ging. Ik heb er namelijk helemaal geen behoefte aan in met mensen in 1 ruimte te zitten die hun verantwoordelijkheid op geen enkele manier willen nemen.
Met mij liepen er spontaan een aantal verjaardagsgasten mee naar buiten voor een “rook pauze” (terwijl de helft niet rookte) die ook allemaal not amused waren met de situatie en zeiden wel buiten te wachten tot het stel weg zou zijn. Vriendin belde de volgende dag nog om haar excuses aan te bieden, ze heeft de desbetreffende vrienden dan ook meteen vriendelijk verzocht te vertrekken.

We waren met 13 personen in die ruimte (relatief ruime woonkamer), maar afstand kon onmogelijk bewaard worden. Ik snap dat soort mensen absoluut niet, gewoon snot verkouden naar een verjaardag toe gaan, ik kan in een degelijk geval geen greintje respect voor hun mening opbrengen.


Dat begrijpend lezen is echt een stokpaardje van je he ;) maar wie de bal kaatst...
Ik geef in een later bericht al aan dat ik dat soort gedrag oerdom vind en absoluut niet goedkeur.

Maar gevaccineerd betekent niet dat de kans dat je corona krijgt minder wordt, wel dat je er minder ernstig ziek van wordt maar gevaccineerden zijn dus nog steeds gewoon besmettelijk. Ik snap dus niet dat zij niet hoeven te testen en daar slaat mijn opmerking op.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-vaccin

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:08

Elisa2 schreef:
[

Maar gevaccineerd betekent niet dat de kans dat je corona krijgt minder wordt, wel dat je er minder ernstig ziek van wordt maar gevaccineerden zijn dus nog steeds gewoon besmettelijk.


Het vaccin reduceert. Alles. De kans op oplopen, de besmettelijkheid en de ernst van de gevolgen.
Wat het níet doet is een duurzame resistentie opbouwen. Natuurlijke besmetting doet dat wel.
Omdat Covid19 blijft, ligt de ´oplossing´ voor de hand. Zoveel mogelijk gevaccineerden besmetten.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:09

Huertecilla schreef:
Elisa2 schreef:
[

Maar gevaccineerd betekent niet dat de kans dat je corona krijgt minder wordt, wel dat je er minder ernstig ziek van wordt maar gevaccineerden zijn dus nog steeds gewoon besmettelijk.


Het vaccin reduceert. Alles. De kans op oplopen, de besmettelijkheid en de ernst van de gevolgen.
Wat het níet doet is een duurzame resistentie opbouwen. Natuurlijke besmetting doet dat wel.
Omdat Covid19 blijft, ligt de ´oplossing´ voor de hand. Zoveel mogelijk gevaccineerden besmetten.


Je weet niet of natuurlijke besmetting duurzame bescherming opbouwt.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:10

Nog beter is gewoon iedereen zo snel mogelijk besmetten.

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:23

IMANDRA schreef:
Huertecilla schreef:
Het vaccin reduceert. Alles. De kans op oplopen, de besmettelijkheid en de ernst van de gevolgen.
Wat het níet doet is een duurzame resistentie opbouwen. Natuurlijke besmetting doet dat wel.
Omdat Covid19 blijft, ligt de ´oplossing´ voor de hand. Zoveel mogelijk gevaccineerden besmetten.


Je weet niet of natuurlijke besmetting duurzame bescherming opbouwt.


Echt, waar die 'wijsheid' vandaan komt dat een daadwerkelijke besmetting 'duurzame' immuniteit oplevert en vaccinatie niet -O-

a) er zijn allang legio mensen die 2x Corona hebben doorgemaakt, en zelfs al gevallen van 3x bekend. Dus duurzaam/levenslang immuun: forget it

b) vaccinatie geeft precíes dezelfde immuunrespons als een echte infectie. Alleen dan gestandaardiseerd, maw, bij een gezond afweersysteem (dus geen immunosuppresiva of afweerziekte) is de respons bij iedereen even hoog (binnen een range) Daarop wordt een vaccin getest en goedgekeurd.

De vraag in dit verband die nog niet bekend is, is hoe lang die 'standaard' vaccinatierespons zowel antistoffen als T-memorycellen geeft. In principe zal dat even lang (of kort) zijn als een doorgemaakte infectie. En hoe lang díe respons aanhoudt weten we dus net zo min, maar omdat natuurlijke besmetting een variatie in respons geeft, is het wetenschappelijk gezien beter om vaccinrespons te meten dan naar geinfecteerden te kijken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:31

Nouja, natuurlijke infectie geeft wel een bredere bescherming vanwege het in aanraking komen met het volledige virus ipv een stukje, dus de reactie is niet identiek (maar of dat daadwerkelijk veel verschil maakt, is dus nog de vraag. Zeker als je de risico-afweging meeneemt is het t wss niet waard). Maar voor de rest: eens.

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:41

Aangezien de vaccins zijn ontwikkeld op het stuk virus waar verreweg de grootste en meeste immuunrespons tegen is, denk ik niet dat de (weinige) respons tegen de rest van het virus veel toegevoegde waarde heeft. En aangezien, nogmaals, er meer dan genoeg gevallen bekend zijn die 2 keer Corona hebben doorgemaakt lijkt dat in de praktijk ook idd geen rol te spelen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:45

Huertecilla schreef:
Elisa2 schreef:
[

Maar gevaccineerd betekent niet dat de kans dat je corona krijgt minder wordt, wel dat je er minder ernstig ziek van wordt maar gevaccineerden zijn dus nog steeds gewoon besmettelijk.


Het vaccin reduceert. Alles. De kans op oplopen, de besmettelijkheid en de ernst van de gevolgen.
Wat het níet doet is een duurzame resistentie opbouwen. Natuurlijke besmetting doet dat wel.
Omdat Covid19 blijft, ligt de ´oplossing´ voor de hand. Zoveel mogelijk gevaccineerden besmetten.


En heb je van deze uitspraak ook bewijs?
Zoals wetenschappelijk onderzoek ?

pien_2010

Berichten: 43246
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:05

Ibbel schreef:
Aangezien de vaccins zijn ontwikkeld op het stuk virus waar verreweg de grootste en meeste immuunrespons tegen is, denk ik niet dat de (weinige) respons tegen de rest van het virus veel toegevoegde waarde heeft. En aangezien, nogmaals, er meer dan genoeg gevallen bekend zijn die 2 keer Corona hebben doorgemaakt lijkt dat in de praktijk ook idd geen rol te spelen.


Dit dus. Onze kleinzoon is 2x echt ziek geweest van de covid. De gast is er goed vanaf gekomen maar hij is pas 24 jaar oud. Dus die immuniteit is nog maar de vraag of je met vaccineren slechter af bent als met spontaan ziek worden. Hij heeft er 2x een tijdje over gedaan voordat hij weer helemaal de oude was hoor. Onderschat covid niet, en dit is een jongeman die niet in het ziekenhuis is geweest en gewoon een top conditie had en heeft. Hij laat zich ook vaccineren want vindt het wel genoeg geweest.